Buiten koken... skottel?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door CoralOne77 » do 5 aug 2021 22:37

In de caravan - in ons geval houdt dat niet veel meer in dan een slaapkamer op wielen - koken we eigenlijk nooit. Maar eenmaal buiten wordt er vaak uitgebreid en met passie met eten gespeeld.

Disclaimer: niet alles gaat altijd tegelijk mee op reis... whistle.gif

Een vaste speler is onze Weber Jumbo Joe, bij gebrek aan bagageruimte voor de Red Kettle Premium van thuis, met een obligate paar kleine, geeky mods en voor onderweg dan maar volgepropt met kolen en tondels, spatels, tangen en troep, want ie neemt toch wel wat plaats in. (Misschien moet ik ook es een WGA overwegen voor als we ooit vaker met onze minimale bezetting van 3 op avontuur gaan, voorlopig is het nog dagelijks 5 buikjes vullen en dan wordt het misschien wat weinig.)

Daarnaast speel ik graag met wat Petromax gietijzer en plaatstaal op een handvol briketten, of als de omgeving zich daar toe leent en ik niemand hinder, een vuurschaal met Muurikka dabei en een krat thuis gekliefd voordroog eiken brandhout van de open haard. Dat rookt in elk geval minder dan dat sprokkelhout en er mag ook wel een vlammetje bij. Klein pyromaantje, altijd al geweest. :oops:

In beschaafder oorden houden we 't bij 2 gewone gaspitten (Cadac 2-cook Pro Deluxe, wat een naam, maar best leuk ding, als je dan toch vreemd gaat. mrgreen.gif ) Daarbij een paar Ikea 365 potten en pannen, afhankelijk van het menu. Meestal kookt mevrouw dan. whistle.gif (En de bijgeleverde "Pro Deluxe" bakplaten hebben we nog nooit gebruikt.. Maar dat RVS bovenblad boeide me wel en 't was de enige voorradig op dat moment.)

Wanneer de lokale bakker echt veraf is, of de camping broodservice weer te wensen over laat qua kwaliteit of timing, dan gaat daar 's morgens een Coleman Camp Oven bovenop met enkele voorbak croissantjes en multi-granen gedoe en dat valt eigenlijk best mee. Maar flink zuidwaarts in Stokbroodland verkiezen we toch pertinent het métier van de warme bakker, die heeft daar meer verstand van.

En nu sinds kort - het merk heb ik hier op dit forum opgevangen - een Foker aan de collectie toegevoegd, met een kleine 10 kilowatt hellevuur en een gietijzeren wokring. Weliswaar weer 10 kg extra ballast, maar errrg stabiel en ook nog bruikbaar in de tuin - en nog een paar van die uitvluchten bij de financial manager. Maar wat staat ie bééldig onder mijn plaatstalen wok of de gietijzeren wadjan. whistle.gif

Tussendoor zoeken we ook graag de lokale eetcultuur van de kleine dorpjes op: aub verras ons chef, mag gerust ook iets zijn wat uw oma altijd met koelkastrestjes klaar maakte toen u zelf kind was, als het maar authentiek is. En wanneer u ons dan ook nog even de kleine kneepjes wilt verklappen, dan blijven we met plezier nog wel wat aan de bar hangen ook. ¡Salud! mrgreen.gif

Oja, skottel? Naaah... Koken (of zeg maar: opwarmen) op zo'n kaarsvlammetje word ik gegarandeerd chagrijnig van. [aschrik.gif]
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Niels83 » do 5 aug 2021 23:16

Wij koken nooit in de caravan, of nou ja we hebben er 1 keer zo'n zak soep in warm gemaakt. Wij hebben een hoog kastje daarin gaan zodra we op bestemming zijn de pannen en kruiden, daarop gaat het 3 pits fornuis met een campinggaz fles. Daarnaast hebben we een safari chef voor te grillen, en een grill guru voor te bbq' en. En sinds vorig jaar ook een kleine airfryer, dat is echt de aankoop van de eeuw geweest, frietjes bakken, een pita broodje warm maken, of een Quiche voor de lunch, die wordt veel gebruikt. En zoals in de meeste landen buiten NL en BE kunnen ze nergens frieten bakken, wij eten op de camping gewoon krokante friet.

Het is alleen wel veel meer dan alleen je skottel. Wil je die vervangen voor kleiner is de safari chef een goed alternatief, zeker als je met 2 bent, er kunnen 4 stukjes vlees te gelijk op. . Nu wij ergens 2 dagen staan hebben we alleen de chef op het kastje staan. Gisteren wat Vlees met salade en brood en vandaag Pasta gemaakt op 1 pitje.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door CoralOne77 » do 4 nov 2021 11:06

CoralOne77 schreef:
do 5 aug 2021 22:37
*knipknip* (Misschien moet ik ook es een WGA overwegen voor als we ooit vaker met onze minimale bezetting van 3 op avontuur gaan, voorlopig is het nog dagelijks 5 buikjes vullen en dan wordt het misschien wat weinig.) *knipknip*
Intussen staat die WGA in de schuur, tweedehands koopje, van een stel camperaars die het maar niks vonden, die rooksmaak... scratch.gif

Roostertje met de slijptol in 2 gezaagd, lekker compact vol met spulletjes proppen. Staat voortaan standaard in een verloren hoekje in de de 4x4 pick-up kofferbak. Op naar de volgende tailgate party. blij.gif

Op het wereld wilde web heb ik intussen ook heel wat geeky mods ontdekt, genoeg voor een hele winter voorpret. Twijfeltje: gietijzer of RVS voor de rooster upgrade? Die originele chroom roostertjes gaan geen leven mee, da's bekend, een (paar) keertje(s) hot searing en bye bye bling bling chroomlaagje... Thuis zijn mijn kettles standaard voorzien van RVS, geen omkijken naar, effe schroeien, schoon borstelen en bakken maar. WGA krijgt die dus ook, of ga ik beter voor gietijzer?
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Morgoth » vr 5 nov 2021 12:23

Wij koken altijd buiten. Gewoon omdat het leuker en gezelliger is. We hebben daarvoor van die kofferdingen met een Action spuitbus. Toch wil ik iets anders gaan bedenken. Het grote probleem is namelijk dat die spuitbussen het niet meer doen als het buiten wat kouder is. Die bussen worden door de verdamping al koud van zichzelf, bij lagere buitentemperaturen bevriezen ze en komt er geen gas meer uit.
We hebben ook een Cadac skottelbraai met daarbij zo'n grill rooster. Die gebruiken we als BBQ maar dit is een groot en zwaar onding.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door CoralOne77 » vr 5 nov 2021 15:05

[re.gif]

Propaangas. Never look back. thumbup.gif

Afhankelijk van de situatie maken wij een keuze uit:

Compact: Primus propaangas 500 gr schroefcartridges, Primus brandertje(s), Jetboil waterkoker, ...

Minder compact: Primus propaangas 500 gr schroefcartridges, Cadac 2-Cook Pro Deluxe, Cadac drukregelaar voor schroefcartridges (EN417)

Helemaal niet meer compact: Primagaz lightsteel 6 kg propaangas, Cadac 2-Cook Pro Deluxe, DIN drukregelaar (, Foker, ...)


Met als rode draad: alle slangen met Cadac quick release koppeling, handig en snel.

Laatst was ik ook bijzonder gecharmeerd door het super compacte Jetboil Genesis Basecamp systeem, maar is wat prijzig...
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Nimma » vr 5 nov 2021 22:42

Ik kook ook alleen buiten, op een rode Foker, die van 8Kw nog wat opgeschroefd kan mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door PD » za 6 nov 2021 06:39

Wij koken steeds minder buiten, vaker binnen en incidenteel nog buiten op de Cobb. Steeds vaker ook kiezen wij tegenwoordig voor het gemak van eten buiten de deur.

De Cobb (gas) vinden we erg praktisch omdat deze gewoon bij ons op tafel staat zodat je kunt blijven zitten en er niet telkens één van de twee moet opstaan 🤗
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Morgoth » za 6 nov 2021 08:44

[re.gif]
Helaas moet ik voor mijn werk vaker dan me lief is buiten de deur eten (is me gelukkig niet aan te zien mrgreen.gif ). Dat klinkt luxe maar dat is dit niet. Eten met klanten is namelijk gewoon werken. Daarom eet ik in de vakanties bij voorkeur lekker bij de hut. Veel gezelliger, samen een beetje rommelen en een potje koken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Sytske01 » za 6 nov 2021 12:04

Vorig jaar bij verkoop van de caravan de skottel (10 jaar oud) erbij cadeau gedaan. Nu toch maar weer een nieuwe skottel gekocht in de Paella uitvoering (dus zonder al die overbodige onderdelen). Ik heb alle overige opties bekeken, maar vind de meeste toch niet zo handig als de Paellaskottel. Nu zijn wij niet van die culinaire toppers mrgreen.gif maar gewoon aardappeltjes/rijst/pasta en/of stukje vlees in 1 pan vinden wij wel handig. Verder een 1 pits kooktoestelletje en steelpan en kleine koekepan voor een eitje koken of bakken oid. Koken in de caravan doen we eigenlijk niet, al is het maar omdat ik dan het gehele keukenblok moet leegmaken.

TFJ

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door TFJ » za 6 nov 2021 12:19

Hier ook een Cobb op gas thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Buiten koken... skottel?

Bericht door Ron » za 6 nov 2021 12:42

Bij ons staat de scottel al zeker een jaar of 8 ongebruikt op zolder.
Twijfel nog steeds doen we hem weg of niet.
Om mee te nemen is vinden we hem veel te zwaar.
We hebben een licht gewicht gasstel in onder de luifel staan.
Komen we daar een pit te kort, dan gaat die in de caravan ook maar aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”