info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door sindaco » zo 11 apr 2021 14:15

hallo samen

wij hebben ten 1e een vraag aan de vloerverwarming bezitters af fabriek ingebouwd.
op dit moment nog geen ervaring mee, maar info is nooit weg.

wij hebben een tapijtset en die is iets dikker dan de originele af fabriek tapijtset. ( ooit van een duitser gekocht die de originel set qualitatief slecht vond en na had laten maken)

gebruiken de meeste van jullie de VV alleen zonder tapijtset of ook met tapijtset.
laat de tapijtset nog wat warmte door of wordt alleen de tapijtset verwarmd?
dat zal ook zeker lekker aanvoelen, maar is het effect van met of zonder tapijt goed merkbaar qua temperatuurverschil in de caracvan.

uiteraard is het bijverwarming, maar verschil met / zonder tapijt.

vraag 2

de combiketel die tegenwoordig bijna overal inzit en dan de C4E of de C6E....kiest die als je hem op mix 1 zet ( gas/stroom 900 w ) automatisch eerst stroom en als stroom wegvalt gas?

vraag 3
we hebben nu een S3004 en ik zag bij de combiketel als minimaal verbruik 160 gr / uur staan en nu hebben we met de 3004 minimaal verbruik van 30 gr / uur
zijn er ook ervaringen mee of gewone gaskachels minder verbruiken net zoals de gegevens aangeven.


we zijn blij met elke reactie
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 apr 2021 14:25

als je de 4e op mix zet gebruikt deze gas en Electra voor het verwarmen en de boiler tezamen dus geen voorkeurkeuze
wij hebben fabriek vloerverwarming moet zeggen dat je het wel kan voelen aan de blote voeten op een plek waar de hondenmand ligt wordt de vloer een stuk warmer omdat de warmte niet meteen weg kan is een dik kussen, dus ik verwacht dat met een tapijt de vloer ook iets warmer aan blijft voelen omdat er een grotere buffer ontstaan van warmte het vinyl houdt eigenlijk geen warmte vast heb ik het idee.. je gaat er de caravan zeker niet mee verwarmen puur de kou van de vloer verdwijnt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 14:30

Wanneer we de tapijtset in de caravan hebben liggen, gebruiken we de vloerverwarming nauwelijks. Dat vinden we dan niet nodig maar het kan vanzelfsprekend wel. In de week dat onze dochter met haar gezinnetje afgelopen winter in onze caravan verbleef, hadden ze de vloerverwarming wel aan icm de tapijtset voor de kleine meid die toen nog niet kon lopen (< 1 jaar).

Mix1 betekent dat de kachel/boiler combi primair 900 Watt elektra gebruikt en naar behoefte gas bijstookt wanneer er meer vermogen wordt gevraagd. Bij Mix2 is dit vanzelfsprekend primair 1.800 Watt en pas daarna gas. Een 4E heeft een max vermogen van 4.000 Watt, een 6E heeft 6.000 Watt. Er is nog een kortstondige boost van 800 Watt extra beschikbaar in de meest recente serie maar dan moet de verschiltemperatuur 15 C zijn, meen ik me te herinneren.

Het gasverbruik weet ik niet; afgelopen winter konden we 6 tot 9 dagen met 10,5 kg doen; de caravan stond dan nacht/dag/avond op 12/18/22 C
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door sindaco » zo 11 apr 2021 14:41

[re.gif]

ok PD duidelijk...

bij mix gaat de voorkeur dan toch naar walstroom.
ik kon dat niet zo snel uit de truma beschrijving halen.

uiteraard kun je ook alleen stroom kiezen, maar het ging mij even om de mix.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 14:43

[re.gif]
De pure stroomstanden EL1 (900 Watt) en EL2 (1.800 Watt) heb ik nog niet gebruikt; die zullen niet voldoen wanneer je ook moet verwarmen, schat ik zo in. In de zomer zijn deze standen wel bruikbaar voor uitsluitend de boiler.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door Abve » zo 11 apr 2021 14:51

Wij hebben geen vloertapijt.
Niet praktisch voor ons.

De vloerverwarming ( af fabriek) is in de koude(re) periode altijd aan.
Voelt heerlijk en zou het niet meer willen missen.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door Chris » zo 11 apr 2021 15:46

Sindaco..

Vraag 1....
Niets is lekkerder dan een tapijtset MET vloerverwarming aan.
Weelderig aan de tenen zeg maar.
Overdone... welnee, waarom??? je hebt het toch?? doen gewoon.

Nou moet ik wel zeggen dat ik novilon zowiezo al niet lekker vind aan mn blote pootjes.... sticky gevoel..
En of dat nou met of zonder VV is... niet mijn favoriet..
Dus met het tapijtsetje.... 400% ..

Ik ben wel met je eens dat het tapijtset wat af fabriek geleverd wordt nou ook niet mijn 1e keuze zou zijn.
Wellicht nog eens iets speciaal op maat laten maken.
In de regio Zwolle zit een topper op dat gebied..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door Jaap van Duijn » zo 11 apr 2021 16:07

@Sindaco,

Wat we wel bemerken met de 6E dat op gas de hut wat sneller warm word ook al heb je 1800W elektra voorhanden.
Maar nog beter het warme water, nu binnen mum van tijd op 60graden C. dit is weer lekker voor afwassen en ook doucen.
Dat vonden wij zelfs op 1800Watt Elektra minder.

Nu elektra voor vloerverwarming - helaas geen Alde - ook vloerbedekking, zeer goed merkbaar want in toilet ruimte geen vloerverwarming, ook voor koelkast en verlichting.
Voor verwarmen en koken op gas, als je op een camping staat is soms 6 soms 10 en zelden 16 ampere voorhanden op de 230-Volt, en zou ook nog kunnen dat je moet betalen voor zoveel meer verbruik.
Dat vind ik weer heer redelijk en daarom ben ik sportief verwarmen en koken op gas.
De Airco die kan koelen en verwarmen is op elektra als die bij moet is dat een keuze ook van camping wat die je gaat aanbieden, want ik zie op 6 ampere ga je het niet redden. Heb keuze zekering in de camper van 6 of 10 of 16 ampere, welke voeding ik krijg daar zet ik de zekering van op en in de garage / thuis op 6 gaat de airco wel aan lopen maar zodra compressor bijspringt zekering van 6 ampere eruit.

Jaap

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door VIP » zo 11 apr 2021 16:16

Wij hebben de 6E en als je die op GAS goed opstookt loop je binnen mum van tijd de hut uit.

De afgelopen maanden zijn we een weekend of 5 weggeweest en hebben dan de vloerverwarming aan en stoken met de 6E zowel op GAS, EL1-2 of mix.

Op temperatuur brengen we de hut met GAS en daarna over op walstroom (EL1 of 2).

EDIT: Wij hebben een strook van de tapijtset aan 1 kant van het bed liggen, de andere strook van het bed ligt voor de keuken. (de rest van de tapijtset ligt thuis opgeslagen omdat we die niet gebruiken).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 16:19

[re.gif]
Klinkt als elektra-inclusief campings knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door VIP » zo 11 apr 2021 16:19

[re.gif]


Hahaha, idd ja, we zijn Nederlanders .... mrgreen.gif


Als elektra op de meter gaat (a 0,50 per KWH) is GAS interessanter knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door sindaco » zo 11 apr 2021 16:43

@ jaap van duijn

we hebben nu een ultraheat en als stroom incluis is dan kan die op 500w.
uiteraard duurt het op stroom beduidend langer voordat iets warm is en ook afhankelijk van hoe groot je rijdende hotel is.

op onze overwintercamping in spanje hebben we 6 kwh vrij en dan 0,40 ct en hebben we de 11kg gasfles van spanje erbij ( standaard 10A walstroom )
op gas gaat alles veel sneller idd en de koudere nachten in januari zijn voor de gasfles.

elektra is echt bijverwarming...en waar mogelijk indien all in gebruiken we ook de 1000w.

@ VIP
all inclusive = all inclusive........vaak betaal je op deze campings ook aanzienlijk meer dan de 13 euro die we tijdens 4 maanden per dag kwijt zijn en dan is stroom voldoende om te verwarmen.

oh ja gas in spanje kost ongeveer 13 euro voor een 11 kg fles en dat is niet duur....

@ chris
met tapijt willen we niet meer missen indien geen VV aanwezig.
en ja ik denk ook dat je met VV het tapijt lekker warm houdt mrgreen.gif


bedankt zover voor alle info
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door VIP » zo 11 apr 2021 20:18

[re.gif]

13,00 per dag bij 4 maanden (is ongeveer 1.600,-) is ook behoorlijk aan de prijs.

Ik praat over vergelijkbare prijzen voor een weekend.

ter info: Met (maar ook zonder) de ACSI pas betaal ik incl. stroom minder per nacht dan op een minicamping met stroom op de meter. (uiteraard niet in het hoogseizoen).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: info gevraagd vloerverwarming en combiketel

Bericht door sindaco » zo 11 apr 2021 22:49

[re.gif]

is voor 100m2 plek incl waterverbruik en incl wifi en incl 6 kwh stroom.

de 70m2 plekken kosten zonder water bij meer dan 120 dagen 11 euro per dag. ( zelfde zaken incl )

we hebben ook campings van acsi met 30=20 en dan zitten we op 10,66 per dag ( acsi tarief 16 euro ) en die camping is all inclusive ( ook stroom ).

op de terug en heen weg vaker campings met 20 en 18 euro acsi tarief.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”