Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » za 17 okt 2020 08:54

In onze vorige caravan ( bouwjaar 2016- in gebruik genomen in 2017) zat een tower koelkast van Dometic.
01ec664fe8e35e93b93652aa47a5afcbbc82b703b0.jpg

Heel veel ruimte maar waardeloze deurvakken waardoor je nog verplicht werrd een extra koelbox mee te nemen.
Ik heb het over de lichtblauwe plastic vakken.
Er past geen anderhalve literfles in de deurvakken en bovendien zijn deze zo ontzettend teer dat ik ze allemaal heb moeten vervangen.
Een paar heb ik nog onder garantie verkregen na veel mails via Dometic omdat onze dealer er niks mee wilde doen.
Maar heb voordat ik onze caravan verkocht er nog twee moeten vervangen a 23 euro per stuk .
Ook de deur van het vriesvak is vervangen ( €65) omdat het klepje gebroken was. ( op de foto nog het oude klepje wat ik met ductape heb geplakt )
En je ziet dat ook de groentelade van ellende uit elkaar viel dus is ook geplakt.
Al met al ontevreden over deze genaratie koelkasten vergeleken met de vroegere koelkasten van veel mindere kwaliteit. Dometic gaf aan dat de kwaliteit van het plastic breekbaarder was dan oudere series.

Ook in de nieuw bestelde caravan zit weer een dometic en ook weer dat lichtblauwe plastic. Ditmaal een laag model.
01ec664fe8e35e93b93652aa47a5afcbbc82b703b0.jpg
De deurvakken zien er iets ruimer uit zodat er een colafles hopelijk in past maar ik ben benieuwd.
Bij de vorige hebben we bij één rekje een aantal spijltjer er uit gezaagd zodat daar twee flessen overeind in konden staan.

Wat is jullie ervaring?
Heeft iemand tips om deze keer geen breuken op te lopen?

groetjes Astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Henri Berends
Berichten: 1121
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door Henri Berends » za 17 okt 2020 09:04

Wij hebben ook zo'n Tower-model Dometic.(je foto's te zien heb je ook een Eriba gehad) En idd. groentelade, deurvakken zijn erg kwetsbaar. Zo ook de kierstandhouder. Deze is van wit kunststof en ook kwetsbaar voor afbreken. Erg goed oppassen met het gebruik van e.e.a.
Hoewel Dometic wel snel vervangende onderdelen heeft opgestuurd, zijn we dus ook niet tevreden over de kwaliteit.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door WillyL » za 17 okt 2020 09:36

Heb je iemand in je kennissenkring met een 3D-printer?
Misschien kan je zo een aangepaste en sterkere houder laten maken en heeft hij ook een progamma om het 3D model in te beschrijven.
Of een professionele zaak zoeken die dat kan. Voor 25€ het stuk kan je vriend je dan verder helpen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door Chris » za 17 okt 2020 10:02

Oei...
Ik herken je probleem ook.
In onze Hobby hadden wij dezelfde hoge Dometic en ook een deur/flessenrek kapot gehad.
En nu in de Knaus hebben we dezelfde als jij nu in jullie 500EU laat zien op de foto denk ik...
Tot op heden geen problemen mee gehad, maar wij hebben een extra hybride koelbox gekocht die buiten staat.
Daar zitten de flessen doorgaans in, past veel makkelijker gewoon.
De KK binnen is voor alle andere etenswaar, geen flessen daar dus.
Wel heb ik er een extra rooster bij gekocht, zit bijna tegen het vriesvakje aan, daar ligt vleeswaar en de chocolade van de dames.
Dat soort hele platte dingen dus. ( niet vergeten bij het leeghalen... is uit het zicht)

Voor deze kk heb ik wel het ventilator systeem gemaakt... binnenkort verplaats ik de W1209, die zit nu niet handig en komt achter het bovenste keukenlaatje, naast de gas knoppen.
Ik heb deze Dometic nu...
(handig om even een foto van alle typeplaatjes te maken in de hut... heb je altijd de gegevens bij de hand.)
.
IMG_5811.JPG
IMG_5811.JPG (97.52 KiB) 1208 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door Daphne » za 17 okt 2020 10:18

In de deur koelkast passen gewoon anderhalf liter flessen. Geen probleem.
Wij hebben nog geen last gehad van afbrekend plastic.

Voor ons tweetjes is de koelkast ruim genoeg. Alleen in de zomer of met vriendenweekenden nemen we een koelbox mee. Dat scheelt een hoop geloop naar binnen, de drank wordt toch buiten genuttigd. Het nut van een grote towerkoelkast wordt m.i. nogal overschat. Zoveel extra ruimte is er niet, het enige voordeel dat ik er in zie is dat je niet hoeft te bukken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » za 17 okt 2020 10:47

RE.gif
Klopt ik denk dat de echte ruimte die benutbaar is gelijk is. Voor veel mensen lijkt zo'n grote koelkast een belangrijk punt bij aankoop van een caravan maar ik ben er inmiddels achter dat de ruimte niet beter te benutten is dan een model wat kleiner is.
Ik zag inderdaad dat het onderste deurvak dieper in het midden is in de lage variant ( die in de Knaus zit) dan in de hoge koelkast.
Voor een weekendje was deze ook prima maar wilden we meer flessen koelen en wat meer in slaan met boodschappen doen ( langere vakanties) dan was hij echt te klein.
Wat wel ideaal is : de transparante koelkastopbergbakken van de action: over dwars passen deze netjes in de koelkast en deze kun je overzichtelijk vullen met allerlei dingen ( voorraad kaas/vleeswaren en losse zaken) die normaliter zodra je de koelkast open doet er uit vallen.
Ik gebruik er 2: eentje voor alles wat op tafel komt bij de broodmaaltijd ( kaas vleeswaren boter etc.) gaat met bak en al op tafel buiten en eentje waar wat voorraad in zit.
https://www.action.com/nl-nl/p/koelkastopbergbak-/
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » za 17 okt 2020 10:55

Chris schreef:
za 17 okt 2020 10:02

En nu in de Knaus hebben we dezelfde als jij nu in jullie 500EU laat zien op de foto denk ik...
Tot op heden geen problemen mee gehad, maar wij hebben een extra hybride koelbox gekocht die buiten staat.
Daar zitten de flessen doorgaans in, past veel makkelijker gewoon.
De KK binnen is voor alle andere etenswaar, geen flessen daar dus.
Wel heb ik er een extra rooster bij gekocht, zit bijna tegen het vriesvakje aan, daar ligt vleeswaar en de chocolade van de dames.
Dat soort hele platte dingen dus. ( niet vergeten bij het leeghalen... is uit het zicht)

Voor deze kk heb ik wel het ventilator systeem gemaakt... binnenkort verplaats ik de W1209, die zit nu niet handig en komt achter het bovenste keukenlaatje, naast de gas knoppen.
Ik heb deze Dometic nu...
(handig om even een foto van alle typeplaatjes te maken in de hut... heb je altijd de gegevens bij de hand.)
.
IMG_5811.JPG
Een extra koelbox hebben we inderdaad bij ons als we langer dan een weekend gaan ( een hele oude van electrolux, koelt als een tierelier al meer dan 30 jaar)
In mijn vorige reactie naar Daphne beschreef ik koelkastopbergbakken deze zijn ideaal ( heb ook een smallere variant onlangs gekocht- helft van die in de link qua diepte- iets voor jouw vakje?)
Tja dat ventilator systeem staat op de to do lijst zodra de hut binnen komt - ben echt benieuwd naar het eindresultaat maar zoals ik je al eerder schreef zijn we wat dat betreft even afhankelijk van een handige harry of hoe hij ook mag heten) Kun jij nog een link geven van de fans op zich want kan ze nog niet gevonden krijgen?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » za 17 okt 2020 10:59

Henri Berends schreef:
za 17 okt 2020 09:04
Wij hebben ook zo'n Tower-model Dometic.(je foto's te zien heb je ook een Eriba gehad) En idd. groentelade, deurvakken zijn erg kwetsbaar. Zo ook de kierstandhouder. Deze is van wit kunststof en ook kwetsbaar voor afbreken. Erg goed oppassen met het gebruik van e.e.a.
Hoewel Dometic wel snel vervangende onderdelen heeft opgestuurd, zijn we dus ook niet tevreden over de kwaliteit.
Klopt zelfde type caravan. Die kierstandhouder was inderdaad gelijk kapot, heb altijd aangewend om een keukenhanddoek dubbel gevouwen tussen de deur te klemmen sindsdien.
Het lijkt wel of de samenstelling van het plastic te hard, te breekbaar is. Hopelijk hebben ze dat inmiddels verbeterd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » za 17 okt 2020 11:01

WillyL schreef:
za 17 okt 2020 09:36
Heb je iemand in je kennissenkring met een 3D-printer?
Misschien kan je zo een aangepaste en sterkere houder laten maken en heeft hij ook een progamma om het 3D model in te beschrijven.
Of een professionele zaak zoeken die dat kan. Voor 25€ het stuk kan je vriend je dan verder helpen.
ik ken niemand daar mee ( heb me daar ook nog niet in verdiept eerlijk gezegd) we wachten eerst de garantieperiode af mocht er iets weer stuk gaan om te laten vervangen maar daarna is dat zeker een optie, dank je.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door karelV » za 17 okt 2020 11:03

@TS

Denk dat het er toch aan ligt hoe je er mee omgaat ......
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door Daphne » za 17 okt 2020 11:09

moyzo schreef:
za 17 okt 2020 10:47

Voor een weekendje was deze ook prima maar wilden we meer flessen koelen en wat meer in slaan met boodschappen doen ( langere vakanties) dan was hij echt te klein.
Wat wij ook vaak doen is de koele ruimte onder de caravan benutten. Voorraad flessen blijven daar tot ze in de koelkast gaan. In de koelkast hebben we alleen de fles die is aangebroken en 1 extra voor als de aangebroken fles leeg is. Voor de langere vakantie in de zomer gaat, zoals eerder gemeld, de koelbox mee.

De bakken van de Action hebben we thuis in gebruik, heel handig omdat we anders de weg kwijt raken in de grote koelkast. mrgreen.gif Goeie tip om deze ook in de caravan te gebruiken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door Chris » za 17 okt 2020 11:46

moyzo schreef:
za 17 okt 2020 10:55

In mijn vorige reactie naar Daphne beschreef ik koelkastopbergbakken deze zijn ideaal ( heb ook een smallere variant onlangs gekocht- helft van die in de link qua diepte- iets voor jouw vakje?)
Tja dat ventilator systeem staat op de to do lijst zodra de hut binnen komt - ben echt benieuwd naar het eindresultaat maar zoals ik je al eerder schreef zijn we wat dat betreft even afhankelijk van een handige harry of hoe hij ook mag heten) Kun jij nog een link geven van de fans op zich want kan ze nog niet gevonden krijgen?
Over bakjes..
Ik denk altijd maar: Bakjes nemen meer ruimte in dan de losse spullen in een KK.
Dan zit je vast aan die maat en kan er misschien net niet naast wat ik wil.
Een voorbeeld voor mij is altijd onze kaasdoos... thuis uit de KK met een brok kaas erin gaat zo in de KK in de hut.
Thuis prima, in de hut onhandig.

De fannetjes die ik destijds kocht lijken niet meer bij mijn verkoper te zijn.
Ik zal even elders zoeken en gooi die link hier wel neer...
Moment..

Broertje gevonden.... Groene...
Is dat erg??
Wat ik wel gedaan heb is de LEDjes eruit geknipt... ik wilde daar geen kermis achter.
Let even op, er is nog een Cooltek silent fan 140, de witte versie,, maar die is minder stil.
Deze: https://www.megekko.nl/product/0/967990 ... xYQAvD_BwE

Ik heb de hele bubs wel met rubber silent strings vastgezet... wilde echt niets horen n.l.
Kijk maar op de foto hoe dat zit nu..kan net allemaal.
En na 3 jaar bevalt het nog uitstekend..... wel af en toe de fanblades effe cleanen.
.
20170711_172100_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door workel » za 17 okt 2020 14:36

RE.gif
Heel herkenbaar wat Moyzo schrijft mbt de koelkast, wij zijn in 2017 naar een hoge koelkast gegaan in onze nieuwe Hobby die hebben wij de afgelopen jaren gebruikt hebben en mijn ervaring is dat hier de groente lade een barst in zat en 2 bakjes in de deur. Moet toch zeggen dat wij netjes met de spullen om gaan. Tevens is de koelkast minder diep dan een laag model die wij 4 jaar daarvoor hebben gehad in de oude Hobby (2013-2017). In het hoge model was de ruimte voor flessen in de deur vrij klein en liggen in de koelkast lukte niet ivm de diepte stonden deze onder het vriesvak, kost veel ruimte.
Wij gaan nu ook over naar een laag model en nemen een extra koelbox mee voor buiten, net zo handig.
Verwacht dat de kleine koelkast beter gaat bevallen, ruimte genoeg en met 2 extra ventilatoren zal hij beter koelen dan de grote.
Maar het blijft een Dometic, zeer benieuwd of al die blauwe bakjes en lades de komende jaren heel blijven, zullen het zien.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1964
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Dometic koelkasten slechte kwaliteit plastic deurvakken

Bericht door moyzo » ma 4 jan 2021 08:50

Ik heb nog een deurklepje voor het vriesgedeelte liggen waarvan ik het klepje geplakt heb met ductape. Wij hebben voor verkoop deze netjes laten vervangen (65 euro!) maar heb deze dus nog hier liggen, dus mocht ik daar nog iemand blij mee kunnen maken laat maar weten.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”