Status accu aflezen op CERS30D

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Tafkah » zo 9 mei 2021 08:10

Bij mij vergelijkbaar als koos. Alleen ik heb een CERS20 (A of D… dat weet ik eigenlijk niet). Daar zitten geen meters op en maar alleen een aan/uit tiptoets. Ik laat hem altijd uit.
Gebruik mijn 12v voor verlichting en pomp gewoon altijd van de accu, en de CTEK laadt hem wel weer bij…

Edit: 20A

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 13:07

Even een up van een oud topic die ik via de zoekfunctie tegen kwam, en dat maakt het wel makkelijk want bovenstaande is nu mijn caravan ;-)

Mijn oude caravan had een ctek mxs 5.0 lader die ik in de winter ook uit de caravan haalde (samen met de accu) om de accu te vertroetelen hier in de garage. In de zomer klikte ik dat dan weer in de caravan en dat werkt prima.

In de Avento zit een CERS 30D en ik vind het persoonlijk iets teveel gedoe om die er uit te halen in de winter dus die laat ik maar zitten. Dus nu wil ik eigenlijk weer zo’n ctek bestellen, in eerste instantie vooral voor thuis.

Maar nu komt het; begrijp ik nu uit bovenstaande replies dat je die ctek evt ook gewoon in de caravan aan kunt sluiten rechtstreeks op de accu? Dat zou de laadspanning natuurlijk wel verhogen, maar die cers zal desondanks ook continu proberen de accu te laden. Kan dat geen kwaad dan? Je hebt dan feitelijk twee laders op 1 accu.

Ik heb eigenlijk een beetje in gedachten om op momenten dat de caravan niet in gebruik is of als ik op de camping sta aan de paal, een accu pool los te wippen (en ctek aangesloten laten). Ofwel een schakelaar in te laten bouwen daarvoor. Vanuit de gedachte dat de accu dan minder geladen wordt door de lage cers spanning. Dat zou levensduurverlengend moeten kunnen werken denk ik?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 13:13

Nou....ik heb dat ook eens gelezen maar ook eens de mindere gevolgen van gelezen.
Was toen over een Optima Yellowtop accu icm een cers.

Waar gelezen???? Jee...hier ergens...maar waar???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 13:14

Ja, Koos schrijft dat; twee replies boven de mijne!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 13:18

Nee...die van Koos wist ik....nog iets anders...
Alleen het fijne weet ik niet meer...
Jammer...

Als je alle risico uit wilt sluiten zou je er een dikke diode tussen kunnen zetten.
Dan sper je het laden uit de cers.

Ik heb ergens nog wel hele dikke diodes...portokosten voor jou...diodes gratis...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 13:25

Dank voor je aanbod Chris. Ik wacht nog even af tot de eerste vakantie met de nieuwe hut en bestudeer dan eens beter. Ik zal sowieso eens een nieuwe ctek bestellen want mijn oude ctek is nu richting Tsjechië. Dan onderhoud ik de accu in ieder geval hier thuis. Later eens zien hoe ik dat onderweg doe. Misschien denk ik al wel veel te moeilijk en is er helemaal niks bijzonders aan de hand.

Wat ik ervan begrijp is de 12v van de cers ook te gebruiken zonder de accu, dus bij normaal gebruik aan de paal gewoon los te halen (op ctek na) de enige situatie die ik dan ooit zou hebben waar ik de accu aangesloten laat is tijdens kamperen zónder paal. En dat beperkt zich tot nachten per jaar die op hooguit twee handen te tellen zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 16:04

Maar stel dat ik eenvoudig de stroom zou willen onderbreken vanaf accu naar cers; wat is de handigste methode daarvoor? Dat zou best een stevige schakelaar moeten zijn stel ik me zo voor.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 17:20

Of een dikke massa schakerlaar of netter met een dik relais ( weggewerkt) en een klein lief knoppie om dat relais te bedienen.
Je moet wel een schakelaar hebben die wat vermogen kan schakelen.

Ondertussen zit ik te denken.... zo idioot veel stroom zal er ook niet tussen de Cers en de accu lopen...
Zoiets is ook mogelijk... kies zelf maar de leukste
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... MAX=15%20A

Of een nog vettere switch:
https://www.conrad.nl/nl/p/nkk-switches ... 09363.html

Beter met gelijkspanningen wat overbemeten.... gelijkspanningen kunnen meer vonken dan wisselspanningen.
Je hebt alleen geen idee hoeveel stroom daar kan lopen... ik ook niet, zou ik moeten meten.
MEt een simpel multimetertje gaat dat niet... je moet denk ik een 10 Ampere DC schaal hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 18:17

Ik zal eens kijken als de caravan hier weer staat. Ik denk ook niet heel veel stroom inderdaad; de laad stroom zal eventueel het meeste zijn verwacht ik. Qua gebruikers is het vooral wat verlichting, water pompjes en cv pomp.

Echter; liever wat te groot dan wat te klein, dus dan zoek ik wel iets stevigers uit. Dus óf een dikke schakelaar óf een dik relais met klein wipschakelaartje. Dat laatste trekt me het meest denk ik, want makkelijk weg te werken. Wel makkelijk om een te hebben waar je van die standaard stekkertjes op te schuiven ipv solderen.

Ik ga tzt wel even zoeken op Conrad of Ali.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 19:10

Die dingen heten "autorelais".
Daar heb je idd die connectortjes voor.
Zoiets dus: https://www.amazon.nl/FXCO-waterdicht-a ... B07LDS3QR4

Dat verbruik....
Daar kan je nog wel eens van opkijken.
Als de hut nog met gloeilampjes is uitgevoerd, dan kan dat best wel oplopen.
Die Hologeen spotjes van 20 watt.... 2 stuks is al ~3,5 ampere verbruik bij 12 volt.
LED is peanuts in verbruik.

Zelf heb ik een 200 ampere relais als hoofdschakelaar voor de moveraccu.
Ook met een klein schakelaartje achter het serviceluik te bedienen.
Wel heb ik een blusdiode over de relais spoel gezet.... blijft dat kleine schakelaartje wat langer leven.

Mja..
Dat gaat eruit... de nieuwe Victron accu heeft dat niet meer nodig, die kan ik met een app uitzetten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 19:28

Ah kijk. Autorelais inderdaad. Nu zie ik het.

Dat verbruik; ik heb eigenlijk geen idee wat er in zit. Ik ga er vanuit wel iets energiezuinigs. Maar ben er nog niet zeker van.

Ik bestudeer het even als de hut hier weer staat en ga liever voor een te stevige relais ipv een te kleine.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » do 3 nov 2022 20:48

[re.gif]
Ik denk... ik denk dat de Avento nog geen LED heeft hoor...
Of het is er later ingezet..
Maar..
De CERS levert wel een knappe gelijkspanning... dus moeilijk is het niet om alle gloei lampen in LED te veranderen.
Alleen is LED "kouder" qua lichtkleur... LED mist rood in het kleurspectrum.
Maar... met een dimmer kom je dan toch wel weer een heel eind....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » do 3 nov 2022 20:56

Als het er nog niet in zit dan komt er nog iets energiezuinigs in hoor! Vooralsnog heb ik geen idee eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Tafkah » vr 4 nov 2022 08:04

Maar de oplaad functie van de CERS kun je toch ook gewoon uit laten? Die 12v komt dan gewoon van de accu, bijgehouden door de CTEK.

Waarom een schakelaar willen plaatsen voor iets dat er al in zit? (Of mis ik iets?).

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Ab » vr 4 nov 2022 09:53

Niet moeilijk doen..
Het kan totaal geen kwaad om een Ctec extra op de accu te zetten. Meerdere laders op een accu gaat gewoon goed.
Op mijn accu zitten 4 laders aangesloten.
1 via het EBL op 230 volt.
1 met een lader op de zonnepanelen op het dak.
1 lader voor een los zonnepaneel
Laadstroom van de dynamo als de motor loopt.
Al deze laders kunnen tegelijkertijd werken.
Werkt al jaren uitstekend.
Nergens wordt er iets aan of afgeschakeld.
Diodes zitten er ook nergens. ( spanningsverlies)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » vr 4 nov 2022 09:57

Kijk... dat is zinnige info..
Heeft de CERS de mogelijkheid om de interne lader uit te schakelen???? top..
Dat wist/weet ik niet.
Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om door de mist rondom de CERS serie te komen.
Het is mij nog nooit gelukt om een schema van deze units te vinden b.v.
Er werd altijd een beetje geheimzinnig over de techniek gedaan.
Jammer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Chris » vr 4 nov 2022 10:03

Ab.....

Ik weet dat jij hier anders over denkt....
Dat was een tijdje geleden ook al, toen was er ook zoiets aan de orde.
Dus.. dacht ik toen...
Ik zat dit eens aan een TU elektronica collega op mn werk vragen, wat hij daar nou van dacht... die meerdere laders..

Lang verhaal heel kort...
Beter niet doen...
Want je hebt geen idee wat die verschillende spanningen met elkaar doen..
Jij hebt mazzel... zeg je.
Maar dat hoeft echt niet altijd zo te zijn.

De moderne laders hebben ook een PWM techniek.
2 van die PWM spanningen op 1 lijntje.... niet doen gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » vr 4 nov 2022 10:46

Tafkah schreef:Maar de oplaad functie van de CERS kun je toch ook gewoon uit laten? Die 12v komt dan gewoon van de accu, bijgehouden door de CTEK.

Waarom een schakelaar willen plaatsen voor iets dat er al in zit? (Of mis ik iets?).
Voor zover ik weet kun je die oplaad functie van de cers niet uit laten. Dat werkt continu, zitten volgens mij ook geen speciale kabels voor.


Maar als ik alle oplaadmogelijkheden aangesloten laat, het zal misschien niet direct in de fik vliegen maar dan gaat het niet helemaal goed denk ik. Als de ctek staat te laden gaat het wel goed, dan overruled hij met z’n hogere spanning de lagere spanning van de cers. Maar stel dat de accu dan eenmaal vol is; dan zal de cers gewoon doorgaan waar de ctek al gestopt is, of niet? Ik lees hierboven dat koos het wel zo heeft gedaan. Ik vraag me vooral ook af of de ctek en de cers hun werk wel goed kunnen doen als er steeds een ander apparaat hun metingen in de war schopt.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Ab » vr 4 nov 2022 10:57

Waarom niet ?
Het wordt al tientallen jaren zo gedaan in campers zonder problemen.
Heel veel daarvan hebben zonnepanelen.
Die laden ook tegelijkertijd met de 230 lader, en onderweg tijdens het laden met 30 A uit de dynamo schijnt de zon er ook op.
Zie ook een eerder bericht van Koos.
Hier thuis in mijn hobbyruimte heb ik het ook eens uitgebreid getest met Lifepo4 accu's.
Ik had geen geschikte lader.
Dus gewoon een oude rechttoe rechtaan acculader erop gezet.
Te lage laadspanning natuurlijk.
Een kleine voeding met regelbare spanning eroverheen gezet.
De grote lader stopte met laden bij bereiken van ca 14 volt.
Het kleine ladertje/voeding ging daarna gewoon nog een tijd door tot 14,7 volt tot het BMS het laden stopte.
Bij een conventionele accu stopt het laden ook.
De Amps worden steeds minder. Als de accu vol is zie je de Amperemeter op nul komen.

Hetzelfde geldt voor de Cers ook.
Als de accu een gelijke of hogere spanning heeft dan de laadspanning stopt het laden ook vanzelf.
Er kan simpelweg geen stroom lopen van lage spanning naar hoge of gelijke spanning bij accu's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » vr 4 nov 2022 12:14

Ab schreef:Waarom niet ?
Tja dat is de vraag hier natuurlijk ;-). Ik weet het niet. Maar jij zegt gewoon de ctek er overheen aansluiten en dat zou prima moeten kunnen? Komt overeen met wat koos hierboven ook al zegt.

Ik las een paar weken geleden ook iets over de cers elders op internet maar kan het nu niet weer terugvinden. Dat ging hier ook over, maar dan van een KIP. Daar werd gesteld dat de cers niet meer bijlaadt als hij een bepaalde accu spanning meet. Ik kan me voorstellen dat dat gebeurt tegen de tijd dat die ctek richting de 15V (of wat was het? 14,8 ofzo?) aan het leveren is. Dan meet de cers toch ook die 15V, en zal deze stoppen met laden. (Tot zover mijn gevoel voor elektra)

Het énige wat dan gebeurt is dat de cers met een minder optimale laadspanning zal proberen te laden als de caravan achter de auto zit of als je ergens off grid staat (pv paneel). Maximale laadspanning van de cers is 14,2V meen ik. Is niet zo heel erg denk ik want dan komt hij gewoon niet vol. (En zou iets levensduurverkortend kunnen werken, realiseer ik me)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Tafkah » vr 4 nov 2022 12:59

Gemineye schreef: Voor zover ik weet kun je die oplaad functie van de cers niet uit laten. Dat werkt continu, zitten volgens mij ook geen speciale kabels voor.
als je de 220 knop niet aan zet op de CERS, laadt hij de accu niet op, maar 12v is overal aanwezig als de accu is aangesloten. Meer heb je toch niet nodig?

Alleen tijdens het rijden zal de booster functie actief zijn via de CERS en daarmee de accu laden. Maar dan is de CTEK niet actief.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Gemineye » vr 4 nov 2022 14:24

Hm dat laatste moet ik eens in duiken. Je zet de 230V op de cers uit, ik ben wel benieuwd wat dat precies doet eigenlijk. Zet je daarmee dan niet ook de volledige omvormer functionaliteit uit? Zodat de accu continu gebruikt wordt?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door thmeyer » vr 4 nov 2022 15:25

Als test heeft mijn Ctek 5.0 acculader afgelopen vakantie van bijna 4 weken in Noorwegen gelijktijdig met de CERS20 op de caravan-accu gestaan.
Het werkt prima, de Ctek 5.0 heeft volgens mijn waarnemingen vanwege zijn hogere laadspanning hier tijdens het laden de overhand. thumbup.gif

Opmerking: Alle kabels bleven tijdens diverse verplaatsingen gewoon zitten.

Daar mijn CERS20 geen uitlezing heb, had ik een spanningssensor op de accu aangesloten en met een app, waarmee ik continu alles mooi in de gaten kon houden.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door Tafkah » vr 4 nov 2022 23:12

Gemineye schreef:Hm dat laatste moet ik eens in duiken. Je zet de 230V op de cers uit, ik ben wel benieuwd wat dat precies doet eigenlijk. Zet je daarmee dan niet ook de volledige omvormer functionaliteit uit? Zodat de accu continu gebruikt wordt?
Klopt, maar voor die paar lampjes en het waterpompje…
En de ctek vult hem wel weer aan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Status accu aflezen op CERS30D

Bericht door dieseltijger » za 5 nov 2022 08:18

... Volgens mij maken we het veel te moeilijk. De evt spanningsrimpeltjes van de pulsbreedte modulatie van de Ctek worden door de accu geëlimineerd.

Door de ctek zal bij een volledig geladen accu de spanning over de accupolen hoog zijn.

De Cers gaat als resultaat daarvan niks meer bijladen. Misschien te simpel gedacht, maar ga nou niet een heel Conrad magazijn in je caravan vastschroeven voor het oplossen van een niet bestaand probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”