Eindafrekening stroom,gas,water

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Knaus440 » za 26 dec 2020 13:40

Jan, meterkasten zitten achter slot en grendel van decamping, dus niks te frommelen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Ron » za 26 dec 2020 13:42

Die elektriciteit meter klopt niet.
Ik gebruik thuis 3200 kw/h per jaar.
En dan koken we elektrisch, staat de oven vaak aan.
Hebben we een grote koelkast , losse vriezer en in de tuin nog een camping compressor koelkast staan.
Verder staat de hele dag radio , computer , router en NAS aan.
S'avonds de televisie.
Dus conclusie is dat jouw meter niet klopt.
Of iemand takt ergens stroom af van jou.

Kijk eens of je niet ergens een kw/h meter op kan tikken en die als extra er tussen zetten .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Davendre » za 26 dec 2020 13:43

Jan van Vijven schreef:
za 26 dec 2020 13:35
Dit in je meter kast frommelen en je weet alles...
https://www.allekabels.nl/energiemeter/ ... itaal.html
Maar dan kun je enkel controleren of het verbruik overeenkomt. Ik zou dan willen weten wat de energievreters zijn (en of het energievreters zijn). Daar heb je ook weer mooie oplossingen voor waarbij je verbruik via bluetooth kunt aflezen op telefoon of tablet.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » za 26 dec 2020 13:57

Wat een leuk voorsteltopic......... ik ben een Hertogin met een stacaravan en dit is mijn energieverbruik knipoog.gif

Over de opgegeven waardes in een periode van 5 maanden verbaas ik mij niets; onze caravan verbruikt thuis op de oprit in dezelfde periode ca. 3 tot 3,5 kWh per dag terwijl we er niet in komen..... jouw gemiddeld dagverbruik van ca. 4 kWh is dan ook zeker realistisch.

Volgens onze campingbaas verbruiken wij op dagen dat we er niet zijn ca. 3 kWh per dag en op de dagen dat we er wel zijn tot ca. 6 kWh per dag (zonder gebruik te maken van de airco of vloerverwarming).

Dat je er meer voor betaalt dan thuis, klopt ook; wij betalen op de camping waar we nu staan € 0,45 per kWh maar dat weet je voordat je eraan begint !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Ron » za 26 dec 2020 14:09

Reactieopvoorgaandebericht

Maar jij hebt een absorptie koelkast aanstaan ?
Een kleine van 80 liter is 125 W
Dat is precies 3 kw per dag ( als de thermostaat niet afslaat)
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Micky » za 26 dec 2020 14:17

Knaus440 schreef:
za 26 dec 2020 13:40
Jan, meterkasten zitten achter slot en grendel van decamping, dus niks te frommelen!
in je caravan meterkast
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hobby Linka » za 26 dec 2020 14:35

Jan van Vijven schreef:
za 26 dec 2020 13:35
Dit in je meter kast frommelen en je weet alles...


https://www.allekabels.nl/energiemeter/ ... itaal.html


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb deze in de caravan ingebouwd. Kom ik op een camping en gaat de stekker erin de meterstand opnemen, voor de stekker eruit gaat nogmaals de meter opnemen en je weet wat je dan gebruikt hebt.

Deze meter is ook heel goed bruikbaar voor de stacaravan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Daphne » za 26 dec 2020 14:52

Ik vind het wel meevallen. 5 maanden elektra, gemiddeld € 1.60 per dag. Voor toeristisch kamperen wordt een hogere dagprijs gevraagd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door WillyL » za 26 dec 2020 16:45

Ik heb even gegrasduind op NL sites en vond op https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... ndernemer/ dat ondernemers stroom mogen doorleveren aan eigen prijzen in NL. Het is een artikel van 2005.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Wie-niets » za 26 dec 2020 16:49

Vergeet niet bij toeristisch kamperen betaal je voor b.v 6-10-16 ampère ook nog eens extra.

Op een Chalet of Stacaravan park kun je vaak kiezen als de standaard aansluiting 10 is ook voor 16 ampère.

Trouwens wat betaal je vaak niet in de winter op de campings in Oostenrijk? Daar hoor je van prijzen 0,65 c per kWh of meer voor gebruik. M.a.w. Je betaald daar vaak de Hoofdprijs. mrgreen.gif [aschrik.gif]

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » za 26 dec 2020 16:55

Reactieopvoorgaandebericht
Ook € 0,90 per kWh is geen uitzondering op wintercampings en bovendien is er ook niks mis mee.... je weet het tenslotte vooraf en kiest ervoor knipoog.gif
Net als voor alle comfort wat de camping biedt.... de verwarmde droogruimtes zijn vaak weer "all-in" thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Chris » za 26 dec 2020 17:33

Davendre schreef:
za 26 dec 2020 13:29
Misschien eens een verbruikmeter aanschaffen voor wat betreft stroom? Misschien kan Chris je hier wat tips over geven welke aan te schaffen?
Ik heb dit in mijn toer caravan zitten.
De meter Rechts boven geeft exact aan wat ik momeneel verbruik, en wat ik totaal verbruikt heb.
Daarmee kan je niet alleen stroomzuipers ontdekken maar ook je totale verbruik monitoren.
( Kan na elke afrekening ook gewoon gerest worden)
Aanschafprijs is echt weinig...10-20 euro, inbouw stelt ook niets voor.
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hobby Linka » za 26 dec 2020 17:44

Reactieopvoorgaandebericht

Voor jou niet Chris. Mij gaat dat ook nog wel lukken. Maar er zijn heel veel kampeerders die bij het woord elektra de zweetdruppels op het voorhoofd krijgen.

Zo iets moois wat jij hebt gemaakt is echt niet appeltje eitje voor vele hier op het forum.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door JPGeetje » za 26 dec 2020 17:46

Hertogin123 schreef:
za 26 dec 2020 09:47
Ik heb geen vloerverwarming,airco of wasmachine
Geen erge stroomverbruikers iig .Ja een koelkast die heb ik maar staat ook niet altijd aan, als ik ben in het weekend en door de week is ie uit
Daarom vond ik mijn stroomverbruik ook zo heel hoog
Wat je zegt over de geiser zou iid kunnen
Als je een absorbsiekoelkast hebt die veel aan staat valt dat stroomverbruik nog enigszins te verklaren maar ook dan vindt ik het nog erg veel.
Maar in een stacaravan wordt meestal een gewone compressorkoelkast gebruikt. Dit kun je als leek ook makkelijk controleren. Een absorbsiekoelkast hoor je niet terwijl een compressorkoelkast wel te horen is als hij loopt/aanslaat.
Kun je ook uitsluiten dat er iemand meelift op jouw stroomaansluiting? Zit de aansluiting van de camping "diefstal-proof" weg gewekt aan campingzijde alsook aan jouw caravan zodat bij jouw afwezigheid niet door een slimme campinggenoot zijn hutje verwarmt of gekoeld wordt met jouw stroom. Een Kwh-meterje in de caravan geeft je de mogelijkheid om jouw gebruik te vergelijken met hetgeen de camping jou levert. Daar zal altijd wel wát verschil in kunnen zitten maar als dat grote verschillen zijn moet er toch een lampje gaan branden weetniet
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hobby Linka » za 26 dec 2020 17:49

Reactieopvoorgaandebericht

Denk ook even aan de vele "tuin" verlichting. Ik zie ook gecombineerde campings (vaste en tour plaatsen) bij de vaste plaatsen vaak heel veel tuin verlichting.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door JPGeetje » za 26 dec 2020 18:00

Reactieopvoorgaandebericht
Ben ik met je eens Andre maar het verbruik van TS komt neer op continue 200W. 24 uur per dag en vier maanden lang.
Dan moet er naar mijn mening toch een behoorlijke sluipverbruiker in het spel zijn weetniet
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Den Adriaan » za 26 dec 2020 18:24

Naar aanleiding van het apparaatje wat Chris heeft gemaakt heb ik dat ook gemaakt in de caravan.
En, geloof het of niet, het is zeer simpel aan te brengen.
Kind kan de was doen.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door eurotrotter » za 26 dec 2020 22:47

Hobby Linka schreef:
za 26 dec 2020 14:35





Ik heb deze in de caravan ingebouwd. Kom ik op een camping en gaat de stekker erin de meterstand opnemen, voor de stekker eruit gaat nogmaals de meter opnemen en je weet wat je dan gebruikt hebt.

Deze meter is ook heel goed bruikbaar voor de stacaravan.
Mooi dat je dan je verbruik weet,maar als er een verschil is met de meter van de camping ga ik ervan uit dat de campingeigenaar uit gaat van zijn eigen meter,en niet van de jouwe.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » za 26 dec 2020 22:55

JPGeetje schreef:
za 26 dec 2020 17:46
Als je een absorbsiekoelkast hebt die veel aan staat valt dat stroomverbruik nog enigszins te verklaren maar ook dan vindt ik het nog erg veel.
Sorry hoor, onzin !
Een absorptiekoelkast verbruikt dit met twee vingers in de spreekwoordelijke neus, en dan mag er verder niets standby staan.
Het verbruik is dan absoluut niet bijzonder; je spreekt duidelijk niet uit ervaring; zoek maar eens op mijn draadje inzake verbruik op de oprit.

Voorts kun je meters inbouwen zoveel je wilt, ze zijn niet comptabel en de campingbaas bepaalt dan ook eenzijdig het verbruik al is ook zijn meter veelal niet comptabel in de geest van de Metrologiewet.

Wanneer het niet bevalt.... andere camping zoeken (waarschijnlijk met hetzelfde resultaat).

Ik blijf het een vreemd (jammerend) voorsteltopic vinden !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Ab » za 26 dec 2020 23:40

Ik ga er op voorhand niet van uit dat er een absorbtie koelkast in een stacaravan zit..
Sterker..het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hobby Linka » za 26 dec 2020 23:59

eurotrotter schreef:
za 26 dec 2020 22:47
Hobby Linka schreef:
za 26 dec 2020 14:35





Ik heb deze in de caravan ingebouwd. Kom ik op een camping en gaat de stekker erin de meterstand opnemen, voor de stekker eruit gaat nogmaals de meter opnemen en je weet wat je dan gebruikt hebt.

Deze meter is ook heel goed bruikbaar voor de stacaravan.
Mooi dat je dan je verbruik weet,maar als er een verschil is met de meter van de camping ga ik ervan uit dat de campingeigenaar uit gaat van zijn eigen meter,en niet van de jouwe.
Maar je heb wel iets om aan te tonen als er een daadwerkelijk groot verschil zit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door mrbullmastiff » zo 27 dec 2020 00:05

Ik vind het een slechte start van de relatie met de campingeigenaar als je bij de eerste afrekening blijkbaar al het gevoel heb dat er blijkbaar iets niet in orde is omdat het verbruik groter is dan verwacht. Ik vind het verbruik best meevallen over de hele periode. Ook die paar kuub gas en water ik begrijp niets van de vraag. Als het op die paar centen steekt zou ik het ding snel proberen te verkopen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Hertogin123
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 21:07

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Hertogin123 » zo 27 dec 2020 07:28

PD schreef:
za 26 dec 2020 22:55
JPGeetje schreef:
za 26 dec 2020 17:46
Als je een absorbsiekoelkast hebt die veel aan staat valt dat stroomverbruik nog enigszins te verklaren maar ook dan vindt ik het nog erg veel.
Sorry hoor, onzin !
Een absorptiekoelkast verbruikt dit met twee vingers in de spreekwoordelijke neus, en dan mag er verder niets standby staan.
Het verbruik is dan absoluut niet bijzonder; je spreekt duidelijk niet uit ervaring; zoek maar eens op mijn draadje inzake verbruik op de oprit.

Voorts kun je meters inbouwen zoveel je wilt, ze zijn niet comptabel en de campingbaas bepaalt dan ook eenzijdig het verbruik al is ook zijn meter veelal niet comptabel in de geest van de Metrologiewet.

Wanneer het niet bevalt.... andere camping zoeken (waarschijnlijk met hetzelfde resultaat).

Ik blijf het een vreemd (jammerend) voorsteltopic vinden !
Ik heb een normale koelkast ,ik laat nooit licht branden
Verders ga ik er alleen naartoe ,geen kinderen
Ik vind het geen vreemd(jammerend) topic, ik vroeg me gewoon af wat andere verbruiken omdat dit voor mij de eerste stacaravan is ,jammer dat jij hier zo over denkt!
Het stroom verbruik van mij lees ik hier verschillende meningen, de een zegt is normaal en de ander zegt extreem hoog. Ik zeg ook niet dat dit aan de camping ligt maar wil gewoon weten wat er zoveel verbruikt en dat ik dat dan kan vervangen . Mijn koelkast vervangen door een nieuwe A+++ en overal led verlichting, zoals ik lees zou dat al wel kunnen schelen in het verbruik

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door Wie-niets » zo 27 dec 2020 07:56

Ach, bij het water gebruik bijvoorbeeld heb ik nog niemand over het WC gebruik met hoeveel personen gehoord. Daar gaat vaak ook heel wat water aan liters door.

- Tsja, indien een toilet gebouw aanwezig op bijvoorbeeld een camping naast het stacaravan gebeuren en daar zoveel mogelijk gebruik van makend scheelt dat ook weer een hele slok op een borrel. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eindafrekening stroom,gas,water

Bericht door PD » zo 27 dec 2020 08:02

Hertogin123 schreef:
zo 27 dec 2020 07:28
Ik vind het geen vreemd(jammerend) topic, ik vroeg me gewoon af wat andere verbruiken omdat dit voor mij de eerste stacaravan is ,jammer dat jij hier zo over denkt!
Ach, je kunt je in je eerste topic ook gewoon even voorstellen knipoog.gif

Ik weet het, is niet verplicht... maar plaatst het wel in de juiste context.

Wij hebben thuis ook geen absorptiekoelkast maar verbruiken met zn tweetjes wel ruim 6.000 kWh per jaar terwijl we veel voor werk en kamperen van huis zijn.... zonder aanvullende info dus geen peil op te trekken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”