Caravan verwarmen tijdens de rit
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
hahaha, al doende leert men, of je leest de ervaringen, echt naar koude gebieden rijden is tof en je wilt gewoon niet niet een bevroren huisje aankomen, je overleeft het wel, maar alles is koud, dus het is heel fijn dat als je afkoppelt, de caravan warm is van binnen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ja, klopt. Wij doen in Duitsland altijd een overnachting als we naar Oostenrijk rijden in de winter. Met de caravan, en nu met de camper ook.
Onderweg altijd de kachel aan, aankomst in D om een uur of 3-4.
Meteen lekker warm bij binnenkomst.
Je krijgt een caravan niet echt goed doorgewarmd in een paar uur hoor.
Het duurt echt lang voordat het echt behaaglijk is.
Ook geen gekloot met de boiler en water, alles werkt meteen.
Ook in de camper hebben we de Alde verwarming onderweg al aan. Dat moet ook wel, anders gooit de vorstbeveiliging al het water eruit van boiler, tank en leidingen.
Sommige caravans hebben dat ook.
Onderweg altijd de kachel aan, aankomst in D om een uur of 3-4.
Meteen lekker warm bij binnenkomst.
Je krijgt een caravan niet echt goed doorgewarmd in een paar uur hoor.
Het duurt echt lang voordat het echt behaaglijk is.
Ook geen gekloot met de boiler en water, alles werkt meteen.
Ook in de camper hebben we de Alde verwarming onderweg al aan. Dat moet ook wel, anders gooit de vorstbeveiliging al het water eruit van boiler, tank en leidingen.
Sommige caravans hebben dat ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Met jullie Alde kun je als je alles open gooit nog best snel een behaaglijke camper hebben, maar waarom zou je willen wachten na aankomst, je wilt direct lekker zitten toch
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
De Alde moet wel aan als het vriest..zie mijn vorige bericht.
De gewone verwarming heeft moeite om de volledige inhoud warm te krijgen. Ik wil ook dat geblaas van de kachelventilator niet op de hoogste stand..
De gewone verwarming heeft moeite om de volledige inhoud warm te krijgen. Ik wil ook dat geblaas van de kachelventilator niet op de hoogste stand..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Airco's zijn bijverwarmers. Ze zetten koude buitenlucht om in warme binnenlucht. Dit werkt tot een graad of 16 buiten.Arjan1978 schreef: ↑do 21 jan 2021 23:30
Ab, zover mijn kennis strekt heb je behoorlijk wattttt wattage nodig voor een airco .
Beetje flinke airco heeft 1800-2200W nodig.
Zet de airco op standje laag voor het verwarmen. Trek je ook gelijk vocht uit de hut door te verwarmen.
Stel je zet de airco op verwarmen op standje laag. Wat gebruikt dat ding? Ik heb geen idee, puur een gok, 1100W.
1100W/12V = circa 92Ah. Een voorziening dat je tijdens het rijden ook je caravan accu word bijgeladen, lijkt mij niet zo OK voor je auto met alle risico's van dien dat je elektronische storingen krijgen of je auto accu gaat de ... gaat.
Volgens mij gaat het erg kostbaar worden om behoorlijk wat Ah in Li-ion te bij elkaar te krijgen en daarnaast zal een omvormer 12-230V die dus eigenlijk het dubbele Wattage moet kunnen leveren erg duur worden.
Ik ben benieuwd wat de nabije toekomst gaat brengen in accu techniek.
Daarnaast zou mogelijk infrarood verwarming interessanter zijn. Word de hut niet droog en warm van, maar voor het conform voordat de gaskachel zijn werk doet mogelijk wel een interessante optie voor gedurende de reis.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Gewoon een standkachel inbouwen!
Ipv dat die in je auto komt, laat je die inbouwen in je caravan. Klein brandstoftankje in de disselbak. En gaan.
Ik bedenk het zojuist zelf, maar lijkt mij een ideale oplossing. ;-)
Ipv dat die in je auto komt, laat je die inbouwen in je caravan. Klein brandstoftankje in de disselbak. En gaan.
Ik bedenk het zojuist zelf, maar lijkt mij een ideale oplossing. ;-)
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
-
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
precies dacht ik ook.
De vraag is alleen mag je de standkachel in de auto wel aan laten in een benzinestation?
De vraag is alleen mag je de standkachel in de auto wel aan laten in een benzinestation?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan verwarmen tijdens de rit
@Frahazek,
Voor jou gas kachel heb je wel 12 volt nodig, kijk dus even of dat via de auto blijft werken als je stilstaat of sluit die aan via de mover accu.
Bijkomend voordeel met jou kachel is dat je onderweg ook warm water hebt.
Ik weet niet of dat al gemeld was, ik ben net wakker en heb niet alles gelezen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor jou gas kachel heb je wel 12 volt nodig, kijk dus even of dat via de auto blijft werken als je stilstaat of sluit die aan via de mover accu.
Bijkomend voordeel met jou kachel is dat je onderweg ook warm water hebt.
Ik weet niet of dat al gemeld was, ik ben net wakker en heb niet alles gelezen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11209
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
En daar heeft Truma (en ook Alde) dus een standaard product voor. En wedden dat er afstandsbedieningen of klokthermostaten voor beschikbaar zijn?
Truma heeft een hybride oplossing die naast gas ook alleen op stroom kan werken. Maar los daarvan: je moet wettelijk gezien het gas automatisch laten afsluiten bij een ongeval, en er is een risico dat bij brandbare dampen (LPG of benzine bij een tankstation) de boel in de hens vliegt.
In die zin ben ik lekker dom en asociaal en laat de koelkast gewoon op gas werken tijdens de rit, en zou het ook met een simpele Truma kachel doen. Bevalt goed, en de mening van anderen laat me volkomen koud. (vandaar dat ik deze discussie mij op het idee brengt de kachel aan te laten tijdens een winterrit)
Truma heeft een hybride oplossing die naast gas ook alleen op stroom kan werken. Maar los daarvan: je moet wettelijk gezien het gas automatisch laten afsluiten bij een ongeval, en er is een risico dat bij brandbare dampen (LPG of benzine bij een tankstation) de boel in de hens vliegt.
In die zin ben ik lekker dom en asociaal en laat de koelkast gewoon op gas werken tijdens de rit, en zou het ook met een simpele Truma kachel doen. Bevalt goed, en de mening van anderen laat me volkomen koud. (vandaar dat ik deze discussie mij op het idee brengt de kachel aan te laten tijdens een winterrit)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik sla even aan op de laatste zin van jou:Ab schreef: ↑do 21 jan 2021 23:50Ja, klopt. Wij doen in Duitsland altijd een overnachting als we naar Oostenrijk rijden in de winter. Met de caravan, en nu met de camper ook.
Onderweg altijd de kachel aan, aankomst in D om een uur of 3-4.
Meteen lekker warm bij binnenkomst.
Je krijgt een caravan niet echt goed doorgewarmd in een paar uur hoor.
Het duurt echt lang voordat het echt behaaglijk is.
Ook geen gekloot met de boiler en water, alles werkt meteen.
Ook in de camper hebben we de Alde verwarming onderweg al aan. Dat moet ook wel, anders gooit de vorstbeveiliging al het water eruit van boiler, tank en leidingen.
Sommige caravans hebben dat ook.
Veel nieuwe(re) caravans hebben nl. ook vorstbeveiliging aan boord.
De Truma Combi 4 en 6 worden steeds meer standaard en legen bij < 4 ° de boiler automatisch.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.
[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]
.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ja ik heb me er gisteravond eens in verdiept en het wordt toch zo’n truma duocontrol met crashsensorkarelV schreef: ↑do 21 jan 2021 23:39Wij mogen de caravan tijdens de rit met de trumakachel heerlijk verwarmen met de crashsensor incl. Slangbreukbeveiliging en tijdens aankomst is het lekker behaaglijk.
1564078308103.jpg 1564078248819.jpg1564078327147.jpg
Morgenvroeg voor vertrek even 2 gasflessen in de disselbak plaatsen en vastbinden, de kachel aansteken en gaan met die banaan
Dit idee is trouwens tot stand gekomen toen wij een paar jaar terug de koelkast niet koud kregen tijdens de rit naar Italië omdat er niet genoeg stroom bij de kk kwam. De meting was 10,3 Volt en dat is echt te weinig voor de kk.
Kabe imperial 600 dxl ks getrokken door een Volvo XC60 hybrid
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
En de inbouw is heel makkelijk zelf te doen. viewtopic.php?f=149&t=24035#p349238
Is voor mij al weer even geleden maar werkt nog steeds prima.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Al vanaf 2013.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik ga gewoon niet Camperen als het onder de 15 graden komt hoeft er ook geen kachel aan onderweg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
We zijn nu onderweg naar de camping en het is 4°, dus als we aankomen heerlijk aangenaam.Paul Vingerhoets schreef:Ik ga gewoon niet Camperen als het onder de 15 graden komt hoeft er ook geen kachel aan onderweg
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Net zo min als de automotor zelf en een gaskachel.sailor wim schreef: ↑vr 22 jan 2021 03:06precies dacht ik ook.
De vraag is alleen mag je de standkachel in de auto wel aan laten in een benzinestation?
Allen hebben voor de verbranding zuurstof nodig en waar komt die vandaan?
Juist, uit de omgevingslucht van het tankstation.
Frans
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik heb ook al jaren een Truma Duo-Control CS. Dit jaar moet hij vervangen gaan worden. Truma heeft de Duo-Control nooit zelf gebouwd, maar liet dat doen door GOK. Nu doet Truma het wel zelf en brengt GOK zelf het oude model op de markt. Vervangen is dan makkelijker en zaken als afstandsbediening en Eis-Ex blijven gewoon bruikbaar. https://www.roma-nijverdal.nl/gok-caram ... vetwo.html
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ja..en als de tank vol is, word de motor gewoon weer gestart..Wally schreef: ↑vr 22 jan 2021 11:46Net zo min als de automotor zelf en een gaskachel.sailor wim schreef: ↑vr 22 jan 2021 03:06precies dacht ik ook.
De vraag is alleen mag je de standkachel in de auto wel aan laten in een benzinestation?
Allen hebben voor de verbranding zuurstof nodig en waar komt die vandaan?
Juist, uit de omgevingslucht van het tankstation.
Frans
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Lees net in een Zweeds forum dat als je de kachel aanzet niet lager zetten dan 12 graden ivm met condens vorming in de kachel
Krijg je problemen met de kachel ,hij slaat af en is niet meer aan te krijgen (alde)
Krijg je problemen met de kachel ,hij slaat af en is niet meer aan te krijgen (alde)
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Mm..De mijne staat al vanaf oktober op 8 graden..
Met af en toe effe een paar dagen naar normale temperatuur van 21 graden. Tijdens de rit zo nu en dan.
Met af en toe effe een paar dagen naar normale temperatuur van 21 graden. Tijdens de rit zo nu en dan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik heb nog een kachel zonder graden, maar met 1,2 enz. die staat 's nachts op spaarbrander, met wat ramen en een dakluik op ventilatiestand. Dan kan de temperatuur als het erg guur is onder de 12 graden zakken. Heb nog niet meegemaakt dat de kachel niet meer aangaat. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
dat gaat over vloeistof verwarming, ook wij met het oude Primus systeem kennen dat niet, maar dat is een ouderwetse ton waar gas in gestookt wordt met een open gat aan de bovenkant, wel even iets anders dan de moderne ALDE kachels
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Waarom zou die motor afgezet moeten worden tijdens het tanken?Ab schreef: ↑vr 22 jan 2021 18:12Ja..en als de tank vol is, word de motor gewoon weer gestart..Wally schreef: ↑vr 22 jan 2021 11:46Net zo min als de automotor zelf en een gaskachel.sailor wim schreef: ↑vr 22 jan 2021 03:06precies dacht ik ook.
De vraag is alleen mag je de standkachel in de auto wel aan laten in een benzinestation?
Allen hebben voor de verbranding zuurstof nodig en waar komt die vandaan?
Juist, uit de omgevingslucht van het tankstation.
Frans
Frans
-
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Precies en ik vergeleek daarom een Truma gaskachel met een bv. Planar diesel luchtverwarmer. Ja daar is ook een vlam maar geheel inwendig. Met geforceerde verbrandings lucht aanvoer.
Maar ja Micky vuur is vuur.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?