Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Almenaar » do 12 nov 2020 15:58

Hallo allemaal,

Ik heb het nodige gesurfd en gezocht, ook op dit forum maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn vraag. Als het elders al beantwoord is dan graag een linkje daarnaar toe, ik heb het niet kunnen vinden.

Ik heb een loodaccu van 12V, 74Ah. Die wordt voornamelijk gebruikt voor de mover en staat nu losgekoppeld thuis. Vanwege de te verwachten leegloop gedurende de komende 5-6 maanden wil ik een druppellader kopen en aansluiten.

De percentages voor de benodigde laadstroom om de accu helemaal vol te laden varieren nogal.

De ene fabrikant schrijft 5-12% voor. Dat zou betekenen dat een lader met een laadvermogen van 3.7A bij 12V voldoende is, met een max van 8.9A.
De andere fabrikant zegt 10-20%, dus tussen 7.4A en 14.8A.
Een derde gaat zelfs tot max 25%.
Sommige fabrikanten stellen dat met een te lichte lader de accu nooit vol komt, ook al laad je een maand.
En ik ken natuurlijk WC Eend, hoe zwaarder de lader, hoe meer centen naar de leverancier.
Ik begrijp dat een lader met een hoger laadvolume de accu sneller vol laadt. Maar laadsnelheid is voor mij niet van belang.

Ik kan natuurlijk een getal tussen 10 en 12% nemen en daar een oplader bij zoeken. Wat ik echter graag wil weten is het volgende:

1. als ik ga laden met een druppellader op de kennelijke ondergrens van 5%, hier 3.7A, raakt mijn accu dan vol? Of vol genoeg?
2. waaraan kan ik het verschil merken van de ene lader ten opzichte van de andere bij gelijke kenmerken? Dus allebei laden met bijv 6A, allebei 4 oplaadfasen, zelfde aantal jaar garantie, etc. Als alle kenmerken gelijk zijn, wat maakt dan het ene merk 2-3x duurder dan het andere?

Heeft iemand een wijze gedachte over vraag 1 en 2?
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Chris » do 12 nov 2020 16:09

Hallo Almenaar....


Druppelladers zijn niet meer van deze tijd.
Vroeger....
Vroeger toen er nog gewone dikke zware laders waren die constant 10 of 20 ampere stonden te stampen en die een accu makkelijk lieten koken.... toen was een druppellader wel een goed plan om de accu "op peil" te houden na een bulk lading.

Tegenwoordig hebben we mooie en erg goede computer gestuurde acculaders.
Die lopen een compleet laadprogramma af, hebben dus constant de accu "in de peiling" en gaan aan het einde van dit gecontroleerde laadproces in een druppel of onderhouds mode over.
M.a.w. die moderne computergestuurde acculaders zijn heel slimme dingen, in tegenstelling tot vroeger.

Koop een keer een knappe lader en bedenk daarbij dat die "knappe" lader ook precies weet wat ie moet laden en ondertussen ook geen vermogen meer kost.
Druppelladers... gooi ze allemaal maar weg.
Ik had zo'n ding ooit eens gekregen... en wat gemeten en getest.... waardeloos.
Thuis heb ik gewoon een eenvoudige, maar wel computer gestuurde lader.... die hang ik zo eens in de 4 maanden even aan mijn Yellowtop accu en ik test mijn accu daarna ook met een accutester.
Die Yellowtop is nog net zo goed als dat hij nieuw uit de fabriek kwam, maar wel 5 jaar oud bijna.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Witte yeti » do 12 nov 2020 16:35

Hallo Almenaar,

Zelf gebruik ik al jaren een Xentec LBC 512-10 oplader om mijn caravan accu 1x in de 2 mnd op te laden. De Xentex lader/druppellader met een laadstroom van 10 A, kan verschillende typen accu’s opladen. De lader kan je ook nog als een 12V voeding gebruiken.
Prijs is +/- €115,-
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door CoralOne77 » do 12 nov 2020 16:41

Mijn Sonnenschein deep cycle loodgel accu laad ik al jaren op met een Ctek MXS 7.0 12V 7A (Had ook wel de 10 A variant mogen zijn, laadt iets sneller terug op na een dagje varen met de fluistermotor.) Hij hangt er eigenlijk continu aan te druppelen, wanneer de accu niet aan de boot hangt. Accu voelt nog als nieuw.

Zou ik vandaag nog veel investeren in het bovenstaande kitje? Naaah, lifepo4 laadt veel sneller op en is ook beter voor de rug. whistle.gif

image[1].jpg
image[1].jpg (12.39 KiB) 1248 keer bekeken
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Chris » do 12 nov 2020 17:34

In caravanland een heel veel gebruikte lader is ook een Ctek.
De Ctek MSX 5.0T
Volautomatisch met 8 stappen en temperatuur controlled.
Kost rond de 70 euro als je even zoekt. https://www.thebluemechanic.nl/product/ ... er-12v-5a/
En dan moet je het nieuwe model, met de rode knop hebben, de oude had een blauwe knop.

En.... er is helaas ook imitatie van deze zeer veel gebruikte lader te koop.
Die komen uit China...hij lijkt sprekend op de Ctek maar is het echt niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Jan van Vijven » do 12 nov 2020 17:48

RE.gif
Van je geloof gevallen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Almenaar » do 12 nov 2020 18:07

Heren, allereerst dank voor de info, leerzaam allemaal want ik ben een leek.

@ Chris: De verkopende websites noemen druppelladers nog wel druppelladers. En ik bedoelde eigenlijk wel die computergestuurde apparaatjes. Acculaders dus. Dank voor de tip van de rode knop, daar zal ik op letten.

Voor wat betreft de te kiezen acculader blijft echter nog de vraag voor mij open: welke volstaat voor mijn accu en mijn gebruik? Accu 74Ah en GEEN haast dus een paar uur of zelfs vele uren langer wachten is voor mij geen enkel probleem.

Kan de Ctek 3.8 dan voldoende zijn?

@ CoralOne77: Mooie acculader denk ik maar ik heb slechts een simpele loodaccu dus kan wellicht toe met een simpeler variant?

@ Witte yeti: Mooie lader lijkt me. Ik ben echter onbekend in acculand, kan je de andere laders niet als 12V voeding gebruiken?
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Chris » do 12 nov 2020 19:33

De Ctek 3.8 kan ook, echter... maar € 10 euro prijsverschil...
EN... juist dat EN !!...
De Ctek MSX 5.0T is een zeer veel verkochte lader omdat ie ook AGM accu's kan laden.
AGM accu's zijn moderne accu's die onderhoudsvrij zijn, dus geen knalgas produceren en zo los en zonder accubak geplaatst mogen worden.
Ook is de power afgifte hoger, een kleinere AGM accu gaat dus langer mee dan een gewone lood accu met dezelfde capaciteit.
AGM laadspanning is 14.8 volt.
De 3.8 heeft wel het sneeuwvlokjes symbool, dat is ook een hogere laadspanning, die kan max met 14.7 volt laden.
Echter... omdat de verkoop aantallen van de MSX 5.0T veel groter is, wordt daar ook veel meer mee geadverteerd en zijn er veel interessantere prijzen te vinden voor dit duurdere model lader..
Duurde omdat het een "sterkere" lader is.
De 3.8 versie kost her en der 60 euro, de 5.0 versie die ook nog eens thermisch beveiligd is kost 70 euro.
En dan...
Stel dat je in de toekomst nog eens een nieuwe accu zal moeten hebben, dan ben je met de Ctek MSX 5.0 T all rounder qua mogelijkheden.
Voor mij zou daarom de 3.8 versie al niet interessant zijn...
Beetje ouder model.

Echter.. jou keuze...
Je kijkt in ieder geval naar de juiste soort laders... computer gestuurde programma laders die ook druppelen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Almenaar » do 12 nov 2020 19:41

@ Chris:
Duidelijk!

Het is onzin om voor € 10 meer, niet de sterkere, meer toekomst bestendige te kopen. Opnieuw dankjewel voor je toelichting en uitleg. Ik ga hem morgen bestellen.

Mvg,
Almenaar
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door CoralOne77 » do 12 nov 2020 20:58

Almenaar schreef:
do 12 nov 2020 18:07
@ CoralOne77: Mooie acculader denk ik maar ik heb slechts een simpele loodaccu dus kan wellicht toe met een simpeler variant?
Almenaar schreef:
do 12 nov 2020 19:41
Het is onzin om voor € 10 meer, niet de sterkere, meer toekomst bestendige te kopen. Opnieuw dankjewel voor je toelichting en uitleg. Ik ga hem morgen bestellen.
Vraag en antwoord staan hier samen. thumbup.gif aflower.gif

Het kàn subjectief zijn, maar met m'n vorige, (veel te lichte) Ctek had ik altijd het gevoel dat ie mijn kloeke (42 kg droog aan de haak) gel accu nooit helemaal vol geladen kreeg. Sinds ik die 7 A charger eraan hang, voelt m'n fluistermotor in elk geval meer uitgeslapen aan. Het had voor die kleine meerprijs eigenlijk gerust de 10 A mogen zijn.. Maar, die 5T is zeker ook niet verkeerd. Hangt ook een beetje af van iets waar ik weinig van heb: geduld. mrgreen.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door scooterandre » vr 13 nov 2020 12:29

Voor loodaccu's gebruik ik altijd de volgende regel:
Max laadstroom: 20% van de accucapaciteit, dus 74 x 0,2 = 14.8 A (hangt ook van het merk/type af)
Min laadstroom: 1,2% van de accucapaciteit, dus 74 x 0,012 = 0.888 A

Mvg,
André
Buien vallen niet.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door iemand » vr 13 nov 2020 15:46

Almenaar schreef:
do 12 nov 2020 19:41
Ik ga hem morgen bestellen.
Ga je veel plezier mee beleven. thumbup.gif
Veilige lader en alles automatisch, zelfs vorige laadstand na spanningsonderbreking.

Kheb hem hier ook en ben wat metingen aan het doen mbt de "druppellading".
Dat is een fase waar ie pas na een paar dagen naar over schakelt.
Binnekort zal ik er wel wat over posten op het forum. Nog een hele winter de tijd voor. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Hans1954 » vr 13 nov 2020 21:29

Ik heb een moveraccu van 105 amp/h. Die laad ik 1 keer in de maand op met Xenteq LBC 512. Gewoon aansluiten en er weer af als alle lampjes op groen staan. Ik heb een bootaccu van 45 amp/h en die laad ik op dezelfde manier op met een Accumate. Beide accu's al meer dan 10 jaar oud. Accufabrikant antwoordde desgevraagd dat deze wijze van onderhoud de voorkeur verdient boven voortdurend druppelladen. De LBC heb ik pas later gekocht en omdat de accu in de praktijk maar weinig ontlaadde, kreeg ik hem ook wel vol met de accumate. Dus voor dat kleine beetje zelfontlading hoef je geen beest van een lader aan te schaffen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Almenaar
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 18 mei 2018 16:58

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Almenaar » di 17 nov 2020 10:36

@scooterandre: dankjewel, duidelijke richtlijn om te onthouden. Hier was ik idd. naar op zoek.

@CoralOne77: ja, je hebt gelijk, vraag en antwoord staan dicht bij elkaar. Ik ben er wat dubbel in. Aan de ene kant is een tientje meer voor een beter apparaat en gerelateerd aan de aanschafprijs van rond de euro 70 natuurlijk bijna niks. Aan de andere kant vind ik het zonde om geld uit te geven aan extra capaciteit, of aan een bekend merk, als het ook met wat minder net zo goed kan.

@Hans1954: ik heb de accumate eens opgezocht om te zien welk laadvolume die heeft. Op de site van de fabrikant staat 1.2A. En daarmee heb jij dus je 105Ah accu vol gekregen. Dat vind ik super. Dat zet voor mij de verhalen van de branche dat je accu's nooit vol krijgt met een (te) laag laadvolume weer in een ander daglicht. Maar de geheel automatische aan alle kanten beveiligde Ctek is voor mij wel een makkelijke oplossing. Binnenkort neemt de Sint hem mee en kan ik het testen.

Veel dank allemaal!
Franse mobiel met Finse klassieker: Peugeot 407 en Solifer 550

Ralf
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Ralf » di 17 nov 2020 10:57

wellicht onderstaand
volledig automatisch en zeer betaalbaar word ook door veel dealers gebruikt
https://www.caravanandcamperparts.nl/ac ... en-va.html
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Hans1954 » di 17 nov 2020 14:57

Almenaar schreef:
di 17 nov 2020 10:36

@Hans1954: ik heb de accumate eens opgezocht om te zien welk laadvolume die heeft. Op de site van de fabrikant staat 1.2A. En daarmee heb jij dus je 105Ah accu vol gekregen. Dat vind ik super. Dat zet voor mij de verhalen van de branche dat je accu's nooit vol krijgt met een (te) laag laadvolume weer in een ander daglicht. Maar de geheel automatische aan alle kanten beveiligde Ctek is voor mij wel een makkelijke oplossing. Binnenkort neemt de Sint hem mee en kan ik het testen.

Veel dank allemaal!
Het was wel zo dat de accu direct na de vakantie uit de caravan gehaald werd. Dus nog wel grotendeels vol. Alleen een stukje gemoverd op de camping en bij de stalling. Dus bijna vol. Dat hele kleine beetje dat er dan gebruikt was kreeg de accumate vol. Met een grotendeels ontladen accu zou dat niet gegaan zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Chris » di 17 nov 2020 15:38

RE.gif

Hoe weet jij dat de accu vol is??
Als het laden stopt?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Hans1954 » di 17 nov 2020 22:50

RE.gif Ik meet de spanning als ik de klemmen loshaal, en vervolgens een uurtje later. En dat geeft geruststellende waarden. Zoals gezegd is mijn grote accu ook ruim 10 jaar oud en doet nog alles wat hij moet doen. https://www.acculaders.nl/blogs/blog-ac ... u-weetjes/
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 nov 2020 08:23

Het ziet er naar uit dat mijn Disco vaak voor langere tijd stil zal staan, ik wil deze druppelaar er op zetten, toezicht is er dan niet. Enig bezwaar?
Ik heb dat al eerder gedaan bij een andere auto en motorfiets maar dan was er wel toezicht.

Afbeelding
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door refram » ma 30 nov 2020 09:22

De Ctek lader zoals op je foto is één van de meest veilige laders. Daar mag je gerust op zijn.
Het andere idem dat je aanhaalt is toezicht. En daar knelt nu net het schoentje.
Is toezicht om de paar dagen even controleren of maanden zonder toezicht.

Elke loodzuur accu kan op elk moment de geest geven. Wanneer deze dan aan een lader hangt zal deze niet meer gaan "druppelen" maar over gaan op bulk lading om de accu toch vol te krijgen.
De accu wordt op dat ogenblik een bodemloos vat, waar continu stroom ingepompt wordt. Het gevolg is dat de accu gaat verhitten. Kan deze warmte nog goed weg, is er in eerste instantie nog geen acuut gevaar.
Indien dit voorval langere tijd zou plaatsvinden (weken, maanden) is dit niet helemaal zonder risico. Een verhoogd risico op brand is niet uitgesloten.
Het is maar de vraag of de zekering van de Cetek lader het dan eerder begeeft.
Al zal het met een permanente lading van 0,8A op de accu van je disco goed meevallen en zal de accu hooguit een beetje opwarmen.

Wel zou ik er voor zorgen dat de Ctek lader geplaatst wordt dat niemand over de stroomdraden kan struikelen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 nov 2020 10:00

Als er geen toezicht is heeft er ook niemand iets te zoeken, laat maar struikelen :-)
De auto staat zo dat mijn zoon er geen last van heeft en die rijd met zijn eigen auto.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Ab » ma 30 nov 2020 10:02

Ik ben daar niet zo bang voor, voor oververhitting.
Een loodzuur accu wordt alleen maar heet bij een te hoge laadspanning.
Een kapotte of te diep ontladen accu kan je een jaar aan de lader zetten, maar er gebeurt niks.
Noodstroom aggregaten hebben ook accu's.
Die altijd aan een lader staan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door refram » ma 30 nov 2020 11:08

Ab schreef:
ma 30 nov 2020 10:02

Een kapotte of te diep ontladen accu kan je een jaar aan de lader zetten, maar er gebeurt niks.
Dat is maar gedeeltelijk waar.
Als men een kapotte accu met een veel te lage spanning aan een hedendaagse lader hangt gebeurt er inderdaad niets. Een moderne elektronische lader heeft een bepaalde spanning nodig op de accu of deze treed niet in werking.
Oude laders met anker en wikkelingen gaan met een kapotte accu nog wel laden en dan wordt de kapotte accu warm/heet.

Zelfs de elektronische hedendaagse laders blijven laden indien de accu kapot gaat tijdens de laadperiode dat Jan ze aan de lader wil hangen.
Meer zelfs, als een accu tijdens aan de lader hangen kapot gaat, gaat de lader op zijn max. laadcapaciteit laden i.p.v. druppelen.

Heb al meermaals gezien bij campers, dat als de accu stuk gaat tijdens aan de stroom hangen, de lader op max. blijft laden. Zelfs een 180Amh accu wordt dan niet warm maar echt heet.
Uiteraard hebben deze campers geen lader van 0,8A maar een 30A, 40A of 60A lader.

Met een Ctek 0,8A lader op een Landrover Discovery accu (+/- 90Amh???) zal er bij een defecte accu hoogstwaarschijnlijk niets verkeerd gebeuren.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Hobby Linka » ma 30 nov 2020 16:55

Jan van Vijven schreef:
ma 30 nov 2020 08:23
Het ziet er naar uit dat mijn Disco vaak voor langere tijd stil zal staan, ik wil deze druppelaar er op zetten, toezicht is er dan niet. Enig bezwaar?
Ik heb dezelfde lader, alleen 5.0 Als de accu in de caravan zit staat de lader altijd aan. Afgelopen zomer van eind augustus tot eind oktober. Heb nog nooit even gekeken. Is tot nu toe altijd goed gegaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke oplaad capaciteit voor druppellader, wijsheid gezocht

Bericht door Jan van Vijven » ma 30 nov 2020 19:01

Ergens wist ik het al, maar toch allemaal bedankt voor de bevestiging :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”