Arno Rak verwarmingsmat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » za 3 apr 2021 00:02

Enige tijd geleden had ik onszelf getrakteerd op een een Arnold Rak verwarmingsmat: viewtopic.php?f=60&t=39896&hilit=verwarmingsmat. Ik zou nog even terugkoppelen hoe het (lijkt) te bevallen - want ten tijde van het bestellen ontbrak er één cruciaal onderdeel: de caravan.

De Kip heeft geen vloerverwarming en - hoewel de bodem goed geïsoleerd is heb je wel last van koude voeten als je zonder schoenen - maar met sokken - aan tafel zit te lezen. Het bekende merk heatek had net de verkeerde maatvoering voor de treinzit: Was de lengte goed, dan was de mat te smal. Was de breedte goed, dan stak de mat te ver uit.

Bij toeval het merk Arnold Rak gevonden https://www.rak-waermetechnik.de/en/pro ... d-carpet/#. Deze had een mat met nagenoeg de perfecte afmeting: 60x90 cm. Dat was op de gok: zoals gezegd wist ik de afmetingen van onze treinzit niet.
DSC02231.jpg
Er zit een gewone drukschakelaar op met een signaallampje, rechts op de foto. Het snoer is niet zo stug of krinkelig dat het ding telkens op de kop friemelt. De maatvoering is prima voor een doorsnee trein-zit (zie afbeelding). De onderzijde is eveneens van stof: schuiven is dus mogelijk - maar omdat wij 'm klem tegen de koof hebben gezet en omdat de tafelpoot er op rust, is er geen sprake van verschuiven. Verder vind ik het wel prettig dat er geen stroeve kunststof onderlaag is toegepast: ik heb hier slechte ervaringen mee omdat vermoedelijk weekmakers bruine vlekken achterlieten op bisonyl zeil.

De stopcontacten die ik in de standaard koof heb geplaatst komen nu goed van pas. Nu, met een buitentemperatuur van 4 graden Celsius is letterlijk de kou eruit - de warmte is aangenaam. Met de hand gevoeld: ik gok dat de oppervlaktetemperatuur zo'n 40 graden celsius is. Aan de kant van het zeil wordt het uiteraard minstens net zo warm.

Wel even oppassen: het opgenomen vermogen van zo'n mat is 150 Watt. Niet idioot veel - maar mocht je nog op een camping staan met 4A zekeringen dan telt het wel op boven het vermogen van de koelkast (120W), en de boiler (300W).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door Paul Vingerhoets » za 3 apr 2021 08:40

Alleen het drukpunt van de tafelpoot is wel een risicoplek om de mat, ofwel de warmtedraden te beschadigen als er wat veel gewicht op de tafel komt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » za 3 apr 2021 08:59

Klopt. Hoewel ik zuinig ben op mijn spullen denk ik in zo'n geval steeds vaker dat het verwarmingsmatje dan maar geen verwarmingsmatje had moeten worden.

Het zou wellicht snugger van mij zijn als ik tijdens het rijden het matje onder de poot vandaan haal: kleine moeite - groot plezier.

Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door iemand » za 3 apr 2021 10:26

Opgenomen vermogen van die mat is behoorlijk hoger en dus is de mat warmer aan je voeten.

Kun je de mat ook in Nederland verkrijgen ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » za 3 apr 2021 13:10

Jazeker. Ik heb m gewoon hier besteld. Euhhhh even kijken of ik het nog kan vinden...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » za 3 apr 2021 13:27

Excuses, ik heb in mijn mailhistorie gezocht - maar de bestelling in de betreffende week niet kunnen vinden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door thmeyer » za 3 apr 2021 13:50

[re.gif]
Ik kan alleen maar zeggen dat dit een prachtige oplossing is om geen koude voeten meer te hebben.
Jij heb een Kip en ik heb uit dezelfde stal een Avento en als ik snel kijk ziet ik het verschil niet.
Alleen ik heb vanuit de fabriek vloerverwarming in de caravan en om de druk van de tafelpoot op te vangen heb ik altijd een viltje (kruk plaatje) er tussen zitten.
En zolang je niet met je hele gewicht op de tafel leun of zit is er niets aan de hand.
Waar jij nog twee WCD dozen achteraf in gemonteerd heb, heb ik van fabriekswege 2 luidsprekers zitten en daarom heb ik achteraan in beide banken een wcd doos zelf gemonteerd. Voor de laptop heb ik nog een extra WCD in de bank zitten en het kabeltje vanaf de voeding door de onderste ventilatie sleuf gestoken, met andere woorden zo min mogelijke kabels over de vloer.

Nogmaals een prima oplossing.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door Chris » za 3 apr 2021 13:54

Diesel....
Vraag...

Voel je kleine ribbels - ribbeltjes in de mat, de warmte draden ?
Of is het een folie die inwendig zit en is het volkomen vlak ?

Benieuwd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door thmeyer » za 3 apr 2021 16:02

@Dieseltijger

Nog een opmerking: mocht je vloermat van 150 watt toch te warm worden, dan is een dimmer er tussen een oplossing.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » za 3 apr 2021 17:24

Ik voel geen draden, maar het tapijt is behoorlijk stug. Vermoedelijk ook ter bescherming van de verwarmingselementen.

De temperatuur is prima. Bovendien.... Ik ga dan lopen regelen en corrigeren... Keep it simple.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door thmeyer » za 3 apr 2021 18:14

[re.gif]
Dat laatste zinnetje snap ik even niet !! scratch.gif volgens mij heel snel de stekker er in en weer er uit, Of niet ?

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » zo 4 apr 2021 00:08

Oh eh.... Excuses. Ik bedoel het volgende: als er een regelmogelijkheid op zit, dan laat ik mij afleiden door de regelmogelijkheid zelf. Het resultaat is dat ik constant loop te mieren, ik ken mijzelf.

Andere gedachte die opspeelt: 150 Watt bij een oppervlak van iets meer dan een halve vierkante meter is best veel. Ik kan mij niet voorstellen dat een gewone electrische vloerverwarming in een caravan een vermogen van ongeveer rond de 280 Watt per vierkante meter heeft.

Dus we hebben nu een lokale oplossing die relatief warm is. Prima als je een bevroren landingsgestel hebt, of..... om nat schoeisel te drogen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door thmeyer » zo 4 apr 2021 10:12

[re.gif]
Beste Dieseltijger,

Ik had juist die opmerking gemaakt, omdat er mensen zijn en zeggen dat die vloerverwarming van 150 watt aardig warm kon worden.
Maar nogmaals voor de 1 is het te koud en voor de ander te warm, we zijn allemaal maar mensen.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Arno Rak verwarmingsmat

Bericht door dieseltijger » ma 26 apr 2021 21:38

Update: Er is sprake van een ijselijk lage luchttemperatuur en overdag een stevige stralingswarmte. Oftewel: zon weg - warmte weg. In de nacht is het buiten rond de nul graden Celsius. De op 500W geknepen Ultraheat houdt het prima op temperatuur voor tijdens het slapen - maar het is nèt te weinig om in de avond lekker te verblijven. Dus gaskachel aan op stand 2 - en de verwarmingsmat aan. In één woord: gerieflijk. De temperatuur is te hoog voor een vloerverwarming denk ik (die moet "de kou eraf halen" met 100 W per vierkante meter) deze mat stookt bijna het drievoudige per vierkante meter - maar verrukkelijk voor koude voeten en vochtige schoenen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”