alde verwarming bijvullen van vloeistof

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door refram » wo 4 nov 2020 17:42

RE.gif
Met enige kennis van zaken is dit makkelijk zelf te fiksen.
Deze verwarmingsvloeistof is dezelfde als welke men gebruikt in de radiators van auto's.
Belangrijk is er op te letten dat deze vloeistof geschikt is voor aluminium blokken
Deze in auto's gebruikte "koelvloeistof" vindt men in elke doe het zelf zaak.

Het is wel belangrijk dat je weet waar alle ontluchtingsventielen zich bevinden, en deze ook te ontluchten.
In caravans en campers kan het gebeuren dat zelfs indien je alle ventielen hebt ontlucht, er toch nog lucht in het omloopsysteem blijft zitten. Dit omdat bij bepaalde modellen de ventielen niet steeds op het allerhoogste punt zitten.
Indien je alles zelf doet kan je de caravan of camper wat laten hellen door op keggen te rijden, alzo kunnen resterende luchtbellen toch nog ontsnappen.
Als er na vervanging van de vloeistof nog lucht aanwezig blijft op het systeem zal de verwarming nooit goed warmen.

Een professionele technieker gebruikt voor het ontluchten van een Alde systeem echter een tamelijk zware pomp, die door het grote debiet alle lucht verwijderd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Micky » wo 4 nov 2020 18:26

RE.gif

Thanx voor de tip, Ik ben daar handig genoeg voor, ik ben van opleiding automonteur en heb ook de nodige vrachtwagen motoren gebouwd in de jaren 90, echter heb ik er geen behoefte aan om dit zelf te doen.
Mijn oude Primus heeft geen ventielen en ik heb ook geen pomp, vandaar dat ik er niet zelf aan begin, dat het een keer moet gebeuren staat vast, maar het is nu ook niet zo dat het binnen een paar jaar stuk gaat mrgreen.gif

Grappig detail, ik heb de complete dealer handleiding van het systeem, dus onderdelenlijst, storing zoeken, schema's enz. nergens staat iets vermeld over het vervangen van de vloeistof
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

SoliferNordica
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 dec 2015 21:11
Locatie: Kloosterholt

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door SoliferNordica » za 28 nov 2020 21:04

Hoi Micky.

Weet je zeker dat je geen ontluchtingsnippel o.i.d. hebt? In de solifer die wij hadden, met primus 2470, zat achter de ketel een ontluchter, ik heb onverhoopt meerdere keren deze moeten gebruiken omdat ik een slechte ketel had. Ik heb iedere keer na het vullen, de caravan met de "neus" omhoog gezet en zo een halve dag laten staan en daarna ontlucht, appeltje eitje.

Sinds twee jaar hebben we een cabby met alde, heerlijk systeem, en in de basis hetzelfde als de primus, nog nooit een druo bijgevuld, al controleer ik het altijd voor vertrek en heb ik altijd een fles koelvloeistof mee.

Gr Ronald
Audi A6 allroad, dpf+egr delete, chip, 230pk
Cabby 620 f2b

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Micky » za 28 nov 2020 21:10

RE.gif

dat zou best kunnen, ik zal daar eens kijken, wellicht kom ik morgen nog in de loods thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door EBCabby » wo 11 jan 2023 13:03

Hierbij nog een late reactie op het bijvullen/vernieuwen glycol van de Alde/Primus vloeistofverwarming:
Zelf heb ik diverse keren de vloeistof vervangen bij zowel een Alde (3000/3010) en een Primus (2450).
Onlangs de vloeistof vervangen bij onze Cabby met Alde 3010, zat er ca. 10 jaar in. Bestaande vloeistof met een blauw/groene kleur vervangen door long live G12 -26 C glycol (roze). Oude vloeistof afgetapt onder de caravan, daarna expansievaatje verwijderd. Via aanvoerleiding nieuwe vloeistof erin gepompt totdat de roze vloeistof bij de retour eruit kwam, totaal ca. 12 liter (totaal € 30,-) bij een caravan van 6m lengte met vloerverwarming.
Door deze manier van vullen is de luchtophoping ook beperkt. Na vullen expansievaatje gemonteerd en pomp van de verwarming uurtje laten draaien, hierna alle 5 de ontluchtingsplaatsen geopend. Tot slot nog een halve liter vloeistof in het vaatje bijgevuld.
Afgelopen kerst verwarming weer veelvuldig aan gehad in Oostenrijk, geen lucht in het systeem. Kunnen weer 5 jaar vooruit!
Bijlagen
alde 2.jpg
alde 1.jpg
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door deusjevo » wo 11 jan 2023 13:20

Kijk wel uit met zomaar een andere kleur / type koelvloeistof gebruiken.
Sommige systemen zijn niet tegen alle koelvloeistoffen bestand en heb je kans op lekkages van bijv aansluitingen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Micky » wo 11 jan 2023 17:34

EBCabby schreef:
wo 11 jan 2023 13:03
Hierbij nog een late reactie op het bijvullen/vernieuwen glycol van de Alde/Primus vloeistofverwarming:
Zelf heb ik diverse keren de vloeistof vervangen bij zowel een Alde (3000/3010) en een Primus (2450).
Onlangs de vloeistof vervangen bij onze Cabby met Alde 3010, zat er ca. 10 jaar in. Bestaande vloeistof met een blauw/groene kleur vervangen door long live G12 -26 C glycol (roze). Oude vloeistof afgetapt onder de caravan, daarna expansievaatje verwijderd. Via aanvoerleiding nieuwe vloeistof erin gepompt totdat de roze vloeistof bij de retour eruit kwam, totaal ca. 12 liter (totaal € 30,-) bij een caravan van 6m lengte met vloerverwarming.
Door deze manier van vullen is de luchtophoping ook beperkt. Na vullen expansievaatje gemonteerd en pomp van de verwarming uurtje laten draaien, hierna alle 5 de ontluchtingsplaatsen geopend. Tot slot nog een halve liter vloeistof in het vaatje bijgevuld.
Afgelopen kerst verwarming weer veelvuldig aan gehad in Oostenrijk, geen lucht in het systeem. Kunnen weer 5 jaar vooruit!
Ik wil die van mij al jaren vervangen bij mijn Kip met Primus 2490, zie alleen al niet waar ik af kan tappen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door EBCabby » do 12 jan 2023 08:33

Zelf ook 2 Solifers gehad, zit er geen T-stuk met slangetje door de vloer heen met stopje erin?
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Gebruikersavatar
EBCabby
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 14 nov 2022 09:56

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door EBCabby » do 12 jan 2023 08:41

deusjevo schreef:
wo 11 jan 2023 13:20
Kijk wel uit met zomaar een andere kleur / type koelvloeistof gebruiken.
Sommige systemen zijn niet tegen alle koelvloeistoffen bestand en heb je kans op lekkages van bijv aansluitingen.
Betreft Ethyleen Glycol geschikt voor rubber en aluminium, volgens mij zelfde specificaties als Alde voorschrijft...
Cabby 620 F3 , Skoda Kodiaq

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door deusjevo » do 12 jan 2023 10:27

[re.gif]
Ik heb geen idee van Alde, in de autowereld is het een goed gebruik geen kleuren te mixen en over te schakelen op andere kleuren/samenstellingen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Paul_123 » za 6 mei 2023 13:27

Micky schreef:
wo 11 jan 2023 17:34
Ik wil die van mij al jaren vervangen bij mijn Kip met Primus 2490, zie alleen al niet waar ik af kan tappen scratch.gif
Dag Micky, ik heb dezelfde Primus 2490 in mijn Kip en ben ook op zoek naar een aftapventiel scratch.gif , in verband met renovatie van rotte boden in de dissel wil ik de boel allemaal los halen zodat ik er beter bij kan (dus ook de kachel), maar dan moet ik wel eerst de vloeistof af kunnen tappen. De kachel zelf moet nog nagekeken worden en er zit een onjuiste drukregelaar op (de eerste is een 30mbar ipv 0,2-0,5 bar), dus kan hem ook niet testen nu. Dit wil ik tzt door scandic caravan nog laten doen denk ik (al even contact gehad), even gassysteem laten checken en de kachel in het bijzonder. Vorige eigenaren hebben hem niet gebruikt (kan ook niet met de verkeerde drukregelaar natuurlijk ...)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Ron » za 6 mei 2023 20:10

0,2-0,5 Bar ? scratch.gif

je bedoeld 50 mBar
0,5 Bar is 500 mBar dus een factor 10 te hoog
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Gemineye » za 6 mei 2023 20:15

Een 30mbar zou toch goed moeten zijn? Die zit er bij mij ook op. Of werkt een primus op een hogere druk?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Ab » zo 7 mei 2023 00:40

Ja, die heeft inderdaad een veel hogere druk nodig.
Je hebt dus ook 2 drukregelaars nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Micky » zo 7 mei 2023 18:37

ronk schreef:
za 6 mei 2023 20:10
0,2-0,5 Bar ? scratch.gif

je bedoeld 50 mBar
0,5 Bar is 500 mBar dus een factor 10 te hoog
Nee daar gaat iedereen fout, er moet echt een 500 mbar regelaar op bij de primus vloeistofverwarming
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Micky » zo 7 mei 2023 18:38

Ab schreef:
zo 7 mei 2023 00:40
Ja, die heeft inderdaad een veel hogere druk nodig.
Je hebt dus ook 2 drukregelaars nodig.
klopt, er zit er 1 op de fles van 500 en die gaat naar de kachel, dan zit er in de leiding nog 1 van 30-50mBar voor de rest van de gasverbruikers thumbup.gif

maar goed, dat wist jij idd al Ab mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Ron » zo 7 mei 2023 19:04

Zo dat moet je dan ook echt een weten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Ab » zo 7 mei 2023 21:02

Ooit eens uitgebreid over gehad met Micky.. knipoog.gif
Lang geleden alweer..maar gelukkig heb ik een goed geheugen.
Voor sommige dingen dan.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul_123
Berichten: 12
Lid geworden op: do 4 mei 2023 20:53

Re: alde verwarming bijvullen van vloeistof

Bericht door Paul_123 » zo 7 mei 2023 21:43

Ja, dankzij dit forum wist ik dus ook dat ik die hogere drukregelaar nodig heb, en er zitten er inderdaad 2 op. Maar ik vroeg mij dus af of micky de aftapkraan al gevonden heeft, want ik kan hem bij mij niet vinden weenie.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”