Caravan verwarmen tijdens de rit

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Frahazek » zo 2 mei 2021 23:07

[re.gif]
Klopt helemaal wat Ab zegt. Duocontrol heeft alleen zin bij winterkamperen. Heb hetzelfde meegemaakt als hij midden in de nacht en dat wil je echt niet.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Hans1954 » zo 2 mei 2021 23:15

dieseltijger schreef:
zo 2 mei 2021 16:00
En eens in de 11 jaar laat ik 'm voor dik 75 Euro keuren en reviseren (nieuwe afsluiter) bij Kuipers gassen in Eemnes.
Dat doen ze dus niet meer.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door dieseltijger » zo 2 mei 2021 23:50

https://www.zwiebelfam.nl/herkeuring-van-gasflessen/

Geeft alternatieven. Als je een paar maanden geduld hebt dan kan het bij een van de bedrijven vast met de grote batch mee. En de appendage kan ik zelf wel vervangen. Dat stelt weinig voor zo is mijn ervaring.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door sailor wim » ma 3 mei 2021 07:39

[re.gif]
Bedankt voor de link.
Nu is voor mij foutloos schrijven moeilijk laat staan lezen.
Lees ik nu dat de lichtgewicht Benegas flessen ook uitgefaseerd worden?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door dieseltijger » ma 3 mei 2021 09:30

@Sailor Wim,

Geen flauw idee Wim, ik leid uit de link af dat kunsstof gasflessen (ik neem aan dat de Benegas flessen van kunststof zijn) niet meer goedgekeurd zullen worden. Dat betekent voor jou dat na het verstrijken van de goedkeuringsdatum ze ook niet meer bijgevuld mogen worden. Tot de goedkeuringsdatum wel.

Dus stel: de goedkeuringsdatum is november 2023, dan kan je de flessen in oktober 2023 nog laten vullen - maar als ze ergens in 2024 leeg zijn dan kunnen ze bij het plastic afval. Als het je eigen fles is ben je je geld gewoon kwijt, mocht benegas een statiegeld regeling kennen - dan weet ik niet wat deze inhoudt.

Geen verstand van de nadelen van kunststof, het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de overgang van de kunststof houder naar de appendage, of naar een metalen flens/kraag problematisch zou kunnen zijn qua sterkte en duurzaamheid. Voor de rest lijken die flessen mij loeisterk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » ma 3 mei 2021 10:08

Ja, klopt inderdaad.
De kunststof gasflessen mogen niet meer gefabriceerd worden, en de bestaande flessen worden uitgefaseerd zoals dat heet.
Er veranderd dus eigenlijk niks..
Na 10 jaar kan je net zo goed een nieuwe ( stalen) fles kopen als laten herkeuren. Kunststof is dan niet meer te koop.
Nu mogelijk nog wel, uit oude voorraad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
alko
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 dec 2016 11:39

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door alko » ma 3 mei 2021 10:10

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraagstelling over de Truma duocontrol en zijn equivalenten in mijn vorige posting.
Het gaat mij niet om het comfort van het automatisch switchen van lege naar volle fles maar om het veiligheidsaspect bij een ongeval.
Ik wil de kachel of koelkast wel aan kunnen laten tijdens de rit, afhankelijk van het seizoen, maar het wisselen van de gasfles valt volgens mij wel te plannen.
Als ik de plaatjes op de diverse sites die een duocontrol verkopen bekijk zit er tussen de duocontrol en de gasfles nog steeds een slang.
Wat doet die duocontrol dan aan veiligheid bij een ongeval?
Volgens mij is een rechtstreeks op de gasfles gemonteerde beveiliging veel effectiever bij een crash, want als de gasslang breekt of losschiet helpt zo'n duocontrol volgens mij niet.
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door sailor wim » ma 3 mei 2021 10:18

[re.gif]
Volgens mij is er ook een slangbreuk ventiel te koop waarop de HD slang word geschroefd die dan weer naar de crash sensor gaat.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door karelV » ma 3 mei 2021 11:11

[re.gif]

De juiste omschrijving wim.... thumbup.gif
1564078211017.jpg
1564078248819.jpg
1564078308103.jpg
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » ma 3 mei 2021 13:44

Even voor de duidelijkheid..

Een duocontrol heeft totaal niets te maken met de veiligheidseisen. Het is alleen maar gemak, dat je midden in de nacht niet op je blote kont een fles hoeft te wisselen bij 20 graden onder nul.

Met een open fles rijden voor verwarmen en koelen kan je veilig, en wettelijk toegestaan doen door het plaatsen van een Crash Sensor. Afgekort CS.
In combinatie met slangbreukbeveiliging.
Dat kan met of zonder duocontrol.
Die alleen maar zin heeft als je bovengenoemde situaties wilt vermijden. Al of niet in je blote kont. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”