Zibro R140E werkt niet met batterijen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » ma 19 okt 2020 20:06

Goedenavond allemaal,

Ik heb vandaag een zibro R140E opgehaald via marktplaats. Met een aansteker krijg ik m prima aan. Maar zodra im er batterijen in doe gaat ie niet aan. Je ziet wel vlammen, maar zodra je de knop loslaat is ie gelijk uit. Zonder batterijen kan ik de klep bovenop open houden en de aansteker gebruiken. Maar werkt de co2 sensor wel zonder batterijen?
Laatst gewijzigd door Ramon48 op ma 19 okt 2020 21:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Zibro R140E werkt niet op batterijen ?

Bericht door iemand » ma 19 okt 2020 20:15

Misschien handiger als je de vraag ook in onderwerp-regel toevoegt.

bv "Zibro R140E werkt niet op batterijen ?"

en de instructie https://www.qlima.com/product-media/190 ... f?index=20
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » ma 19 okt 2020 21:04

Even aangepast.

Bedankt voor de info, dit ga ik even doornemen. Ik had al een handleiding gevonden maar die was iets minder uitgebreid
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » ma 19 okt 2020 21:04

Ramon48 schreef:
ma 19 okt 2020 20:06
Goedenavond allemaal,

Ik heb vandaag een zibro R140E opgehaald via marktplaats. Met een aansteker krijg ik m prima aan. Maar zodra im er batterijen in doe gaat ie niet aan. Je ziet wel vlammen, maar zodra je de knop loslaat is ie gelijk uit. Zonder batterijen kan ik de klep bovenop open houden en de aansteker gebruiken. Maar werkt de co2 sensor wel zonder batterijen?
Wij hebben dit zelfde probleem ooit gehad met een zibro kouskachel, die was toen al wel 15 jaar oud, nooit kunnen oplossen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 21:18

Dus gaat de vlam uit na het eerste ontvlammen? Ik heb een Zibro zonder CO detector, maar met een omvalbeveiliging (wiebelig gewichtje: bij schuinstand knalt de kous met een klap in de UIT-stand). Zou het niet gewoon kunnen zijn dat de lont hoger gesteld moet worden? Na een bepaalde gebruiksperiode zijn de fiber haren nl voor een deel opgebrand. Je kan dat afhankelijk van het model verstellen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » ma 19 okt 2020 21:33

Bij ons zag je het vlammetje tegen de kous branden maar de petroleum gaat niet branden, tenzij je hem met aansteker aansteekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 21:49

Ik denk dus dat de lonthoogte te laag is. Bij het aansteken gaat de lont een behoorlijk eind omhoog.

Afhankelijk van de uitvoering van de kachel kan je dit met een gekarteld wieltje, dan wel - na het openen van het hefmechanisme - de lont een stapje hoger zetten. Uiteindelijk zal je de lont moeten vervangen door een nieuwe. De lont bestaat uit een katoenen onderzijde en een fiber bovenzijde. De katoenen onderzijde zuigt door het capillair effect de brandstof omhoog, en de fiber bovenzijde wordt eveneens doorderenkt met brandstof.

De vlam zweeft boven het fiber deel: door de hitte is de petroleum vlak boven de fiber lont in gasfase. Het fiber wordt in de tijd korter door de hoge temperatuur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » di 20 okt 2020 06:11

dieseltijger schreef:
ma 19 okt 2020 21:18
Dus gaat de vlam uit na het eerste ontvlammen? Ik heb een Zibro zonder CO detector, maar met een omvalbeveiliging (wiebelig gewichtje: bij schuinstand knalt de kous met een klap in de UIT-stand). Zou het niet gewoon kunnen zijn dat de lont hoger gesteld moet worden? Na een bepaalde gebruiksperiode zijn de fiber haren nl voor een deel opgebrand. Je kan dat afhankelijk van het model verstellen.
Ja volgens de gebruiksaanwijzing moet je de dubbele schuifknop langzaam naar beneden duwen, dan zou ie moeten gaan ontsteken. Als ik dat doe schiet deze knop gelijk omhoog zonder te ontsteken, de klep klapt dan ook gelijk dicht op het glas. Als ik heb vasthoud hoor je een luide pieptoon en blijft de ontsteking tikken en zie je een vlam. Het lijkt wel alsof het voelertje niet warm genoeg word om te blijven branden.
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » di 20 okt 2020 08:13

Ik ken jouw model niet, maar wellicht kan deze lamme de spreekwoordelijke slechtziende assisteren.

In ieder geval zie ik een misvatting: een lontkachel heeft geen thermo koppel zoals bij een gaskachel: als de vlam dooft is er immers niets aan de hand.

Ik heb een ouder model zonder Co of lichtsensor.

Ik moet twee schuiven omlaag doen: de uitschakelfunctie/kantelbeveiliging wordt uitgeschakeld, de lont komt in de hoogste stand, en een werkende gloeispiraal komt tegen de lont aan.

Zodra het geheel ontvlamt laat ik de schuif los, waarna de spiraal wordt uitgeschakeld en in rustpositie komt. De vlammen worden steeds hoger. Zodra de tweede verbrandinstrap een te hoge, gele vlam produceert, stel ik de lont naar beneden bij.

Ik denk dat er bij jou inderdaad een beveiliging actief is. Het enige wat ik kan bedenken is het toepassen van nieuwe batterijen: de opzet zal immers failsafe zijn: bij te lage spanning wordt de veiligste toestand aangehouden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » di 20 okt 2020 11:50

Misschien zijn de batterijen het probleem dan. Ik heb er gister nieuwe van de kruidvat in gedaan, aangezien duracell niet voorradig was
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door iemand » di 20 okt 2020 12:08

je maakt het zo wel spannend... "misschien"...

wat heeft dat opgeleverd... nieuwe batterijen scratch.gif

en meet de spanning van de oude batterijen eens op....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » di 20 okt 2020 19:35

Nee nieuwe batterijen heb ik nog niet, die van de kruidvat waren nieuw.

Ik heb even 2 filmpjes gemaakt om het geheel te verduidelijken.

[youtube] https://youtu.be/EgUFcmJXvZc[/youtube]

[youtube] https://youtu.be/WTKApZ4wr_w[/youtube]
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » di 20 okt 2020 19:48

Geen verstand van - maar het lijkt mij de beveiliging. Die heb ik gelukkig niet er op zitten - dat kan dus ook niet kapot gaan. Ik lees dat er bij de sensor (of het een CO, CO2 of O2 sensor is, geen idee - wel eens problemen ontstaan omdat een-of-ander goudkleurig afdekkapje de ciriculatie bemoeilijkt of omdat er vervuiling optreedt van de ventilatieopeningen.

Hier heb je een link.https://www.bricozone.fr/t/defaut-e11-z ... ige.11295/.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » di 20 okt 2020 19:54

Is de omvalbeveiliging niet stuk? heb ik een keer met een gasheater gehad, dan denkt hij dat hij scheef staat en slaat uit, dit lijkt me echt een beveiligings dingetje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » di 20 okt 2020 20:07

Of de omvalbeveiliging is losgeraakt.....dit bestaat uit een gewichtje op een staafje bij de oudere modellen, en bij de nieuwe zal wel een halfgeleider sensor zijn toegepast. Pel de kachel dus open en kijk of gekke blokjes met draadjes wel goed vast zitten of dat de printplaat (met daarop een positiesensor) ook goed vast zit.

Sommige mensen halen het beschermingskapje van de gassensor los, en dat kan ook helpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » do 22 okt 2020 11:12

Ik heb m net even open gemaakt. Op het oog ziet alles er prima uit. Alle stof verwijderd. Daarna ben ik 1 voor 1 stekkertjes van de print gaan halen en proberen te starten. De laatste die ik loshaalde is van een magnetisch duw stangetje. Als je hem electronisch probeert te starten hoor je deze dus steeds tikken tegen een stangetje waar ook het omval gewicht op zit. Hierdoor slaat hij dus gelijk af. Dat is dus het probleem.

Maar wat dit nu veroorzaakt?

Het magneetje
Afbeelding

Het los gehaalde stekkertje
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » do 22 okt 2020 11:25

Euhhh, leg nog eens uit? Het gewichtje moet gekoppeld zijn aan een schakelaar. Of er zit een schakelaar geintegreerd in de behuizing van het gewicht. Dat leidt vervolgens weer tot het inschakelen (via de print) van een electromagneet die de uitschakelfunctie van de kous activeert denk ik.

Je zou de omvalbeveiliging kunnen bypassen door de stekker los te halen. wellicht moet je eea overbruggen. Ik zou alleen de omvalbeveiliging uit lijfsbehoud niet permanent overbruggen. Wiebel eens met het omvalgewicht terwijl je de daaraan gekoppelde schakelaar doormeet met een universeelmeter. Volgens mij moet je dan een verandering in weerstand zien.

Goed ontwerp trouwens die Zibro's / Toyosun apparatuur. Heel wat beter dan de goedkopere look-a-likes. Alleen....alles kan storingen vertonen.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op do 22 okt 2020 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » do 22 okt 2020 11:25

RE.gif RE.gif

Schakelaar van het omval gewicht doorverbinden en je bent klaar, dan is wel die beveiliging weg, maar veel gaskachels hebben deze beveiliging ook niet

RE.gif Die schakelaar zie je onder het gewicht op de bodem van de kachel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door dieseltijger » do 22 okt 2020 11:30

Lijkt me gevaarlijk micky. Bij omvallen kan de brandstof zich over de vloer verspreiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » do 22 okt 2020 11:30

Nee de magneet duwt tegen een stangetje aan waar toevallig ook het gewicht van de omvalbeveiliging op zit. Doordat ie daartegen duwt word de ontbranding stopgezet. Maar deze word ergens door getriggerd. Als ik het stekkertje loshaal ontbrand ie gewoon electronisch en slaat ie niet af. Omval beveiliging werkt wel omdat die mechanisch is en niet electronisch. Die tikt met het gewicht gewoon tegen hetzelfde stangetje waardoor ie bij omvallen afslaat.

Ik heb al gezocht naar een reparateur om eens te bellen en de vraag te stellen. Maar zonder succes. Hebben jullie een idee wie ik zou kunnen bellen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » do 22 okt 2020 11:46

RE.gif

dan is er dus een elektronisch probleem, bijv. de co sensor die een verkeerd signaal afgeeft, die sensor werkt niet als de stekker eraf is

OP de printplaat kun je de banen volgen waar de aansluiting van het zwarte stekkertje heenloopt en zien wel component op de plaat het is.

die zwarte ton lijkt me het piepertje

Edit, als je de sensor vinden kunt zou mooi zijn, wellicht is die gewoon smerig

Die magneet is er om omvallen na te bootsen en zo de beveiliging in de schakelen, dus gewoon uitvinden waar de zwarte aansluiting op de printplaat heen gaat thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » do 22 okt 2020 12:06

T zwarte dingetje op de print is idd de pieper. Die links op de foto erachter zit is ook een trilling sensor. Die is dus dubbel. Want er is ook nog het omval gewicht. Dat werkt met en zonder sensor

Een co sensor heb ik zo 1 2 3 niet gevonden. Wel een zwart balletje van 1cm aan 2 draadjes. Geen idee wat dat is. Deze is ook afgekoppeld geweest en dan start ie ook niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door iemand » do 22 okt 2020 13:45

is het apparaat soms verkeerd in elkaar gezet.
misschien door de vorige eigenaar scratch.gif
wie weet ontbreekt er iets, bv een veertje

zo te lezen is er een mechanisch/aanloop probleem, waardoor de beveiliging wordt gegriggert.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Micky » do 22 okt 2020 15:16

RE.gif

Hmm ik begrijp het anders, als hij het zwarte stekkertje eruit trekt werkt de kachel wel normaal, dus lijkt het mij juist een elektronisch/sensor probleem, of ik heb het verkeerd gelezen/begrepen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ramon48
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 14 okt 2020 21:39

Re: Zibro R140E werkt niet met batterijen

Bericht door Ramon48 » do 22 okt 2020 15:23

Micky schreef:RE.gif

Hmm ik begrijp het anders, als hij het zwarte stekkertje eruit trekt werkt de kachel wel normaal, dus lijkt het mij juist een elektronisch/sensor probleem, of ik heb het verkeerd gelezen/begrepen scratch.gif
Klopt, stekkertje van magneet eruit en hij werkt prima. Maar kan dan niet meer electronisch afslaan. Daar zorgt die magneet voor.

Zou het evt nog kunnen zijn dat er te weinig brandstof in zit? Er zit nog maar een klein beetje in de tank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fendt Bianco 495 SFE. BMW X1 M-sport

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”