Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door thundercat » do 4 mar 2021 21:03

Afgelopen zomer hebben we het op de camping super getroffen met het weer. 3 weken lang hitte waarvan een groot deel hittegolf.
De eerste dagen ging het slapen ook prima maar hoe langer de warmte duurde hoe slechter het slapen ging. In de nacht koelde het in de caravan ook niet veel meer af.
Ik heb toen een eurom2401 split airco gekocht en deze overdag voluit aangezet. Deze koelde redelijk en de ergste hitte was bij het slapen gaan uit de caravan.
Omdat we nu een vaste airco willen ben aan het rondkijken om een dakairco aan te schaffen.
Onze caravan (averso 510TK 2017) heeft aan de achterzijde het hefbed tegen het plafond. Aan de voorzijde zit een klein dakluik maar hier loopt de daklijn al weer naar beneden. De airco moet dus in een nieuw te maken gat komen tussen het grote dakluik en het hefbed. De vrije ruimte is hier ongeveer 70 cm. Airco komt dan ongeveer een halve meter achter de as. Dit had ik liever anders gehad maar het is niet anders.
Ik heb een lijstje met 3 kanshebbers. Dit zijn de Dometic freshjet 2200, de telair e-van 7400h en de truma aventa compact plus.
De Telair is een redelijk nieuw model en ik vraag me af of er hier gebruikers van zijn op het forum??
Belangrijk voor ons is de geluidsproductie zowel in als buiten de caravan. De truma heeft als enige geen verlichting en geen verwarmingsfunctie. Denk het weinig tot niet te gebruiken maar toch.
Over de dometic en de truma zijn zowel positieve als negatieve reviews te vinden. Over de telair nog weinig.
Qua capaciteiten ontlopen ze elkaar niet zo veel. De telair is wel iets compacter, vooral de binnenunit (45x45x4,1cm) en ik denk dat dit in onze situatie wel gunstig is.
De truma is weer de lichtste al is ook hier het verschil niet groot.
In de prijzen zit wel een duidelijk verschil tussen de telair en de andere 2. Ingebouwd in een nieuw te maken gat op locatie kost de telair €1700,- De truma €2100,- en de Dometic €2200,-
Hierdoor heb ik een lichte voorkeur voor de telair.
Morgen ga ik de telair en de dometic bij de dealer bekijken. Deze kan ik dan ook horen draaien. De truma helaas niet.
Zie ik dingen over het hoofd?? (wat evt belangrijker is als het prijsverschil)?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36089
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Chris » do 4 mar 2021 21:10

Ik denk dat je bij een dealer die de beide airco's in een testopstelling heeft staan geen goed beeld kan vormen van de geluidsproductie.
Vaak is de caravan als een soort versterkende doos voor een airco, de resonantie zal nadrukkelijker zijn dan in een test of demo opstelling.
Kijk daarom ook eens naar de mogelijkheid om er een te vinden die al in een caravan zit en beoordeel dan.

Wat ik trouwens wel begreep van een caravantechneut is dat de Telair wat minder stil is dan hij beloofd.
Maar aan de andere kant... geen enkele dakairco is stil... allemaal hoor je ze draaien... de compressorpomp vooral...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door DV_t » do 4 mar 2021 21:16

Wij hebben afgelopen jaar ook op bij ons op locatie een Truma Aventa comfort laten plaatsen.

in eerste instantie heb ik om een aanbieding voor een dometic gevraagd (gevoel) maar heb toch begrepen van meerdere dealers dat de Truma qua eventuele garantie en afhandeling een betere keuze is.

Door de merken die opsomt en plaatsing op locatie, denk ik dat je dezelfde installateur In gedachten hebt, echter heeft deze geen showroom om te bekijken volgens mij?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door PD » do 4 mar 2021 21:22

Wij hebben ruim 10 jaar een Dometic dakairco gehad, en ik mag wel zeggen naar volle tevredenheid, ook op onze Premium tandemasser. Inmiddels op de Brillant hebben we de Truma dakairco en die is echt aanmerkelijk stiller thumbup.gif

Bijkomend voordeel van de Truma dakairco is dat deze is aangesloten op de iNet box zodat ik deze met de iPhone kan bedienen, zelfs wanneer ik (nog) niet op de camping ben zodat we een koele caravan aantreffen thumbup.gif

Over Telair hoor ik vooral klachten qua geluid, maar zoals zo vaak.... alle waar naar zijn geld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Royke2 » do 4 mar 2021 23:56

Wij hebben de tel air 7400 op onze caravan. Koelt als een malle! Hij maakt er een vrieskist van als je wilt..
Stil? Ja buiten hoor he hem echt niet. Binnen hoor je hem wel brommen, maar heb ook het idee dat dat niet de airco is maar het resoneren vd caravan dak.
Waarom geen bankairco? Is ook goed mogelijk.. kost wel spaarzame bergruimte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Caught » vr 5 mar 2021 00:10

Ik ben wel een gelukkige Telair 8400h gebruiker en zeker ook qua koeling gebruik enz...
Het geluid binnenin is naar ik denk vergelijkbaar met een ventilator en zeker aanwezig (ik denk vergelijkbaar met andere merken).
Ik en m'n vrouw slapen daar zo doorheen al zou het aan of afslaan van de compressor wat zachter kunnen.
Buiten vond ik het geluid tegenvallen en heb er een speed controller(65€) tussen geplaatst wat zeer goed werkt.
De snelheid kan ik nu zo instellen dat de fan buiten totaal niet meer hoorbaar is zonder dat ik nadeel heb voor het koelen.
Voor de uitvoering moet je idd wel een beetje handig zijn, maar moeilijk is het niet.

Verder kan ik nog zeggen dat de Telair 7400h zeker capaciteit genoeg heeft,
maar ik heb hem links heb laten liggen omwille dat ik de luchtverdeler niet zo mooi vond, het oog wil ook wat.

Indien ik het opnieuw zou moeten doen zou ik de 8400h zeker opnieuw overwegen.
Al vond ik de "Truma Aventa Compact Plus" toen ook wel een zeer geschikte kandidaat.
Deze was op ogenblik van mijn aankoop net uit en nog niet zo goed beschikbaar en bovendien veel duurder dan nu het geval is.
In ieder geval koelen doen ze gelukkig allemaal :) succes met je beslissing.

Peewilli
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 22 mei 2019 17:57

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Peewilli » ma 15 mar 2021 17:03

Wij hebben na lang overwegen besloten om toch voor de Truma Aventa Comfort te gaan.
Hebben deze horen draaien bij onze buren op de camping en is echt heel stil.
Helaas kost deze wel een bom duiten maar zijn echt overtuigd door het weinige geluid wat hij produceert.
Wij laten hem plaatsen boven ons bed dus het kleine dakluik komt hierbij te vervallen maar dit scheelt ook weer met het licht wat smorgens in de caravan schijnt.
Deze week word hij geplaatst bij Ad Dekker in combinatie met de Inetbox.
Wij hebben een Hobby 560 WFU.

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Caught » ma 15 mar 2021 19:15

Goeie keuze en veel succes ermee.
En ook jammer dat we niet echt het verschil in geluid kunnen beoordelen of meten.
Eventueel via een app op de iPhone? Of zouden die app's teveel afwijken?
Misschien komt het ooit eens naar boven in een of ander draadje.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door willianv » ma 15 mar 2021 19:39

Goede keuze. Deze hebben wij in de huidige hut ook.
Voorheen een Dometic gehad (geloof de b2200), maar de Truma bevalt nog beter.

Voorheen het aansturen via het iNet bedieningspaneel in de caravan vind ik een aanrader.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door VIP » ma 15 mar 2021 21:22

Peewilli schreef:
ma 15 mar 2021 17:03
Wij hebben na lang overwegen besloten om toch voor de Truma Aventa Comfort te gaan.
Hebben deze horen draaien bij onze buren op de camping en is echt heel stil.
Helaas kost deze wel een bom duiten maar zijn echt overtuigd door het weinige geluid wat hij produceert.
Wij laten hem plaatsen boven ons bed dus het kleine dakluik komt hierbij te vervallen maar dit scheelt ook weer met het licht wat smorgens in de caravan schijnt.
Deze week word hij geplaatst bij Ad Dekker in combinatie met de Inetbox.
Wij hebben een Hobby 560 WFU.
Goede keuze thumbup.gif


Ter info: is jullie Hobby vanaf 2009 of daarna...... dan heb je een vlak dak.

Hobby's van voor dit bouwjaar hebben een schuin aflopend dak en dan staat je airco ook schuin.
Porsche + Tabbert

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Royke2 » ma 15 mar 2021 22:41

Kan je kan op de iphone een db meter app downloaden en zo
Meten. Is niet 100% wetenschappelijk maar wel een goedde indicatie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Hans1954 » ma 15 mar 2021 23:20

[re.gif] Makita Mobile Tool‪s voor Android en IOS
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

AagjeV
Berichten: 2
Lid geworden op: do 4 mar 2021 19:35

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door AagjeV » di 16 mar 2021 14:31

Kun je iets meer vertellen over (de installatie) van deze speedcontroler?

Caught schreef:
vr 5 mar 2021 00:10
Ik ben wel een gelukkige Telair 8400h gebruiker en zeker ook qua koeling gebruik enz...
Het geluid binnenin is naar ik denk vergelijkbaar met een ventilator en zeker aanwezig (ik denk vergelijkbaar met andere merken).
Ik en m'n vrouw slapen daar zo doorheen al zou het aan of afslaan van de compressor wat zachter kunnen.
Buiten vond ik het geluid tegenvallen en heb er een speed controller(65€) tussen geplaatst wat zeer goed werkt.
De snelheid kan ik nu zo instellen dat de fan buiten totaal niet meer hoorbaar is zonder dat ik nadeel heb voor het koelen.
Voor de uitvoering moet je idd wel een beetje handig zijn, maar moeilijk is het niet.

Verder kan ik nog zeggen dat de Telair 7400h zeker capaciteit genoeg heeft,
maar ik heb hem links heb laten liggen omwille dat ik de luchtverdeler niet zo mooi vond, het oog wil ook wat.

Indien ik het opnieuw zou moeten doen zou ik de 8400h zeker opnieuw overwegen.
Al vond ik de "Truma Aventa Compact Plus" toen ook wel een zeer geschikte kandidaat.
Deze was op ogenblik van mijn aankoop net uit en nog niet zo goed beschikbaar en bovendien veel duurder dan nu het geval is.
In ieder geval koelen doen ze gelukkig allemaal :) succes met je beslissing.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Frank Volvo » di 16 mar 2021 16:29

Hans1954 schreef:
ma 15 mar 2021 23:20
[re.gif] Makita Mobile Tool‪s voor Android en IOS
Dank voor de tip !

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 47
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door Caught » di 16 mar 2021 21:40

[re.gif]

Wat ik gevolgd heb is dit schema, je moet de 2 sturing kabeltjes van de buiten ventilator onderbreken en naar de L en N van de REE10 brengen.
(REE30 zoals in de afbeelding is voor 3Ampere, 1A was voor mij voldoende).
UZ; U breng je naar de 2 ventilator polen die je eerder losgemaakt hebt.
Z breng je naar de condensator van die ventilator.
Dan is deze perfect regelbaar, ook bij hoge buiten temperaturen.
Ik probeer ook niet teveel onder 40á50% te gaan, hij moet z'n warmte nog kunnen afgeven.

Enkel toepassen bij een buitenventilator van de "Telair dakairco"
Omdat ik tenminste weet dat het hierbij werkt!

Afbeelding

AagjeV
Berichten: 2
Lid geworden op: do 4 mar 2021 19:35

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door AagjeV » do 18 mar 2021 21:55

Dankjewel!

GilbertNL

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairc

Bericht door GilbertNL » di 10 aug 2021 19:12

Hi,
Maandje geleden eerste caravan aangeschaft en direct een airco in laten bouwen door Caravanservice Loon op zand.
De Telair e-van 7400h werd aangeraden dus deze hebben wij laten installeren. Ondanks de drukte konden hem binnen een week installeren dus net op tijd voor de vakantie in Italië.
Airco koelt de hobby 470 in no time naar 16 graden. Buitentemperatuur rond de 27 graden. Koelen doet hij dus perfect.
De eerste nacht de airco aan laten staan op 18 graden en wat opviel is dat de fan redelijk wat geluid maakt maar hier is wel doorheen te slapen. Mede doordat het een constante toon is. Heb meeste storende is de compressor. Als deze aanslaat of uitgaat schud de caravan en je hoort een flinke bonk. Bij het aanslaan maakt de compressor erg veel geluid vind ik. Deze slaat om de 2 minuten aan voor ongeveer een minuut. Dit gaat dus de hele nacht zo door waardoor je nachtrust wel verstoord wordt. De kids slapen hier prima doorheen maar ik vind het heel storend. Het bonken/schudden en geluid vind ik dus flink tegenvallen.
Bij de aanschaf werd mij verteld dat dit de stilste airco is.

Dag erna maar eens zonder airco geslapen ondanks de hitte. In de ochtend gelijk de airco aangezet en deze begon uit de ventilatiegaten water te lekken. Gelijk de dealer gebeld en het probleem was net 1 dag bekend. Blijkbaar zit er een productie fout waardoor er condenswater niet juist wordt afgevoerd. Aantal dagen later dachten ze een oplossing te hebben vanuit Telair. Caravan moet terug naar Loon op zand om het te laten repareren. Aangezien de caravan in Italië blijft is dit niet echt handig en hebben ze mij een filmpje gestuurd om het zelf te fixen. Er moest in de boven unit een extra kit rand komen. Dit heb ik gedaan maar dit was ook niet de oplossing en nu denken ze dat ik een slechte unit heb. Aangezien de caravan in Italië blijft en Telair (Teleco) gesloten is door vakantie is er nog niet echt een oplossing om te fixen.

Dit is mijn eerste ervaring met een (dak) airco. Zelf zou ik zeker geen Telair meer nemen.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Hulp gevraagd bij keuze dakairco

Bericht door thundercat » wo 11 aug 2021 11:01

De uiteindelijke keuze bij ons is ook gevallen op de hier boven genoemde telair e-van 7400h.
Kon blijven vergelijken maar uiteindelijk heeft het prijsverschil van 400 of 500 euro de doorslag gegeven.
Keurig netjes bij ons voor de deur ingebouwd. Paar middagen aan gehad maar mede dankzij de Nederlandse zomer is hij nog niet echt nodig geweest.
Geluid maakt ie zeker. De ventilator blaast best hard en het aanslaan van de compressor is duidelijk hoorbaar. Denk dat dit bij iedere airco het geval is.
Buiten de caravan hoor je er weinig van en dat is voor ons ook belangrijk.
Slapen met de airco aan gaan we zeker niet doen. De monteur gaf als tip om hem de hele dag op 19 of 20 graden aan te laten. Dan voor het slapen de airco uit.
Lekkage gelukkig ook nog niet meegemaakt.

Groeten Dennis

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”