Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gottop
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mei 2019 09:38

Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Gottop » zo 7 feb 2021 14:16

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een kunststof Safefill OPD LPG-fles voor mijn caravan.
Aangeschaft omdat ik in het buitenland makkelijker mijn fles kan hervullen, en dat heeft eigenlijk nog niet tot problemen geleid…
Omdat mijn caravan door corona nu in de stalling staat (normaal overwinter ik) en ik de fles dus thuis heb, dacht ik deze (er zat nog ongeveer 3 liter LPG in) bij te laten vullen met propaan.
Tot mijn verrassing vroeg de medewerker me wat voor gas er nog in zat en waarschuwde mij dat ik dan beter de fles eerst leeg kon maken omdat je LPG en propaan beter niet kon mengen.
Hij legde uit dat LPG uit een mengsel van gassen en andere middelen bestond, dat het propaan de tank eerst zou verlaten en de rest achter zou blijven. Waarschijnlijk zou dat de fles nooit meer verlaten…!
Een vreemd, nog nooit gehoord verhaal waarvan mij de logica ontgaat, want als er niets anders dan LPG over zou blijven heb ik toch dezelfde situatie als voorheen: LPG waar ik toch gewoon altijd op heb kunnen koken / verwarmen?

Ik hoop dat er iemand is die mij dit nader / beter uit kan leggen!

BVD

Groet, Chiel
Citroen Grand Picasso 2.0 BlueHdi 190 pk 400 Nm en Hobby 460 Ufe

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door karelV » zo 7 feb 2021 14:26

[re.gif]

Waarom zou je de fles afvullen met propaangas en niet met LPG???? LPG is een stuk goedkoper. Wij vullen regelmatig aan de pomp onze lichtgewicht gasflesjes van pl/min. 5 á 6 kg en met omruilen betalen we tussen de €20 en €23..... met LPG 6 á 7 euro en we doen er nog langer mee ook.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Ron » zo 7 feb 2021 14:40

LPG is een mengsel van Propaan en butaan.
Afhankelijk van welk seizoen is de verhouding anders.
Zomers 60% butaan en 40 % propaan.
In de winter is het anders om.

Dus mengen is geen enkel probleem.
Zo heb ik het geleerd op de MTS motor voertuigen.
Ik heb nog even op internet voor je opgezocht.
https://www.roost.nl/items/searchresult ... 5%2F30%25.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door deusjevo » zo 7 feb 2021 14:46

Gewoon even lekker schudden met die fles na het bijvullen. mrgreen.gif

Propaan heeft een soortelijk gewicht van ca 0,5100 gr/kilo en van LPG is het meen ik ca 0,5300 gr/kilo afhankelijk van jaargetijde dus theoretisch zou de propaan op de LPG kunnen gaan liggen maar daar geloof ik niets van, wordt gewoon gemengd bij het vullen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Ab » zo 7 feb 2021 14:51

Het verhaal klopt aan de ene kant..maar aan de andere kant is het onzin.
LPG is een mengsel van propaan en een klein gedeelte butaan.
Butaan gaat bij temperaturen onder nul niet over in gasvorm.
Dat er dus bij de huidige temperaturen iets in de fles achterblijft, klopt dus, dat is butaan wat niet verdampt.
Dat is echter geen groot probleem, ik verwarm al tientallen jaren bijna uitsluitend met LPG. Ook in de winter. De flessen komen dan ook niet helemaal leeg, maar is voor mij geen probleem.
Het zou een probleem kunnen worden als je om de 2-3 dagen de fles vult met LPG, het butaangehalte in de fles wordt dan steeds meer. Daar heb ik geen last van, ik heb heel veel flessen.
In de zomermaanden gaan de flessen wel 100 % leeg.
In de wintermaanden is het percentage butaan in LPG bij de pomp ook een stuk lager dan in de zomer.
Je kunt best gewoon de fles met LPG vullen.
Wat sommigen wel doen in de winter, is de fles iets verwarmen door er elektrische deken omheen te doen.
Dan gaat de fles wel 100% leeg.
Het laten vullen met propaan zal wat lastig zijn, de aansluiting is anders dan bij een normale fles.
Vermoedelijk is dat de reden van het bezwaar van de gasboer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gottop
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mei 2019 09:38

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Gottop » zo 7 feb 2021 15:31

Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties!
Het is me wel duidelijk dat ik rustig LPG kan gebruiken, en eventueel kan mengen met propaan. In mijn geval zeker, want ik kampeer praktisch nooit in winterse temperaturen. Ik had eerder voor overwintering in Zuid-Spanje en Algarve een paar jaar een Spaanse gasfles met butaan gebruikt en nooit last gehad...
Krijg nu wel de indruk dat die gas-gast zijn verhaal niet helemaal op orde had: heb hem nog specifiek gevraagd of dat "rest-materiaal" dan 's zomers niet uit de fles zou gaan en kreeg als antwoord: "Misschien wel, misschien niet"...

Overigens: Ik wil wel met LPG vullen, maar kan in mijn omgeving (Eindhoven) nergens een pompstation vinden die dat toestaat!
Dus als iemand een adres weet houd ik mj aanbevolen!!!
Citroen Grand Picasso 2.0 BlueHdi 190 pk 400 Nm en Hobby 460 Ufe

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door karelV » zo 7 feb 2021 15:58

[re.gif]

....stiekem in Breda 😉 maar dat is wel weer een eind rijden vanuit Eindhoven 😜.
Ik krijg het ook niet meer voor mekaar in ons eigen dorp na een paar x de fles met suc6 gevuld te hebben, maar de camera's traceerde mij waarop de gastoevoer gelijk afgesloten werd door de pompbediende. boos.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gottop
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mei 2019 09:38

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Gottop » zo 7 feb 2021 16:12

Dat is een probleem ja! Daarom wilde ik weten of gewoon propaan bijvullen ook mogelijk is als ik per se met een volle fles wil vertrekken...
Citroen Grand Picasso 2.0 BlueHdi 190 pk 400 Nm en Hobby 460 Ufe

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Hobby Linka » zo 7 feb 2021 16:20

[re.gif]

Misschien eens informeren bij een gasboer waar je Propaan gassflessen kan laten vullen?

Overigens heb ik maar heel weinig (2x) een probleem gehad als ik mijn LPG tank wilde vullen. Het gaat vaak fout bij de wat grotere stations. Maar als je bij je locale pompstation waar je ook altijd de auto's tankt je LPG tank vuld heb je 9 van de 10 keen geen probleem.


Maar hoe doe je dat in Spanje? vulen ze daar de LPG tank wel of gebruik je dan een Spaanse fles.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door karelV » zo 7 feb 2021 16:37

[re.gif]

Ik tankte daar ook altijd gas met de Ram maar toen ik de fles wilde vullen draaide de pompbediende meteen de toevoer dicht.....nu ga ik dus ook niet meer tanken met de Ram dat snap je dus wel, en we komen toch regelmatig in Breda dus daar maar tanken dan......is nog 10 eurocent goedkoper ook....scheelt toch weer op een volle tank van 120 L mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Hans1954 » zo 7 feb 2021 19:29

Volgende keer gewoon zeggen dat er propaan in de fles zit. mrgreen.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Ab » zo 7 feb 2021 20:41

Ik heb mijn flessen altijd achter in de bak van mijn RAM staan.
Doe de vulslang door de achterklep naar binnen, en doe de klep weer bijna dicht. Het valt dus niet op.
Veel pickup's hebben immers ook een gastank achter in de laadruimte.
De eigenaar van het pompstation heeft er geen probleem mee, hoe meer hoe liever.
Het moet alleen wel discreet gebeuren.. mrgreen.gif
Dat moet overal.
Als je pontificaal de fles uit de auto haalt, en open en bloot gaat vullen, dan zal bij elk pompstation de pomp uitgeschakeld worden.
Iedereen weet, dat losse flessen vullen officieel niet meer mag.
Maar weinigen hebben er problemen mee, als het maar discreet gebeurt.

Veel campers hebben een LPG tank, of 2 flessen, voor koken en verwarmen.
Met een buitenaansluiting net als een auto.
Die tanken overal ook zonder problemen.
Terwijl iedereen ook best wel weet dat die Fiats of Mercedessen allemaal dieselmotoren hebben.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gottop
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mei 2019 09:38

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Gottop » ma 8 feb 2021 10:20

@Hobby Linka: De gasboeren zijn (bijna) allemaal fel gekant tegen het zelf vullen met LPG. Dat snap ik wel, het is hún handel. Als ik naar adressen zoek op internet zie ik dat ook elke keer op hun sites!

In Spanje neem ik de fles gewoon mee in de auto en is dat geen probleem. Soms neemt een medewerker het van me over, en één keer stonden er twee politieagenten belangstellend toe te kijken…
De Spaanse fles heb ik niet meer sinds ik de Safefill heb (extra gewicht hè).
Voor mijn skottel heb ik een T-stuk met kraan en snelkoppeling gemaakt, zodat ik maar één fles nodig heb…

@Hans: Die gasboer overviel me met zijn verhaal: hj wilde wel met propaan vullen, maar dat was dan “op eigen risico”, zoals hij zei! Op dat moment leek het me beter om bij dit forum eerst maar ’s te informeren!

@Ab: Het nadeel bij mij is dat er een grote achterklep aan mijn auto zit. Die staat dan ver open. Misschien ’s voor de achterbank zetten, zodat ik vanuit de achterdeur, uit het zicht, kan tanken…
Mijn schoonzoon tankt inderdaad met zijn camper zonder problemen LPG (ook in een fles), maar die staat vast in een gaskast, daar wordt dan niet naar gekeken…
Ik heb ook overwogen om een buitenaansluiting te maken, maar dat is in mijn geval niet handig. Dan moet ik met de caravan gaan tanken, en ik sta vaak enkele weken tot een paar maanden op dezelfde plek! Bovendien heb ik een fles met maar één kraan, dus dan moet ik toch nog bij een tankbeurt van aansluiting wisselen!
Citroen Grand Picasso 2.0 BlueHdi 190 pk 400 Nm en Hobby 460 Ufe

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door deusjevo » ma 8 feb 2021 10:30

[re.gif]
Dat vullen voor de achterbank verhaal, nooit vullen in een besloten ruimte en al helemaal niet met ontstekingsbronnen erbij (mobieltje bijv)
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gottop
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 12 mei 2019 09:38

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Gottop » ma 8 feb 2021 14:41

Nee, dat is niet zo'n goed idee. Maar buiten de auto achter de open deur houd je het zaakje wel beter uit het zicht... :-)
Citroen Grand Picasso 2.0 BlueHdi 190 pk 400 Nm en Hobby 460 Ufe

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 8 feb 2021 15:02

Kijk dan eerst even waar de camera’s hangen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door BertJan » ma 8 feb 2021 21:03

altijd leuk dat iemand van een gasvulstation die een gasfles vult zegt "vullen voor eigen risico" dit is niet zo, hij is toch aansprakelijk.

er mag ook niet getankt worden bij een benzine station (in NL buitenland, buitenland is mij onbekend), het mag niet en het station is aansprakelijk met een dikke boete als risico, maar als ze dat risico graag willen lopen moeten ze het gewoon doen.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door RobbertW » di 9 feb 2021 09:59

Hoe zit het met het bijvullen van gastanks van de heftruck? Die nam ik ook wel eens mee naar het tankstation. Daarvan gaan er zo een vijf per week leeg, vullen en weer rijden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Propaan in LPG-fles bijvullen/mengen

Bericht door Ab » di 9 feb 2021 10:17

Dat mag officieel ook al lang niet meer.
De lege flessen in een gaaspellet worden nu opgehaald door een gasboer, en een volle gaaspellet weer neergezet. Als je dat wilt, en braaf alle regeltjes volgt. Dan moet je dus ook nog een afsluitbaar gashok bouwen. Best vrij veel kosten voor de ondernemer. Om deze, en andere ( milieu) redenen worden er steeds meer heftrucks elektrisch. Diesel en LPG trucks worden nieuw niet zo veel meer verkocht bij grotere bedrijven.
Ik heb een groot aantal van die oude heftruckflessen gekregen van een bedrijf die overging op die ruilflessen.
En alle heftrucks voorzien van een andere snelsluiting, passend op de nieuwe flessen.
Een aantal van die vloeibaar gasflessen heb ik de stijgbuis eruit gehaald, dat zijn nu dampgasflessen geworden. Prima voor heteluchtkanonnen en kampeerdoeleinden.
Het vullen is echter officieel verboden... knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”