Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
GewoonHarry
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 okt 2020 10:58

Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door GewoonHarry » do 29 okt 2020 14:59

Hallo!

Sinds kort is ons gezinnetje trotse caravan eigenaar en ik merk dat er veel te leren/lezen is omtrent de electra.
Ik heb me er aardig in verdiept, maar begrijp het niet allemaal tot in detail en ben op zoek naar een goede oplossing.
Het doel is dat we een AGM accu gaan aanschaffen, dat staat in ieder geval vast.

De huidige situatie:
230V
- We hebben een Zig X-7 omvormer / acculader (van denk ik 20 jaar oud)
- Koelkast zit op 230 (en dus niet op de accu)
- Uiteraard alle stopcontacten.

12V
- Een 105 AH Semi tractie accu
- Een mover (merk/type is mij onbekend)
- Verlichting
- Chemisch toilet
- Waterpompje

Nu heb ik inmiddels begrepen dat de Zig x-7 niet geschikt is voor een AGM accu, maar ik ben benieuwd of we deze niet gewoon enkel als omvormer kunnen gebruiken. Daarnaast een accu lader (b.v. Ctek MXS 5.0) om daarmee, wanneer nodig, de accu op te laden.
Een geschikte omvormer/acculader is aardig aan de prijs en ik vraag me af of dit wel nodig is om aan te schaffen i.v.m. X-7 die we al hebben.

Ik heb geen idee of dit überhaupt een optie is en hoe dit dan in de praktijk werkt en aangesloten moet worden.
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen/adviseren!

Corvanwaesberge
Berichten: 163
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Corvanwaesberge » do 29 okt 2020 15:07

Waarom wil je een AGM accu aanschaffen als je al een behoorlijke semi-tractie accu hebt staan?
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Erwin1987 » do 29 okt 2020 15:09

Ik had een zig 70( blijkbaar de nieuwere versie)
Deze ging kapot doordat hij te weinig vermogen had voor alle verlichting nu laad ik al
Met een ctek, heb op aanraden van een forum lid een schaudt csv-300 gekocht deze kan overigens niet laden ( als het goed is)
Werkt prima.

Oude:

Afbeelding

Nieuwe:
Afbeelding

Overigens heb ik in de tijd dat ik moest wachten op de nieuwe omvormer een led voeding gebruikt van aliexpress en die deed zijn werk ook primaAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

GewoonHarry
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 okt 2020 10:58

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door GewoonHarry » do 29 okt 2020 15:58

Corvanwaesberge schreef:
do 29 okt 2020 15:07
Waarom wil je een AGM accu aanschaffen als je al een behoorlijke semi-tractie accu hebt staan?
De huidige accu is aan vervanging toe en ik wil graag een onderhoudsarme accu. Na alles wat ik gelezen heb lijkt de Optima YTS4.2 YT AGM accu de beste.
Laatst gewijzigd door GewoonHarry op do 29 okt 2020 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GewoonHarry
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 okt 2020 10:58

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door GewoonHarry » do 29 okt 2020 16:01

Erwin1987 schreef:
do 29 okt 2020 15:09
Ik had een zig 70( blijkbaar de nieuwere versie)
Deze ging kapot doordat hij te weinig vermogen had voor alle verlichting nu laad ik al
Met een ctek, heb op aanraden van een forum lid een schaudt csv-300 gekocht deze kan overigens niet laden ( als het goed is)
Werkt prima.
Maar dan kan ik dus prima de nog functionerende Zig 7 gebruiken als omvormer in combinatie met een nieuwe acculader?
Ik vraag me alleen dus af hoe dat dus nu precies werkt. Qua aansluiten e.d.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Erwin1987 » do 29 okt 2020 16:04

Re:

Ik heb de lader gewoon in een stopcontact zitten, niet via een omvormer aangesloten.

Ik vond dat de zig ook wel erg weinig vermogen had( in ieder geval die ik had).
Afbeelding

Ik weet niet of je dat ook kan via de omvormer, ik heb namelijk besteld en gedaan wat Chris mij heeft verteld, ik ben er verder niet zo heel erg in thuis misschien als Chris straks reageert dat hij je kan helpen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Chris » do 29 okt 2020 16:11

GewoonHarry schreef:
do 29 okt 2020 14:59
Hallo!

Sinds kort is ons gezinnetje trotse caravan eigenaar en ik merk dat er veel te leren/lezen is omtrent de electra.
Ik heb me er aardig in verdiept, maar begrijp het niet allemaal tot in detail en ben op zoek naar een goede oplossing.
Het doel is dat we een AGM accu gaan aanschaffen, dat staat in ieder geval vast.

De huidige situatie:
230V
- We hebben een Zig X-7 omvormer / acculader (van denk ik 20 jaar oud)
- Koelkast zit op 230 (en dus niet op de accu) De koelkast zal nooit op de caravan accu, of op de omvormer aangesloten staan, hij verbruikt zoveel stroom (minimaal 10 Ampere) dat de accu binnen de kortste keren volledig leeg geslurpt is, of de omvormer gloeiend heet geworden is van die enorme stroom.
- Uiteraard alle stopcontacten.

12V
- Een 105 AH Semi tractie accu
- Een mover (merk/type is mij onbekend)
- Verlichting De verlichting werkt nu op de omvormer, dus op 12 volt. Als de 230 volt ( en die 12 volt daarvan) wegvalt zal de ZIG automatisch omschakelen naar de accu voor de verlichting... nogmaals, niet voor de koelkast.
- Chemisch toilet
- Waterpompje

Nu heb ik inmiddels begrepen dat de Zig x-7 niet geschikt is voor een AGM accu, Klopt, de laadspanning uit de Zig is te laag, en de Zig heeft ook helemaal geen laadprogramma.. hij gaat maar door en daardoor zal een AGM accu overladen worden, en da's niet best. maar ik ben benieuwd of we deze niet gewoon enkel als omvormer kunnen gebruiken. Daarnaast een accu lader (b.v. Ctek MXS 5.0) om daarmee, wanneer nodig, de accu op te laden.
Een geschikte omvormer/acculader is aardig aan de prijs en ik vraag me af of dit wel nodig is om aan te schaffen i.v.m. X-7 die we al hebben.
De Zig is uitstekend alleen als omvormer te gebruiken met de Ctek MXS 5 ernaast als accu lader. Echter, dan schakelt bij 230 volt uitval de verlichting niet automatisch over naar de accu. Daarvoor is wel een heel simpele en foolproof oplossing die weinig kost...met een contra 13 plige Jaeger. Kan ik je zo uitleggen.

Ik heb geen idee of dit überhaupt een optie is en hoe dit dan in de praktijk werkt en aangesloten moet worden.
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen/adviseren!
Ja... in het zwart weer.... knipoog.gif

Sluit de AGM accu gewoon op de mover elektronica box aan zoals het nu ook zit.
Op de AGM polen kan je ook de Ctek aansluiten.
En..
Maak er een draad aan welke naar de 13 polige steker op de dissel gaat.
Maak in die draad, vlak bij de accu ook een zweefzekering van ong. 10 ampere.
Let daarbij wel heel goed op de + (plus) en de - (min)
Die + draad gaat in de 13 polige contra Jaeger stekker op pen 9 .
En de - draad gaat in die 13 polige contra op pen 13 .

Wat heb je nu gemaakt.
Als de caravan achter de auto hangt krijg je in de caravan 12 volt spanning uit de auto voor de verlichting en pompjes in de caravan.
Zodra je de 230 volt op de camping aansluit verbreekt de ZIG die 12 volt verbinding automatisch d.m.v. een relais.
Nu heb je met de nieuwe AGM accu eigenlijk dezelfde situatie gemaakt.
Als de 230 volt wegvalt neemt de AGM accu de verlichting en de pompjes over. ( het relais wat eerder gemeld is doet dat)
Komt de 230 volt weer terug schakelt de ZIG bijna onzichtbaar weer over naar de 230 volt.
Ondertussen kan de lader ook gewoon aan de accu blijven hangen.. kan totaal geen kwaad die periode op de camping.
Want de Ctek heeft wel een mooi laadprogramma, computer gestuurd en in 8 stappen dacht ik tot druppel laden..

Het enige wat je dus moet doen is bij aankomst de caravan loskoppelen van de auto en de nieuwe contra Jaeger in de caravan steker stoppen... dan gaat alles vanzelf.
En.... het grote voordeel, waarom het ook foolproof is.... je kan onmogelijk zowel de autoaccu als de caravan/mover accu tegelijk ingeschakeld hebben...
Die Jeager op de dissel kan maar 1 contra "bemannen"...200% safe dus.

Nog een laatste tip...
In jou caravan zitten vermoedelijk allemaal 12 volt gloeilampjes, of halogeen lampjes.
Dat zijn echter stroomzuipers en worden ook nog eens gloeiend heet.
Veel beter is het om al die lampjes door LED te vervangen.
Want, de Zig is niet zo'n heel zware omvormer en moet dus best hard werken om al dat licht te laten schijnen.
Led verbruikt veel minder stroom en wordt ook niet heet... 2 vliegen in 1 klap.
Koop dan wel de z.g. COB led lampjes... die kunnen zowel op AC als DC en zijn ook bijna altijd dimbaar event.

Zo ziet een contra Jaeger er uit.
Enne.. o ja... ik ben ook fan van de YT 4.2.. awhoea.gif
Dat is trouwens geen onderhouds arme maar een onderhouds vrije accu.
En omdat ie helemaal gesloten is, en dus geen gasafvoer nodig heeft, mag hij zonder accubak gemonteerd worden.
Staat bij mij ook zo open onder het bed. De aansluitpolen afgedekt door de accuklemmen.
Wel moet je na het gebruik een accupool losnemen... daarmee voorkom je dat de accu door een event. lekstroom volkomen leeg getrokken wordt en daardoor zou kunnen beschadigen.
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 1072 keer bekeken
Accu's.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

GewoonHarry
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 okt 2020 10:58

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door GewoonHarry » do 29 okt 2020 16:48

Hoi Chris,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik het grotendeels begrijp, maar ik heb helaas de caravan niet achter staan om het even allemaal te checken stom.gif

Helaas heb ik geen 13-polige stekker, maar een 7-polige. Is daar ook een dergelijke mooie oplossing voor? En is die draad echt noodzakelijk? Dat deel is me niet helemaal helder.

Er zitten inderdaad nog halogeen lampjes in, maar de LED lampjes zijn inmiddels binnen.

edit:
En de oplossing die je Erwin hebt aangeraden?
Dus als omvormer de schaudt csv-300 gebruiken, de X-7 eruit halen. Schakelt hij dan ook gewoon automatisch van '230' naar de accu? En is dan zo'n extra draad ook nog nodig naar de '13-polige' stekker?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Ab » do 29 okt 2020 19:31

Dat automatisch overschakelen naar de accu bij stroomuitval is eigenlijk totaal niet belangrijk. Een beetje noodverlichting kan ook met een tafellampje op batterijen. Of kaarsjes. Of..noem het maar. Water kan je effe halen in een fles als het echt nodig is ( meestal niet ) De koelkast valt uit. Die moet je zelf op gas zetten. Op 12 volt kan niet echt. Behalve achter de auto, als de dynamo stroom levert. Zelfs dan werkt het vaak zeer matig.

Ik had voor een dergelijk geval een noodsnoertje gemaakt, met 2 krokodillen klemmetjes aan de ene kant, en een contra stekker voor de caravanstekker die in de auto gaat.
In een jaar of 16 frequent caravannen slechts 3 keer nodig gehad.
Alle keren op plaatsen waar geen 230volt beschikbaar was.
Stroomuitval op campings duurden nooit langer dan een uurtje, en eigenlijk nooit echt last van gehad. Nooit de moeite genomen om daarvoor de noodstroom in te schakelen, was ook totaal niet nodig.

Je zou zoiets ( een stukkie snoer) ook wel kunnen maken voor een 7 polige stekker.
Mits op de auto de constante stroom op de stekker aangesloten is. ( Betwijfel ik)
In dat geval zouden de mistlampen niet werken.
Als de binnenverlichting werkt achter de auto heb je op pool 2 van de stekker constant spanning.
Let wel effe op..De koelkast staat er dan wellicht ook op.
Die moet je bij niet draaiende motor, en bij gebruik van het snoertje op gas zetten.

Je kunt eigenlijk best volstaan met een alleen een goede acculader bij de nieuwe accu te kopen.
Met een goed programma erin, geschikt voor AGM.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Chris » do 29 okt 2020 20:17

GewoonHarry schreef:
do 29 okt 2020 16:48
Hoi Chris,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik het grotendeels begrijp, maar ik heb helaas de caravan niet achter staan om het even allemaal te checken stom.gif

Helaas heb ik geen 13-polige stekker, maar een 7-polige. Is daar ook een dergelijke mooie oplossing voor? En is die draad echt noodzakelijk? Dat deel is me niet helemaal helder. Dit kan ook met een 7 polige connector, dan is het pen 2 plus en pen 3 min.
Echter is er dan wel het nadeel dat de koelkast NIET apart geschakeld is, dat is de KK met een 7 polige n.l. niet.
Die KK zal dan op de accu gaan werken en trekt die accu leeg.... als je het niet in de gaten hebt dat de 230 volt uitgevallen is.


Er zitten inderdaad nog halogeen lampjes in, maar de LED lampjes zijn inmiddels binnen. Goeie stap..

edit:
En de oplossing die je Erwin hebt aangeraden?
Dus als omvormer de schaudt csv-300 gebruiken, de X-7 eruit halen. Schakelt hij dan ook gewoon automatisch van '230' naar de accu? En is dan zo'n extra draad ook nog nodig naar de '13-polige' stekker?
Erwin had de X-70, die heeft een vermogen van 12,5 ampere. De verlichting samen aan in zijn caravan was teveel voor de Zig. Hij heeft toen op mijn advies idd een Schaudt CSV 300 gemonteerd, en die heeft net als de huidige Zig dat automatische omschakel relais, maar kan ook geen AGM accu laden. En heeft dus geen noodstroom voorziening.
Hoe belangrijk is die noodstroom voor je.... ook al omdat er geen scheiding is tussen 12 volt verlichting en de KK... da's echt jammer.
Overweeg eens of je noodstroom echt nodig hebt...het heeft door de 7 polige bedrading in jou caravan een flink nadeel.
Gebruik de accu alleen voor de mover....geheel separaat van de binnenverlichting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Chris » do 29 okt 2020 20:42

GewoonHarry...

Welke merk, type en bouwjaar caravan heb je?
Eigenlijk... is de 7 polige aansluiting de originele nog misschien?

Even een stukje "geschiedenis"
Vroeger waren alle aanhangers en caravans 7 polig bedraad.
Als alles aangesloten was kwam er spanning uit de auto via pen 2 en 3 in de caravan.
Daar werkte de verlichting, pompjes en de koelkast op.
Paar nadelen..
1e, je moest echt niet vergeten om de 7 polige steker uit je auto te halen als de koelkast op 12 volt stond, want de auto accu was leeg voor je het wist.
Ook ik heb een keer met een lege autoaccu gestaan door die KK.
2e, er was nog geen mistlicht verplichting.

Toen rond de eeuwwisseling een mistlicht verplicht werd kwamen de problemen, want de 7 polige steker had te weinig aansluitingen.
Men bedacht een 13 polige, gelijk maar wat ruimte voor de toekomst.
Caravans kregen een mistlicht en dat kon correct aangesloten worden.
Ook werd de "oude" 12 volt in twee delen gemaakt, eentje voor de verlichting en pompjes in de caravan, die noemen we de constante plus.
En een 12 volt speciaal voor de koelkast in de caravan, en die krijgt alleen maar spanning als de motor van de auto draait en de dynamo laad...de geschakelde plus.
Motor uit... geen koelkast 12 volt meer... en geen leeg geslurpte accu's meer door die koelkast.
Heb je nu een "oude" situatie, dat snap je direct waar de schoen wringt....als je de mover accu als noodstroom wilt gaan gebruiken.
Die koelkast trekt in een paar uurtjes de accu, of dat nou de auto of de mover accu is, gewoon leeg.
Een veiligheid heb je wel.
Op de camping zal je de KK op 230 volt instellen.
Valt dan de 230 volt uit, dan krijgt de koelkast gewoon niks meer... want wil je die op 12 volt draaien, dan moet je zelf de 12 volt stand selecteren.
Met dat idee kan je nog steeds dat kabeltje maken van de accu naar de 7 polige op de dissel.
Maar...
Ook met een Schaudt kan je nog steeds niet een accu direct op de omvormer aansluiten... je blijft daar extra bedrading etc. voor nodig hebben.
Om het nog lastiger te maken.... je kan het ook automatisch laten maken..
Maar nu schrijf ik bewust KAN laten maken.
Er moet dan een relais met wisselkontakten ingebouwd gaan worden... dat meer voor een elektrotechnicus.

Denk eens even over die noodstroom.... ja/nee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Ab » do 29 okt 2020 21:05

Gewoon vergeten.
Als je het goed wilt laten doen geef je veel geld uit aan iets wat je niet nodig hebt.
Als je zelf erg handig bent, met voldoende kennis van elektra en 12 volt kost het best wat tijd, auto opnieuw bedraden, en 13 polig aanleggen. ( vaak opnieuw programmeren bij canbus)
De caravan voorzien van 13 aderige aansluiting en stekker en opnieuw bedraden.
En dan nog de accu verbinden met een noodstekker.
Alles voor iets wat je wellicht nooit nodig hebt.

Een en ander heeft alleen maar zin als je heel vaak met de caravan op plaatsen gaat staan waar geen stroom is.
Elke camping heeft een stopcontact vlakbij je caravan.
Waar maar zeer zelden de spanning van wegvalt.
Zo lang je maar niet teveel stroom afneemt, en daardoor de zekering eruit laat klappen.
Weten hoeveel Ampere je hebt is dus belangrijk op een kampeerplaats. Soms is dat maar 4 A, dan zal bijv. een koffiezetter de zekering al laten klappen.
Apparaten van 1500 watt hebben theoretisch al meer dan 6 A nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door Daphne » vr 30 okt 2020 07:31

Volgens mij wordt er niet om noodstroom gevraagd. Het gaat enkel om het laden van de accu. Niet te moeilijk denken en maken.
Dus omvormer voor de caravan houden als deze goed werkt en een C-Tek om de accu te laden is een prima combi
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

GewoonHarry
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 okt 2020 10:58

Re: Advies electra Caravan (omvormer / acculader)

Bericht door GewoonHarry » vr 30 okt 2020 08:07

Heel erg bedankt voor alle reacties (en ook de geschiedenisles :)). Ik ga ze vandaag even aandachtig doorlezen en goed bedenken wat te doen met de noodstroom.

Thanks!

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”