Piëzo 'klikt' niet meer
Piëzo 'klikt' niet meer
Ik sta met vrienden op de camping. Bij het ontsteken van zijn kachel moet hij de piëzo gebruiken. Na een keer of tien klikken kapte de piëzo ermee. Helaas was de waakvlam toen nog niet ontstoken.
Hoe zouden we dit op korte termijn weer werkend kunnen krijgen? Als dat überhaupt mogelijk is...
Ik vraag dit dus voor een vriend
Hoe zouden we dit op korte termijn weer werkend kunnen krijgen? Als dat überhaupt mogelijk is...
Ik vraag dit dus voor een vriend
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Is het een elektrische Piezo??
Is de batterij die in het batterijvakje onderin de kachel zit nog goed??
Even kap eraf... en wat links van het midden, onderin, zit een batterij.... ( als het een elektrische Piezo is)
AA celletje....
Ik hoop dat het oude batterijtje niet is gaan lekken..... dan heb je nog een ander klussie...
Als het nog een mechanische Piezo is... mm.... misschien door vuil dat de vonk op de verkeerde plek overslaat..
Ook kap eraf en zoeken / schoonmaken van de bedrading..
Lastiger..
Ik heb wel eens gezien dat het porcelijnen ontstekings houdertje gescheurd was... alleen vervangen werkt dan.
Die Piezo vonk is een paar duizend volt... en slaat makkelijk over..
Is de batterij die in het batterijvakje onderin de kachel zit nog goed??
Even kap eraf... en wat links van het midden, onderin, zit een batterij.... ( als het een elektrische Piezo is)
AA celletje....
Ik hoop dat het oude batterijtje niet is gaan lekken..... dan heb je nog een ander klussie...
Als het nog een mechanische Piezo is... mm.... misschien door vuil dat de vonk op de verkeerde plek overslaat..
Ook kap eraf en zoeken / schoonmaken van de bedrading..
Lastiger..
Ik heb wel eens gezien dat het porcelijnen ontstekings houdertje gescheurd was... alleen vervangen werkt dan.
Die Piezo vonk is een paar duizend volt... en slaat makkelijk over..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Thanks, Chris!
Het gaat om de handmatige variant.
Je hoort niet meer de 'klap' die je normaal hoort.
Ik heb het idee dat de bedienknop mechanisch met de piëzo verbonden is. Kun je die 'uit' de kachel halen?
Het gaat om de handmatige variant.
Je hoort niet meer de 'klap' die je normaal hoort.
Ik heb het idee dat de bedienknop mechanisch met de piëzo verbonden is. Kun je die 'uit' de kachel halen?
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Die bedienknop vormt één geheel met de ontsteker. De mijne is eveneens bijna ter ziele. Soms voel je geen enkele weerstand (bij kou) en meestal doet deze het goed. Ik ga 'm dus preventief vervangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Ai.... minder leuk..
Ik ben ook bang dat het ontstekingsblok stuk is..
Weinig aan te repareren..helaas.
Als het mechanisch "op" is kan je alleen vervangen..
sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
https://www.dewitschijndel.nl/truma-s-3 ... CcEALw_wcB
als het zo eentje is dan kun je met elke goedkope piezo de min en plus kabel aansluiten en dan vonkt ie weer.
heb het in spanje gehad en je ziet geen vonken meer in kijkglas bij onze truma 3004.
https://horecatiger.eu/nl-nl/shop/pi-zo ... s5EALw_wcB
als je gewoon deze voorlopig neemt dan kun je het prima redden als alternatief....hebben wij afgelopen winter ook gedaan.
foto is van de originele handmatige piezo van de truma kachel...uiteraard geldt dit alleen als je ook zo een kachel hebt.
als het zo eentje is dan kun je met elke goedkope piezo de min en plus kabel aansluiten en dan vonkt ie weer.
heb het in spanje gehad en je ziet geen vonken meer in kijkglas bij onze truma 3004.
https://horecatiger.eu/nl-nl/shop/pi-zo ... s5EALw_wcB
als je gewoon deze voorlopig neemt dan kun je het prima redden als alternatief....hebben wij afgelopen winter ook gedaan.
foto is van de originele handmatige piezo van de truma kachel...uiteraard geldt dit alleen als je ook zo een kachel hebt.
- Bijlagen
-
- 1254712.jpeg (8.72 KiB) 1412 keer bekeken
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Ik weet niet hoe je de ontsteker loshaalt. Ik vermoed - gezien de nokken - dat het een bajonet principe is: verdraien van de behuizing totdat de nokken in de corresponderende uitsparing van de behuizing vallen, zodat de ontsteker naar boven toe losgenomen kan worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Bij mij raakte het stroomdraadje naar de "vonker" het frame van de kachel. De isolatie van de draad was ter plekke door gesleten.
Stroom zoekt de makkelijkste weg, en daar lag kaal draad strak tegen het frame. Dus ook geen vonk.
Stroom zoekt de makkelijkste weg, en daar lag kaal draad strak tegen het frame. Dus ook geen vonk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
7[re.gif]
als je de knoppen van de andere draaiknoppen los trekt dan kan het bovenplaatje van het geheel ( truma kachel ) weg en daar zit deze knop in gedrukt.
kun je niet draaien tot nokjes maar eruit wippen van onderaf...hij zit van bovenaf geklikt erin geduwd.
er zijn verschillende types truma, maar ik bedoel dus die bovenste afdekplaat waar al die knoppen inzitten...soms zitten ze links en soms rechts....
bovenste foto is van nieuwe knop die nog gemonteerd moet worden..... staat op de kop voor foto.
kun je de zijkanten mooi zien en dat die als ie eenmaal erin gedrukt is niet zomaar naar boven kan.
als ie erin zit is de onderste pin massa, maar dat zie je als je hem loshaalt.
oranjebruin achtige kabel ( plus ) zit op de bovenste
als je de knoppen van de andere draaiknoppen los trekt dan kan het bovenplaatje van het geheel ( truma kachel ) weg en daar zit deze knop in gedrukt.
kun je niet draaien tot nokjes maar eruit wippen van onderaf...hij zit van bovenaf geklikt erin geduwd.
er zijn verschillende types truma, maar ik bedoel dus die bovenste afdekplaat waar al die knoppen inzitten...soms zitten ze links en soms rechts....
bovenste foto is van nieuwe knop die nog gemonteerd moet worden..... staat op de kop voor foto.
kun je de zijkanten mooi zien en dat die als ie eenmaal erin gedrukt is niet zomaar naar boven kan.
als ie erin zit is de onderste pin massa, maar dat zie je als je hem loshaalt.
oranjebruin achtige kabel ( plus ) zit op de bovenste
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Dankjewel, dit is het model van voor- of tot 1996. Ik heb het nieuwe, geavanceerde, verbeterde internet bestuurde met het stabilisatiesysteem gekoppelde en via android regelbare.... (ik schiet door): Nee ik heb de Trumatic S3002P van na 1996. De old school kachel die je overal aantreft. Daar ziet de unit er als volgt uit:
Ik heb gisteren de ommanteling losgenomen, maar niet alle draadjes losgekoppeld (te lui ervoor, en: if it aint broken - don't mend it). Kon de bevestigingswijze niet zien. Maar de bovenstaande afbeelding doet vermoeden dat er aan de bovenzijde van de ommanteling een rond gat zit met uitsparingen waar de nokjes doorheen passen. Iets verdraaien en het ding is gefixeerd. Hoop ik.
Ik ga 'm gewoon vervangen. Dingen slijten, en je wil niet in de kou zitten omdat je te krenterig was om na 18 jaar gebruik 60 of 70 Euro te besteden aan onderhoud. Ik moet zeggen: mooi, en slim ontwerp die kachel en goed uitgevoerd. Ik weet zo'n ontwerp en product wel te waarderen. Dat ze het voor zo'n 400 Euro (ex BTW) ervoor kunnen maken zeg.
Saillant detail wat ik zijdelings tegenkwam in de Truma documentatie: Onderhoud aan de kachel: geen. Alleen de fan van de ventilatie unit af en toe met een borstel of stofzuiger schoonmaken. Dit forum: De kachel moet regelmatig onderhouden worden.
Ik heb gisteren de ommanteling losgenomen, maar niet alle draadjes losgekoppeld (te lui ervoor, en: if it aint broken - don't mend it). Kon de bevestigingswijze niet zien. Maar de bovenstaande afbeelding doet vermoeden dat er aan de bovenzijde van de ommanteling een rond gat zit met uitsparingen waar de nokjes doorheen passen. Iets verdraaien en het ding is gefixeerd. Hoop ik.
Ik ga 'm gewoon vervangen. Dingen slijten, en je wil niet in de kou zitten omdat je te krenterig was om na 18 jaar gebruik 60 of 70 Euro te besteden aan onderhoud. Ik moet zeggen: mooi, en slim ontwerp die kachel en goed uitgevoerd. Ik weet zo'n ontwerp en product wel te waarderen. Dat ze het voor zo'n 400 Euro (ex BTW) ervoor kunnen maken zeg.
Saillant detail wat ik zijdelings tegenkwam in de Truma documentatie: Onderhoud aan de kachel: geen. Alleen de fan van de ventilatie unit af en toe met een borstel of stofzuiger schoonmaken. Dit forum: De kachel moet regelmatig onderhouden worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
ja ik hou ook van old school.
gewoon zwart is massa en rood is plus
voor nood kun je altijd zo een goedkope piezo bij de hand hebben en die doet het ook prima als je de plus en min aangesloten hebt.
verder maak ik eens per 2 jaar de hele ventilator unit schoon en is het een simpel goed werkend kacheltje.
de onze is nu na 7 jaar stuk gegaan en je kunt hem wel vervangen voor een zelfontsteker unit ( die je dan onder aan de voet van de kachel weer moet inbouwen) , maar ik heb de knop gekocht en 5 a 6 tientjes voor weer 6 jaar gemak is nog te overzien.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Ik spoot het systeempje in met WD40 en klikte weer als een gek. Kan mazzel geweest zijn. Nog ouder type Truma kachel.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Ik heb daar PTFE spray van boven ingespoten. Het punt is: Het is sinds vorige week dat er af en toe geen weerstand is en dus geen klik te horen is. Intern zit bij dit soort ontstekers vaak een veer met een hamertje of een systeem waarbij de opgebouwde kracht ineens op een kwartskristal wordt losgelaten. Ik denk dat daar sprake is van slijtage. Daar helpt geen spray tegenop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Tja, dan is het idd gewoon over. Het werkte bij mij bij het model met de lange as die tussen de bedieningsknop helemaal boven en de daadwerkelijke piezo element op de bodem van de kachel. Was toen eigenlijk al een bekend probleem. Vet werd taai waardoor de pen niet meer in de ruststand terug kwam. Zit nu allemaal wat goedkoperder in elkaar.dieseltijger schreef: ↑zo 2 mei 2021 22:38Ik heb daar PTFE spray van boven ingespoten. Het punt is: Het is sinds vorige week dat er af en toe geen weerstand is en dus geen klik te horen is. Intern zit bij dit soort ontstekers vaak een veer met een hamertje of een systeem waarbij de opgebouwde kracht ineens op een kwartskristal wordt losgelaten. Ik denk dat daar sprake is van slijtage. Daar helpt geen spray tegenop.
Re: Piëzo 'klikt' niet meer
Probleem uiteindelijk opgelost. Met het wegnemen van het kapje op de drukknop, bleek er iets onder te liggen, waardoor de knop niet diep genoeg ingerukt kon worden en er dus geen vonk gegenereerd kon worden. In elk geval doet alles het weer. Dank!Unplugged schreef: ↑za 1 mei 2021 21:45Ik sta met vrienden op de camping. Bij het ontsteken van zijn kachel moet hij de piëzo gebruiken. Na een keer of tien klikken kapte de piëzo ermee. Helaas was de waakvlam toen nog niet ontstoken.
Hoe zouden we dit op korte termijn weer werkend kunnen krijgen? Als dat überhaupt mogelijk is...
Ik vraag dit dus voor een vriend