12 volt probleem
Re: 12 volt probleem
Dat klopt. Het enige wat die regelaar doet, is laadstroom van het juiste voltage aan de accu leveren, en daarmee ophouden als de accu vol is.
Btw..Waarom trek je niet gewoon 2 draadjes van accu naar radio?
Btw..Waarom trek je niet gewoon 2 draadjes van accu naar radio?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 12 volt probleem
Die accu hoor ik ook net pas....
Anders had je een klus uit kunnen sparen..
Maar ja... de Schaudt is nu al onderweg denk ik...oei..
Anders had je een klus uit kunnen sparen..
Maar ja... de Schaudt is nu al onderweg denk ik...oei..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12 volt probleem
Ik heb ook een kabel van de accu naar de Schaud getrokken en de stroomkabel vanaf de dissel erop.
Tussen de bedrading en de accu zit een hoofdschakelaar op de +. Zolang dat je consequent bent dat die hoofdschakelaar standaard op UIT staat en alleen voor nood gebruikt, mocht de stroom op de camping uitvallen, dan is dat toch prima?
Tussen de bedrading en de accu zit een hoofdschakelaar op de +. Zolang dat je consequent bent dat die hoofdschakelaar standaard op UIT staat en alleen voor nood gebruikt, mocht de stroom op de camping uitvallen, dan is dat toch prima?
Re: 12 volt probleem
Ja... dat kan...
Als je je maar nooit vergist...
Want op het moment dat je met een ingeschakelde noodstroom accu per ongeluk ook de 13 polige in de auto steekt krijg je vuurwerk...
De vereffeningsstromen die dan tussen beide accu's kunnen ontstaan zijn enorm....en bekabeling smelt als sneeuw voor de zon.
Maak er ipv een schakelaar een wissel relais tussen en er wordt voor je gedacht..
Fully automaticly... fool proof..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12 volt probleem
Daar zit wat in en voor een paar tientjes er iets tussen knopen, zodat deze 'fool' niet de mist in gaat is dan ook wel weer handig
Ongetwijfeld staat er op het forum wel ergens een draadje wat voor relais het moet zijn en hoe aan te sluiten.
Ik ga even zoeken.
Re: 12 volt probleem
Nope... is geen draadje over.... wij "prediken" een losse kabel met een contra 13 polige Jaeger...
Nog simpeler en volkomen fool proof kan het niet...
Gewoon een draadje van de accu, zekering ertussen, naar de dissel.. contra jaeger eraan en hoppa...
Geen gemier in installatie's... wat voor velen n.l. een dikke drempel is.
Ik heb wel ergens een klad tekeningetje hoe je er een relais tussen kunt schakelen.
Eigenlijk is dat een vergelijkende schakeling met de huidige die al in de Schaudt zit.... gewoon nog een wisselkontakt ervoor... een pool naar de accu en een pool naar de plus die van de dissel komt..
Relais spoel voeden met de plus van de dissel...
Dan is het relais in rust doorverbonden met de accu, relais in de Schaudt kiest voor 2130 als er walstroom is... is er geen walstroom valt de schaudt af en het accu relais verbind naar de schaudt.
Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Simpel als wat... maar voor velen te veel...
Dan is zo'n kabeltje met een contra jaeger veel makkelijker...
En eerlijk... ik heb ook dat kabeltje met die contra jaeger..
Grote grap is dat er nooit 2 contra's aan de disselsteker gekoppeld kunnen worden....
dit ding dus:
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: 12 volt probleem
Schaudt draait en alles werkt perfect.
Re: 12 volt probleem
Scheelt weer 3 kilo
Re: 12 volt probleem
Het viel mij ook op een paar weken geleden dat de oude omvormer veel zwaarder was dan de Schaud
En in mijn geval zag ik zelfs al gelijk dat de stroomvoorziening veel stabieler was.
Re: 12 volt probleem
Ik ga er over na denken. Ik vind het geknutsel met een wisselrelais eigenlijk wel leuk om te doen. Met een contra stekker is het natuurlijk helemaal hufter proof.Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Simpel als wat... maar voor velen te veel...
Van de week moet eerst mijn auto naar de garage om de 12V voeding te controleren/fixen.
Voor de zekerheid haal ik in de tussentijd wel even de zekering er uit, mocht ik in een moment van verstandsverbijstering de verkeerde hoofdschakelaar aanzet en dus niet van de mover en vervolgens de andere schakelaar terug te zetten.
Re: 12 volt probleem
Ik heb wel ergens een klad tekeningetje hoe je er een relais tussen kunt schakelen.
Eigenlijk is dat een vergelijkende schakeling met de huidige die al in de Schaudt zit.... gewoon nog een wisselkontakt ervoor... een pool naar de accu en een pool naar de plus die van de dissel komt..
Relais spoel voeden met de plus van de dissel...
Dan is het relais in rust doorverbonden met de accu, relais in de Schaudt kiest voor 2130 als er walstroom is... is er geen walstroom valt de schaudt af en het accu relais verbind naar de schaudt.
Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Dat ga ik doen, ingenieus
Eigenlijk is dat een vergelijkende schakeling met de huidige die al in de Schaudt zit.... gewoon nog een wisselkontakt ervoor... een pool naar de accu en een pool naar de plus die van de dissel komt..
Relais spoel voeden met de plus van de dissel...
Dan is het relais in rust doorverbonden met de accu, relais in de Schaudt kiest voor 2130 als er walstroom is... is er geen walstroom valt de schaudt af en het accu relais verbind naar de schaudt.
Wordt de auto aangekoppeld komt het accu relais op en verbreekt de verbinding met de accuin de caravan, overgenomen door de accu in de auto...
Dat ga ik doen, ingenieus
- HenkR
- Berichten: 761
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: 12 volt probleem
De contrastekker is het veiligste, maar daar heb ik wel een relais tussen, want anders staat mijn ATC altijd onder spanning.
230V relais met verbreekcontact. Dus alleen de plus van de accu op de contrastekker als er geen 230V is. Is wel even vreemd als de 230 wegvalt wordt de ATC geactiveerd. Wilde geen schakeling in de ATC bedrading aanbrengen.
230V relais met verbreekcontact. Dus alleen de plus van de accu op de contrastekker als er geen 230V is. Is wel even vreemd als de 230 wegvalt wordt de ATC geactiveerd. Wilde geen schakeling in de ATC bedrading aanbrengen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: 12 volt probleem
@HenkR,
Lees ik verkeerd, dat je ATC prik krijgt als je hut losgekoppeld is van de auto?
Dat is toch vreemd, ATC krijt toch pas voeding - 12V - als stekker in de auto gestoken word?
Stekker eruit - ATC spanning loos.
Jaap
Lees ik verkeerd, dat je ATC prik krijgt als je hut losgekoppeld is van de auto?
Dat is toch vreemd, ATC krijt toch pas voeding - 12V - als stekker in de auto gestoken word?
Stekker eruit - ATC spanning loos.
Jaap
Re: 12 volt probleem
De ATC wordt gevoed door pen 9 van de stekker. Dus het constante stroom-circuit. Als je een boordaccu die taak over laat nemen MOET je maatregelen nemen om er voor te zorgen dat die stroom de ATC NIET bereikt. Anders is het al snel einde ATC. Spreek uit ervaring.https://www.obelink.nl/al-ko-atc-set-sperdiode.html
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: 12 volt probleem
Een relais voor de ATC die aangestuurd wordt door de geschakelde plus of de ATC meteen op de geschakelde plus zetten dan wordt die alleen geactiveerd als de motor loopt lijkt me gemakkelijker
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: 12 volt probleem
In elk geval is dat niet volgens de montagehandleiding van Alko. Met die sperdiode zijn er verder geen problemen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.