12 volt probleem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 12 volt probleem

Bericht door Ab » za 27 mar 2021 09:03

Dat klopt. Het enige wat die regelaar doet, is laadstroom van het juiste voltage aan de accu leveren, en daarmee ophouden als de accu vol is.

Btw..Waarom trek je niet gewoon 2 draadjes van accu naar radio?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt probleem

Bericht door Chris » za 27 mar 2021 10:55

Die accu hoor ik ook net pas....
Anders had je een klus uit kunnen sparen..
Maar ja... de Schaudt is nu al onderweg denk ik...oei..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: 12 volt probleem

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 13:44

Ik heb ook een kabel van de accu naar de Schaud getrokken en de stroomkabel vanaf de dissel erop.
Tussen de bedrading en de accu zit een hoofdschakelaar op de +. Zolang dat je consequent bent dat die hoofdschakelaar standaard op UIT staat en alleen voor nood gebruikt, mocht de stroom op de camping uitvallen, dan is dat toch prima?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt probleem

Bericht door Chris » za 27 mar 2021 15:09

[re.gif]

Ja... dat kan...
Als je je maar nooit vergist...
Want op het moment dat je met een ingeschakelde noodstroom accu per ongeluk ook de 13 polige in de auto steekt krijg je vuurwerk...
De vereffeningsstromen die dan tussen beide accu's kunnen ontstaan zijn enorm....en bekabeling smelt als sneeuw voor de zon.
Maak er ipv een schakelaar een wissel relais tussen en er wordt voor je gedacht..
Fully automaticly... fool proof.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: 12 volt probleem

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 16:09

[re.gif]
Daar zit wat in en voor een paar tientjes er iets tussen knopen, zodat deze 'fool' niet de mist in gaat is dan ook wel weer handig thumbup.gif
Ongetwijfeld staat er op het forum wel ergens een draadje wat voor relais het moet zijn en hoe aan te sluiten.
Ik ga even zoeken.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt probleem

Bericht door Chris » za 27 mar 2021 16:38

[re.gif]

Nope... is geen draadje over.... wij "prediken" een losse kabel met een contra 13 polige Jaeger...
Nog simpeler en volkomen fool proof kan het niet...
Gewoon een draadje van de accu, zekering ertussen, naar de dissel.. contra jaeger eraan en hoppa...
Geen gemier in installatie's... wat voor velen n.l. een dikke drempel is.

Ik heb wel ergens een klad tekeningetje hoe je er een relais tussen kunt schakelen.
Eigenlijk is dat een vergelijkende schakeling met de huidige die al in de Schaudt zit.... gewoon nog een wisselkontakt ervoor... een pool naar de accu en een pool naar de plus die van de dissel komt..
Relais spoel voeden met de plus van de dissel...
Dan is het relais in rust doorverbonden met de accu, relais in de Schaudt kiest voor 2130 als er walstroom is... is er geen walstroom valt de schaudt af en het accu relais verbind naar de schaudt.
Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Simpel als wat... maar voor velen te veel...
Dan is zo'n kabeltje met een contra jaeger veel makkelijker...
En eerlijk... ik heb ook dat kabeltje met die contra jaeger..

Grote grap is dat er nooit 2 contra's aan de disselsteker gekoppeld kunnen worden....
dit ding dus:
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 292 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

gustomkel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 08:31

Re: 12 volt probleem

Bericht door gustomkel » za 27 mar 2021 16:51

Schaudt draait en alles werkt perfect. haphop.gif

gustomkel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 08:31

Re: 12 volt probleem

Bericht door gustomkel » za 27 mar 2021 16:57

Scheelt weer 3 kilo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12 volt probleem

Bericht door Chris » za 27 mar 2021 16:57

[re.gif]

thumbup.gif thumbup.gif mooi..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: 12 volt probleem

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 17:00

[re.gif] [re.gif]
Het viel mij ook op een paar weken geleden dat de oude omvormer veel zwaarder was dan de Schaud thumbup.gif
En in mijn geval zag ik zelfs al gelijk dat de stroomvoorziening veel stabieler was.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: 12 volt probleem

Bericht door Arjan1978 » za 27 mar 2021 17:12

Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Simpel als wat... maar voor velen te veel...
Ik ga er over na denken. Ik vind het geknutsel met een wisselrelais eigenlijk wel leuk om te doen. Met een contra stekker is het natuurlijk helemaal hufter proof.
Van de week moet eerst mijn auto naar de garage om de 12V voeding te controleren/fixen.
Voor de zekerheid haal ik in de tussentijd wel even de zekering er uit, mocht ik in een moment van verstandsverbijstering de verkeerde hoofdschakelaar aanzet en dus niet van de mover en vervolgens de andere schakelaar terug te zetten. knipoog.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

gustomkel
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 feb 2019 08:31

Re: 12 volt probleem

Bericht door gustomkel » ma 29 mar 2021 09:53

Ik heb wel ergens een klad tekeningetje hoe je er een relais tussen kunt schakelen.
Eigenlijk is dat een vergelijkende schakeling met de huidige die al in de Schaudt zit.... gewoon nog een wisselkontakt ervoor... een pool naar de accu en een pool naar de plus die van de dissel komt..
Relais spoel voeden met de plus van de dissel...
Dan is het relais in rust doorverbonden met de accu, relais in de Schaudt kiest voor 2130 als er walstroom is... is er geen walstroom valt de schaudt af en het accu relais verbind naar de schaudt.
Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...

Dat ga ik doen, ingenieus haphop.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: 12 volt probleem

Bericht door HenkR » ma 29 mar 2021 21:18

De contrastekker is het veiligste, maar daar heb ik wel een relais tussen, want anders staat mijn ATC altijd onder spanning.
230V relais met verbreekcontact. Dus alleen de plus van de accu op de contrastekker als er geen 230V is. Is wel even vreemd als de 230 wegvalt wordt de ATC geactiveerd. Wilde geen schakeling in de ATC bedrading aanbrengen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: 12 volt probleem

Bericht door Jaap van Duijn » wo 31 mar 2021 14:52

@HenkR,

Lees ik verkeerd, dat je ATC prik krijgt als je hut losgekoppeld is van de auto?
Dat is toch vreemd, ATC krijt toch pas voeding - 12V - als stekker in de auto gestoken word?
Stekker eruit - ATC spanning loos.

Jaap

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 12 volt probleem

Bericht door Hans1954 » wo 31 mar 2021 15:47

[re.gif] De ATC wordt gevoed door pen 9 van de stekker. Dus het constante stroom-circuit. Als je een boordaccu die taak over laat nemen MOET je maatregelen nemen om er voor te zorgen dat die stroom de ATC NIET bereikt. Anders is het al snel einde ATC. Spreek uit ervaring.https://www.obelink.nl/al-ko-atc-set-sperdiode.html
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: 12 volt probleem

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 31 mar 2021 15:51

Een relais voor de ATC die aangestuurd wordt door de geschakelde plus of de ATC meteen op de geschakelde plus zetten dan wordt die alleen geactiveerd als de motor loopt lijkt me gemakkelijker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: 12 volt probleem

Bericht door Hans1954 » wo 31 mar 2021 16:27

[re.gif] In elk geval is dat niet volgens de montagehandleiding van Alko. Met die sperdiode zijn er verder geen problemen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”