Caravan verwarmen tijdens de rit
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ben me nu aan het verdiepen in de truma duocontrol met crashsensor. Wat me nog niet duidelijk is, schakelt deze automatisch om als de ene fles leeg is naar de andere of heb je daar dan dat asseccoire voor nodig waardoor je hem in de caravan om kan zetten naar de volle fles
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Schakelt automatisch om, zie filmpje.
Wel zou ik het extra display in de caravan installeren zodat je kunt zien welke fles in gebruik is. Anders moet je alsnog elke keer in je disselbak gaan kijken met het risico dat je een keer 2 lege flessen hebt.
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Enige sector die het nog mag gebruiken zijn wij, de binnenvaart.
In D al heel lang alleen maar blanke diesel voor de transportsector, vroeger (1996) nog wel veel rode gasolie naar D vervoert voor de verwarming met Heizöl.
Wordt ook een zeldzaamheid.
Is ook echt wel wat viezer spul hoor die rode gasolie, stinkt echt harder.
Ook afhankelijk waar het vandaan komt, uit Rusland is de grootste rotzooi.
Fendt Diamant 550 SG achter een Seat Tarraco 2.0 TSI DSG 4drive
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik heb nooit een binnendisplay gehad. Nu ook niet.
Het wisselen van lege flessen komt immers niet op een dag of 2.
Af en toe een keer kijken of de fles leeg is volstaat ook.
In koude streken weet je wanneer de fles leeg is zo ongeveer.
Als het heel koud is, na ongeveer 2 tot 2,5 dag.
Op de wintersportcampings gebruik ik helemaal geen flessen.
Het gas komt dan uit het gasnet van de camping.
Het is niet handig om 8 volle flessen van 11 kg inhoud mee te nemen..
Het wisselen van lege flessen komt immers niet op een dag of 2.
Af en toe een keer kijken of de fles leeg is volstaat ook.
In koude streken weet je wanneer de fles leeg is zo ongeveer.
Als het heel koud is, na ongeveer 2 tot 2,5 dag.
Op de wintersportcampings gebruik ik helemaal geen flessen.
Het gas komt dan uit het gasnet van de camping.
Het is niet handig om 8 volle flessen van 11 kg inhoud mee te nemen..

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Als ik dit artikel lees borrelt bij mij een vraag op;
Is de gasinstallatie van een willekeurige nieuwe caravan geschikt voor bedrijf tijdens de rit en hebben deze caravans van na 01/01/07 dan ook een type goedkeuring?
Is de gasinstallatie van een willekeurige nieuwe caravan geschikt voor bedrijf tijdens de rit en hebben deze caravans van na 01/01/07 dan ook een type goedkeuring?
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Zonder typegoedkeuring mag je de weg niet op en krijg je geen kenteken, dus alle caravans van na 01/01/07 zijn dus geschikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
In de typekeur van de caravan staat bij mijn weten niets over veilig gebruik van de gasinstallatie tijdens de rit.
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Moet dat dan ? 
Zijn de Europese richtlijnen voor wegverkeer niet voldoende?

Zijn de Europese richtlijnen voor wegverkeer niet voldoende?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Geen idee, maar ergens moet toch te vinden zijn dat de gasinstallatie gebruikt mag worden tijdens de rit?!
het enige dat in de Fendt-manual staat is:
het enige dat in de Fendt-manual staat is:
- Bijlagen
-
- 2021-01-25 170007.png (7.29 KiB) 274 keer bekeken
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
En die gasfilters raden jullie die wel aan?Ab schreef: ↑ma 25 jan 2021 14:01Ik heb nooit een binnendisplay gehad. Nu ook niet.
Het wisselen van lege flessen komt immers niet op een dag of 2.
Af en toe een keer kijken of de fles leeg is volstaat ook.
In koude streken weet je wanneer de fles leeg is zo ongeveer.
Als het heel koud is, na ongeveer 2 tot 2,5 dag.
Op de wintersportcampings gebruik ik helemaal geen flessen.
Het gas komt dan uit het gasnet van de camping.
Het is niet handig om 8 volle flessen van 11 kg inhoud mee te nemen..![]()
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Je moet het niet moeilijker maken dan voorgeschreven is. Er staat alleen dat in Frankrijk de voertuigen met een typegoedkeuring van na 01/01/07 en de genoemde apparatuur met crashsensor hebben met een werkende gasinstallatie mogen rijden. De rest van Europa heeft deze leeftijdsbeperking niet, daar mag het voertuig ook ouder zijn, maar natuurlijk ook met de genoemde crashsensor.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Die zijn verplicht ingeval je een garantie-aanspraak hebt. Totaal kom je met de hogedrukslangen op € 369,- aan materialen excl. de binnenaanwijzing.
Edit: ingeval van een Truma Combikachel kun je de extra binnenaanwijzing achterwege laten, je krijgt alsnog deze melding in je App:
Laatst gewijzigd door PD op ma 25 jan 2021 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6
- dieseltijger
- Berichten: 3857
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Tadaaa!!! typekeuring en eerste toelating van het stuk pluimvee zijn van rond 2003. Mooi! Ik heb koud bier en sap aan boord. Van de zomer wellicht een crash sensor inbouwen, maar "het mot niet" .
Pluimvee op wielen met vele onnodige, ontzettend jaloersmakende toeters en bellen
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ja de truma combi hebben wij ook dus dat komt goedPD schreef: ↑ma 25 jan 2021 17:48Die zijn verplicht ingeval je een garantie-aanspraak hebt. Totaal kom je met de hogedrukslangen op € 369,- aan materialen excl. de binnenaanwijzing.
Edit: ingeval van een Truma Combikachel kun je de extra binnenaanwijzing achterwege laten, je krijgt alsnog deze melding in je App:



Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik zou het graag met je eens zijn, maar volgens mij staat er ook dat de gasinstallatie geschikt moet zijn om tijdens de rit in bedrijf te zijn.Daphne schreef: ↑ma 25 jan 2021 17:40Je moet het niet moeilijker maken dan voorgeschreven is. Er staat alleen dat in Frankrijk de voertuigen met een typegoedkeuring van na 01/01/07 en de genoemde apparatuur met crashsensor hebben met een werkende gasinstallatie mogen rijden. De rest van Europa heeft deze leeftijdsbeperking niet, daar mag het voertuig ook ouder zijn, maar natuurlijk ook met de genoemde crashsensor.
De fabrikant stelt alleen dat de kranen tijdens de rit dicht moeten. Daarmee is de wettelijke aansprakelijkheid afgetimmerd. Wie of wat overruled dit dan?
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik stook al 20 jaar propaan en LPG.
Het laatste het meeste.
Gasfilters heb ik nooit gebruikt. Ook nooit maar enig probleem gehad.
Het is ook onzin. Vervuiling, olie, paraffine of wat dan ook verdampt niet, en kan dus nooit de fles verlaten.
Mocht er al iets inzitten.
Gasfilters voor vloeibaar LPG zijn wel vereist, daar zit er eentje van in mijn auto.
Maar als je jezelf er beter door voelt..het schaadt ook helemaal niks.
En na een paar jaar mag je jezelf verbazen over hoe schoon het filter gebleven is.
Jekihero, waarom zoek je problemen die er niet zijn ?
Draai gewoon de flessen dicht als je dat beter vindt.
Dat mag dus ook.
Hoewel een gesloten fles in potentie veel gevaarlijker kan zijn dan een openstaande.
Het laatste het meeste.
Gasfilters heb ik nooit gebruikt. Ook nooit maar enig probleem gehad.
Het is ook onzin. Vervuiling, olie, paraffine of wat dan ook verdampt niet, en kan dus nooit de fles verlaten.
Mocht er al iets inzitten.
Gasfilters voor vloeibaar LPG zijn wel vereist, daar zit er eentje van in mijn auto.
Maar als je jezelf er beter door voelt..het schaadt ook helemaal niks.
En na een paar jaar mag je jezelf verbazen over hoe schoon het filter gebleven is.

Jekihero, waarom zoek je problemen die er niet zijn ?
Draai gewoon de flessen dicht als je dat beter vindt.
Dat mag dus ook.
Hoewel een gesloten fles in potentie veel gevaarlijker kan zijn dan een openstaande.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Geschiktheid dmv de Truma crashsensor en een paar andere genoemde merken. Voertuigen van voor die datum mogen zelfs zonder die extra middelen de gasinstallatie gebruiken voor verwarmen, of dacht je dat die oudere installaties meer geschikt waren?Jekihero schreef: ↑ma 25 jan 2021 19:04
Ik zou het graag met je eens zijn, maar volgens mij staat er ook dat de gasinstallatie geschikt moet zijn om tijdens de rit in bedrijf te zijn.
De fabrikant stelt alleen dat de kranen tijdens de rit dicht moeten. Daarmee is de wettelijke aansprakelijkheid afgetimmerd. Wie of wat overruled dit dan?
Zie het als de mistlampplicht op caravans van boven de 750 kg en met een registratie vanaf (ik meen) 01/01/98. Alle caravans van boven de 750 kg van voor die datum mogen zonder mistlamp rijden, maar na die datum mag je alleen met mistlamp de weg op, ook al is het niet eens mistig. Zijn die caravans oudere caravans dan veiliger dan van na die datum? Het is een wijziging in regelgeving die ergens moet starten zonder de vorige generatie ineens van de weg te moeten halen.
Dat de fabrikant zegt met gesloten gasfles rijden is logisch, er is immers geen voorziening af fabriek die de installatie geschikt maakt om met open te gasfles te gaan rijden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ab gebruik google maar eens, er zijn voorbeelden genoeg te vinden (met name camper gerelateerd) waar na een jaar de filters echt wel vies zijn, maar als je er geen 1 gebruikt zie je dat niet natuurlijkAb schreef: ↑ma 25 jan 2021 19:18Ik stook al 20 jaar propaan en LPG.
Het laatste het meeste.
Gasfilters heb ik nooit gebruikt. Ook nooit maar enig probleem gehad.
Het is ook onzin. Vervuiling, olie, paraffine of wat dan ook verdampt niet, en kan dus nooit de fles verlaten.
Mocht er al iets inzitten.
Gasfilters voor vloeibaar LPG zijn wel vereist, daar zit er eentje van in mijn auto.
Maar als je jezelf er beter door voelt..het schaadt ook helemaal niks.
En na een paar jaar mag je jezelf verbazen over hoe schoon het filter gebleven is.
Jekihero, waarom zoek je problemen die er niet zijn ?
Draai gewoon de flessen dicht als je dat beter vindt.
Dat mag dus ook.
Hoewel een gesloten fles in potentie veel gevaarlijker kan zijn dan een openstaande.

Trekker Volvo V60 B3 R-Design 2021, Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Die filters op de foto komen ongetwijfeld uit een vloeibaar gasinstallatie..zo ziet het filter in mijn auto er ook vrij regelmatig uit, na een paar jaar gebruik. 
Ik heb ook foto's gezien van filters in de dampgasleiding die daar een paar jaar tussen hebben gezeten.
Niet van nieuw te onderscheiden.
In vloeibaar gas heb je echt wel een filter nodig.
Denk je nu echt dat die zooi in dat filter eerst meeverdampt is, en daarna in het filter weer vloeibaar/vast is geworden?

Ik heb ook foto's gezien van filters in de dampgasleiding die daar een paar jaar tussen hebben gezeten.
Niet van nieuw te onderscheiden.
In vloeibaar gas heb je echt wel een filter nodig.
Denk je nu echt dat die zooi in dat filter eerst meeverdampt is, en daarna in het filter weer vloeibaar/vast is geworden?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 12231
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik kook, verwarm en koel mijn hele leven op gas, eerst alleen met flessen en later ook op aardgas, nooit filters gebruikt. Wellicht zit er thuis iets tussen maar daar kijk ik nooit naar, nooit problemen gehad. Btw: bij onderhoud zie ik nooit iemand een filter vervangen dus neem ik aan dat er geen is.
Wat betreft die garantie, ach ik neem de gok, dat beetje wat er op jaarbasis door gaat is te verwaarlozen, mocht er ooit een storing komen is die garantie allang verlopen.
Wij hebben eerder last van vocht in pers lucht dan van vuil in gas of zuurstof.
Maw: ik vind het een zinloos artikel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat betreft die garantie, ach ik neem de gok, dat beetje wat er op jaarbasis door gaat is te verwaarlozen, mocht er ooit een storing komen is die garantie allang verlopen.
Wij hebben eerder last van vocht in pers lucht dan van vuil in gas of zuurstof.
Maw: ik vind het een zinloos artikel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Cry a river, build a bridge and get over it"
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
+ 1.
Ik rij al sinds ver in de vorige eeuw op LPG.
Sinds de komst van LPG installaties die het vloeibaar gas direct in de cilinders injecteren zijn er filters nodig.
Daarvoor, met grote verdampers, die verwarmd moesten worden om niet te bevriezen, waren die er ook niet.
Het gros van alle caravans en campers hebben ook geen filter.
Ook zonder problemen.
Als er al zooi in de gasleiding komt, is dat door onzorgvuldigheid bij flessen aan en afkoppelen.
Er wordt nog veel meer zinloze zooi verkocht..
De kampeersupers liggen er vol mee..
Ik rij al sinds ver in de vorige eeuw op LPG.
Sinds de komst van LPG installaties die het vloeibaar gas direct in de cilinders injecteren zijn er filters nodig.
Daarvoor, met grote verdampers, die verwarmd moesten worden om niet te bevriezen, waren die er ook niet.
Het gros van alle caravans en campers hebben ook geen filter.
Ook zonder problemen.
Als er al zooi in de gasleiding komt, is dat door onzorgvuldigheid bij flessen aan en afkoppelen.
Er wordt nog veel meer zinloze zooi verkocht..
De kampeersupers liggen er vol mee..

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
+1
Het gas gaat in dampvorm in de leidingen en ontspanner, tenzij je de gasfles op zijn zij legt en dat is een heeeeeeeel slecht ide.
In de oude Kadett zat een gasinstallatie met verdamper zoals Ab schrijft. Daar zat onderaan een kokerdopje dat je af en toe moest 'leeggieten' omdat er vieze bruine vettige smurrie in kwam. Bij gewone huishoudgastflessen komt die smurrie er misschien ook maar blijft mooi op de bodem van - of in de fles zitten.
Het gas gaat in dampvorm in de leidingen en ontspanner, tenzij je de gasfles op zijn zij legt en dat is een heeeeeeeel slecht ide.
In de oude Kadett zat een gasinstallatie met verdamper zoals Ab schrijft. Daar zat onderaan een kokerdopje dat je af en toe moest 'leeggieten' omdat er vieze bruine vettige smurrie in kwam. Bij gewone huishoudgastflessen komt die smurrie er misschien ook maar blijft mooi op de bodem van - of in de fles zitten.
Willy L.
Merc.B200-Diesel-Autm@_DethleffsCamper450DB (2010)
Merc.B200-Diesel-Autm@_DethleffsCamper450DB (2010)