Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » ma 19 apr 2021 22:06

Het viel me op dat na het verplaatsen van de caravan vanuit een donkere omgeving naar een zeer lichte omgeving (kas) de verlichting aan stond terwijl de accu was losgekoppeld.
Het zonnepaneel werkt dus.

Nu vraag ik me af, is het verstandiger het zonnepaneel te onderbreken in de stalling omdat deze anders altijd staat te laden ook al staat de hoofdschakelaar 12 volt uit, of gewoon aan laten omdat de druppellader in werking treed als de accu vol is.

In de winter is dit wel fijn maar in de zomer probeert het zonnepaneel misschien wat te overdadig te laden terwijl de accu propvol blijft. Kan dat ongestraft?

Is er iets bekends over wat gebruikelijk is en het best zal zijn voor de accu (AGM 115 Ah) en het zonnepaneel (100 Watt)?

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Bob Diesel » ma 19 apr 2021 22:28

Gewoon er aan laten hangen
Je regelaar , regelt het
Je accu kan niet verder als vol en raakt niet leeg

Koppel je hem los dan kan die wel leeg ,en te leeg is kapot
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door scooterandre » di 20 apr 2021 12:23

In de gebruiksaanwijzing van de meeste zonnelaadregelaars staat, dat je eerst de accu moet aansluiten en dan pas de zonnepanelen.
Sommige laadregelaars kunnen zowel 12V als 24V accu's laden en herkennen dit automatisch.
Als je eerst de zonnepanelen hebt aangesloten kan zo'n regelaar in de 24V modus starten en dan de daarna aangesloten 12V accu gaan overladen.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Micky » di 20 apr 2021 13:02

ik laat hem ook aanstaan, gewoon met de accu eraan thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » di 20 apr 2021 17:26

Als de regelaar zijn werk doet zou de accu perfect gehouden moeten worden. Met diverse acculaders is dit wel het geval en gaat de lader over in druppelladen als ie vol is. Ik weet alleen niet wat de regelaar van het zonnepaneel doet. Zal ook wel anders gaat alles kapot lijkt me.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Micky » di 20 apr 2021 17:38

[re.gif]

Ik heb 12 jaar met mijn vorige accu gedaan (8 jaar zelf en de eerste 4 jaar een ander forumlid) thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » di 20 apr 2021 19:43

Micky schreef:
di 20 apr 2021 17:38
[re.gif]

Ik heb 12 jaar met mijn vorige accu gedaan (8 jaar zelf en de eerste 4 jaar een ander forumlid) thumbup.gif
En altijd in het licht?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Micky » di 20 apr 2021 19:45

[re.gif]

Een paar jaar afgekoppeld laten staan in de caravan, 1 keer thuis aan de lader, verder aan de panelen, de stalling had van die lichtdoorlatende golfplaten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door cessna182 » di 20 apr 2021 20:03

Zoals eeder al gemeld: nooit de accu zomaar loskoppelen als zonnepaneel nog aangesloten is op de laadregelaar.
Gewoon alles aangesloten laten. Wel de laadregelaar correct instellen ivm het accutype.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » di 20 apr 2021 20:36

cessna182 schreef:
di 20 apr 2021 20:03
Zoals eeder al gemeld: nooit de accu zomaar loskoppelen als zonnepaneel nog aangesloten is op de laadregelaar.
Gewoon alles aangesloten laten. Wel de laadregelaar correct instellen ivm het accutype.
Gaat ik doen. Bedankt allemaal voor de tips enzo....

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door cahummel » do 22 apr 2021 20:23

Even een kanttekening: veel stallingseigenaren willen ivm brandgevaar geen accu in de caravan hebben, en er mag geen stroom op het systeem staan. Ik heb hiervoor tussen het paneel en de regelaar een schakelaar gemaakt (systeem spanningsloos door een doek over het paneel te leggen), en als de accu eruit moet, kan ik zo eerst de stroom van het paneel naar de regelaar onderbreken.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » ma 26 apr 2021 08:35

Omdat ik dmv snelkoppelingen de accu verplaatsbaar had gemaakt van de accuplek voor de as of achter de as (kogeldrukeffect) heb ik de verbinding van het zonnepaneel (100w) naar de regelaar schakelbaar gemaakt dmv een flinke steekzekering (15A). Dus als ik de accu moet verplaatsen of werkzaamheden moet uitvoeren, dan kan ik de zekering even verwijderen. Zal niet vaak voorkomen. Moet ik nog ervaren.
Verder zal ik de tips aanhouden om het paneel gewoon altijd aangesloten te laten. Nooit meer een lege accu, das wel fijn.

Brains

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Brains » vr 1 apr 2022 20:41

Vandaag onze Fiat Ducato 2.8 JTD camper met bouwjaar 2002 uit de stalling gehaald, en net als 2 jaar geleden, heb ik geen enkele aanwijzing meer op het dashboard. Vanmiddag contact gehad met het bedrijf die dit in 2020 hersteld heeft en die gaf aan dat dit probleem met de tellergroep vaak ontstaat door langzaam dalende spanning, bijvoorbeeld als gevolg van een leeg rakende accu. Dat kon het in mijn geval niet zijn omdat de massakabel van zowel de moter- als de huishoudaccu afgekoppeld worden als hij in de stalling gaat.

Vanmiddag gesimuleerd, en wat blijkt, op het moment dat ik de massakabel van de huishoudaccu los nam ging op het elektrische paneel van de camper de rode led die waarschuwt voor een te lage spanning branden, en begon het paneel te zoemen. Pas nadat ik de verbinding tussen de omvormer van het PV paneel en de huishoudaccu verbrak ging alles uit.

Ik weet nog dat ik in 2020 een keer rond kerst in de camper kwam en dat toen steeds de radio probeerde aan te gaan. Toen bleek dat de stallinghouder de massakabel van de motoraccu losgenomen had, terwijl ik juist wilde dat die aangesloten bleef zodat het PV paneel de accu op peil kon houden. De huishoudaccu was toen nog wel de aangesloten. Nadat ik de motoraccu weer aangesloten had was het probleem met de radio opgelost. In het voorjaar bleek de tellergroep defect.

Omdat na het vervangen van de koppeling tijdens onze vakantie in Ierland in 2019 de snelheidsmeter al niet meer werkte, nam ik toen echter aan dat dit probleem daar mee te maken had.

Uit voorzorg heb ik afgelopen jaar ook een massa schakelaar op de huishoudaccu geïnstalleerd, er vanuit gaande dat daarmee ook de PV omvormer uitgeschakeld zou worden, en met de stallinghouder afgesproken dat hij ook de massakabel van de motoraccu los zou nemen. Dat is dus niet het geval. Bij het loskoppelen van de huishoudaccu toen ik hem naar de stalling bracht ging ook de rode Led op het paneel branden. Ik nam toen aan dat dit wel uit zou gaan als ook de motoraccu afgekoppeld zou zijn.

Ik heb dan ook het vermoeden dat de lage spanning van het PV paneel via de laadstroom aansluiting vanuit de dynamo op de EBL ook op de auto elektronica is gekomen, en dat daardoor de tellergroep wederom defect geraakt is.

Dus als de massa kabels losgekomen worden is het raadzaam om de PV installatie uit te schakelen.
Laatst gewijzigd door Brains op vr 1 apr 2022 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 apr 2022 20:50

Mijn auto staat vaak lang stil, ik zet er dan een druppellader op (de dealer zet voor mij standaard een stekker op de accu) ik heb begrepen dat start accu’s afkoppelen niet raadzaam is voor je electronica.

Btw: wat is een PV?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Wendy_
Berichten: 448
Lid geworden op: za 22 jun 2019 20:45

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Wendy_ » vr 1 apr 2022 21:00

[re.gif]
PV = fotovoltaïsche of zonnestroom installatie
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line 2017 2WD met een Hobby 400 SF DeLuxe 2009 aan de haak caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 apr 2022 21:08

Duidelijk, zal dan wel Photo.... zijn knipoog.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Zonnepaneel in stalling aan laten of uitschakelen?

Bericht door Neet » ma 25 apr 2022 19:26

Ik heb vorig jaar een schakelaar tussen het paneel en de lader aangebracht en de accu afkoppelbaar dmv snelklemmen.
In de stalling gaat dus de accu en het paneel los. Bevalt me wel zo.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”