Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Goedemorgen,
Afgelopen jaar hebben wij voor op de camping zo'n gezellige, ouiderwetse gaslamp gekocht (Campingaz 206). Het ding bevalt uitstekend. De lichtopbrengst is goed te regelen (van sfeerverlichting tot bouwlamp) en het geeft zo'n gezellig typiosch kampeergeluid. En als klap op de vuurpijl geeft hij ook nog warfmte.
Maar... aan onze voortent zit een uitbouw vastgeritst waar onze oudste zoon slaapt. Nu is mijn vraag of het dan wel veilig is om de gaslamp in de voortent te gebruiken als mijn zoon ligt te slapen. Bij verbranding van gas komt CO vrij. CO is kleurloos, reukloos, maar wel levensgevaarlijk als de concentratie te hoog wordt. Én CO is zwaarder dan lucht, dus het zal zich als eerste ophopen op de bodem van de tent.
Hoe gevaarlijk is dit als onze zoon op zijn luchtbed in de uitbouw ligt te slapen? Afgelopen zomer was het op sommige avonden volledig windstil, waardoor ik de lamp eigenlijk niet in de voortent durfde te gebruiken. Als het een beetje waait, zal er voldoende ventilatie zijn en ben ik niet zo bang, maar op een windstille avond zat het me toch niet lekker.
Is deze angst van mij terecht of stel ik mij een beetje aan? Ik zou het graag van jullie willen weten. Alvast bedankt voor het meedenken.
Jilger.
Afgelopen jaar hebben wij voor op de camping zo'n gezellige, ouiderwetse gaslamp gekocht (Campingaz 206). Het ding bevalt uitstekend. De lichtopbrengst is goed te regelen (van sfeerverlichting tot bouwlamp) en het geeft zo'n gezellig typiosch kampeergeluid. En als klap op de vuurpijl geeft hij ook nog warfmte.
Maar... aan onze voortent zit een uitbouw vastgeritst waar onze oudste zoon slaapt. Nu is mijn vraag of het dan wel veilig is om de gaslamp in de voortent te gebruiken als mijn zoon ligt te slapen. Bij verbranding van gas komt CO vrij. CO is kleurloos, reukloos, maar wel levensgevaarlijk als de concentratie te hoog wordt. Én CO is zwaarder dan lucht, dus het zal zich als eerste ophopen op de bodem van de tent.
Hoe gevaarlijk is dit als onze zoon op zijn luchtbed in de uitbouw ligt te slapen? Afgelopen zomer was het op sommige avonden volledig windstil, waardoor ik de lamp eigenlijk niet in de voortent durfde te gebruiken. Als het een beetje waait, zal er voldoende ventilatie zijn en ben ik niet zo bang, maar op een windstille avond zat het me toch niet lekker.
Is deze angst van mij terecht of stel ik mij een beetje aan? Ik zou het graag van jullie willen weten. Alvast bedankt voor het meedenken.
Jilger.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Als er voldoende zuurstof in de ruimte aanwezig is, verbrandt gas niet tot co maar tot co2. Zorgen voor voldoende frisse lucht dus, net als met ieder toestel.
Ik zou me hier geen zorgen over maken, zeker niet in een tent. Mocht het je echt niet lekker zitten; leg een co melder in de tent. Gezien de grootte van het apparaat en de mogelijke opbouw van co in een kleine periode dat de lamp aan zou staan vind ik het risico wel heel klein.
Ik zou me hier geen zorgen over maken, zeker niet in een tent. Mocht het je echt niet lekker zitten; leg een co melder in de tent. Gezien de grootte van het apparaat en de mogelijke opbouw van co in een kleine periode dat de lamp aan zou staan vind ik het risico wel heel klein.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Ik zou hier niet te veel aandacht aan besteden. Wij hebben vroeger wel met koud weer met een gaslamp aan en het gasstel aan als verwarming met 4 personen in een voortent van een vouwwagen gezeten, We leven alle 4 nog. Dus dit zal wel meevallen.
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Aanstellen zou ik het niet willen noemen, maar het risico is klein. Zo'n lamp verbrandt weinig (dus levert ook weinig CO op), en een voortent is zo lek als....een voortent. De doden als gevolg van CO vergiftiging vielen vooral door geisers (met 10x meer vermogen dan jouw lamp) of lekke rookkanalen van CV ketels (met 100x meer vermogen dan jouw lamp) in steeds luchtdichtiger woningen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Kan geen kwaad, maar altijd ventileren als je verbranding in de tent hebt zonder afvoer naar buiten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
In de oudere caravans hadden ze vroeger soortgelijke gaslampen in wand uitvoering. En in die caravans werd gewoon geslapen.
Wat van belang is dat de lamp schoon brand. Bij een volledige verbranding komt er nagenoeg geen CO vrij. Maar als het kousje stuk is krijg je vaak gele vlammetjes. En daar komt vaak CO bij vrij.
Maar als het kousje heel is een schoon brand zou ik me daar niet druk om maken.
Wat van belang is dat de lamp schoon brand. Bij een volledige verbranding komt er nagenoeg geen CO vrij. Maar als het kousje stuk is krijg je vaak gele vlammetjes. En daar komt vaak CO bij vrij.
Maar als het kousje heel is een schoon brand zou ik me daar niet druk om maken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Compliment dat je jezelf deze vraag bij stelt, je kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn
Maar ik ben het met de anderen eens en een tent is al aardig luchtig.
Je zou voor je eigen veilige gevoel nog een CO-meter kunnen plaatsen.
Maar ik ben het met de anderen eens en een tent is al aardig luchtig.
Je zou voor je eigen veilige gevoel nog een CO-meter kunnen plaatsen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Komende zaterdag gaan we een weekje kamperen.
Er ligt nu een CO-melder klaar bij de kampeerspullen. Goede tip, bedankt.
Er ligt nu een CO-melder klaar bij de kampeerspullen. Goede tip, bedankt.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
- Frank Volvo
- Berichten: 209
- Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
- Locatie: Bij Nijmegen
Re: Gebruik gaslamp in de voortent en CO.
Jilger, aangezien je terecht ongerust bent op verbrandingsgassen, het volgende:
Ik heb onlangs een Zibro kachel gekocht. Daar zit geen CO "alarm" op maar een CO2 "alarm" ( kachel schakeld uit boven een bepaalde waarde) . Wat ik wil zeggen is dat CO beknd is als een giftig gas, maar onstaat bij onvolledige verbranding. CO2 ontstaat altijd en is ook geen onschuldig gas. Dus in ieder geval goed luchten en niet teveel vertrouwen op het feit dat je een CO melder hebt.
Van deze website geplukt: https://www.safetydetection.be/co2-een-echt-gevaar/
"De gevaren van CO2
O2 kan je niet ruiken! Wil je het detecteren dan heb je de juiste sensor nodig. In de omgevingslucht is altijd CO2 aanwezig in een concentratie van ca. 500 ppm (parts per million).
In lage concentraties heeft CO2 geen nadelig effect maar verblijf je langere tijd in hogere concentraties dan heb je maar beter een sensor of gasdetectietoestel beschikbaar die koolstofdioxide kan detecteren.
Bij concentraties vanaf 5000 ppm (0,5 vol% CO2) kan hoofdpijn en vermoeidheid optreden.
Bij hogere concentraties (> 4-5 vol% CO2) kan ademnood optreden met bewusteloosheid tot gevolg.
We ademen allemaal CO2 uit, echter niet in dergelijke hoge concentraties. Ook wordt het geproduceerd bij verbranding van koolstof of koolstof houdende stoffen zoals fossiele brandstoffen."
Groet Frank
Ik heb onlangs een Zibro kachel gekocht. Daar zit geen CO "alarm" op maar een CO2 "alarm" ( kachel schakeld uit boven een bepaalde waarde) . Wat ik wil zeggen is dat CO beknd is als een giftig gas, maar onstaat bij onvolledige verbranding. CO2 ontstaat altijd en is ook geen onschuldig gas. Dus in ieder geval goed luchten en niet teveel vertrouwen op het feit dat je een CO melder hebt.
Van deze website geplukt: https://www.safetydetection.be/co2-een-echt-gevaar/
"De gevaren van CO2
O2 kan je niet ruiken! Wil je het detecteren dan heb je de juiste sensor nodig. In de omgevingslucht is altijd CO2 aanwezig in een concentratie van ca. 500 ppm (parts per million).
In lage concentraties heeft CO2 geen nadelig effect maar verblijf je langere tijd in hogere concentraties dan heb je maar beter een sensor of gasdetectietoestel beschikbaar die koolstofdioxide kan detecteren.
Bij concentraties vanaf 5000 ppm (0,5 vol% CO2) kan hoofdpijn en vermoeidheid optreden.
Bij hogere concentraties (> 4-5 vol% CO2) kan ademnood optreden met bewusteloosheid tot gevolg.
We ademen allemaal CO2 uit, echter niet in dergelijke hoge concentraties. Ook wordt het geproduceerd bij verbranding van koolstof of koolstof houdende stoffen zoals fossiele brandstoffen."
Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h