Dometic omvormer en 12V accuutje

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 6 jan 2021 11:37

Na vorig jaar veel en plezierig gekampeerd te hebben in onze vorig jaar aangeschafte caravan ben ik van plan dit jaar echt werk te gaan maken van een 12v voorziening die kamperen zonder 230V aansluiting voor bijv. een lang weekeinde mogelijk maakt. Vorig jaar had ik hier al een draadje over geopend, naar aanleiding van de reacties daar verder doorgedacht over een betere aanpak. Mijn idee is nu om een kleine loodaccu te plaatsen in de caravan naast de omvormer en die aan te sluiten op de 12V Batterij aansluiting van de Dometic (linkerkant aansluiting) Ik begrijp vanuit het internet en dit forum dat de omvormer overschakelt naar de accu als de 230V wegvalt. Dat is erg handig. Ik zou denken dat de aansluiting van de accu op het 12V net in de caravan zou lopen via de Batterij-aansluiting op de omvormer. Verder is het handig dat de weerstand van de kabel van accu naar Jaegerstekker en weer terug omzeild wordt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik stel de vraag hier, ik had gehoopt het antwoord te vinden in de gebruiksaanwijzing van de omvormer, maar die is -aardig gezegd- nogal "compact", en zegt er niets over.
De caravan staat nu in de stalling, dus even meten is lastig, ik had bijvoorbeeld graag willen nagaan of pen 9 (+) op de Jaeger inderdaad verbonden is met de aansluiting op de Dometic.
Bijlagen
Omvormer Dometic.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » wo 6 jan 2021 12:19

Dat zou ik zo zeker niet doen.
Er MOET nog een relais bij.
Je moet voorkomen dat er een andere 12 volt samen met de accu ingeschakeld zou kunnen worden.

De batterij aansluiting daar onderaan is de bedrading die van de auto afkomt.
Sluit je daar die nieuwe accu op aan dan zou de auto accu en de boordaccu tegelijk aangesloten kunnen zijn...als de 13 polige nog aangesloten is op de auto.
Dat levert meerdere risico's op. (Grote risico's zelfs)

Of...
Je moet de aansluiting daaronder loskoppelen van de Jaeger.
Makkelijkste waarbij alles kan...1 relais bijbouwen.
Schema kan ik wel voor je tekenen...
Relais kan ik je ook nog wel mee helpen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » wo 6 jan 2021 13:56

Dan nog eentje..

Aan de omvormer te zien gaat het hier niet over een heel erg jonge caravan.
Ik vermoed dus dat de verlichting nog uit gloeilampjes en halogeenlampjes bestaat.
Die zijn bekend/berucht om het stroomverbruik.
LED verlichting verbruikt veel minder.
Een genoemd..accuutje.. zal in een weekend misschien krap zijn.
Denk maar eerder aan accu.

En..
De koelkast kan niet op een accu...op 12 volt ..
Die verbruikt echt veel te veel stroom..
Zomaar 10 ampère..
Dus zou die dan op gas moeten gaan werken. En dat werkt prima zelfs...mits de brander schoon is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 6 jan 2021 15:06

Dag Chris, dank voor de snelle reactie. Over de caravan: Een Weinsberg 390QD, bouwjaar 2020. vorig jaar maart splinternieuw afgeleverd. Hij zit dus vol LED-verlichting. Ik voeg maar een fotootje bij van onze trots..... het is dus wel een erg jonge caravan...
Ik weet niet of ik je schema aandurf, maar wellicht is het te proberen. Ben benieuwd naar het schema. Wat dus altijd goed gaat is aansluiten via de pennen 9 en 13 van de Jaegerstekker. Dat heeft zeker twee voordelen: Je zit niet aan de bedrading van de caravan en d
Weinsberg.jpg
an is de auto in alle gevallen niet aangesloten. Overigens weet ik vrij zeker dat in de stekkerdoos van onze auto geen constante stroomdraad zit, maar goed de volgende wellicht wel, of gaat iemand anders er mee op stap met wel zo`n draad..., dus het is een goed advies om dat risico niet te lopen.
Het gaat me overigens alleen om een paar LED-lampjes Dat is dus veruit de kortste klap om mee te beginnen. Ik denk eigenlijk dat ik het maar voorlopig maar bij laat, en zie in hoeverre dat nu uiteindelijk gebruikt wordt en of dat dan voldoet.
Nogmaals dank voor je reactie!!

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door iemand » wo 6 jan 2021 17:16

Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » wo 6 jan 2021 20:25

@ jwvanwijngaarden

Hoi JW...

Aha...toch een "verse caravan", sorry voor die misser.
Ik ken dit type omvormer alleen van zijn eerdere versie's n.l.

Maar.. LED.... super dus... trekt weinig stroom, en dat is gunstig voor self supporting.
Maar terug naar je vraag...
Het klopt dat de "slimme oplossing" via een contra Jaeger 13 polig en pen 9 plus en 13 min een volledig "foolproof" methode is.
Zelf heb ik dat ook gemaakt terwijl ik techneut in hart en nieren ben.
Je hoeft namelijk helemaal niets aan de caravan installatie aan te passen of te veranderen.
Relais niet nodig, bedrading veranderen niet nodig, slimme truuken niet nodig..
En de belangrijkste 3...
Alles blijft origineel, geen garantie issues en volledig fool proof.
En of de auto nu wel of niet een constante plus heeft op pen 9 maakt niet uit dan...

Neem simpelweg een accu,,, sluit die aan met een paar accuklemmen... OJOP snelsluitingen zijn dan super handig..
Maak in de bedrading een zekering van ong. 10 ampere... mag ook iets meer zijn...
En sluit de + en - op die contra jaeger aan.
Op dat moment heb je:
Nooit de kans om ook tegelijkertijd een auto aangesloten te hebben, dus geen kans op vereffeningsstromen of nog heftiger stromen die zelfs eenvoudig de bedrading in de caravan en/of auto kunnen laten smelten... de stromen die er kunnen lopen zijn altijd laag.
Altijd het voordeel van de omschakelautomaat die al in de omvormer zit.
Geen vergissing om iets los te moeten koppelen bij aansluiten aan de auto.
Kortom... super eenvoudig.
Het kost alleen een stukje kabel.
Zelf heb ik daar 3x 2,5 mm2 VMVL snoer voor gebruikt, prachtig geschikt voor dit doeleinde.
En bij de Karwei voor weinig te koop.
Het enige... even netjes aansluiten op de accu met een zekering ertussen.... EN HEEL GOED OP PLUS EN MIN LETTEN.
Draai dat alsjeblieft niet om... verwissel dat echt niet... controleer het 5x..
Die fout zou n.l. de omvormer naar de barrebiesjes helpen... en goed ook.
Gelijkspanning is daar nou eenmaal super gevoelig voor.... altijd al geweest.

Mocht zo'n kabeltje maken een "slimme " zijn voor je, dan wil ik je er gerust mee helpen.
Het grootste probleem is eerder om vaan die accu netjes bij de Jaeger op de dissel te komen.
Misschien die accu in de disselbak plaatsen...en de kabel door een ventilatie opening trekken.

De accu laden kan toch al niet op een camping waar je zelfvoorzienend staat.
Dat moet dus thuis gaan gebeuren... en dan zijn OJOP klemmen wel erg handig.

Mocht je hulp nodig hebben... geef maar een PB...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door WillyL » wo 6 jan 2021 20:26

Mijn Dethleffs heeft kwa vorm een gelijkaardige , niet identiek en ouder, en daar heb ik inderdaad ook de moverbatterij via de 12v aansluiting aangesloten.
Eigenlijk is dat op de draad van de dissel/autoaansluiting. Voor er reacties komen, daar heb ik wel een relais op hangen zodat de batterij van de auto niet in contact komt met de moverabtterij.
Ik heb begrepen dat de 12v van de auto niet aangesloten is (wat ik bizar vind). Zo ja, doe eventueel zoals ik en zet er een relais tussen dat aantrekt op de 12 geschakelde spanning en dan de draad naar de omvormer van stroom voorziet (uit de permanente 12v) . In rust wordtcde draad van de (mover)batterij doorgeschakeld. Bij glegenheid eens een tekening maken. Of simpeler met een contrastekker in de stekker naar de auto, dan is er helemaal geen relais nodig. Er staat ergens een topic hierover.

In die grote omvormer zit een relais dat aanklikt bij aansluiten van de netspanning. De 12v van de batterij-+ wordt dan onderbroken.
Dus ja, het kan zonder problemen.

Om je kleine batterijtje op te laden kan je dan nog een druppellader gebruiken en die rechtstreeks op dat batterijtje hangen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » do 7 jan 2021 14:51

Heren, hartelijk dank voor alle reacties.
Het is mij nu helemaal duidelijk: het wordt een wat kleinere accu via een 2,5 mm2 snoer met daaraan een correct aangesloten Jaeger contrastekker, die via de Jaegerstekker van de caravan zorgt voor 12V in de caravan. Chris gaf zeer overtuigend aan wat de voordelen van deze oplossing zijn. Dat weegt ruimschoots op tegen het beperkte nadeel van de langere snoerlengte. Omdat ik eigenlijk alleen maar wat LED-verlichting gebruik, zal het verlies over deze extra lengte, zeker met het 2,5 kwadraat snoer dat Chris adviseert erg beperkt zijn. Het snoer zelf in elkaar zetten zal geen groot probleem zijn. Als zelfbouwer van (buizen)versterkers sinds mijn jeugd weet ik dat vijf keer kijken en controleren met electriciteit/electronica op sommige momenten erg cruciaal is...
Voor wat betreft de suggestie van Willy1: een draad naar de mover-accu: dat is bij ons een opzichzelfstaand systeem met een Reich Mobility Power Pack waarop niks kan worden aangesloten, dat is dus geen optie. Die accu ga ik niet vervangen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » do 7 jan 2021 15:14

[re.gif]

En die event. kabelweerstand... mocht die er zijn, is verwaarloosbaar omdat er maar kleine stromen getrokken worden.
Als je idd heel veel power trekt wordt het iets om rekening mee te houden, hier niet hoor.

Heb je wel een accu laad idee?? komt er wel bij kijken.. maar kan zomaar thuis ook.

Aha... die mooie "oude" buizenversterkers.... dat ken ik nog.
2x EL 34 in de eindtrap... en denk om de anode spanning.... die bijt echt.
Goeie ouwe tijden.... ik ken het ook.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door karotti » do 7 jan 2021 15:29

volgens mij mag er officieel geen accu in de disselbak omdat daar de gasfles staat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » do 7 jan 2021 16:31

[re.gif]
Nergens officieel gemeld.
En ... of ik heb er overheen gelezen... wil TS die accu in de disselbak zetten dan?
Maar..
Zelfs Kip leverde caravans met een lcht installatie in de disselbak.
Dat heb ik ook, LED verlichting in de disselbak die gestuurd wordt met een PIR... bewegings schakelaar.
Dus niks van schakelaars ( op dat moment) die vonken zouden kunnen veroorzaken.
En dan nog een..
Gas is 1e zwaar, dus zakt door de ventilatie openingen weg.
2e Ons camping gas stinkt als een malle.... speciaal om oplettend te zijn mocht er een gaslek zijn.
3e Mijn gasinstallatie wordt elk jaar afgeperst en indien nodig de gasslang vervangen.
4e.. kraantjes op de flessen kunnen dicht

Waar kan dat nog fout gaan???
( ik zal maar geen foto plaatsen van de elek. aansluitingen in mijn disselbak.... de pleuris breekt weer uit dan... dat heb ik al eens gedaan n.l.
Wat mensen daar zagen.... mrgreen.gif

Of toch maar wel... awhoea.gif
Hier zie je een aansluitkast in mijn disselbak.
Daar zit een Canon plug die met de kabel naar de 13 polige op de dissel gaat.
Op de kast kan ik noodstroom en contour verlichting aanzetten, werken op de mover accu.
Maar ook, hier niet zichtbaar, zit de LED verlichting met bewegings sensor op die kast.... EN... ik kan er ook een 12 volt luchtpompje aansluiten waarmee luchtbedden of zwembanden opgepompt kunnen worden.
Onder die schakelkast zit een dubbele spatwaterdichte WCD RA.. Daar kan ik 230V vandaan halen die ACHTER de zekering / aardlek automaat zit.
Natuurlijk ben ik wel zo slim om te weten dat daar ook gasflessen kunnen staan.
Maar, die hebben beide een kraan om dicht te draaien mocht ik weer eens aan het werk zijn in mijn "schuurtje" voorop de caravan.. knipoog.gif
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
Met die contour of ook wel Stand Alone verlichting kan ik de rijverlichting van de caravan van spanning voorzien.
Mijn hele hut is in LED uitgevoerd, ook de rijverlichting.
Ik kan dus zo naar Scandinavie... daar is dit n.l volkomen normaal.
Kan je de hut aan de kant van de weg laten staan met verlichting aan.... zonder auto ervoor.
Hier staat er dus geen auto voor, mijn vorige auto staat ernaast..
.
Contourverlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » do 7 jan 2021 20:30

Dag Chris, qua accu dacht ik aan een accu zoals bijvoorbeeld https://batteryempire.nl/12v-batterij/1 ... -14ah.html. De capaciteit lijkt me voldoende voor een lang weekeinde een paar LEDlampjes,en een paar keer het toilet doorspoelen. Hij is gasdicht, ook mooi. De aansluitingen zijn faston dat is gemakkelijk, maar moet je niet te vaak gebruiken, vandaar dat ik daaraan in de plus kort achter de aansluiting een 10a zwevende zekering wil zetten, en dan na ca 75 cm een vrouwtjes XLR-plug. Dat heet vlgs mij in jouw bericht Canan-plug. Dan verder met een mannetjes XLR-plug naar de Jaeger contrastekker op de dissel. XLR's zijn stevig en kunnen wel wat hebben. Bovendien hebben ze een borging zodat ze vast blijven zitten. Op deze wijze is accu met snoertje eenvoudig in de disselbak te plaatsen. Deze accu lijkt me verder interessant omdat hij laag is en dus stabiel staat, anders dan bijv. vele motorfietsaccu`s.

Ja, de EL34, die had ik vroeger in triode met 470V erop. Nu doe ik het veel rustiger aan met de Rusissche 7581 van Tung Sol, een dikke 6l6GC, op slechts 360 volt...
Geweldig zoals die oude techniek mooier speelt dan het spul van vandaag... Vooruit een fotootje erbij..
Bijlagen
Alliance 7.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » do 7 jan 2021 21:20

[re.gif]
C forum4.gif C forum4.gif
Kijk... dat zijn de buizenbakken waar ik graag bij kwijl.... eigenbouw dus.. thumbup.gif
De harmonische vervorming in dit soort amps is niet te vergelijken met die huidige digitale rommel.
Dit soort amps zat ook in de Hammond orgels waar ik vroeger aan sleutelde.... 40 jaar geleden... klonken geweldig. ( eindbuizen een kwartet GT-EL 34 MILSPECS in Push-Pull )
Maar ja...
Het is hier een caravan forum he..

Die XLR ( ik noemde dat idd Canon pluggen) mag ik ook graag gebruiken omdat ze zo lekker stevig zijn, met die borging en een dikke poot om te kunnen solderen en kabelklem. Prima spul...
Het accu'tjs... idd jammer dat er die Faston aansluitingen op zitten, (maar dat kan je opvangen met een verloop naar XLR en die vast maken) lijkt een prima ding voor jou doel, ook nog AGM en gasdicht.... maar maak hem wel vast hoor... klein spanbandje oid.
Neem dan wel de 14 Ah versie, niet de 12 Ah.... die paar centen meer... moet kunnen.
Denk wel aan de laadspanning...zal snel richting 14.8 volt gaan oid.

Succes.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 13 jan 2021 14:05

Na alle adviezen denk ik het nu wel zo ongeveer helemaal "uitgedacht"te hebben.

Nog even rondgekeken bij Aliexpress: Ik vond daar een prachtige stekkerverbinding: IP65 Waterproof 3PIN AC Power Connector Male/Female Plug Connector OUT/IN 250V Power Plug for Stage Light LED Screen, kan 20A aan. Dat moet genoeg zijn voor wat Ledjes en een keer de waterpomp...... Dit is de link:

https://www.aliexpress.com/item/3293461 ... 4c4dzHUAFJ

Ik ga twee paar bestellen, één paar monteer ik in de leiding tussen accu en deJaeger contrastekker. De andere monteer ik in het laadsnoersnoer van de acculader, zodanig dat ik de acculader niet alleen vliegensvlug en foolproof kan aansluiten op de kabel naar de Jaeger, maar ook aan het accuutje.
De acculader heb ik trouwens ooit bij de Lidl gekocht, dat is zo'n moderne met verschillende laadprogramma`s. Zie foto
Acculader.jpg
Acculader.jpg (136.93 KiB) 1665 keer bekeken
Hij heeft ook een speciaal programma om kleinere accu`s netjes te laden met de juiste hoeveelheid stroom. Geweldig dat dat voor €15,- kan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » wo 13 jan 2021 20:17

Dat zijn zeker mooie stekkertjes... ziet er top uit. thumbup.gif
Let met de lader even op de juiste laadspanning.
Als je een accu vaak met een te lage spanning laad wordt zo'n ding op den duur lui.
t'Is maar een weetje..

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » wo 13 jan 2021 20:24

Dag Chris,
Ik zal zeker de uitgangsspanning in de gaten houden.
De lader heeft ook een voltmeter, maar zeker in het begin is het verstandig om dat toch maar even te controleren.
"Eén meting is geen meting" zei mijn oude hoogleraar lang geleden al, heb ik altijd onthouden.
Tenslotte: dank voor al je reacties en adviezen, dit gaat komende zomer zeker lukken!!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2021 09:54

IP 65 van Ali awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door thmeyer » do 14 jan 2021 11:30

[re.gif]
Wat is er mis mee IP 65 van Ali !!

80 tot 90 % komt al uit China.

Ik ben al een grote hoeveelheden "artikelen" in Nederland tegen gekomen, allemaal uit China.
Alleen deze zijn al meerdere malen, wat prijs over de kop gegaan.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
jwvanwijngaarden
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 sep 2019 10:17
Locatie: Utrecht

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door jwvanwijngaarden » do 14 jan 2021 11:47

Wat een verbazende reactie van de heer van Vijven.
Heeft hij vastgesteld dat deze spullen niet deugen?
En zo ja: hoe dan?
Zoals hierboven al aangegeven komt heel veel van dit spul sowieso uit China.
Ik heb als elektronica- en buizenliefhebber één keer meegemaakt dat iets uit China
niet in orde was, dat was een elco die ik gelijk belastte tot vrijwel de maximale spanning,
ik wist van te voren al dat dat op het randje was, en dat bleek. Voor het overige heb ik niets te
klagen over de electronicaspullen die ik uit China heb aangeschaft.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2021 12:28

Ja ik heb ervaring... bijna alle Chinese IP materialen zijn hier al vervangen. Ik was betrokken bij een nieuwbouw project in China en weet ondertussen meer over hun kwaliteitsnormen.
Wist je dat veel van hun eigen eind producten in china geïmporteerd worden? Zij leveren wel de kleine electronica maar bouwen dit niet zelf samen.


En tot slot: ik hoor mensen klagen dat de winkels weer open moeten omdat ze anders failliet gaan... en ondertussen wel reclame maken voor Ali, dat stoort mij nog wel het meest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door thmeyer » do 14 jan 2021 14:12

[re.gif]
Hoi Jan,

Ik was er zeker van jouw reactie, betreffende “Ali artikelen” die wij met z’n alle daar kopen.

Wel ben ik met je eens dat dingen gemaakt zijn in bv Europa/USA in het algemeen vanwege een goede controle en eisen van prima kwaliteit zijn, maar daar is de prijs ook naar. Maar ook dan gaat wel eens iets van stuk.

Wel wil ik opmerken dat “ AliExpress” zelf geen winkels heeft, het is platform van 10.000 e online winkels over de hele wereld, waarvan de meesten uit China zitten. Bedrijven dit de zaak belazeren, worden er zonder pardon eraf gegooid.
Bij veel van die webwinkels kan je gewoon dingen uit Europa bestellen.
Er zijn zelfs winkels die artikelen verkopen met “Mil Specs specificaties” (daar weet Chris alles van).

Echt de kwaliteit valt het echt wel mee.

Link: AliExpress-Wikipedia

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » do 14 jan 2021 14:21

[re.gif]
Mil specs....nachtmerries heb ik ervan soms..
Zeker..

Ali kwaliteit..
Simpel..alle waar is naar zn geld..
Grote verschil of je het hier in nl uitgeeft aan iemand die het eerder voor jou in China gekocht heeft of dat je het zelf in China koopt.
Duizenden..miljoenen artikelen in nl komen uit China.. en dan betalen we er een 100 voudig voor.
Tuurlijk zijn er uitvallers...maar ook een Mercedes gaat stuk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Jan van Vijven » do 14 jan 2021 14:29

Als die toeleveranciers er uit geknikkerd worden is het vaak wegens niet leveren of afspraken niet na komen, niet vanwege de kwaliteit.
En wat betreft die normen... wij hebben allerlei ups installaties, blijkbaar kunnen en mogen ze geen accu’s voor onze navigatie leveren en moesten die dingen uit Japan of Duitsland komen. Simpelweg omdat ze het niet voor elkaar krijgen om te voldoen aan de eisen.

Maar goed... blijf gerust daar bestellen, voor hobby spul kan het geen kwaad. Wel een beetje jammer voor onze eigen winkels!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Jaap van Duijn » do 14 jan 2021 17:22

@JanvanVijven,

Jan ik ben 200% voor lokaal kopen maar dat lukt niet altijd.
Bijvoorbeeld moeten wij terug slag kleppen in drukverhoging systeem plaatsen van water leverancier, dit in ons appartementen complex van 13 appartementen en 6 hoog.
Inmiddels ben ik be 9 herhaal 9 verschillende loodgieters geweest in een straal van 7 km.
Daarvan heeft 1, jawel 1 aangegeven het werk te doen met leveren van materialen, maar gauw aangenomen de offerte en opdracht gegeven.
En echt binnen 2 weken gedaan.

Nu beton herstellen, na 20 jaar komen die ik zeg maar "opkomers los" die ronde propjes van 5-6 cm maar ik kan in een traal van 20 km niemand krijd om zelfs maar te komen kijken.
Wat zou ik blij zijn als er een Chinees kwam om het op te lossen. Want die proppen vallen natuurlijk naar beneden en wat gebeuren kan zal je wel begrijpen.
Dus ja Chinees lekker eten, goedkope spullen, niet alles kunnen we ter plaatse kopen, wij hebben helaas geen boeren bond of zo iets.
Maar blijven ook wij - kost iets meer - de plaatselijke leveranciers zoveel mogelijk bezoeken en bestel ook ik wel eens in China

groeten Jaap

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic omvormer en 12V accuutje

Bericht door Chris » do 14 jan 2021 19:06

@ Jan v V.

Ik ben het helemaal met je eens als het op b.v. Accu's aankomt.
Daar is het voldoen aan de opgegeven specs het hete hangijzer. ( leer mij wat, ik heb met Mil Specs te maken)
En UPS spul... ook nederlands of amerikaans fabrikaat, staat maar valt ook door hun accu's..
Ook in vliegtuigen zijn daar gewoon beschreven vervangingstermijnen voor... stuk of niet stuk, na zoveel jaar gewoon weg ermee.
Welke belangrijke accu dan ook... kan en gaat ook stuk.
Dat soort dingen zal ik ook nooit bij Ali kopen.
Net als kleding of voedingsmiddelen / supplementen.
Maar grappige elektronica gadgets, LED zooi en die soort handel..... is ook in NL gewoon te koop maar de prijs is te vaak over de kop gegaan.
Kleding, een wasmachine en droger ( net lokaal gekocht voor 1600 euri), TV, muziekinstrumenten ( mijn digitale piano) etc.. koop ik echt allemaal lokaal of in NL.
Waarom... omdat ik het wil "bepotelen" lees: aanzitten, voelen en bespelen.
M.a.w. Kleine consumenten elektronica met veel SMD technieken, daar zijn die Ali verkopers goed in.
Simpel in rauwe massa's te maken LED verlichting en toebehoren b.v.
Bergen klein mechanische frutsels... kan best leuk gemaakt zijn, maar kan ook rommel zijn.
En dan ook nog..... gekopieerde elektronica is altijd rommel.
B.v. een firma als Alfa... hier bekend van de R36 en de Tube-U... heel veel nabouwsels uit china met heel slechte specs... ver van weg blijven....Alfa heeft daar heel veel last van..
Ali heeft heel veel... en als je het weet te vinden ook heel leuk spul.
Maar ook veel baggerzooi...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”