Stroom op oprit door de brievenbus?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Bospaadje » ma 29 mar 2021 08:11

mrbullmastiff schreef:
zo 28 mar 2021 20:51
Ik zou buiten een stopcontact plaatsen, eventueel binnen een schakelaar zodat je het uit kan zetten als je het niet nodig heb.
Hier ook gedaan en als je dan toch bezig bent heb ik direct voor het huis en onder de carport een wcd geplaatst. Beide afzonderlijk te schakelen.
Voor het huis was eigenlijk bedoeld om eens de karcher of stofzuiger in de prikken als ik auto aan straat wil schoonmaken (scheelt hoop gezeur met spetters op de ramen), maar wordt tegenwoordig alleen gebruikt voor de kerstverlichting :-)

De wcd aan huis is btw een cee aansluiting in plaats van wcd. Ik heb er een korte 5m caravankabel bij, met daaraan ook cee en 220V combi stekker EN nog veel relevanter, op dit moment hangt er ook een witte doos aan van zo'n 1500kg ;-)
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Gemineye » ma 29 mar 2021 08:21

Ik heb de caravan hier op de oprit eigenlijk gewoon standaard aan het stroom staan, gewoon omdat ik dat handig vind met verlichting enzo. Maar wat ab zegt is ook wel waar; het is natuurlijk niet per se noodzakelijk. Van die kleine stekkertjes tussen een kabel prutsen zou ik persoonlijk nooit doen, een buitenstopcontact is dan toch een veel degelijkere oplossing?

Als je echt geen normale mogelijkheid voor stroom hebt, zou ik koelkast voor koelen op gas zetten en de verlichting (als je die nodig denkt te hebben) op de accu vd mover. Wij doen dat tijdens de reis ook regelmatig zo en dat kan eigenlijk prima.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door duwerke » ma 29 mar 2021 08:28

Marnix van Bruchem schreef:
zo 28 mar 2021 22:26
Beste,

Bij ons grenst de meterkast aan de buitenmuur. Ik heb in de gevel een buitenstopcontact gemaakt met een dubbelpolige schakelaar aan de binnenzijde.
Afbeelding
Groetjes Marnix


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit zijn mooie stopcontacten.
Welk merk is dit?
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door cadance » ma 29 mar 2021 09:26

@ Bericht door dieseltijger » zo 28 mar 2021 19:26

Maf idee: je "passeert" de brievenbus door middel van deze 3 polige male/female stekker: Kan je tot 10A belasten. Meer dan zat. Heb je ook randaarde.

Op deze manier heb ik het in ons vorige huis ook zo opgelost.
Mooi 3 polig dus zit de randaarde er ook gelijk bij.
Lekker simpel. Toch niks mis mee?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door dieseltijger » ma 29 mar 2021 09:35

Jawel: Het is te simpel en te voor de hand liggend.

Voor zover "mijn gedachten" relevant zijn - iedereen moet het zelf weten: Bij mij staat de caravan maar een paar keer per jaar op de oprit, want het staat behoorlijk in de weg, ik ga het uitzicht van m'n buren niet verpesten, en in de stalling staat de caravan lekker overdekt - dus de kans op lekkage en dus rot wordt dus verminderd.

Voor die paar keer ga ik geen permanente aansluiting maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Bospaadje » ma 29 mar 2021 10:14

Ik snap je punt, hier staat hij ook slechts 3/4x per jaar op oprit. Ik ben echter (hopelijk) van plan om de omende 20jaar hier te wonen en moest de oprit toch opnieuw bestarten. Dan kom je al gauw uit op een kleine 80x dat je het nodig hebt. Vandaar dus "gewoon" een aansluiting gemaakt.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Cocoon » ma 29 mar 2021 10:42

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Mooi om te zien dat iedereen een andere kijk heeft en het op een andere manier oplost.
Da's toch wel het mooie van dit forum: zoveel ideeën en zoveel meningen zodat je zelf op basis daarvan een afweging kunt maken wat voor jouw beste keuze is.

Mijn eerste gedachte ging uit naar een kabel door de brievenbus. Maar nu ik er verder over nadenk ga ik toch voor een buitenstopcontact.
Dat is wel wat meer werk, maar toch uiteindelijk de meest praktische oplossing.

Omdat ik de kerstverlichting hierop ook wil aansluiten denk ik er nog over om het stopcontact via een stekker vanuit de meterkast te voeden.
Voor de kerstverlichting een smart plug tussen zetten die dan weer via mijn netwerk kan worden geschakeld.
Wanneer de caravan is aangesloten gaat de smart plug er tussenuit.
Wanneer er niets is aangesloten gaat de stekker in de meterkast er uit.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door eurotrotter » ma 29 mar 2021 11:28

janoniem schreef:
zo 28 mar 2021 20:26
Zit er bij jou aan de binnenzijde van de buitenmuur langs de oprit ergens een contactdoos of montagedoos?
Monteer dan ter plaatse daarvan aan de buitenzijde van de muur een CEE opbouw contactdoos.
Aansluiten via gat in muur en pijpje installatiebuis.
Zo'n CEE doos kost nog geen tientje en heeft beschermingsgraad IP44, dus kan tegen een plens water.
Zet er dan wel een schakelaar tussen binnen.
Anders kunnen de buren,tijdens jouw afwezigheid, mooi stroom aftappen als ze in hun garage een "plantjeskwekerij "hebben. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door dieseltijger » ma 29 mar 2021 12:21

Cocoon schreef:
ma 29 mar 2021 10:42
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Mooi om te zien dat iedereen een andere kijk heeft en het op een andere manier oplost.
Da's toch wel het mooie van dit forum: zoveel ideeën en zoveel meningen zodat je zelf op basis daarvan een afweging kunt maken wat voor jouw beste keuze is.
Klopt. De verscheidenheid aan mensen - en daarmee aan invalshoeken - maakt dit forum tot een juweeltje. Succes!!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Cocoon » ma 29 mar 2021 21:07

duwerke schreef:
Marnix van Bruchem schreef:
zo 28 mar 2021 22:26
Beste,

Bij ons grenst de meterkast aan de buitenmuur. Ik heb in de gevel een buitenstopcontact gemaakt met een dubbelpolige schakelaar aan de binnenzijde.
Afbeelding
Groetjes Marnix


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit zijn mooie stopcontacten.
Welk merk is dit?
Heb hem gevonden: Gira tx44.
Die neem ik ook, erg mooi!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door Ab » ma 29 mar 2021 21:43

Screenshot_20210329-214204_WhatsApp.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Stroom op oprit door de brievenbus?

Bericht door AadB » ma 29 mar 2021 21:45

[re.gif]
[aschrik.gif] awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”