Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Bokirules
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 10:06

Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door Bokirules » di 1 dec 2020 12:08

Heeft iemand ervaring met het koelsysteem Viesa Holiday. ( https://viesaholiday.com/nl/ ) Het werkt via water verneveling.
Ik hoor en of lees graag.

https://youtu.be/MlVTrr96jOg
3F0A6FE7-2214-49EB-86F8-D135081EE322.jpeg
55160732-DFFF-4484-89B3-0D8435DA82F1.jpeg

Bokirules
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 10:06

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door Bokirules » wo 2 dec 2020 20:11

nog geen reacties gelezen....wellicht dus niet in gebruik bij de forum leden.
Ik heb nog wel een andere vraag over koeling... ook dit gaat over gebruikservaringen...en wel over de Zero Breeze.

https://viesaholiday.com/nl/
https://youtu.be/MlVTrr96jOg
B9C708FD-3B00-4C16-8355-FCA7BCCE70DF.png
Ik lees het wel.

Gr tim

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door dieseltijger » wo 2 dec 2020 20:38

Geen ervaring, maar we kunnen wel lezen. Kijk naar de specificaties van het laatste product. Het betreft in feite een conventionele compressor airco met een koelend vermogen van 650 watt. Dat is weinig. En het eerste systeem koelt ook wel op basis van verdamping van water. Ook daar is de capaciteit te laag (nog veel minder dan het eerste systeem) en veel te laag duim in de praktijk - zeker in Nederland met een hoge relatieve luchtvochtigheid (lees: matige verdamping). Je kan beter een natte washand over het verhitte lijf smeren en je laten droogblazen door een ventilator van 50,-. Beter en goedkoper.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door Hobby Linka » wo 2 dec 2020 21:09

Bezem.jpg
Bezem.jpg (3.5 KiB) 846 keer bekeken
Het is hier geen babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door Chris » wo 2 dec 2020 21:20

Een collega van mij dacht ook het ei van Columbus met een soortgelijk apparaat gevonden te hebben.
Deceptie geworden.
Dat was wel niet een exact vergelijkend ding maar ook op basis van vochtverdamping...

Nu kan ik geen prijzen vinden zo snel maar dakairco's kan je tegenwoordig best wel voordelig vinden.
Die werken tenminste bevredigen.
Merken als Telair, Gree, Vechline, Shark etc...
Daarmee heb je tenminste ook een goede koelcapaciteit....daar gaat het om lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Bokirules
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 10:06

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door Bokirules » do 3 dec 2020 11:12

Ik ben afhankelijk van 12V en wil de systemen tevens kunnen gebruiken tijdens het rijden in onze schoolbus camper.
In de GMC zit geen originele auto airco. Vandaar dat ik zoek naar een systeem dat ik al rijdend of aan de stekker en/of zonder campingstroom kan gebruiken..bv op festivals.
Ik heb van de bekendere merken wel wat gevonden maar dat trekt te veel vermogen op het 12V systeem...ook rijdend.

Dus vandaar mijn zoektocht...en ja ook op dit caravan forum.

alvast bedankt,

gr Tim

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door eurotrotter » do 3 dec 2020 11:47

Bokirules schreef:
do 3 dec 2020 11:12
Vandaar dat ik zoek naar een systeem dat ik al rijdend of aan de stekker en/of zonder campingstroom kan gebruiken..bv op festivals.
Dit soort systemen,op basis van waterverdamping ,komt vaal voor op vrachtwagens,en word daar "stand airco "genoemd.
Het systeem werkt op 24 volt daar en dus onafhankelijk van "de paal" je moet er echter wel rekening mee houden dat je ,buiten de dakunit die je afgebeeld hebt ,ook nog een waterreservoir van een liter of 15 nodig hebt .
En natuurlijk de nodige leidingen die er heen lopen,dat zal de grootste uitdaging zijn denk ik ,op een caravan,om dat allemaal wat netjes aan te leggen.

Ikzelf had t niet op de auto's waar ik mee reed ,maar heb wel enige ritten gemaakt met auto's die het wel hadden;mijn conclusie was dat het geen prettige "koude"was t.o.v. een reguliere airco,maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

WdePundert
Berichten: 177
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door WdePundert » do 3 dec 2020 13:37

Ik heb in een (eerdere) camper ook zo’n verdampingssysteem gehad. Als het warm (en droog) is, werkt dit inderdaad prima. Nadeel is wel dat je bij hoge temperaturen het water vaak bij moet vullen. Als je dan in de winter vergeet het water weg te gieten, ontstaat heel snel alg in de tank is mijn ervaring.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door eurotrotter » do 3 dec 2020 16:55

RE.gif
In de winter is t belangrijk dat je het systeem aftapt,wanneer de boel bevriest is de schade niet te overzien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Caravan/Camper koeling met Viesa Holiday

Bericht door eurotrotter » do 3 dec 2020 16:58

Bokirules schreef:
do 3 dec 2020 11:12
in onze schoolbus camper.
Dit valt me nu pas op;ik vrees dat zo een waterverdamper te weinig capaciteit heeft voor je schoolbus.
Een vrachtwagen cabine heeft beduidend minder inhoud( m³) en daar kunnendit soort systemen het maar net bijhouden met koelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”