Duikslangbocht en duikslang

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Duikslangbocht en duikslang

Bericht door marcelca » zo 22 nov 2020 11:04

Hallo allemaal

Ik heb een aantal jaren geleden een bankairco ingebouwd in onze Fendt caravan, heb hier toen ook een fotoverslag van geplaatst hier op het forum viewtopic.php?t=23601, heb behoorlijk technisch inzicht en ben erg precies dus als ik iets doe, doe ik het goed of niet...

Nu zijn wij van plan een nieuwe Fendt caravan te gaan kopen en daar moet uiteraard weer een bankairco in komen, alleen deze caravan heeft een Frans bed en ik kan met de slangen alleen in de hangkast komen om hoog te verdelen door onder de caravan door te gaan, dit hoefde bij de huidige niet dus hier heb ik nog geen ervaring mee, we kunnen het ook laten doen, maar eerlijk gezegd vind ik het zelf leuk om te doen en je kan het helemaal naar je eigen zin maken

Waarom een Dometic en niet een Truma, wij hebben nu een groot aantal jaren een Domentic erin zitten, deze werkt zeer goed en is niet luidruchtig, het gewicht van de freshwell 3000 is iets lager als van de Saphir comfort RC, bij Dometic is je IR sensor ook gelijk een display die laat zien waar je temperatuur op instelt en wat de huidige temperatuur is, en volgens mij is dit bij de Truma niet, dus eigenlijk is deze vraag niet welke airco we gaan nemen maar meer aansluitende vragen voor het installeren.

- De Dometic slangen zijn standaard 60mm en Truma 65mm, kan je Truma slang en/of evt Truma uitblaasrooster gebruiken bij de Dometic ( past dit ), heb nu wel Truma dempers tussen mijn Domentic slangen zitten en dit past wel goed, maar past bijvoorbeeld een Truma slang in een Dometic airco.

- Als je door je bodem van je caravan heen gaat, hoe maak je de bocht langs de vloer, buig je de koudeluchtslang of gebruik je een kunststof 90 graden hoek, of zou je de gaten schuin kunnen boren zodat je minder scherpe hoek hebt, waterdicht afdichting om te zorgen dat er geen vocht de vloer intrekt ga ik doen met gllasvezel mat en epoxy ( hier werk ik vaak mee en heb ik ervaring mee )

- stel je wilt 3 slangen in je hangkast hebben, leg je er dan 3 onder de caravan door of doe je er 1 en split je een in de hangkast ( als dit kan tenminste )

- isoleer je slangen die onder de caravan doorlopen, en zo ja, waarmee


Een hoop vragen en hoop dat iemand op 1 of meerdere vragen antwoord heeft, en beter nog misschien foto`s hoe het eruit ziet onder iemand zijn caravan

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Dometic airco met Truma slangen en meer ??

Bericht door Hans1954 » zo 22 nov 2020 22:03

In elk geval kan Truma de "duikslang" leveren. Dat is een slang met een gewone maat binnenslang een glaswolisolatie en een buitenslang die tegen weer- en ander onheil van buiten beschermt is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic airco met Truma slangen en meer ??

Bericht door VIP » zo 22 nov 2020 22:11

@Marcela,

Gewoon even een vraag, heb je wel eens dakairco overwogen....

Supersnel te plaatsen en bij verkoop/koop andere caravan kan die zo over gezet worden.

Daarnaast bespaard het je veel werk en ruimte en aanpassingen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Dometic airco met Truma slangen en meer ??

Bericht door marcelca » ma 23 nov 2020 10:44

@Hans

dank je wel alvast voor de tip, daar kan ik denk ik wel wat mee...


@VIP

Dat hebben we zeker al is overwogen maar om meerdere redenen vorige keer ook al gekozen voor een bankairco, lees: buiten stiller, lager gewicht, letterlijk en figuurlijk, je offert geen dakluik op, en vinden zo`n ding op het dak gewoon niet mooi, dus voor ons staat ook vast dat het weer een bankairco word

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Dometic airco met Truma slangen en meer ??

Bericht door Jaap van Duijn » ma 23 nov 2020 12:51

@Marcella,

Wij hebben dan voor de Truma bank airco gekozen.
Alles valt ons reuze mee, inbouw ging goed en redelijk snel.
Zoals je zegt buiten en onder de unit hoor je zeer weinig, moet heel stil zin wil je iets horen.
Alleen 2 zware min punten.
1--Het geluid van de uitblaas in de camper ( ja we hebben deze in de camper gebouwd).
2--Als de gevraagde temperatuur bereikt is, blijft de ventilator maar door razen.

We gaan dus die dempers aan kopen en installeren want dat moet minderen.
We gaan kijken of de ventilator met een variabel toerental gemaakt kan worden - denk wel moet kunnen - kom ik met iets laat ik het weten.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic airco met Truma slangen en meer ??

Bericht door VIP » ma 23 nov 2020 19:13

marcelca schreef:
ma 23 nov 2020 10:44
@Hans

dank je wel alvast voor de tip, daar kan ik denk ik wel wat mee...


@VIP

Dat hebben we zeker al is overwogen maar om meerdere redenen vorige keer ook al gekozen voor een bankairco, lees: buiten stiller, lager gewicht, letterlijk en figuurlijk, je offert geen dakluik op, en vinden zo`n ding op het dak gewoon niet mooi, dus voor ons staat ook vast dat het weer een bankairco word
Een overwogen keus dus thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Duikslangbocht en duikslang

Bericht door marcelca » vr 27 nov 2020 06:22

Hallo

Ik ga in het voorjaar in onze nieuwe caravan weer een bankairco inbouwen, bij deze caravan moet ik met 1 buis onder de caravan door.

Nu lees ik dat hiervoor het gebruik van duikslang en duikslangbochten word aangeraden, alleen ik wil hier graag wat info over, als iemand dit heeft gebruikt bij de installatie van zijn airco.

Vraagje

- als je duikslang onder de caravan aansluit op de duikslangbocht, loopt dan door deze duikslang nog de originele koude lucht leiding of is de duikslang onder de caravan ter vervanging van de koudeluchtleiding

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Duikslangbocht en duikslang

Bericht door Hans1954 » vr 27 nov 2020 08:41

Wel ervaring met de duikslang voor de verwarming. Niet voor de airco. Ik wilde wat meer warmte voor in de caravan krijgen. Was een significante verbetering. Dus niets dan goeds over de duikslang.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Duikslangbocht en duikslang

Bericht door marcelca » vr 27 nov 2020 08:45

Oke, en de duikslang onder de caravan is dat dan een soort buitenmantel en loop daar je slang nog doorheen, of vervangt de duikslang onder de caravan je gewone slang ( zo dat zijn een hoop slangen mrgreen.gif )

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Duikslangbocht en duikslang

Bericht door Daphne » vr 27 nov 2020 09:05

Twee onderwerpen samengevoegd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”