inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Martin1304
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jan 2021 14:38

inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door Martin1304 » do 21 jan 2021 11:40

Ik wil een Truma Saphir Compact bankairco zelf gaan inbouwen op de plek van de bestaande kachelruimte. Nu wil ik deze zodanig inbouwen dat ik géén gaten hoef te maken in de vloer van de caravan.
Ik wil de airco-unit plaatsen op een zelf te maken verhoging (soort houten bak) van ong. 18 cm. hoog waar de unit in/op rust. Daardoor is er ruimte om de aanvoerbuis en afvoerbuis via een bocht te geleiden. De aanvoerbuis naar een al aanwezig ventilatierooster in de vloer, en de afvoerlucht( heel hete lucht) via de al aanwezige kachelafvoerbuis naar het dak. Deze zal ik misschien moeten splitten boven naar twee omdat de afvoer in het dank kleiner is.
Ik wil zowel de unit al de 18cm hoge bak waarin ie rust dus goed bevestigen en isoleren zodat er geen lawaai en trillingvorming optreedt.
Bij koele luchtslangen en warme luchtslang dempers aanbrengen.
Wel evt. een kleine waterafvoer door de bodem of ook naar /via het ventilatierooster.
VOORDELEN: 1-je hoeft niet 3 gaten in de bodem te maken
2-de warme lucht komt niet onder je caravan terecht
3- bij verkoop caravan nog heel goed uit te bouwen/mee te nemen.
4- minder overlast qua geluid \en warme lucht voor de mede-kampeerders
Wat vinden jullie van dit idee?

Groet, Martin met een Adria 430DK

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door Conradi » do 21 jan 2021 12:20

Ik vind het interessant, en daar bedoel ik precies mee dat ik het zo nooit zou doen :wink:

Technisch vind ik het een berg gedoe waarbij maar de vraag is of de unit voldoende kan ademen. Je argument van warmte ophoping onder de caravan ervaar ik niet zo. Het dempen van de uitlaat wordt dan ook een ding wat je wilt natuurlijk niet in je eigen voortent laten uitkomen, dus staat 'ie op de buren gericht. Het afvoerwater is trouwens aanzienlijk.
Los daarvan zul je de unit goed moeten ondersteunen wat de foam buitenzijde is bedoeld voor een bodem en niet zomaar vrijdragend.

Als laatste, je voorkomt dan gaten in de bodem - als je de uitgezaagde stukken bewaard is het eventueel ook zo weer dicht - maar je zult ook de zaag nodig hebben voor de buizen en uitstroomopeningen :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

workel

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door workel » do 21 jan 2021 12:29

Als ik zo de voordelen lees zou ik eerder een dakairco adviseren.

Los van de gaten zagen, en bij verkoop uit te bouwen zie ik geen meerwaarde. Vind wel dat de constructie je te hebt bedacht niet door de fabrikant word geadviseerd en verwacht veel resonantie en ophoping van warme lucht in de caravan.

Zou er eerder voor kiezen om hem zo in te bouwen als de fabrikant aangeeft en bij verkoop mee verkopen dat lever het meeste op dat uit te bouwen.

Martin1304
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jan 2021 14:38

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door Martin1304 » do 21 jan 2021 12:35

Dank. Heeft iemand ervaring met de Maxxfan uit de USA? Hoor dat deze heel krachtig en ook stil is...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11196
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door dieseltijger » do 21 jan 2021 13:07

Je gaat dus een kachel missen? Als je buiten het seizoen in de kou staat dan moet je dus een camping met een redelijke stroomsaansluiting hebben wil je de airco als verwarmer kunnen gebruiken.

Verder denk ik dat je veel inbouwellende en onderhoudsellende op de hals haalt. Qua geluidsproductie buiten is zo'n bankairco met demper onovertroffen. Maar als dat niet een zwaarwegende eis is, zou ik inderdaad een dakairco nemen. Zelf heb ik een Truma sapphir bankairco in een bank laten inbouwen, en het is een joekel. En je wil er bij kunnen voor het vervangen van filters.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Martin1304
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 20 jan 2021 14:38

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door Martin1304 » do 21 jan 2021 13:39

Hoi, het valt mij tegen van Truma dat ze niet een paar nette afwerkpasstukken leveren voor de twee gaten in de bodem zeg maar. waarop je bv een heteluchtslang aan kan sluiten en deze kan geleiden naar de kant waarop je em wil hebben. Nu moet je twee gaten maken en de airco er op leggen....
Dan moet ik misschien toch beter voor de Truma Saphir Compact gaan, en mijn kachel laten zitten?
Is de Comfort goed stil van buiten?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11196
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door dieseltijger » do 21 jan 2021 15:39

Ik heb de voorloper, en die is stil buiten. binnen is de airco lawaaierig, ook omdat ik de ventilatorsnelheid te lang op max zet en geen dempers heb.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Megano81
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 15:32

Re: inbouwtips Truma Saphir bankairco?

Bericht door Megano81 » do 21 jan 2021 21:40

Wij hebben een Maxxfan, hangt bij ons boven het Franse bed....

Let wel op, ik heb hem zelf geïnstalleerd (is makkelijk te doen) alleen ik weet niet van welke jaar je caravan is en welke omvormer je hebt, maar bij ons kon die niet aangesloten worden op de omvormer van de caravan ( Fendt uit 2002) vanwege het vermogen van de maxxfan, op de hoogste stand ging de maxxfan na een aantal minuten pendelen.

Ik heb het opgelost door de maxxfan op een stabiele led voeding aan te sluiten en werkt nu als een tierelier.

Foto tijdens installatie:

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”