Eindafrekening stroom,gas,water

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Knaus440 » zo 27 dec 2020 08:13

Bij ons kunnen we de elektriciteit en water meter ook zelf aflezen. De stroom na overleg met beheerder, die heeft sleutel stroomkast. De put met watermeter zit op ons perceel. Kan ik dus altijd aflezen.
Gas hebben we nog in flessen. Die worden straks verboden voor stacaravans. Dan de verplichte dure asnsluiting van 2000 euro.
En kuub gasprijs van 3,70 euro.
Maar nu gaat het over prijzen ipv hoeveelheden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Micky » zo 27 dec 2020 10:37

Wie-niets schreef:
zo 27 dec 2020 07:56

- Tsja, indien een toilet gebouw aanwezig op bijvoorbeeld een camping naast het stacaravan gebeuren en daar zoveel mogelijk gebruik van makend scheelt dat ook weer een hele slok op een borrel. mrgreen.gif
als TS alle water bespaart die hij verbruikt (3m3) dan bespaart TS zo maar 10 euro awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door JPGeetje » zo 27 dec 2020 10:48

PD schreef:
za 26 dec 2020 22:55
JPGeetje schreef:
za 26 dec 2020 17:46
Als je een absorbsiekoelkast hebt die veel aan staat valt dat stroomverbruik nog enigszins te verklaren maar ook dan vindt ik het nog erg veel.
Sorry hoor, onzin !
Een absorptiekoelkast verbruikt dit met twee vingers in de spreekwoordelijke neus, en dan mag er verder niets standby staan.
Het verbruik is dan absoluut niet bijzonder; je spreekt duidelijk niet uit ervaring; zoek maar eens op mijn draadje inzake verbruik op de oprit.

Voorts kun je meters inbouwen zoveel je wilt, ze zijn niet comptabel en de campingbaas bepaalt dan ook eenzijdig het verbruik al is ook zijn meter veelal niet comptabel in de geest van de Metrologiewet.

Wanneer het niet bevalt.... andere camping zoeken (waarschijnlijk met hetzelfde resultaat).

Ik blijf het een vreemd (jammerend) voorsteltopic vinden !
Ach ja, wat heet ervaring. Die van ons heeft vanaf 2003 op de oprit gestaan waarvan vele jaren met een Kwh-metertje ertussen. Koelkast natuurlijk niet aan. Alleen de omvormer en acculader. Ik heb op die manier nooit meer dan 1 kwh. p/d. gebruikt.
Wellicht dat in jouw grote caravan een super grote absortiekoelkast staat waarvan het gebruik in verhouding zal zijn, maar de meeste in caravans gebruikte absorptiekoelkasten hebben een opgenomen vermogen tussen de 120 en 180w. Op 230v. zijn die koelkasten allemaal voorzien van een thermostaat waardoor je gevoeglijk kunt aannemen dat de koelkast niet continue "loopt" mits je de koelkastdeur dicht houdt. Wellicht dat je bij jou eens moet kijken naar sluipverbruikers als de gebruik werkelijk zo hoog is. knipoog
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » zo 27 dec 2020 10:52

Reactieopvoorgaandebericht
Niet meer dan 1 kWh per dag... Zet je koelkast maar eens aan (hoeft geen grote te zijn).

Een waarde van ca. 3 kWh per dag had ik zelf zowel bij de Premium als bij de Brillant op de oprit en de campingbaas op DKA meet dezelfde waarden bij beide caravans.... wederom zowel bij de Premium als bij de Brillant gedurende leegstandsdagen.

Zowel bij leegstand op de camping als thuis op de oprit staat de koelkast vanzelfsprekend altijd aan. Daarnaast de omvormer, acculader en enkele apparaten zoals TV, Chromecast, Truma iNet op standby.

Bij TS behelst de afrekenperiode de gehele warme zomer. Bij mij thuis op de oprit zat er een rechtstreeks verband tussen stroomverbruik en buitentemperatuur, ook logisch.

Voorbeeld van de registratie die ik in 2019 heb gedaan op de oprit, gebruikmakend van een ijkwaardige en gekeurde kWh meter met mechanisch telwerk:
Bijlagen
Caravan energieverbruik.jpg
Caravan energieverbruik.jpg (38.19 KiB) 899 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Knaus440 » zo 27 dec 2020 11:34

Hertogin, waar schrok je het meest van?
Van de prijzen of hoeveelheden.
De prijzen komen overeen met onze stacaravan/camping. Elektriciteit is duurder op onze camping.
De prijs van elektriciteit dagcamping deel, of jaarplaats deel is verschillend. Dagcamping is duurder.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door iemand » zo 27 dec 2020 12:00

Reactieopvoorgaandebericht tja daar ben ik ook benieuwd naar. scratch.gif

Niks is gratis.
Laatst gewijzigd door iemand op zo 27 dec 2020 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Wie-niets » zo 27 dec 2020 12:01

Bij ons op het Chalet-Park ( 41 plaatsen) liggen de prijzen iets hoger dan TS vermeld.
Gas betrekt de eigenaar via Benegas. Daar staat een grote tank bij de Milieu straat.

En hij wil daar natuurlijk ook voor zijn kosten wat op verdienen. mrgreen.gif knipoog.gif
Trouwens de prijzen door berekend op campings, parken aan de gebruiker etc. kun je natuurlijk nooit vergelijken met wat je thuis voor elektriciteit/gas zelf afsluit.

Hertogin123
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 21:07

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hertogin123 » zo 27 dec 2020 16:16

Knaus440 schreef:
zo 27 dec 2020 11:34
Hertogin, waar schrok je het meest van?
Van de prijzen of hoeveelheden.
De prijzen komen overeen met onze stacaravan/camping. Elektriciteit is duurder op onze camping.
De prijs van elektriciteit dagcamping deel, of jaarplaats deel is verschillend. Dagcamping is duurder.
Ik schrok van de hoeveelheden, prijs dat wist ik al wel
Daarom was mijn vraag ook wat jullie verbruiken aan hoeveelheden stroom en gas

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Jordi » zo 27 dec 2020 16:27

Hertogin123 schreef:
zo 27 dec 2020 16:16
Knaus440 schreef:
zo 27 dec 2020 11:34
Hertogin, waar schrok je het meest van?
Van de prijzen of hoeveelheden.
De prijzen komen overeen met onze stacaravan/camping. Elektriciteit is duurder op onze camping.
De prijs van elektriciteit dagcamping deel, of jaarplaats deel is verschillend. Dagcamping is duurder.
Ik schrok van de hoeveelheden, prijs dat wist ik al wel
Daarom was mijn vraag ook wat jullie verbruiken aan hoeveelheden stroom en gas
Met name je KWH verbruik is naar mijn mening veel te hoog, tenzij er een sluipverbruiker zit, ik zou dit maar is ff goed navragen anders loop je er volgend seizoen er weer tegenaan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Chris » zo 27 dec 2020 16:31

Reactieopvoorgaandebericht

Tja.... een eigen meter plaatsen... foto had ik al gepost.
Echt heel eenvoudig.... maar je moet een beetje iets van snoertjes en draadjes weten... dat wel.

Grote voordeel van een "live" meter.... je kan elimineren, dus uitvlooien wie/wat/waar de sluipverbruiker is/zit/hangt.

Zoiets... alleen 230 volt met een dun draadje aansluiten en de coil om de binnenkomende bruine of blauwe.... ( maakt niet uit welke) draad.
Nu is dat voor de campingbaas geen maatstaf, dat is simpel... wie weet heb je hem net gereset.
Maar voor eigen kennis is dat ding ideaal.
https://nl.aliexpress.com/item/40003366 ... hweb201603_

Even een korte waarom... ik heb het hier al vaker geschreven.

Ooit stonden wij 5 dagen in Drenthe op een "groene" camping.
Dus betalen voor verbruikt vermogen ( Kw)
Dat was daar 0,50 euro cent, viel wel mee dus.
Maar bij afrekenen na 5 dagen wilde het lieve kind van 16 jaar achter de desk mij 496 Kw in rekening brengen.
496 Kw... reken maar ... idd € 248 euro... voor 5 dagen.
Klopte niets van natuurlijk.
Wat heen en weer gepraat, en ja het leek haar ook niet juist... meter was voor mij niet gereset ofzoiets..
Uiteindelijk € 6,00 euro betaald.... 12 Kw... klopte ook niet maar was beter te betalen.
Vanaf dat moment heb ik de KWh meter in de hut zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door piefje » zo 21 mar 2021 21:40

Zonnepanelen op je stacaravan, ben je overal van af.

Gas kan je niet opwekken Electra wel.

Wij gaan geheel gasloos, installeren 8 panelen wat ons 2800w per jaar oplevert. Zal voldoende zijn voor ons.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » zo 21 mar 2021 21:44

piefje schreef:
zo 21 mar 2021 21:40
Zonnepanelen op je stacaravan, ben je overal van af.
Het is maar zeer de vraag of je op een camping elektra kunt terugleveren. Zo niet, dan heb je er vrijwel niets aan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Niels83 » ma 22 mar 2021 00:15

Ik ben benieuwd wat er bij TS uit is gekomen.

Ik vind het lastig in te schatten, want het verbruik is overal anders. Een 20 inch tv vraagt veel minder dan een 40inch en de 1 kijkt een half uur journaal, terwijl bij andere de tv altijd aanstaat.

Het uitzetten van een koelvries combinatie lijkt mij duurder dan hem altijd laten draaien. Mijn ouders hadden de vriezer altijd gevuld met ijs, brood, kliekjes etc etc. Een volle vriezer houdt zichzelf koud, dus verbruikt die minder en het is fijn om niet wekelijks met allemaal tassen te hoeven slepen.

Is met deze gasprijs een eigen LPG fles niet goedkoper? Een moderne geiser zet zichzelf toch uit?

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door fendtjeplatin » ma 22 mar 2021 13:47

Davendre schreef:
za 26 dec 2020 13:29
Misschien eens een verbruikmeter aanschaffen voor wat betreft stroom? Misschien kan Chris je hier wat tips over geven welke aan te schaffen?

Zit te kijken maar stroom kost per Kwh € 0,045. Best verschil hier voor transport op de camping. Misschien paar zonnepaneeltjes plaatsen?

Via Waternet kost drinkwater € 0,79 per kuub. Best verschil. Maar daar ga je met een verbruik van 3 kuub niet echt op besparen.
Hier in Belgie mogen we voor thuis voor 1m3 water +- 5,5 € afdokken.
Water prijs, zuivering, btw enz.
https://water-link.be/informatie/tariev ... wijndrecht
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 4 apr 2021 13:54

@chris
Zou je nog eens een lijstje kunnen maken met de gebruikte apparatuur ben al eens terug aan het lezen geweest maar de meeste linkjes komen nergens meer op uit
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door iemand » zo 4 apr 2021 18:25

Lijstje kun je toch zelf maken. scratch.gif

Hier een voorbeeld van mij..
https://avento.weebly.com/energieverbruik.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Hertogin123
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 21:07

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hertogin123 » zo 4 apr 2021 20:24

Even een update
Inmiddels is het nagekeken en blijkt er toch een foutje zijn gemaakt. Eerst 326 euro nu 126 euro! Ik heb ook inmiddels wel een nieuwe koelkast aangeschaft *** koelkast en ben nu bij gaan houden wat ik per dag verbruik en dat is 1 kWh
Als ik uittel 3 weken en afentoe een weekend dan is 591 wel erg veel in die 5 maanden...als het wel klopte dan zou het aan de koelkast hebben gelegen want verder verbruik ik weinig stroom ,tv maar zelden aan en senseo is twee kopjes per dag en oplader van m’n telefoon/ipad . Lampen heb ik nagekeken en die waren allemaal laag aan watt
Maar ben iig blij dat ik het nagevraagd heb ,kon ik van da geld een koelkast kopen 😉

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 20:28

[re.gif]
Zo hee.... dat scheelt wel effe...
200 teveel....foutje... bedankt ???

Blij dat er wat meer licht schijnt.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Chris » zo 4 apr 2021 20:29

Paul Vingerhoets schreef:
zo 4 apr 2021 13:54
@chris
Zou je nog eens een lijstje kunnen maken met de gebruikte apparatuur ben al eens terug aan het lezen geweest maar de meeste linkjes komen nergens meer op uit
Bedoel jij voor die Kwh meter Paul ???
Da's maar 1 ding... deze link...
Daar heb je alles mee, de meter en de coil..
https://nl.aliexpress.com/item/40003366 ... hweb201603

Of bedoel je wat anders??
Hellup.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 5 apr 2021 08:51

Dat was ie de waterniveau meter heb ik ondertussen ook al gevonden
Heb nu niets van dit in de caravan dus moet zelf aan het klussen
Heb al gecontroleerd in de groepenkast kan ik de aanvoerdraden gemakkelijk aan en er lijkt voldoende ruimte te zijn voor de coil.
Zag ook coil’s die te openen zijn zijn die net zo goed in opnemen dan de gesloten uitvoeringen ? Kan de draad makkelijk even loshalen van de aardlek dus noodzaak voor een open coil is er niet.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door fendtjeplatin » ma 5 apr 2021 10:43

WillyL schreef:
za 26 dec 2020 12:06
Indien je in België staat mag de campingeigenaar bij mijn weten geen winst maken op electriciteitsverbruik. Hij mag het wel doorverkopen aan het tarief dat hij betald dacht ik .
Of dit zo is voor gas weet ik ook niet.
Misschien eens informeren bij een kampeerdersvereniging of test-aankoop of een ander consumentenvereniging.


Hopelijk is je koelkast geen absorbtie type maar een klassieke met motor. Die absorbtie spullen zijn energievreters.
Een camping is een privé onderneming.
U sluit een contract met een privé onderneming (u gaat akkoord met de voorwaarden)
Dus wat onderneming oplegt, aanrekent is wet.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”