Schaudt omvormer stoort FM-radio

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » do 11 feb 2021 16:37

Assistentie gevraagd: de Schaudt CSV 403 omvormer (geschakelde voeding 230 naar 12 volt) in mijn Eriba geeft storing op de FM, radio 4 op 94.3 mHz is niet behoorlijk te beluisteren. Zodra ik overschakel naar voeding door de caravan-accu is de ontvangst glashelder. Heeft iemand soortgelijke ervaring of mogelijke oplosssing(en)? Ik lees jullie graag.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door iemand » do 11 feb 2021 17:14

Wat voor radio gebruik je
Werkt de radio direct op 12 volt of op 230 volt.
En waar zit de antenne tov de voeding.
Vermindert de storing als je de afstand tussen radio en voeding vergroot ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Bartje » do 11 feb 2021 19:07

Is jouw caravan er nog eentje met Pual-opbouw ?
Heb je radio(-voorbereiding) fabriek af ?
Dan is de antenne naar alle waarschijnlijkheid een opgerolde folie antenne, die antenne zit in het valse verluchtingsdeksel (die die een beetje hoger staat) op het dak.
Ik heb ook dergelijke antenne en ben en ook niet tevreden van, slechte FM en BVD-t ontvangst, DAB wilde compleet niet lukken.
Ik heb een nieuwe staafantenne geplaatst en nu is de ontvangst perfect.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » do 11 feb 2021 20:38

Dank voor jullie reactie. Wat feitelijke gegevens:
- De radio is een moderne JVC autoradio (bouwjaar 2019) aangesloten op de 12 volt uitgang van de Schaudt-voeding
- De radio is naar JVC teruggestuurd om te checken, daaruit bleek dat de radio OK is
- Radio-aansluiting in caravan is voorbedraad met zowel 12-volt aansluiting als aansluiting op de 4 ingebouwde speakers
- Ik heb een PUAL-Eriba Nova GL 2019, antenne zit inderdaad op het dak
- Dealer ACB-caravans heeft al van alles geprobeerd, óók een nieuwe staafantenne gemonteerd en aangesloten: geen verbetering
- Zodra ik de radio voed vanuit de caravanaccu is de ontvangst perfect

De conclusie lijkt te zijn dat de Schaudt-voeding de storingsbron is, maar wellicht heeft iemand nog een gouden tip!
De dealer is al maanden in contact met Eriba om een vervangende voeding te krijgen, maar Eriba lijkt (nog) niet erg genegen te zijn dit probleem op te lossen. Wordt vervolgd!
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door iemand » do 11 feb 2021 20:57

Eigenlijk moet de voeding eens nagemeten worden, maar de apparatuur daarvoor heb je vast niet..

Eerst eens kijken of we een eenvoudig low-pass filter kunnen maken.
Doel is om de hoogfrequent storing uit de voeding kunnen wegfilteren dmv een low-pass filter.

Heb je een ferrietstaaf? Bv uit zo'n oud radiotje.
Wikkel daar eens de 12 volt draden omheen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Chris » do 11 feb 2021 21:08

[re.gif]

Dat is idd de goede richting in gaan met storing zoeken.
De storing wordt idd hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de Schaudt.
Dat is, net als alle moderne voedingen in caravans een z.g. Geschakelde voeding.
En ja... die kunnen hele nare storingssignalen produceren.
Meten is bijna niet te doen, zulke hoge frequentie's zijn dat, moet je heel speciale apparatuur voor hebben.
De Schaudt 40* serie is er juist om bekend dat ze goed storingvrij zijn, dus er is idd wel iets aan de hand met jou Schaudt.
Je zou, naast die ferrite staaf test ook nog eens kunnen proberen om een blikken doos die aan de massa hangt over de omvormer heen te zetten om te kijken of het euvel veranderd.
Eigenlijk heb ik een vergelijkende situatie, ook met een Schaudt (402) en een autoradio daarop aangesloten.
Geen probleem..

Om rigoreus van de kwaal af te zijn met niet heel veel ge-expirimenteer zou ik idd overwegen om de radio-voeding uit de boordaccu te gaan halen.
Die accu wordt toch ook weer geladen met de Schaudt.

@ Iemand...
Ik denk dat ik nog ergens varkensneusjes heb liggen, is ook nog te proberen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » do 11 feb 2021 22:36

De “truc” met een low-passfilter m.b.v. een ferrietstaafje en Farraday-kooi heb ik inderdaad al geprobeerd: geen merkbaar effect. Ook extra afscherming van de antennemantel helpt niet. Desalniettemin dank voor jullie meedenken. Ik ga er vanuit dat de Schaudt de storing veroorzaakt, wacht op een nieuw exemplaar. Dealer ACB doet er in ieder geval zijn uiterste best voor.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door iemand » vr 12 feb 2021 08:08

Je kunt ook nog wat condensatoren op de uitgang van de voeding en evt ingang van de radio plaatsen. Waarde lager dan 100 nF
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Chris » vr 12 feb 2021 10:18

[re.gif]
Ik ben bang dat er echte spijkers op de 12 volt DC staan.
Exemplarische fout in zijn Schaudt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » zo 14 feb 2021 16:34

Chris, wat betekent de uitdrukking “spijkers op de Schaudt”? Is mij onbekend. Ik lees je graag.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Chris » zo 14 feb 2021 17:11

[re.gif]
Effe een lastige technische, niet officiele term Erik.
Iemand zal het zeker snappen...
Maar.. ik probeer....

De Schaudt is een z.g. "Geschakelde voeding".
Dat betekend ( heel kort door de bocht) eigenlijk dat ze de 50Hz enorm omhoog slingeren naar Mega Hertz oid.
Daardoor is er maar een heel klein trafo'tje nodig om een groot vermogen om te zetten en wederom een redelijk bescheiden gelijkrichting ( IC ) om daar een prachtig stabiele gelijkspanning van te maken.
Nu is een perfecte gelijkspanning... (zoals er uit een accu komt) ... bijna een utopie met dit soort "geschakelde voedingen".
Er is een kans dat er op die uitgangsspanning een minimale storing is, heel kleine maar hoge pulsjes... "de Spijkers".
Die pulsjes zijn normaal verwaarloosbaar, maar idd... FM radio's (en ook zendapparatuur), maar ook gehoor toestellen etc. kunnen van die mini pulsjes last hebben.
Omdat het zo verschrikkelijk smalle pulsjes zijn en in een zo'n hoge frequentie zijn ze met gewone meetapparatuur echt niet te meten.
Je moet dan al met een heel goede scoop aankomen oid...

Kortom... jou omvormer mankeert niets, het ding is gewoon perfect maar heel toevallig is de combi met jou FM radio wel een issue.
Die twee "rijmen" helaas niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » ma 15 feb 2021 15:32

Chris, dank, ik snap nu dat je ‘spikes’ bedoelt! Ik had de associatie met “spijkers” niet gemaakt. Overigens ben ik technisch niet helemaal onderontwikkeld, had in mij pre-pensionado leven ook beschikking over oscilloscoop op mijn werk. In eerste instantie probeerde ik jouw “spijkers” te linken aan lekgeraakte Eelco’s, maar dat leek me toch te vergezocht. Ik heb inmiddels bericht van ACB Caravans dat de vervangende Schaudt onderweg is. Ben benieuwd of het probleem dan opgelost is...
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » ma 15 feb 2021 15:34

Correctie: Eelco’s = elco’s... de automatische correctie speelde mij parten.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021 15:35

[re.gif]
Ik ook Erik...benieuwd.
Mooi dat ABC zich er ook aan "Stoort"....
Het kan idd een lastige storing zijn..helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Erik » do 18 mar 2021 21:47

Update: mijn dealer ACB caravans heeft bij Eriba een vervangende voeding losgekregen en inmiddels geïnstalleerd. Het radiogeluid is nu aanmerkelijk verbeterd, maar helemaal ‘ruisvrij’ is het op Radio4 nog niet. Ik ga op advies van de monteur de radio nu toch maar rechtstreeks aansluiten op de caravanaccu. Op accustroom is het geluid namelijk spathelder en ruisvrij; de vier boxen in de Eriba zijn heel behoorlijk. 😀
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt omvormer stoort FM-radio

Bericht door Chris » do 18 mar 2021 21:52

Kijk... zo gaat ie goed.

Blijkt maar weer, niet stuk en toch een gek probleem...
Soms is in die PWM techniek niet te begrijpen waar het fout gaat...
Maar... jij kan weer verder...
succes met het accu idee... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”