Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door moyzo » di 15 dec 2020 08:21

Wij drinken eigenlijk nooit leidingwater uit de watertank in de caravan: ik heb een klein plastic afsluitbaar karafje van 3 liter ( ooit was het gevuld met heerlijke Kroatische wijn bij een plaatselijke wijnboer- ik denk dat het al 20 jaar oud is) wat we altijd vullen in de "veilige" landen om daar koffiezetapparaat etc. mee te vullen en bij de wastafel staat altijd kleine flesjes met flessenwater om tanden te poetsen. In buitenland gebruiken we standaard altijd flessenwater voor deze dingen.

We reinigen overigens de leidingen altijd met steradent meerdere keren per jaar ( laten het een nachtje inwerken na de winter) verder gewoon goed doorspoelen en tank goed reinigen. Met de indeling van de watertank en het feit dat je deze zowel van binnen uit en van buiten af goed schoon kunt maken ben ik dan ook erg blij.
De vorige caravan had de watertank onder de bodem liggen en deze kon je slecht schoon maken omdat er een soort van dubbele bodem in zat. Vandaar dat ik in deze caravan nooit een druppel leidingwater vertrouwd heb.

Sinds 2020 bouwen Knaus en Tabbert een waterfiltersysteem "BWT best camp mini" in, zo ook in onze nieuw te leveren Knaus.
https://youtu.be/VKD7L_SbQCA
Het zou het ei van Columbus moeten zijn: zuiver water uit de caravankraan maar ik heb het idee dat er een addertje onder het gras zit.
Je moet de filter elke 6 maanden vervangen.
Nu zie ik dat een vervangende filter €145 kost dat wordt dan toch wel een heel duur grapje.
https://bestcamp-filter.de/tausch/22/bw ... ausch?c=14

Daar kunnen we toch heel wat flessen drinkwater voor kopen per seizoen. Wat is jullie mening?
Ik vraag me af of er al forumleden zijn met ervaring met dit systeem.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ab » di 15 dec 2020 08:28

Ja, ik heb dergelijke filters ooit ingebouwd in camperunits.
Ook in die van mijzelf.
Je merkt er niks van, met of zonder filter smaakt slecht water niet veel beter.
Voor 145 euro kan je inderdaad heel veel water kopen...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Den Adriaan » di 15 dec 2020 09:24

In mijn Engelse caravan zit ook een waterfilter.
Standaard ingebouwd.
Ik betaal voor het filter ongeveer € 25.
Dus het kan ook anders qua prijs.
Geen idee of ze hetzelfde doen.

workel

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door workel » di 15 dec 2020 10:54

Wij wachten ook op onze nieuwe Knaus maar gaan het filter niet gebruiken.

Om de reden dat het zo in ons systeem zit dat wij in het buitenland altijd flessen watergebruiken en nooit kraanwater, alleen in het toilet gebouw. (douche/handenwassen/afwas)
Koffie,Thee, tandenpoetsen en waterkoken gebruiken wij altijd flessen water en dat bevalt prima, zal wel bij ons tussen de oren zitten denk ik.

Geen idee of het filter zijn werk doet, dat zal wel maar om de 6 mnd wisselen en de prijs van het filter is het voor ons een no go.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » di 15 dec 2020 11:08

ze zullen best goed filteren , zodat het water veilig is om te drinken.
Waarom deze zo duur zijn geen idee.
In het filmpje wordt gesproken over regenereren.
Dat zou betekenen dat je er veel langer mee kan doen.
In onze bestelde Knaus zit ook zo'n filter

Nou kwam ik de volgende BWT filters tegen bij conrad.
Die zijn een stuk goedkoper.
https://www.conrad.nl/p/bwt-magnesium-m ... sert_kz=8J

En ze kunnen niet voor niets diverse autosport teams sponsoren.
En niet alleen in de Formule 1

Overigs gebruiken wij altijd voor koffie en tandenpoetsen gewoon water uit de kraan.
reinigden het systeem van de Dethleffs met losse jerrycan met steradent / chloor en de laatste keer met speciale reiniger van 123 .

Maar daar gaat het nu even niet om
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door moyzo » di 15 dec 2020 11:22

Reactieopvoorgaandebericht ja die lijken op de britta filters, die gebuik ik in onze watercooler, Deze moet je elke maand vervangen ( britta heeft er nu ook die 2 maanden mee gaan) Maar inderdaad dat is nogal een prijs verschil.
Het enige voordeel dat dit systeem op zou kunnen leveren is het minder vervuilen van het milieu doordat je minder plastic afval hebt ( in buitenland moet je de water flessen ook weg mikken) maar voor hetzelfde geld zit er in zo'n filter ook van alles wat vervuilend is voor het milieu, geen idee.
Het water in Kroatië en Italië vind ik echt niet lekker en vertrouw ik niet vooral niet als het lange tijd stil staat in mijn watertank met hoge temperaturen maar dat laatste geldt voor NL ook.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » di 15 dec 2020 11:33

Reactieopvoorgaandebericht

Gewoon flessen water blijven kopen dan toch !
Ik vind €145 ook erg veel geld.
Of zo'n filter nou echt veel beter is , we gaan het zien.
En hij kan er gewoon tussen uit hoor.

En voorlopig zijn alleen de caravans en campers uit de Knaus groep er mee uitgevoerd.
Als alle andere caravans en campers er mee uit gevoerd gaan worden, dan zakt de prijs vanzelf wel een keer
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » di 15 dec 2020 11:57

@moyzo

Via jouw link op artikel nummer gezocht.
Vind hem al goedkoper.
https://picclick.de/BWT-bestcamp-MINI-F ... 87470.html

https://www.campen.de/shop/wohnmobile/1 ... amping-neu
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Paul Vingerhoets » di 15 dec 2020 12:57

Ik vermoed dat het een eenvoudig actief kool filter is die zijn voor veel minder ook wel te vinden kijk eens op osmosewater.nl
Daar staan een aantal filters zowel kool als fijnfilters inline of in losse houders een koolfilter kost daar rond 7 € afhankelijk van de uitvoering. Enige nadeel dergelijke systemen werken waarschijnlijk alleen in druksystemen dus niet met die goedkope pompjes die veelal in caravans gebruikt worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door moyzo » di 15 dec 2020 13:05

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht @ronk maar dat is nog steeds belachelijk veel geld ik ga de mijne tzt ook maar op mp zetten voor €100 hahaha als ik besluit hem niet te gaan gebruiken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door workel » di 15 dec 2020 13:32

Reactieopvoorgaandebericht
@moyzo, die van ons mag je overnemen voor € 100,- knipoog

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » di 15 dec 2020 13:38

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht

Het schijnt een membraan filter te zijn met gepatenteerd magnesium.
En hij is voorlopig alleen te koop bij BWT zelf (of Ebay)
Zelfs de Knaus dealers verkopen ze nog niet eens los. ( althans de webshop van mijn dealer niet)
Ik laat hem gewoon nog even ongebruikt liggen.
En kijk wel of de prijzen gaan dalen, als meerder fabrikanten het systeem gaan gebruiken.
Het gaat al 35 jaar goed zonder, dus echt missen zal ik hem niet.

Vroeger was het water overal nog slechter dan nu trouwens.
Ik durf de laatste 10 jaar best zo uit de kraan te drinken in Frankrijk, Spanje en Italie.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

PimV
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 10:40

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door PimV » za 19 dec 2020 19:18

Bij de aanschaf van onze spiksplinter nieuwe Weinsberg caravan vorige maand, (nu onderdeel van de Knaus-Tabbert groep), kreeg we ook zo'n originele BWT filter (nog ingepakt in de ongeopende en gesealde verpakking) erbij. Standaard komen de Tabbert, Knaus en Wiensberg caravans met een de aansluiting voor deze filters en tijdelijke bypass op de markt. De filter in verpakking wordt er los bijgeleverd. Zelf heb ik geen interesse in het gebruik van deze originele BWT filter, want voor al ons drinkwater gebruiken we al decennia Spa Blauw. Indien iemand interesse heeft, verkoop ik hem graag, anders gaat hij op Marktplaats.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » zo 20 dec 2020 00:25

Degene die hier in dit topic zitten .
Zitten in dezelfde situatie.
We hebben allemaal een nieuwe Knaus besteld, en daar zit zo'n filter bij.
En het lijkt erop dat nou niemand er ook echt op zit te wachten , en van plan is zoveel geld uit te geven voor een nieuw filter.
Of het duurt nog een paar jaar dat het ingeburgerd is en de prijs gedaald.
Of het is een flop en verdwijnt het weer van de markt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door moyzo » zo 20 dec 2020 07:28

Ik ben inderdaad benieuwd hoe lang het duurt voor andere merken behalve de Knaus, Tabbert en Weinsberg groep dit systeem ook gaan verkopen en het betaalbaar wordt.
Ondertussen: kan ik voor ruim 100 euro per kampeerseizoen heel wat flessenwater kopen. Voor ons is en blijft de watervoorraad uit de caravan om af te wassen, voor gebruik in de badkamer ( behalve tanden poetsen- daar ook flessenwater ) en de wc door te spoelen. Of het nu in NL is of elders, ik vertrouw geen water uit de vers-watertank.
De flessen tijdens onze vakantie gaan naar de medewerksters van de camping die ze verzamelen om in te leveren ( voor 0.5 kuhna- 7 cent ga ik niet speciaal naar een depot bij de supermarkt in de rij staan tussen Kroaten die soms met auto's prop en propvol tegelijk hun buit weg brengen)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Kipvriend » zo 20 dec 2020 10:00

Gebruik zelf het Reich-waterfilter.
Dit werkt heel goed en is zeker minder kostbaar.
Het enige nadeel, vind ik, is dat je een zwaardere waterpomp moet plaatsen om een fatsoenlijke waterstraal bij de kranen te hebben ivm de weerstand in het filter.
Bij goed onderhoud, dus leeg laten lopen en uit nemen voor de tijd dat je deze niet gebruikt, kan je er meerdere seizoenen mee doen.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 20 dec 2020 10:08

Reactieopvoorgaandebericht

Dat is maar de vraag of het verstandig is om het filter zo lang ongebruikt te laten, je kunt m wel leeg laten lopen maar er blijft altijd vocht in zitten waardoor schimmels en bacteriën een goede voedingsbodem krijgen om te groeien samen met de opgenomen stoffen in het medium.

Als je hem vervangt maak m dan eens open en plaats eens wat foto’s hier iedereen is wel benieuwd wat er nu precies in zit.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door PD » zo 20 dec 2020 10:16

Ik vraag me bij een dergelijke voorziening af of het middel niet erger is dan de kwaal; het watersysteem in de caravan wordt namelijk slechts incidenteel gebruikt.

Daarnaast is het drinkwater in Europa van voldoende kwaliteit en wanneer je het niet vertrouwt, is er altijd goedkoop flessenwater beschikbaar.

Voor mij dan ook geen waterfilter.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door mark m » di 8 jun 2021 23:14

Even een upje...

Zijn er al ervaringen met het BWT filter? De onze zit ook nog in de verpakking en gaan we denk ik niet gebruiken.

Logischerwijs wordt alleen het water uit de tank gefilterd en zou je m.i. altijd nog de leidingen met steradent of Gelijkwaardig moeten reinigen.
Daarnaast drinken we nooit rechtstreeks uit de watertank, maar gebruiken het alleen voor handen wassen of koffie/thee/koken. Voor ons gebruik zie ik het nut van het filter dus nog niet echt in..
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » wo 9 jun 2021 09:44

[re.gif]
Die van ons zit ook nog in de verpakking.
Ik denk er precies hetzelfde over als jou.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

workel

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door workel » wo 9 jun 2021 10:24

[re.gif]
Die van ons heb ik paar weken geleden verkocht op marktplaats.
Ik zie geen meerwaarde in het systeem en zit al helemaal niet te wachten om een duur filter aan te schaffen.
In het buitenland, Italië en Kroatië waar wij vaak vakantie vieren kopen wij flessen water, water in de caravan word gebruikt als spoelwater en handenwassen.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door moyzo » wo 9 jun 2021 10:40

Een paar maanden geleden kon je ze nog vinden via internet als navulling: momenteel nergens meer. Die van ons zal ik ook maar op mp zetten, wij gaan hem toch niet gebruiken. Mocht het de prijs van britta filters gaan benaderen dan zou ik het nog niet gebruiken.
Een gevulde dopper staat voor ieder in badkamer voor de tanden te poetsen en koud drinkwater in de koelkast.
koffie/thee en drinksoepwater vullen we altijd in nl met een klein kannetje rechtstreeks uit de kraan en in buitenland met gekocht water. Meer heb je toch ook niet nodig?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Ron » wo 9 jun 2021 11:47

Zijn ze onbeperkt houdbaar ?
Want anders wil ik er wel 10 overnemen a €5/pst whistle.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door deusjevo » wo 9 jun 2021 11:56

Die BWT filters zijn echt van die oplossingen voor niet bestaande problemen.
Kampeer ondertussen al minimaal 50 jaar met een caravan en nooit behoefte aan gehad.

Lekker weglaten dat filter en van het bespaarde geld heerlijk spareribs met een koud biertje drinken op het terras.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Waterfiltersysteem "BWT best camp mini"

Bericht door Hans1954 » wo 9 jun 2021 12:45

Als het drinkwater een beetje schaars wordt in Kroatië merk je dat er een beetje chloor proefbaar wordt. Dan wordt het tijd voor de grote flessen van Lidl. Hoewel ik er van overtuigd ben dat je ook van het gechloreerde water niet ziek wordt. Maar ik drink mijn koffie met melk en niet met bleekwater.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”