Caravan verwarmen tijdens de rit
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
@Wim the sailorman, wist je dat die Planars, Eberspachers, en hun zeer goedkope Chinese klonen, ook een niet te onderschatten hoeveelheid aan 12 of 24 volt consumeren?
Met name door hun gloeispiralen en forse blower.
Veel zelfbouwers van buscampers lopen daar toch tegenaan, omdat vooral in de winter de 12 voltvoorziening door zonnepanelen zeer matig of bijna nihil is.
En ja, die gasten willen vaak liever geen stroompaal..
Zolang je elke dag rijdt, en de accu geladen wordt is het geen probleem.
In een caravan moet je dus ook de accu laden tijdens rijden mocht je besluiten een dieselkachel in te bouwen.
Wat ik persoonlijk niet zo'n goed idee vind, maar alles kan.
Met name door hun gloeispiralen en forse blower.
Veel zelfbouwers van buscampers lopen daar toch tegenaan, omdat vooral in de winter de 12 voltvoorziening door zonnepanelen zeer matig of bijna nihil is.
En ja, die gasten willen vaak liever geen stroompaal..
Zolang je elke dag rijdt, en de accu geladen wordt is het geen probleem.
In een caravan moet je dus ook de accu laden tijdens rijden mocht je besluiten een dieselkachel in te bouwen.
Wat ik persoonlijk niet zo'n goed idee vind, maar alles kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Mijn webasto airtop 2000st verbruikt 85w tijdens het opstarten en als hij eenmaal brand is het verbruik 25w.
Mijn webasto/vw thermo top C heeft ongeveer het zelfde verbruik.
Hoeveel Brandstof ze verbruiken weet ik niet. Valt me niet op uit de grote tank van de bus vandaan.
Mijn webasto/vw thermo top C heeft ongeveer het zelfde verbruik.
Hoeveel Brandstof ze verbruiken weet ik niet. Valt me niet op uit de grote tank van de bus vandaan.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Reken dat eens uit in Ampere Arie.
Opstarten ruim 7 ampere..
Tijdens normaal verbruik 2 ampere.
Dan is na een dag een gemiddelde accu tot op het bot leeg hoor..
Lijkt niet veel maar is meer dan je denkt..
Een accu kan je niet 100% ontladen n.l.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Dat klopt maar met bv een 75ah accu tot 50% ontladen heb je toch genoeg om de caravan warm van A naar B te brengen.
Als je kan laden tijdens het rijden is het verbruik al bijna te verwaarlozen en eventueel op een camping de stekker in de caravan om de accu weer op te laden.
Ik gebruik mijn bus ook wel eens om te overnachten maar dan is het getik van de brandstof pomp in het begin wel heel irritant maar toch slaap ik er door heen.
Als je kan laden tijdens het rijden is het verbruik al bijna te verwaarlozen en eventueel op een camping de stekker in de caravan om de accu weer op te laden.
Ik gebruik mijn bus ook wel eens om te overnachten maar dan is het getik van de brandstof pomp in het begin wel heel irritant maar toch slaap ik er door heen.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Eberspacher D3 12 Volt
Opstarten < 100 Watt startduur in sec. kan ik niet vinden.
Heeft 4 verwarmings standen, stand 2 1600 Watt
Diesel verbruik 0,24 l/h
Stroom verbruik 10 Watt
Opstarten < 100 Watt startduur in sec. kan ik niet vinden.
Heeft 4 verwarmings standen, stand 2 1600 Watt
Diesel verbruik 0,24 l/h
Stroom verbruik 10 Watt
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
In een caravan voorzie ik toch wat problemen.
Ik zou nooit de gaskachel willen omruilen voor deze diesels in een caravan.
In een bus, camper, of vrachtwagen ligt het een beetje anders.
De dieseltank is er al, dus geen gesjouw met gasflessen in de winter, 1 flesje van 5 kg voor wat koken is dan al zat, ipv 2 van 11 kg, of een Lpg tank.
Dat spaart behoorlijk gewicht.
Voor de prijs hoef je het niet meer te laten.
Er zijn best heel goede ervaringen te lezen met de Chinese dieselkachels. Slechte eigenlijk niet.
Die dingen kosten geen drol... Mogelijk wel een idee om zonder stank of condensvorming de voortent te verwarmen.. capaciteit zat.
Ik zou nooit de gaskachel willen omruilen voor deze diesels in een caravan.
In een bus, camper, of vrachtwagen ligt het een beetje anders.
De dieseltank is er al, dus geen gesjouw met gasflessen in de winter, 1 flesje van 5 kg voor wat koken is dan al zat, ipv 2 van 11 kg, of een Lpg tank.
Dat spaart behoorlijk gewicht.
Voor de prijs hoef je het niet meer te laten.
Er zijn best heel goede ervaringen te lezen met de Chinese dieselkachels. Slechte eigenlijk niet.
Die dingen kosten geen drol... Mogelijk wel een idee om zonder stank of condensvorming de voortent te verwarmen.. capaciteit zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ab het was voor mij een oplossing om zonder gas en crassensor en een laag stroom verbruik de hut tijdens de reis te verwarmen.
Ik zou de investering niet doen.
Ik heb drie Eberspachers hydronics gehad op mijn boot.
2,5 , 5 , en de 10 kW diesel uitvoering.
Tijdens de reis werd de cv en boiler door de motor verwarmd.
En in die opstelling scheelde dat flink wat gasflessen sjouwen.
Maar ja om nu 2 slangen langs de dissel te hangen gaat ook wat ver
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Met gas, en helemaal geen stroomverbruik is inderdaad veel handiger en veiliger. Die gaskachel zit er toch al.
Een Crash Sensor monteren, en meteen een Duo Control zijn ook de kosten niet.
Wel een groot gemak..en een koude koelkast op lange ritten is ook wel lekker bij hoge buitentemperatuur.
Een Crash Sensor monteren, en meteen een Duo Control zijn ook de kosten niet.
Wel een groot gemak..en een koude koelkast op lange ritten is ook wel lekker bij hoge buitentemperatuur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
En zo eindigen we weer waar we begonnen zijn....
Wellicht zou je bij de luchtinlaat van de kachel het (niet meer leverbare - want lastig voor het reinigen van de brander) insectengaas kunnen vervangen door kopergaas om het explosiegevaar tijdens het tanken te verminderen van nagenoeg niets naar nog nagenoeg-erder minder niets.
De enige gelegenheid dat ik echt ingeschakelde koelkasten en kachels uit schakel is in het vrachtruim van een veerboot.
Wellicht zou je bij de luchtinlaat van de kachel het (niet meer leverbare - want lastig voor het reinigen van de brander) insectengaas kunnen vervangen door kopergaas om het explosiegevaar tijdens het tanken te verminderen van nagenoeg niets naar nog nagenoeg-erder minder niets.
De enige gelegenheid dat ik echt ingeschakelde koelkasten en kachels uit schakel is in het vrachtruim van een veerboot.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
ik vind het ook echt allemaal enorm overtrokken, zeker zolang mensen met een sigaret rondlopen op een pompstation ook dat is geen probleem
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Dat ben ik wel met je eens hoor M..
Maar wetgeving is wetgeving, ontstaan door missers meestal.
En juist die rokende en dampende malloten bij een tankstation kunnen het "verknallen" voor diegenen die er wel bewust van zijn.
( Weet je nog... lampjes in de disselbak discussie... net zoiets)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Hoe vaak heb jij een brand gezien bij tankstations ?
Zo nu en dan gebeurt er een ongeval/ aanslag met een auto op een station.
En i de meeste gevallen , ontstaat er geen brand.
Zelf heb ik eens mee gemaakt in Frankrijk dat er toen ik stond af te rekenen.
een hele pomp (benzine) door een achteruit rijdende vrachtwagentje de grond uit gereden werd.
De brandblusser ging af en verder niet.
Ik ben toen toch maar heel snel ingestapt en verder gereden.
En in de openlucht moet je best veel benzine morsen wil dat uberhaupt ontbranden.
Je zit dan niet zo heel snel binnen de explosie grenzen
Natuurlijk zijn er gevallen met statische elektriciteit bij de vul opening waarbij brand ontstond.
Maar het rooster van de koelkast en/of kachel zit daar veel te ver vandaan.
Zo nu en dan gebeurt er een ongeval/ aanslag met een auto op een station.
En i de meeste gevallen , ontstaat er geen brand.
Zelf heb ik eens mee gemaakt in Frankrijk dat er toen ik stond af te rekenen.
een hele pomp (benzine) door een achteruit rijdende vrachtwagentje de grond uit gereden werd.
De brandblusser ging af en verder niet.
Ik ben toen toch maar heel snel ingestapt en verder gereden.
En in de openlucht moet je best veel benzine morsen wil dat uberhaupt ontbranden.
Je zit dan niet zo heel snel binnen de explosie grenzen
Natuurlijk zijn er gevallen met statische elektriciteit bij de vul opening waarbij brand ontstond.
Maar het rooster van de koelkast en/of kachel zit daar veel te ver vandaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
dan is het toch fijn dat er op dat moment geen vuur bij was., in wat voor vorm dan ook.
Moet je toch niet aan denken
Vandaar die simpele regel.
Moet je toch niet aan denken
Vandaar die simpele regel.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
maat van mij heeft een diesel standkachel ingebouwd in alu kistje. deze staat in de disselbak.
originele gaskachel is er uit gesloopt.
heeft hem (nog)niet tijdens rijden aan maar zou kunnen.
op plek van bestemming zet hij hem in de voortent. of met lange uitblaasslang naar zijn daktent als ze zonder caravan zijn.
enigste nadeel vind hij nu (heeft het pas gemaakt) dat de kachel toch wel geluid maakt.
originele gaskachel is er uit gesloopt.
heeft hem (nog)niet tijdens rijden aan maar zou kunnen.
op plek van bestemming zet hij hem in de voortent. of met lange uitblaasslang naar zijn daktent als ze zonder caravan zijn.
enigste nadeel vind hij nu (heeft het pas gemaakt) dat de kachel toch wel geluid maakt.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Interessant concept voor de voortent verwarming (want: compact) echt waar! En diesel snap ik ook wel (goedkoop, goed verkrijgbaar) maar ik neem aan dat de verbrandingsgassen vanwege de stank (of valt het mee) met een lange slang worden afgevoerd?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Op mijn boot 1 meter slang naar bovendeks.
Bij het ontsteken kan er soms wat rook zijn en geur.
Maar het geluid, Eberspacher heeft voor de aan en afvoer slang geluiddempers te koop. Verder staat de diesel tank niet onder druk dus hoor je een brandstof pompje zacht tikken.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Hmmm...dus eigenlijk een slimmere en compactere oplossing van een petroleumkachel. Geweldig! Weer een lesje geleerd: tussen de ietwat over the top oplossingen (sorry)voor een simpele behoefte staan best wel creatieve en waardevolle ideeën.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Wel bij jou vuldop vandaan... maar soms sta je tussen je eigen vuldop en een caravan te tanken, en dan is het ineens wel dichtbij!ronk schreef: Maar het rooster van de koelkast en/of kachel zit daar veel te ver vandaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Maar dan nog zit het rooster van de koelkast daar minimaal 2 meter vandaan.
Alleen bij een caravan met kopkeuken die aan de disselzijde zit.
Dan zit je er echt dicht bij.
Alleen ik weet niet welke caravan zo'n indeling heeft.
Bij het volgende plaatje is het dan weer wel overdreven.
Maar het gebeurde wel zo.
En meestal ging het nog goed ook.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan verwarmen tijdens de rit
Twee meter? Als ik links sta en rechts tank en er staat een caravan naast mij is het maximaal één meter... dit komt voor op plaatsen waar twee pompen vlak achter elkaar staan waardoor een combi soms op de eerste plaats staan en de caravan op de tweede. Of gewoon een camper naast je staat.
Het gaat er vooral over dat het allemaal niet zwart wit is. Vuur en benzine dampen zijn gewoon geen goede vrienden als het over veiligheid gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gaat er vooral over dat het allemaal niet zwart wit is. Vuur en benzine dampen zijn gewoon geen goede vrienden als het over veiligheid gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Uiteraard. Maar ook niet op alle slakken zout leggen he...dat zie ik hier op dit forum maar al te vaak: Nog even, en auto's mogen pas arriveren of wegrijden als de laatste klant op een tankstation uitgetankt is en de dop op de vulopening heeft geplaatst (want draaiende motoren). Categorie waarschuwingssticker bij het brandstofklepje: "Pas op, benzine is brandbaar" (Ja, duh....dat mag ik hopen)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
dat doet me aan Coronamaatregelen denken, kappers mogen slechts 1 klant tegelijkertijd ontvangen een tussendoor nog de zaak verluchten, of toch niet
Het hangt ook van de getankte vloeistof af. Diesel is net iets mindr vluchtig dan benzine, maar je weet natuurlijk niet wat je buur tankt.
Ook de afstand van de vlam tov de vloeistof is belangrijk, te ver en de damp is niet geconcentreed genoeg om te ontvlammen, te dicht idem( dacht ik). Het blijft spelen met vuur.
Een vroeger Mercedes van mij, jaaaren geleden, had ook ter hoogte van het voorwiel een dieselbrander om sneller op temperatuur te komen. Na het stoppen hoorde je die nog even doorgaan en bij bepaalde lage temperaturen kon die toch behoorlijk dampen en vooral stinken.
Terloops, gebruik in die dieselbranders best geen diesel, maar gewone petroleum voor tractoren ed. Veel goedkoper want geen accijns.
Het hangt ook van de getankte vloeistof af. Diesel is net iets mindr vluchtig dan benzine, maar je weet natuurlijk niet wat je buur tankt.
Ook de afstand van de vlam tov de vloeistof is belangrijk, te ver en de damp is niet geconcentreed genoeg om te ontvlammen, te dicht idem( dacht ik). Het blijft spelen met vuur.
Een vroeger Mercedes van mij, jaaaren geleden, had ook ter hoogte van het voorwiel een dieselbrander om sneller op temperatuur te komen. Na het stoppen hoorde je die nog even doorgaan en bij bepaalde lage temperaturen kon die toch behoorlijk dampen en vooral stinken.
Terloops, gebruik in die dieselbranders best geen diesel, maar gewone petroleum voor tractoren ed. Veel goedkoper want geen accijns.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
De rode diesel was dat hier in NL. vlgs mij.
Niet meer verkrijgbaar, en zelfs strafbaar om in bezit te hebben.
Ik heb ooit honderden tanks gemaakt voor de boeren voor die rode diesel. Die was accijnsvrij. Niet meer in NL In B ligt het anders geloof ik, mijn neef heeft ooit zijn boot volgegooid met 1000 liter, om naar Frankrijk te varen.
Die werd wel wat benauwd..in jachthavens werd af en toe een monster uit de tank genomen in NL.
Verschillende keren kreeg ik het aanbod om die gratis weg te halen inclusief inhoud...
Ach, die kachels branden een uur of 5 op een liter.
2 liter diesel per dag is best overheen te komen toch, om lekker warm in je voortent te zitten?
Dan kan je 10 uur stoken..wat me erg veel lijkt..
Niet meer verkrijgbaar, en zelfs strafbaar om in bezit te hebben.
Ik heb ooit honderden tanks gemaakt voor de boeren voor die rode diesel. Die was accijnsvrij. Niet meer in NL In B ligt het anders geloof ik, mijn neef heeft ooit zijn boot volgegooid met 1000 liter, om naar Frankrijk te varen.
Die werd wel wat benauwd..in jachthavens werd af en toe een monster uit de tank genomen in NL.
Verschillende keren kreeg ik het aanbod om die gratis weg te halen inclusief inhoud...
Ach, die kachels branden een uur of 5 op een liter.
2 liter diesel per dag is best overheen te komen toch, om lekker warm in je voortent te zitten?
Dan kan je 10 uur stoken..wat me erg veel lijkt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Rode diesel had idd alleen een kleurstof en een veel lagere accijns, de kleur werd er aan toegevoegd om de kunnen controleren of auto's niet illegaal op rode diesel reden, hier in de buurt waren vaak controles.
Als je 1 keer rood had getankt kon je nog heel lang zien dat dit gebeurd was, dus zo was de pakkans nog groter.
Als je 1 keer rood had getankt kon je nog heel lang zien dat dit gebeurd was, dus zo was de pakkans nog groter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB