Verwarming voortent
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verwarming voortent
Sorry, maar hier kan geen exact antwoord op gegeven worden. 1600W is te weinig.
3 kW is voldoende om het in het voor- en naseizoen behaaglijk warm te houden. Als je het goedkoop , compact en reukloos wil houden: neem zo'n Gimeg keramische straler. Wij hadden ooit de simpele uitvoering hiervan voor de tent. Nadeel: voor de straler wordt het enorm heet, zo heet dat het grondzeil (te) warm werd.
3 kW is voldoende om het in het voor- en naseizoen behaaglijk warm te houden. Als je het goedkoop , compact en reukloos wil houden: neem zo'n Gimeg keramische straler. Wij hadden ooit de simpele uitvoering hiervan voor de tent. Nadeel: voor de straler wordt het enorm heet, zo heet dat het grondzeil (te) warm werd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Verwarming voortent
Heel wat zoekwerk gedaan op internet. Desalniettemin geen sluitend antwoord kunnen vinden:
Welke verwarmingsmethode stoot minder vocht uit:
- petroleumkachel
- gaskachel
(Elektrisch is volgens mij geheel zonder vocht, maar minder gewenst/sociaal op een camping ivm stroomverbruik)
Welke verwarmingsmethode stoot minder vocht uit:
- petroleumkachel
- gaskachel
(Elektrisch is volgens mij geheel zonder vocht, maar minder gewenst/sociaal op een camping ivm stroomverbruik)
Re: Verwarming voortent
je kwam al eerder met deze vraag, ervaring is, gaskachel is beslagen ramen aan het eind van de avond, paraffine kachel 0,0 beslagen ramen, gisteren ook weer gezien terwijl alles nog wat nat was van opzetten tijdens hagel buien, onze vrienden hadden een beetje condens met de Zibro (zelfde kachel als wij), wij hadden iets meer gedaan om vocht te voorkomen (hagelstenen weggeveegd van het worteldoek voor het verder opzetten van de tent), wij hadden niets, de buren aan de andere kant hadden alles dicht van vocht op gas. Dit hadden wij ook altijd toen we nog onze zo fijne gasbrander gebruikten, perfecte kachel, maar alles beslagen tegen 2100 uur in de avond, bij Laserkachel gewoon niet, alles is droog
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Verwarming voortent
Ik heb een zibro gekocht
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verwarming voortent
Zal je geen spijt van krijgen. Welk model?
Los van alle pro's en con's van gas versus petroleum, met de laatstgenoemde brandstof heb je - afhankelijk van het model- in een compacte unit zo'n 8 uur warmte. Geen gemier met losse gasflessen.
Los van alle pro's en con's van gas versus petroleum, met de laatstgenoemde brandstof heb je - afhankelijk van het model- in een compacte unit zo'n 8 uur warmte. Geen gemier met losse gasflessen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verwarming voortent
Heb ook de lc dx 32 aangeschaft. Komt morgen. Met dit weer heel benieuwd. Wel nog even brandstof kopen.
Gr. Ronald
Gr. Ronald
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verwarming voortent
Goede kwaliteit gebruiken. Itt een kouskachel schijnt een laser gevoeliger te zijn voor onzuivere petroleum.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verwarming voortent
Kouskachels zijn er ook gevoelig voor, wij hadden steeds heel snel een verkleefde kous en hij wilde dan niet meer vanzelf starten, nieuw kous en de echte vloeistof verhielp telkens het probleem, we hadden dit met 2 verschillende kachels, wel heel lang geleden, dat wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verwarming voortent
De truc bij kouskachels is: periodiek aan laten totdat de vlam vanzelf dooft door brandstoftekort. Normaal verkeert de petroleum boven de kous in gasfase, en zit de vlam enkele mm boven de kous. Door alle brandstof op te stoken komt de vlam geleidelijk aan bij de (teer) afzetting op de kous en brandt deze afzetting weg. Dit is wel belastend voor de kous.\\Micky schreef: ↑do 8 apr 2021 08:15
Kouskachels zijn er ook gevoelig voor, wij hadden steeds heel snel een verkleefde kous en hij wilde dan niet meer vanzelf starten, nieuw kous en de echte vloeistof verhielp telkens het probleem, we hadden dit met 2 verschillende kachels, wel heel lang geleden, dat wel
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verwarming voortent
Dus wat mij betreft ook geen oplossing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Verwarming voortent
Afgelopen weekend de zibro laser voor het eerst gebruikt. Gelijk veel plezier van gehad. 3,2 kw in een voortent voor een knaus 460 was echter net aan genoeg.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Verwarming voortent
Wat stellen jullie voor?dieseltijger schreef: ↑do 8 apr 2021 07:41Goede kwaliteit gebruiken. Itt een kouskachel schijnt een laser gevoeliger te zijn voor onzuivere petroleum.
Re: Verwarming voortent
Qlima Kachelbrandstof Kristal
succes.
Re: Verwarming voortent
Hallo Ron. Met net aan bedoel je was lastig op bepaalde temp. te krijgen?
Re: Verwarming voortent
rsjab schreef: ↑do 8 apr 2021 19:06Hallo Ron. Met net aan bedoel je was lastig op bepaalde temp. te krijgen?
Zorg dat je voortent netjes dicht is, dus alleen ventilatie aan de bovenkant. Ook de tochtstrook onder de caravan moet gewoon dicht zijn. Probeer het maar eens uit, de kachel op 20 graden, je gaat de tent uit zweten. Niet vergelijken met het weer van afgelopen weekend, dit is geen maatstaf natuurlijk, maar dan nog moet je voldoende warm kunnen houden.
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Verwarming voortent
Daarom ben ik voor de 4kw versie gegaan, net iets meer vermogen om onze voortent van 3x6,5 m, heerlijk warm te krijgen en te houden. Zelfs met temperaturen zoals afgelopen weekend.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Verwarming voortent
De voortent was goed gedicht, maar kachel draaide steeds op vollast en bereikte nooit de 21 graden. We waren met twee stellen op ruime afstand in de voortent. Vooral later op de avond was het frisjes maar wel uit te houden. Maandags tijdens hagel en sneeuwbuien en veel wind hetzelfde verhaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Verwarming voortent
had je niet veel wind erop staan, want als het hard tocht dan koelt het snel af, wij hebben echt al 1,5 week gestaan altijd lekker in het truitje en het was niet bepaalt warm weer, vloeroppervlak van de tent is 6 x 3,5 meter
ik stop wel de echter tochtgaten van wind dicht, verder de roosters in de tent die speciaal aangelegd zijn bij de Fortex om regenvrij goed te kunnen ventileren.
tussen de beide 3 hoeken (dus neus en kont caravan) zou je een plaat tempex kunnen schuiven
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Verwarming voortent
@Ron55: Hier met 3,2 kW kouskachel dezelfde ervaring bij een buitentemperatuur van (volgens weersverwachting) 4 graden Celsius, totdat ik de Petromax lamp aan deed. Dan komt er nog eens 1 kW aan warmte-vermogen bij, en toen was het zelfs warm te noemen.
Het was wel winderig,en waaide af en toe onder de slikrand door.
Het was wel winderig,en waaide af en toe onder de slikrand door.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Verwarming voortent
We hebben op gegeven moment inderdaad ook nog 800w electra kachel bijgeplaatst, wat hielp. Zelf ook in trui gezeten. Maar om met een paasweekend ook nog tempex mee te nemen... weet nie. Ergens stopt het en volgend jaar hoop ik toch dat we eventueel weer naar binnen kunnen.
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Verwarming voortent
Tempex hebben wij niet nodig hoor, maar het verwondert me, of is jullie tent heel veel groter?
de rits van de tent op 30cm met de wind erop is al killing uiteraard, dat moge duidelijk zijn
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Verwarming voortent
Waar kopen jullie de firelux clear tegen een schappelijke prijs?
Re: Verwarming voortent
Ik koop Qlima kristal, in het verleden nam ik de tanks mee uit Belgie, daar betaal ik dan tussen de 36 en 39 euro per kan van 20 liter, die kosten hier 55 nu echter al 16 maanden niet daar geweest vanwege COVID, dus nu gewoon gekocht online.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Verwarming voortent
Gewoon de Qlima kristal via Bol.com
Gratis thuisbezorgd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)