Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
icojongman
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 13:29

Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door icojongman » ma 22 mar 2021 10:36

Wij hebben een nieuwe Dettleffs Cjoy 460le gekocht. Nu is mijn vraag of de koelkast ook uit te zetten is tijdens het rijden. Ik lees in de manual alleen dat deze automatisch overschakelt naar 12 volt tijdens het rijden. Is er een aparte 12 volt aan/uit voor de koelkast? Of moet dan de koelkast helemaal uitgezet worden? De reden dat ik dit vraag is omdat je veel leest dat de 12 volt spanning niet voldoende zal zijn ivm de hoge stroom. In zo'n geval lijkt mij dan ook beter om de koelkast uit te zetten ipv hele afstanden te rijden met een overbelast 12 systeem. Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door WillyL » ma 22 mar 2021 11:10

Indien de auto voorzien is van voldoende dikke 12 volt aansluiting kan het geen kwaad om die 12 v aan te laten.
Het is inderdaad zo dat de effectiviteit minder is, maar ook niet nul. Bij draaiende motor heb je 14 v, daarvan schieten er meestal wel 12 over bij de koelkast.
Persoonlijk laat ik die koelkast aan, in mijn geval manueel op 12v te zetten, bij jou gebeurt het blijkbaar automatisch. Afblijven zou ik dus suggereren.
Op zich kan de koelkast wel een hele tijd zonder extra koeling indien de deur niet opengaat, of slechts kort, en ze vrij goed vol zit.
Je mag ze natuurlijk niet vergeten terug aan te zetten eens aangekomen moest je ze uitzetten.

Verder thuis tijdig aanzetten. Ik veronderstel dat je een absobtiekoelkast hebt en daar duurt het een tijd eer die echt koelt. Dus zeker een nacht of zelfs een dag op voorhand en met wat lading erin (reeds gekoelde waterflessen bv).

Check ook dat de KOELING (verwarmingselement) op de geschakelde 12v van de auto zit. Het lampje binnen zit op de permanente draad en brandt dus steeds bij openen van de deur. Dat lampje is dus geen indicatie. Hoe verifiëren? Bv. Een 12v licht aan, motor contact aanzetten, vermoedelijk gaat dan het licht net iets minder hard branden (alhoewel dit met ledverlichting minder zichtbaar is).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door atria » ma 22 mar 2021 11:10

Goedemorgen, Ik geloof niet dat deze koelkast automatisch omschakelt, dit moet je volgens mij met de hand doen (ronde draaiknop links). Deze koelkast is niet groot (90 liter geloof ik) en mijn ervaring is dat deze het prima op 12 volt doet onderweg. Ik zou hem dus gewoon lekker aan laten. Wel verstandig om de koelkast (indien mogelijk) vast een dag voor te koelen op electra (of gas).
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Morgoth » ma 22 mar 2021 11:48

Vries thuis een literfles bronwater in en zet deze in de caravan koelkast voor vertrek. De hele rit is je koelkast koel, zonder 12V
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Megano81 » ma 22 mar 2021 11:48

Volgens mij kan je de koelkast knop op verschillende standen draaien;

- uit
- 220
- 12v
- gas

Weet niet hoe bij jou de stroom is aangesloten maar pas wel op dat je bij lange stops de koelkast uitzet anders sta je mogelijk met een lege accu.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door WillyL » ma 22 mar 2021 16:46

[re.gif] vandaar mijn suggestie om dit eerst goed na te kijken. Koelkast'verwarming mag NIET op de permanente 12 v maar moet op de geschakelde (dus niet het lichtje, dat mag wel, moet zelfs op de permanente, samen met de andere 12v verlichting van de caravan).
Bij mijn DLfs heb ik dat moeten aanpassen als ik me niet vergis, dat kon in de verdeeldoos in de bank achter de disselbak, maar het is 11 jaar geledden en mijn memory begint te verslappen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door iemand » ma 22 mar 2021 18:46

Kzou eerst van Topic Starter willen horen welk merk en type koelkast in z'n nieuwe caravan zit.

En... of hij ook een dubbele continue-spanning heeft op de auto (pen 9 en de geschakelde pen 10)

zie https://avento.weebly.com/uploads/1/8/0 ... _polig.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door de reiziger » ma 22 mar 2021 18:56

Als er iets koels in de ijskast zat, dan reed ik altijd met de 12 volt, om mijn eten en drinken zoveel als mogelijk koel te houden.
Liever op het einde van een lange hittegolfrit de overschot van mijn drank aan 10 graden celcius dan aan 12 graden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Ab » ma 22 mar 2021 19:48

Ik heb het liever op 6 graden. mrgreen.gif
Daarom de koelkast altijd op gas onderweg.
Nu met de camper ook vaak, hoewel het ding het best redelijk doet op 12 volt.
Het ligt een beetje aan de temperatuur buiten ( en binnen)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Nimma » di 23 mar 2021 14:58

Morgoth schreef:
ma 22 mar 2021 11:48
Vries thuis een literfles bronwater in en zet deze in de caravan koelkast voor vertrek. De hele rit is je koelkast koel, zonder 12V
Ik hoef de koelkast niet uit te zetten onderweg omdat hij niet aangesloten is op 12v. Er gaat ook een bevroren fles water oid mee.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Morgoth » di 23 mar 2021 15:46

Ik ook niet. Ik heb de mistlamp aangesloten. Moet ooit de caravan nog eens ombouwen naar 13 polig...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Kaja2018 » wo 24 mar 2021 14:18

Wij zetten 12 uur voor vertrek de koelkast aan. Als hij koud is, zetten we de spullen erin. Vlak voor vertrek zetten we er ook nog een fles bevroren water erin. Tijdens de rit schakelen we hem om. Werkt prima.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Nimma » wo 24 mar 2021 16:44

[re.gif] schakel je dan om naar uit óf 12volt ?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door Hans1954 » wo 24 mar 2021 16:58

Ik zet hem al zo'n 24 uur van tevoren aan. Maatstaf voor mij is de temperatuur van het vriesvak. Moet minimaal -18 zijn. Verder niet al teveel spullen er in. Door het lagere vermogen van het 12v circuit kan ik ingevroren spullen ternauwernood op -10 houden (temperatuur bij aankomst) Ga wel voortaan rijden met de koelkast op gas. Ik heb de juiste drukregelaar dus waarom niet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door sailor wim » wo 24 mar 2021 17:05

icojongman schreef:
ma 22 mar 2021 10:36
Wij hebben een nieuwe Dettleffs Cjoy 460le gekocht. Nu is mijn vraag of de koelkast ook uit te zetten is tijdens het rijden. Ik lees in de manual alleen dat deze automatisch overschakelt naar 12 volt tijdens het rijden. Is er een aparte 12 volt aan/uit voor de koelkast? Of moet dan de koelkast helemaal uitgezet worden? De reden dat ik dit vraag is omdat je veel leest dat de 12 volt spanning niet voldoende zal zijn ivm de hoge stroom. In zo'n geval lijkt mij dan ook beter om de koelkast uit te zetten ipv hele afstanden te rijden met een overbelast 12 systeem. Iemand enig idee?
Ik bezit dezelfde hut als jij.
Thuis staat de 230 volt erop en koelt de boel.
Bij mij laad de X20 mover accu dan ook op.
Vlak voor het vertrek gaat de 230 kabel de kelderbox in.
Dan zet ik de12 volt schakelaar aan.
En vertrek, dan laad de mover accu ook op met de speciale lader.
En koelt de koelkast voldoende onderweg naar de eerste doortrek camping, daar gaat voordat de 230 volt stekker erin gaat de schakelaar van 12 volt uit en de 230 volt op aan.
Nu is eigenlijk de vraag van mij, wat voor een auto bezit jij?
En zit ereen 13 polige aansluiting bij de trekhaak?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

icojongman
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 13:29

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door icojongman » wo 24 mar 2021 18:59

sailor wim schreef:
wo 24 mar 2021 17:05
icojongman schreef:
ma 22 mar 2021 10:36
Wij hebben een nieuwe Dettleffs Cjoy 460le gekocht. Nu is mijn vraag of de koelkast ook uit te zetten is tijdens het rijden. Ik lees in de manual alleen dat deze automatisch overschakelt naar 12 volt tijdens het rijden. Is er een aparte 12 volt aan/uit voor de koelkast? Of moet dan de koelkast helemaal uitgezet worden? De reden dat ik dit vraag is omdat je veel leest dat de 12 volt spanning niet voldoende zal zijn ivm de hoge stroom. In zo'n geval lijkt mij dan ook beter om de koelkast uit te zetten ipv hele afstanden te rijden met een overbelast 12 systeem. Iemand enig idee?
Ik bezit dezelfde hut als jij.
Thuis staat de 230 volt erop en koelt de boel.
Bij mij laad de X20 mover accu dan ook op.
Vlak voor het vertrek gaat de 230 kabel de kelderbox in.
Dan zet ik de12 volt schakelaar aan.
En vertrek, dan laad de mover accu ook op met de speciale lader.
En koelt de koelkast voldoende onderweg naar de eerste doortrek camping, daar gaat voordat de 230 volt stekker erin gaat de schakelaar van 12 volt uit en de 230 volt op aan.
Nu is eigenlijk de vraag van mij, wat voor een auto bezit jij?
En zit ereen 13 polige aansluiting bij de trekhaak?
Ik heb een FIAT 500X 1.4 (140pk / 230 nm). De 13 polige wordt nog geplaatst. Er zit nu nog een 7 polige aansluiting op voor onze oude caravan, een Caravelair 395 bj 2003 met max. 900 kg totaal gewicht. De Dettleffs Cjoy 460le is met zijn 1200 kg ook meteen het maximum gewicht wat erachter mag. Maar aangezien de motor zoveel meer aankan zal dit geen enkel probleem zijn. Ja, ik wil precies hetzelfde doen als jij doet met aan en uitzetten op 230 en 12 volt. De X30 laden tijdens het rijden is wellicht iets overbodig, maar ik wil absoluut niet het risico lopen met de automatische mover leeg te raken. Op het totaal bedrag is die 100 euro extra ook geen probleem.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koelkast uit te zetten tijdens het rijden

Bericht door SBerend » wo 24 mar 2021 19:02

Volgens mij moet je handmatig op 12 volt zetten. Op de C'go wel tenminste. Er wordt een accu aangegeven voor de 12V en een stekker voor 230V
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”