Status accu aflezen op CERS30D

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » wo 5 mei 2021 22:55

Wie kan mij uitleggen hoe en of ik op mijn CERS 30D in mijn Avento kan zien hoeveel capaciteit mijn accu nog heeft? Ik sta een paar dagen op Landgoed Quadenoord en daar is geen 230v beschikbaar. IJskast en CV staan op gas dus alleen waterpomp, verlichting en wc gaan op 12v. Ik heb de mover wel gebruikt maar niet erg lang. Ik heb de caravan zo staan dat ik met een eventueel lege accu en zonder gebruik van de mover weg kan.

Ik heb geen idee hoe lang ik op de accu (YellowTop 55Ah)kan staan. Ik heb een zonnepaneel (af fabriek) en zou graag weten of de accu bijgeladen wordt. Dan weet ik ook meteen of het paneel nog werkt.

De gebruikershandleiding geeft mij geen duidelijkheid. Ik kan de uitgangsspanning aflezen volgens de handleiding....maar wat zegt dat? Staat nu op 11,1. Ik kan zien dat het huidige verbruik laag is: 0.6 Ah, alleen 6 ledlampjes.

Wie heeft een Avento of Kip met CERS 30D en kan mij uitleggen hoe dit werkt?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Wally » wo 5 mei 2021 23:33

Dan is de spanning van de accu nog 11.1Volt.
Te laag om verder te gebruiken.

Eerst helemaal vol laden, dat zal vermoedelijk met zonnepanelen met dit weer niet gaan.
Dus dat wordt 230Volt zoeken.

Bij 11.1 v zit je al in de gevaren zone om de accu naar de schroothoop te brengen.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Ab » do 6 mei 2021 00:52

Met een volle Yellowtop 55 Ah kan je makkelijk een week ergens staan zonder 230.
En daarna ook nog een stevige mover actie doen.
Dat bleek mij ooit op een stroomloze camping aan de Dalmatische kust een aantal jaren geleden.
Ik had geen zonnepaneel.
Wel wat tafellampjes op batterijen, en een gaslamp buiten.
Het is wel bewust omgaan met stroom.
In feite was bijna het enige wat iets gebruikte de waterpompjes.
Zelfs dat had achterwege kunnen blijven eigenlijk.
Oh, af en toe brandde er wel eventjes een ledje hier of daar..hoofdzakelijk in de toiletruimte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 10:40

Ik had ook begrepen van mijn dealer dat een paar dagen op de accu makkelijk zou moeten kunnen. Het lijkt erop dat het CERS systeem niet de goede waarde aangeeft. Hij geeft nu 11,1 aan.

De pomp van de Alde CV gebruikt ook wat Ah. Als ie aanslaat zie ik een verbruik van 1.1 Ah.

Caravan gaat eind mei naar de dealer voor controle van de oplooprem, die bonkt een beetje. Zal ook doorgeven dat het CERS de juiste waarde niet aangeeft.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 10:52

Accu rest capaciteit is met gewone apparatuur niet echt af te lezen.
Met een Cers is er die functie volgens mij helemaal niet.

Je zou kunnen beginnen om met een gewone digitale meter op de accupolen van de YT te meten.
Is daar de spanning op 11.1 volt dan ben je hard op weg naar een volledig lege accu..
En een accu zoals de YT tot op de bodem leegtrekken is niet goed voor dat ding
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 11:18

Waarmee kan je dat dan wel aflezen? Wat betekent uitgangsspanning dan op het CERS?

Ik zie nu 11,2 als uitgangsspanning op het display.

Ik heb nu 2 nachten gestaan. Het verbruik is alleen ‘s avonds 6 ledlampjes en af en toe de waterpomp. En de CV pomp. Die verbruikt het meest maar alleen als de ketel aanslaat. Het zou toch gek zijn als de accu dan al bijna leeg is terwijl het zonnepaneel overdag wat zou moeten bijladen?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 12:09

Heb je een idee hou oud de YT is?
En..
Volgens mij is de laadspanning van een Cers niet echt geschikt voor een AGM accu.
Maar..ik ken de specs van jou CERS niet precies.
Ik vermoed echter dat die combi niet ideaal is en hoe het zonnepaneel het niet voldoende bijhoud...
Zeker weten pas na meten.
Raden helpt niks
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door iemand » do 6 mei 2021 12:28

Hoe oud is de CERS30 ?

Test of laad de accu eens separaat op. Ben benieuwd wat je dan meet.

Beste is accu eens aan een accutester.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 14:44

De accu is vervangen door deze YT toen ik ‘m kocht en de mover is gemonteerd begin december. De accu wordt normaliter bijgeladen als ik aan de paal sta of onderweg ben via de boosterfunctie.

Het zou toch gek zijn dat een YT niet helemaal geschikt zou zijn. Dan zou de dealer dan deze accu toch niet in moeten bouwen 🤔?

Ondertussen doet alles het nog en staat ie op nog steeds op 11,2. En ik begrijp er steeds minder van .....

Ik zal morgen kijken wat er op het display staat als ik aan de paal sta.

Hoe doen jullie dat dan als je zonder 230v staat? Hebben jullie wel een accumeter zodat je kan zien hoeveel lading je nog hebt 🤔?
Laatst gewijzigd door doubleyou op do 6 mei 2021 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 14:49

iemand schreef:
do 6 mei 2021 12:28
Hoe oud is de CERS30 ?

Test of laad de accu eens separaat op. Ben benieuwd wat je dan meet.

Beste is accu eens aan een accutester.
De caravan is uit 2005.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Wally » do 6 mei 2021 14:54

Niemand in de buurt die een voltmeter heeft?

Frans

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 14:59

Ik sta midden in het bos :)Afbeelding
Laatst gewijzigd door doubleyou op do 6 mei 2021 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 15:20

Hmmm, het wordt nog interessanter. Ik heb de displayverlichting eens uitgezet. En nu geeft ie een spanning van 12,2 aan :). Zet ik de displayverlichting weer aan dan wordt het 11,3.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 15:27

Uitgemergelde accu.

Een Cers is gemaakt voor gebruik met een ouderwetse lood accu.
Een AGM accu is anders...hogere laadspanning en zeker geen continue lading wat de CERS wel doet.
De Cers is veel ouder dan de AGM technieken.
Goed AGM of een YT laden doe je met een Ctek MSX5.0T.

Ik denk dat je thuis vertrokken bent met een niet goed of juist geladen YT..
Niet voldoende geladen....en dan is ie heel snel leeg hoor
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 15:43

Een uitgemergelde accu van 5 maanden oud? Ik heb de caravan 5 weken gebruikt in het totaal. De accu laadt bij aan de paal en tijdens het rijden. Mijn accu zou dus bijna nooit leeg moeten zijn.

Als jouw verhaal klopt zou een Kip of Avento met CERS dus niet geschikt zijn voor een YT. Ik zal wel heel eigenwijs zijn....maar dat lijkt me vreemd. Dat zou namelijk betekenen dat mijn dealer er geen verstand van heeft.

Wat voor accu zou dat dan wel moeten zijn volgens jou?

Heren en dames Kip en Aventobezitters.....wat voor accu gebruiken jullie in combinatie met CERS en een mover?
Laatst gewijzigd door doubleyou op do 6 mei 2021 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Paul Vingerhoets » do 6 mei 2021 15:53

Misschien toch eerst eens een losse meter op de kop tikken en rechtstreeks op de accu meten voordat je vanalles gaat bedenken, het kan zomaar. Zijn dat de cers te weinig aangeeft.
Maar het kan ook zijn dat de cers stiekum zelf ook nog een fikse hoeveelheid weg snoept
Op de accu zou je overdag ook moeten kunnen meten of die bijgeladen wordt via de zonnepanelen

Meten is weten

Wel een mooi plekkie daar zo, al is het minder geschikt voor de zonnepanelen vermoed ik
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 16:40

Een accumeter gaat er zeker komen. En mijn dealer zal er ook naar kijken. Voorlopig lijkt er geen probleem te zijn en kan ik met een gerust hart nog een nachtje in het bos staan. Hij staat op 12.1 en dat zou betekenen dat ie nog zo’n 60% heeft.

De natuur loopt achter dus er is nog geen bladerdek. Er moet toch wel iets bijgeladen worden. Hij zou volgens de handleiding 50 a 60 Wh moeten bijladen op een bewolkte dag, en 200 Wh op een zonnige dag.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door HenkR » do 6 mei 2021 17:44

Er lopen 2 vragen/opmerkingen door elkaar.
1. De CERS die spanning van de accu aangeeft en de accu gebruikt als er geen 230V is. Ook daar gaat er iets niet goed als het verschil tussen wel of geen gebruikt display verlichting zo groot is.
2. De CERS als oplader is niet geschikt om de YT op te laden. Hier heb je echt een goede computer gestuurde oplader voor nodig.

Daarnaast zie ik je in een bos staan. MEt en dit weer en al die bomen zullen de zonnepanelen het niet geweldig doen. Ben benieuwd hoe dit is aangesloten met de CERS als lader en als afnemer (indien geen 230V) , de booster oplader vanuit de auto.

Let op dat je je vergist in wat zo'n constant draaiende pomp voor de CV verbruikt.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 19:35

doubleyou schreef:
do 6 mei 2021 15:43
Een uitgemergelde accu van 5 maanden oud? Ik heb de caravan 5 weken gebruikt in het totaal. De accu laadt bij aan de paal en tijdens het rijden. Mijn accu zou dus bijna nooit leeg moeten zijn.

Als jouw verhaal klopt zou een Kip of Avento met CERS dus niet geschikt zijn voor een YT. Ik zal wel heel eigenwijs zijn....maar dat lijkt me vreemd. Dat zou namelijk betekenen dat mijn dealer er geen verstand van heeft.

Wat voor accu zou dat dan wel moeten zijn volgens jou?

Heren en dames Kip en Aventobezitters.....wat voor accu gebruiken jullie in combinatie met CERS en een mover?
Een CERS... accu??? ouderwetste Tractie accu.... dik en zwaar..

Ja... een niet goed geladen YT ..
Dat denk ik echt.
De Cers geeft een totaal verkeerde laadspanning aan de YT accu.
Die komt nooit vol dus... want de laadspanning is niet alleen veel te laag maar ook nog eens totaal niet geregeld.
Dus de YT gaat eigenlijk inwendig staan te koken door de constante laadstroom....
Bij een te lage laadspanning....
Resultaat is een niet goed en niet volle accu...
En een niet volle accu is snel leeg..
Als jou dealer beweert van wel wil ik hem nog wel eens wat lesstof onder zijn neus wrijven.
Want het klopt niet wat hij zegt.....YT kan niet aan CERS....simpel...

De eerder genoemde Ctek MSX 5.0T lader is een computer gestuurde programma lader... die zal een YT accu perfect behandelen.
Klein voorbeeldje misschien..
Ik heb een YT 4.2 van 55 vAh.
Thuis een simpele, maar wel computer gestuurde lader... die 14.8 volt kan laden.... dus geschikt is voor AGM spiraal accu's. ( de YT)
Daarmee geladen krijg ik mijn accu, gemeten met mijn accutester op 97% geladen.... meer niet... ( met een geschikte AGM lader dus)
Zodra ik diezelfde accu in mijn caravan met de Ctek laad krijg ik de accu WEL op 100% geladen.
Daarmee blijkt al dat een wel geschikte AGM lader nog niet wil zeggen dat het ook een lader is die een YT volledig vol kan krijgen.
En dus...de CERS is geen geschikte lader voor een YT.... de laadspanning is simpelweg te laag, vermoedelijk 13,6 volt.
Want, 13,6 volt is de laadspanning voor gewone Loodaccu's.
Deze AGM accu moet echter een laadspanning van 14,8 of zelfs 14,9 volt hebben om echt vol te geraken. orde van verschil al ~10% !!
Zie hier het verschil...
De Cers is niet geschikt om een AGM accu te laden gewoon.
AGM is een technologie die ver na de CERS ontwerpen is geintroduceerd.
Past niet gewoon.

En een niet goed geladen accu is heel snel leeg..... heel simpel.

Maar 1 goed advies...
Niet een andere accu kopen maar een Ctek MSX 5.0T aanschaffen voor ~ 80-90 euro.
En dan niet aan deze accu aansluitingen van de CERS vastmaken, maar aan de 12 volt ingang die uit de auto komt... vanaf de Jaeger 13 polig.
Dan omzeil je de hele CERS lader maar heb je wel alles werkend.

Er moet dan wel een relais bijkomen om te schakelen tussen de YT en de auto aansluiting... want die mogen nooit samen en tegelijk aangesloten zijn.
Relais erbij... klaar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 19:47

p.s.


Als je in de buurt van de bollenstreek staat kunnen we gerust jou accu even met mijn accutester opmeten...
Dan weet je al wel heel veel meer.
Ik kan ook de laadspanning van jou CERS meten...2 vliegen etc etc etc....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door iemand » do 6 mei 2021 20:00

Van 2005 scratch.gif het kan zijn dat de CERS eens in Raalte nieuwe elco's moet krijgen.

Ook al eerder gelezen dat de spanningsuitlezing kan afwijken.

Maar ook gelezen dat de CERS niet echt geschikt is voor een AGM, om alleen daar mee op te laden.
Zie de bijdrage van Theo, onderaan de pagina op viewtopic.php?t=36254
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2024
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door doubleyou » do 6 mei 2021 20:37

Is een YT een andere AGM accu dan een Beaut AGM accu Afbeelding?

Want hier schijnt het prima te werken tijdens het reizen. Dit zou betekenen dat je ‘m voordat ie de stalling ingaat aan de gewone lader moet.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door doubleyou op do 6 mei 2021 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 6 mei 2021 20:42

Meet je laadspanning maar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door iemand » do 6 mei 2021 21:34

CERS30 is max 14,2 volt

ook Beautsolar adviseert (periodiek) onderhoud op 14,6 ..14,8 volt
bron http://www.beautsolar.nl/accus/AGM_accu_40ah/
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door koos » do 6 mei 2021 23:51

Ik sluit niet uit dat een CERS 30D al wel een gestuurde lader heeft. De laatste serie Cers'en waren veel moderner dan de vroegere Cers'en. De 'D' staat ook voor digitaal. Even de specs nalezen.

Ik heb een Kip met een CERS 16.5 uit 1998. Daarnaast heb ik ook een YT accu. Maar omdat mijn CERS zeker geen goede laadstroom heeft voor een AGM accu staat er een Ctec in mijn hut om de YT te laden.

Daarnaast heb ik ook een zonnepaneel (100w) met een mpt-omvormer die geschikt is om de hogere laadstroom voor een AGM te leveren.

Dus aan de paal wordt de accu geladen door de Ctec en niet aan de paal door het zonnepaneel.

En natuurlijk hangt de accu aan de CERS om het boordnet te voeden. Aan de paal zal de CERS ook proberen om de accu te laden maar dit wordt overruled door de Ctec die ook direct op de accupolen aangesloten is. Lijkt een vreemde constructie maar heeft zich al 11 jaar in de praktijk bewezen.

Ook zonder walstroom heb ik voldoende energie uit het zonnepaneel om in mijn energiebehoefte te voorzien. We gebruiken dan alleen de (led) verlichting, stroom voor waterpompjes, stroom voor opladen mobile devives en als het uitkomt 's avonds tv kijken of de motor van de ringverwarming te laten draaien. Aan het begin van de avond is de accu altijd weer 100% geladen. En wij doen dan echt niet zuinig met de energie. Oh-ja, ook bij vertrek kunnen we de caravan nog naar de auto moveren.

En ik heb net deze week mijn YT uit 2010 uit voorzorg vervangen. Heeft het dus 11 jaar volgehouden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”