Truma saphir comfort

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma saphir comfort

Bericht door dieseltijger » vr 22 jan 2021 21:42

Je slaat de spijker op de kop Chris. Als het - zoals recentelijk - 38 graden is, en het is hoog zomer, dan wil je helemaal niet dat het 21 of 22 graden is. Je bent al ingesteld op warmte. 30 graden en een lage relatieve vochtigheid wordt dan als prima ervaren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Truma saphir comfort

Bericht door El1989 » vr 22 jan 2021 23:13

Ik ben geloof ik 1 van de extremen dan awhoea.gif ik vind het heerlijk als het in nl 30/35 graden is me slaapkamer in te komen waar de airco het op 20 graden heeft gezet zodat ik onder me deken moet kruipen blij.gif heb thuis al 8 jaar een airco en nog nooit verkouden of ziek van geweest zoals sommigen beweren te worden van een airco .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma saphir comfort

Bericht door Jan van Vijven » vr 22 jan 2021 23:44

Altijd en overal wil ik in een graadje of 21 a 22 slapen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nomis53

Re: Truma saphir comfort

Bericht door nomis53 » vr 19 mar 2021 14:22

Ik heb met interesse alle items over de Truma Saphir Comfort gelezen.
Ook ik heb mede gelet op de recensies een Truma Saphir Comfort in laten bouwen (fluisterstil)
Maar los van de koelcapaciteit was/ben ik niet tevreden over het geluidsniveau van de bankairco, het gebrom van de compressor is zeer irritant.
Zonder enige isolatie is de airco ingebouwd in mijn Hobby 495UL Premium en vanaf het eerste moment vonden wij het geluidniveau te hoog en niet acceptabel.
Ook aan de buitenzijde van de caravan vond ik het geluid te hoog voor gebruik op een camping.
Welnu, na 3 x retour dealer en advies van de importeur van de Truma, welke overigens zeer behulpzaam was. Heb ik de nodige extra isolatiemaatregelen toegepast en hierbij het advies om Easyfoam Fireseal te gebruiken opgevolgd. Het gemeten aantal decibel bij de keuken was 66 decibel en bij de bedden 62 decibel.
Na het toepassen van de isolatie is het geluidsniveau gezakt naar 60 en 58 gemiddeld, wat een al een hele verbetering is.
Maar ik kan het bijna niet geloven dat kampeerders zonder extra maatregelen zich happy voelen met het geluidsniveau van deze bankairco.
Ik heb een professionele geluidsmeter gebruikt 3M - SE-400. Nu wil ik de dempers in de koudelucht slangen nog proberen om in ieder geval als het nodig is gebruik te maken van de airco.
Maar fluisterstil vergeet het maar!
Als er iemand is die nog aanvullend advies heeft, dan hoor ik dit graag!

Met vriendelijke groet, S. de Best

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma saphir comfort

Bericht door dieseltijger » vr 19 mar 2021 14:46

I told you so: viewtopic.php?f=60&t=42688#p799104. Maar buiten met een demper is het geval duidelijk stiller dan een dakairco. En laten we wel wezen: 6 dB reductie is een factor 4 stiller in de geluidsbeleving. Prachtig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”