LifePo4 lader

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

LifePo4 lader

Bericht door fam stok » di 6 apr 2021 20:13

Hallo beste medekampeerders,

Reeds heb ik mijn Sencell gold lithium 30 Ah van 2016 naar de importeur gebracht 🥶de Simpark easymatic wilde geen teken van leven geven. Hoogstwaarschijnlijk staat de accu in een beveiliging nu. De importeur zal er naar gaan kijken of er nog leven in te blazen is🤞🏻

Wat ik eigenlijk eerder had moeten doen denk ik zomaar, maar nooit bij stil gestaan heb is de accu lader. Voorheen hadden we een yellowtop 55Ah met een LBC 400 charger. Toen de Sencell gold erin kwam ook aangesloten op de LBC 400 eigenlijk 3 jaar goed gedaan tot hij vorig jaar gek begon te doen, maar het willie wortel lampje ging niet meteen branden.

Na een dag spitten op het forum (maar niet het antwoord zomaar gevonden) toch maar even een vraag plaatsen.

Er zijn dus speciale laders vandaag de dag beschikbaar voor de LiFePo4 accu’s welke zouden de experts aanbevelen

Ctek lithium xs
LBC 512 s

Deze ben ik tegen gekomen, maar misschien dat jullie nog goede alternatieven hebben! Een feit is dat de LBC400 eruit zal gaan sowieso ook als er geen leven meer in de Sencell gold zit.
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: LifePo4 lader

Bericht door iemand » di 6 apr 2021 20:22

Hoe is je LBC 400 ingesteld ?

Zie blz 4 van https://www.backsaver.nl/user-files/upl ... 0_V1.2.pdf

Als de importeur er niets mee kan, wel de accu terugvragen.

Dan kunnen we aan aan knutselen.... "atmosphere2" deed al een oproep en anders ga ik eens knutselen whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: LifePo4 lader

Bericht door fam stok » di 6 apr 2021 20:31

Haha oké,

De LBC400 staat op gel stand ingesteld dus 1,2,5,6 naar boven en 3,4 naar beneden.
Opzich zou hij alle standen aan moeten kunnen denk ik, maar de gel stand is de beste kreeg ik vanmiddag nog te horen ivm de stabiele laadprocedure/cycle
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: LifePo4 lader

Bericht door dennisb » di 6 apr 2021 22:49

Ik heb eens een eigen accu op basis van LifePO4 cellen gemaakt, hiervoor heb ik via ali een oplader gekocht. 14.6V 6A Batterij Oplader LifePO4 Batterij Oplader Voor 4S 12V. De enduro heeft dacht ik meerdere kleine cellen, dus de 4S(erie) kan je vervangen voor wat er in de enduro zit.


Maar leverd Enduro geen oplader of is deze niet los te krijgen?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LifePo4 lader

Bericht door Ab » wo 7 apr 2021 00:44

Een li accu kan je het beste laden met een constante spanning en constante stroom.
Eigenlijk een heel simpele lader dus. Geen verschillende cycli.
De spanning kan iets variëren, afhankelijk van de samenstelling van de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: LifePo4 lader

Bericht door fam stok » wo 7 apr 2021 05:41

[re.gif]
Maar leverd Enduro geen oplader of is deze niet los te krijgen?
[/quote]

Ik heb een Sencell gold accu samen met een Simpark easymatic. Zoals ik er nu naar kijkt zal het een Ctek of een LBC 512s gaan worden
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: LifePo4 lader

Bericht door dieseltijger » wo 7 apr 2021 06:58

Ik heb er geen verstand van, maar volg dit topic met belangstelling: Sencell heeft een BMS dat laden via de hoofdpolen mogelijk maakt - waarmee het zonder aanpassingen de lood accu kan vervangen. Ben benieuwd wat de problemen blijken te zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: LifePo4 lader

Bericht door fam stok » wo 14 apr 2021 20:46

Even een update de accu kon gemaakt worden.
Het eerste accu pakket was kapot waren drie cellen, maar zoals gezegd hij kan dus gemaakt worden blij.gif daar zijn we blij mee.

Nu blijft nog alleen de vraag staan welke lader gaan we plaatsen ter preventieve vervanging van de LBC400 scratch.gif

De opvolger xenteq lbc512 10s of 15s of 20s
Een Ctek speciaal voor lifepo4 accu’s 12v-5Ah
Of andere merken...................
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: LifePo4 lader

Bericht door Chris » wo 14 apr 2021 21:36

Hee... dit draadje heb ik gemist..
effe volgen..

deze lader heb je het over...CTEK ACCULADER LITHIUM XS 5.0 (12V - 5A) https://www.ctek.com/nl/alle-producten/ ... hium-xs-eu

Tja.. ik ben een Ctek fan.
Zij zijn echt specialisten in acculaders en je ziet ze overal.
Kennis van zaken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LifePo4 lader

Bericht door Ab » wo 14 apr 2021 21:54

Ik zou in dit geval ook voor de C tek kiezen.
Veel beter is er niet denk ik, tenminste zeker niet voor deze prijs.

De 8 oplaadstappen waar de advertentie over spreekt, heb ik wel mijn twijfels bij. Vlgs mij komt dat voort uit een folder van hun andere laders voor loodzuur accu's.
Ik lees er ook maar 3 of 4, waarvan er al een paar niks te maken hebben met laden op zich.
Een Li accu heeft ook geen verschillende stappen nodig.
Integendeel. CCCV. Constant Current Constant Voltage is normaal.

Ach, folders en beschrijvingen kloppen heel vaak niet.. mrgreen.gif
Maakt ook niet uit, de lader is niks mis mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: LifePo4 lader

Bericht door fam stok » do 15 apr 2021 19:06

Bedankt voor de reacties heren.

Ik heb vandaag de accu opgehaald en voor het gemak op de locatie maar gelijk een lader gekocht.
De cellen zijn hoogstwaarschijnlijk kapot gegaan omdat de tussenpozen te lang zijn geweest voordat hij weer aan het stroom stond.
Dus voortaan maar weer uit de caravan halen als hij voor een langere tijd stil staat in de stalling
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: LifePo4 lader

Bericht door Ab » do 15 apr 2021 23:51

Dat kan je rustig nalaten.
Als je maar zorgt dat je de accu loskoppelt.
Mogelijk hoeft dat niet als de accu zichzelf uitschakelt.
Een Sencell doet dat echter vlgs mij niet.
Normaal gesproken gaat een Lifepo4 accu langer mee dan een caravan.
De accu heeft gewoon 3 jaar aan een verkeerde lader gezeten.
De accu is nooit vol gekomen vermoedelijk, door een te lage laadspanning. Dat heeft tot gevolg, dat het BMS het laden ook niet stopt. Dat gebeurt pas, als 1 cel het max ingestelde voltage bereikt. Meestal zo rond de 3,65 volt.
Daarna stopt het BMS het laden, en gaat de spanning verdelen over alle cellen, het zgn balanceren.
Net zo lang tot alle cellen hetzelfde voltage hebben.
Bij jouw accu is dat waarschijnlijk nooit gebeurd, omdat de juiste spanning nooit gehaald kon worden.
Dan kunnen een paar cellen uit de pas gaan lopen, een steeds lager voltage krijgen, en mogelijk helemaal leeg gaan.
Daar kunnen ze niet tegen, en gaan kapot.
Dat is gewoon de logische verklaring voor jouw kapotte accu.

Heel verhaal..maar sluit dus nooit een Li accu aan op een loodzuur lader. Die haalt sowieso de gewenste spanning niet, en veel stappen, zoals bijv. desulfatering en druppellading zijn ook niet gewenst. Dat belemmert het BMS om zijn werk goed te doen.

Het best zet je een Li accu weg op 90% van zijn capaciteit.
Dat heeft de voorkeur voor vol. ( zie alinea hieronder,)
Laden hoeft dan niet in de winter.
In het voorjaar heeft ie dan nog zeker 75 % over.
Uiteraard lekstroom voorkomen, maar dat spreekt voor zich.

Laden bij temperaturen onder nul mag je nooit doen.
Een kapotte accu kan het gevolg zijn in het ergste geval.
Uitgezonderd speciale arctic accu's die ingebouwde warmte elementen hebben, maar die zal je niet snel tegenkomen.

Het 90 % vol laden gebeurd bij veel accu's al automatisch.
Dat is instelbaar met het BMS in veel gevallen ( als je zelf de accu bouwt), of het wordt van fabriekswege ingesteld.
Bij 90 % vol gaat een accu 2 of 3 keer zo lang mee dan wanneer je echt het maximale uit de cellen haalt. Het luistert echt nauw, je praat over tienden van volts.

Ik heb het vermoeden, dat bij sommige accu's daar wat minder nauwkeurig naar gekeken wordt bij fabricage.
Die voor 99 % in China plaatsvindt bij de gangbare caravan accu's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”