Aansluiting accu optima yellowtop

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Aansluiting accu optima yellowtop

Bericht door peerke1960 » di 13 apr 2021 22:14

Beste mensen, ik ben nieuw hier maar maak al 15 jaar gebruik van een caravan. Sinds augustus vorig jaar heb ik een Knaus 450 FU silver selection 2018. Hier zit een yellowtop accu in (55ah). Voor mijn zijn die bakstenen nieuw omdat ik voorheen hooguit een lichte lithium accu had voor de mover. Maar ja, nu kan ik m ook gebruiken voor mijn 12 volt apparaten indien nodig.
Ik wil een e trailer module aansluiten op deze accu. Dit in de meivakantie. Mijn vraag is hoe ik de aansluiting maak. Er zitten namelijk twee dikke klemmen op de twee polen. Ik zie dat je een klem hierop kunt zetten zodat je meerdere aansluitingen kunt maken doch daar passen de gebruikelijke klemmen zeker niet op.
Bedankt alvast!
Met vriendelijke groeten, Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aansluiting accu optima yellowtop

Bericht door Chris » di 13 apr 2021 22:18

Hoi Peter...

Ik heb dezelfde accu, en gebruik OJOP snel klemmen.... ( ook in een Sudwind Silver Selection ) knipoog.gif
Die hebben voor de dikke kabel aansluiting 2 M4 schroefjes.
Daar heb ik nieuwe langere voor genomen en aan de onderkant kan ik daar meer aansluiten nu..mbv van kabeloogjes.
M4 moertje erop, plastic cover iets aanpassen en klaar...

Ik heb een kabeltje gemaakt naar een steek zekering blokje en kan daar naar believen extra aansluitingen op aansluiten.
Steekzekeringen te kust en te keur in de handel dus je kan ook alles direct afzekeren.
Zelf heb ik de accuspanning ook voor het nodige aan extra's in gebruik.
Massa of min is op dezelfde manier uitgevoerd maar zonder zekeringen uiteraard.

Jammer, ik heb er geen foto van..

BTW..
Kijk even of er voor de Etrailer een permanente of een schakelbare 12 volt nodig is.
M.a.w. moet de Etrailer ALTIJD spanning hebben??
Dat heeft consequentie's voor de accu-lading..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Re: Aansluiting accu optima yellowtop

Bericht door peerke1960 » di 13 apr 2021 22:39

Een schakelaar en ook een zekering wordt aanbevolen. Ik kijk het wel ff na op het apparaat zichzelf afsluit.
Mvg Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Re: Aansluiting accu optima yellowtop

Bericht door peerke1960 » za 17 apr 2021 23:36

Dag Chris, bedankt. Zo een E trailer afzekeren volstaat een zekering van 1 ampère denk ik. Ik ben geen techneut :(
Met vriendelijke groeten, Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Aansluiting accu optima yellowtop

Bericht door HenkR » za 17 apr 2021 23:47

In de handleiding van - connect staat: "Monteer de kabel rechtstreeks op een accu. Zeker de kabel tussen de accu en de E-Connect met een 1A
zekering". Dus je aanname klopt.
Zie ook op de tekening waar het installeren wordt geadviseerd een flink lengte draad en/of moeilijk trekken is.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”