Accu werkt niet op caravan systeem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
H Ensink
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 sep 2020 09:43

Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door H Ensink » wo 7 okt 2020 17:21

Ik heb een vraag. In mijn nieuwe caravan (Adria Adora 462 up) heb ik de standaard accu laten vervangen door een PowerXtreme Lithium ion mover accu X30 i.v.m. het gewicht. Het gevolg is echter dat deze accu nu niet meer via de omvormer (Schaudt CSV 414) de caravan van stroom kan voorzien omdat er een eigen oplaadsysteem in zit en de accu niet mag worden aangesloten op de druppellader van de omvormer. Dus alleen de mover wordt nu van spanning voorzien.

Maar er moet volgens mij toch wel een mogelijkheid zijn om deze accu stroom te laten leveren aan het caravan systeem. Als de caravan gekoppeld is aan de auto levert de auto accu ook stroom aan het caravan systeem.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of weten of hier een oplossing voor is. Het is wel wenselijk als er een keer geen 220V aansluiting is om de caravan dan door deze accu van spanning te laten voorzien. Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet, Henk Ensink
Volvo XC60 T5 AWD 2018
Adria Adora 462 UP 2020

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Mstuniek » wo 7 okt 2020 17:28

vanuit de mover accu een snoertje (wel gezekerd) en verbinden met de caravanstekker.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Kipvriend » wo 7 okt 2020 17:55

Gezekerde draad leggen vanaf de accu naar de dissel en daar een jeager contactdoos plaatsen.
Pen 9 de “+” op aansluiten
En op pen 13 de “-“ aansluiten
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » wo 7 okt 2020 20:44

De meest " Foolproof " oplossing is hier boven al gegeven.
Dat kabeltje van de accu naar een contra Jaeger op de dissel, met in de + lijn een zweefzekering van b.v. 10 Ampere.
De Plus + van de accu moet dan op aansluiting 9 komen en de min draad moet op aansluiting 13 van de contra jaeger.
Mocht je noodstroom nodig hebben is dat beschikbaar als de 13 polige ( Male) disselsteker in de nieuw aangelegde 13 polige Female gestoken wordt/is.
Dan simuleer je de auto aansluiting n.l.
EN... mooi meegenomen...
Als de 230 volt weer hersteld dan schakelt de omvormer in de caravan automatisch de accu uit en de 230 volt weer in.

Je kan dit ook automatisch maken met een relais.
Die denkt dan zelf maar is eigenlijk net als de contra jaeger geschakeld.
Ik wil je daarvoor wel een schema't sturen maar dan moet je wel zelf in de elektrische aansluitingen op de omvormer gaan knutselen.... wil je dat??

Die eerste is dan ook verreweg de meest handige optie... velen hebben dat ... ik ook... ligt klaar voor gebruik in de dissel bak.
Even een foto van zo'n 13 polige contra jaeger... dit is een kabel uitvoering.
.
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png
Contra-stekker-13-polig-jaeger-(c)24070029.png (235.86 KiB) 1797 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » wo 7 okt 2020 20:53

Ik had zo'n stekker aan een stuk 2 aderige draad gezet. Aan de andere kant 2 krokodillen klemmetjes. Een rode en een zwarte.
Dat snoertje is in 11 jaar tijd 3 x uit de kast gekomen.
Alle keren op een camping of autohof zonder elektra.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » wo 7 okt 2020 21:09

RE.gif
Precies... zo kan het... een zweefzekering in de kabel had jij eigenlijk wel moeten maken... je weet het wel..
Ik heb het wat meer "bouwtijd" gegeven en een mooie kabel aangelegd van de accu aansluiting, met zekering, naar een aansluitdoos in de disselbak.
Die accu 12 volt gebruik ik ook voor een LEDstrip met een PIR in de disselbak... heerlijk een lichie daar... en daar kan ik de kabel inpluggen naar die Jaeger op de dissel.
Ook kan ik daar het 12 volt luchtpompje voor luchtbedden of strandballen inpluggen en zelfs de contour verlichting aanzetten..
Dat zwarte kabeltje aan de XLR plug gaat naar de contra Jaeger.
Het was winter, je moet wat doen, ik ging aan de knutsel... je weet het...ik kijk wat en welke zooi ik heb en gaan.. awhoea.gif
.
Aansluitkastje en WCD.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » do 8 okt 2020 09:02

Ik kan het verkeerd lezen maar volgens mij gaat het niet over de aansluiting met de auto en dan laden maar over het laden via de omvormer. Omdat deze accu een ingebouwde lader heeft.
Onze PowerXtreme x 30 laadt wel via de omvormer/lader van onze Sprite.
Het kan dus wel, maar hoe de dealer het heeft gedaan weet ik als leek op dat gebied ook niet.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » do 8 okt 2020 09:31

Je leest het inderdaad verkeerd. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » do 8 okt 2020 09:42

RE.gif
Ik heb het nogmaals gelezen en kom tot de conclusie dat het voor mij niet duidelijk is, maar wel verwarrend.
De accu kan niet worden geladen mbv het druppelsysteem dat de omvormer/ lader van de caravan heeft.
Maar wel als de caravan aan de auto hangt..
Mijn vraag is dan hoe wordt de accu dan wel opgeladen?
Via de paal en dan buiten de omvormer om? Dus via de ingebouwde lader?
Dat moet wel want de mover wordt volgens TS van spanning voorzien.
In dat geval is die opmerking over het druppelen via de omvormer etc. toch niet relevant?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Taan » do 8 okt 2020 11:00

Misschien domme vraag, maar waarom kun je de (ingebouwde lader van de) accu niet gewoon in het stopcontact laten zitten en dan alle 12v via de accu laten lopen?
Dan heb je geen 230V in de caravan als je geen walstroom hebt, maar dat heb je ook niet met de contrastekker op de dissel toch?

Zo'n contrastekker op de dissel voelt voor mij als een ontzettende omweg.

Ik wil komende jaren vaker naar een camping zonder stroom, dus lees graag even mee. Ik word slechts beperkt gehinderd door technische kennis.
Wel een elektrotechneut als vader. Die heeft het volgens mij zoals ik hierboven beschrijf.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

fendcaravan
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 7 okt 2020 18:21

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door fendcaravan » do 8 okt 2020 11:53

hallo iedereen,

even de aansluitingen zoals die bij mij zijn gemaakt:

Mijn powerstreme x30 staat gewoon in de caravan aan het lichtnet. De oplader zit ingebouwd in de batterij. Bij mijn vorige caravan zat buiten
een extra stekkerdoos waardoor de accu werd doorverbonden met het 12 volt deel. Bij mijn dealer wordt dit niet meer gedaan. Er zit nu een
selectieschakelaar in de meterkast met 3 standen: auto accu - niets - binnen accu.
Doorverbinden met de auto zodat onder het rijden de caravanaccu werd opgeladen was met een loodaccu al ingewikkeld (diode blok enz) en
voor lithiumaccu's geen idee maar het lijkt mij van niet. Alles op 12 volt en de accu gekoppeld aan de lader is mede afhankelijk van de omvormer.
Bij fend bijv. moet dan een autark pakket gekocht worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » do 8 okt 2020 12:13

Het is jammer dat er veel goedbedoelde adviezen worden gegeven die technisch geen enkele onderbouwing hebben.

Keep it simpel aub
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans Gielen
Berichten: 148
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Hans Gielen » do 8 okt 2020 12:22

In mijn Eriba Nova uit 2008 zit een Schaudt CSV 409 omvormer / lader. Mijn PowerExtreme 30 die de mover bedient is op deze omvormer/lader aangesloten en wordt zo door de Schaudt opgeladen. Je moet het accu selectie schakelaartje op de Schaudt op gel zetten. De ingebouwde lader in de PowerExtreme gebruik ik niet. Ik gebruik de set al meer dan 4 jaar zonder problemen.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » do 8 okt 2020 14:06

Ik heb geen idee hoe de lader van een Schaudt werkt.
Wat ik wel weet, is dat een loodzuuraccu een heel andere lader nodig heeft dan een Li accu.
Wat ook weer niet wil zeggen dat het niet werkt.
Maar elke accu heeft een bepaalde levensduur.
Vaak aangegeven door het aantal laadcycli wat die accu kan halen.
Door niet op de juiste manier te laden kan je dat heel veel bekorten.
Wil je lang plezier hebben van je dure accu, dan is de belangrijkste reden voor een lange levensduur het op de juiste manier laden en ontladen.
Druppelladen moet je niet doen bijv. bij een Lithium accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door iemand » do 8 okt 2020 14:11

Een dikke/zware diode van accu naar Caravan-12volt-systeem is mogelijk ook een oplossing.

Zo kan er nooit stroom van de "verkeerde lader' naar de accu lopen en gebruikt de X30 voor opladen alleen z'n eigen lader.
De mover wel rechtstreeks op de accu laten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

H Ensink
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 sep 2020 09:43

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door H Ensink » do 8 okt 2020 17:28

Beste mensen, dank voor alle snelle reacties.

Wellicht nog even te verduidelijking, op het moment dat de caravan op 220V is aangesloten wordt de accu via de ingebouwde acculader opgeladen. Via een normaal 220V stopcontact dat door de dealer is aangebracht en waar het netsnoer van de ingebouwde acculader permanent op is aangesloten.

Ik ga alle geboden opties nog even rustig doorlezen en kijken wat voor mij de beste/gemakkelijkste is.

Nogmaals dank voor alle reacties.

Met vriendelijke groet, Henk
Volvo XC60 T5 AWD 2018
Adria Adora 462 UP 2020

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JosD » do 8 okt 2020 18:39

Voor die enkele keer dat je geen 230v hebt zou ik de simpele variant van Chris aanhouden met het snoertje naar de dissel.
Ook aangezien ik me niet kan bedenken wanneer ik dit ooit gebruikt heb. Tuurlijk is de prik op de camping wel eens kort uitgevallen maar dit is vaak sneller opgelost dan ik het snoertje zou kunnen aansluiten mrgreen.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » do 8 okt 2020 19:12

Voor die enkele keer kun je prima die X30 gebruiken als boordaccu.
De koelkast op gas.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » do 8 okt 2020 19:24

Tuurlijk. Dat kan.
Het kan ook prima zonder 12 volt.
Ook dan is er nog steeds geen groot probleem.
De praktijk is, dat je de 12 volt uit de accu practisch nooit gebruikt met een caravan.
In tegenstelling met een camper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » do 8 okt 2020 19:57

RE.gif hij heeft het dan ook over “een enkele keer” en dat is dus geen probleem.
Onderschat deze accu niet, hij kan meer dan je denkt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » do 8 okt 2020 21:17

JosD schreef:
do 8 okt 2020 18:39
Voor die enkele keer dat je geen 230v hebt zou ik de simpele variant van Chris aanhouden met het snoertje naar de dissel.
Ook aangezien ik me niet kan bedenken wanneer ik dit ooit gebruikt heb. Tuurlijk is de prik op de camping wel eens kort uitgevallen maar dit is vaak sneller opgelost dan ik het snoertje zou kunnen aansluiten mrgreen.gif
Precies... juist dan...
Wij stonden ooit eens in de Ardeche op een camping waar de spanning regelmatig uitviel.
En dan gingen de toiletten ook dicht op die camping... iets met een pomp daar.
Met deze noodstroom constructie via de 13 polige Jaeger hadden wij wel 12 volt voor de pompjes van het toilet en de kraan, maar ook de verlichting beschikbaar.
Geen plee op de camping, wel in onze hut..
Een heel simpele constructie, maar door de eenvoud volledig Foolproof...
Het kan niet mis gaan gewoon... geen mogelijkheid tot fouten.

Je hoeft dan niets aan de huidige installatie te veranderen, de accu en lader kunnen gewoon zo blijven zitten, dat is n.l. prima.
Alleen een extra kabeltje... en dat kan je net zo maken als je zelf wilt... simpel met een paar accupoolklemmen of volledig bedraad tot in de disselbak wat ik deed.
Heb je het nodig, dan is het snel ingeplugd.
Komt de spanning op de camping weer terug, dan schakelt het automatisch door de omvormer met zijn ingebouwde relais weer naar de 230 volt om.

Het enige..
De koelkast zal nooit op de accu werken, die heeft een andere aansluitpen in de 13 polige Jaeger.
Gelukkig maar, want de KK zuipt de accu binnen de kortste keren leeg.
Die verbruikt enorm veel stroom op 12 volt, is geen accu tegenop gewassen...
Daarom werkt dat ook alleen in een aangekoppelde situatie als de motor van de auto draait.

Succes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » do 8 okt 2020 23:59

Als de stroom uitvalt.
De koelkast op gas zetten. Als je het tenminste in de gaten hebt..
Een beetje water halen. Om het toilet te spoelen enz.
Als het donker wordt een paar kaarsjes aan, of een tafellampje.
Gezellig..en je mist niks.
Zo kan het ook... knipoog.gif
Het belang van noodstroom is helemaal zo groot niet.
Het komt ook maar hoogstzelden voor dat de stroom uitvalt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11146
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » vr 9 okt 2020 07:55

Kamperen doe ik voor de lol, en niet om mij extra zorgen te maken. De reden dat ik een accu gebruik is om gepland op een stroomvrije plek te staan, in ons geval tijdens een happening bij vrienden in een hoekje op hun terrein en bij een andere gelegenheid waar ik een lang weekend stroomloos heb gestaan.

Ik heb gekozen voor een losse Li-ion accu 60 Ah, kosten iets van 160...170 euri, en de "chrissiaanse" variant overwogen: zet de accu buiten bij de aansluitstekker, en koppel de accu met een contactdoos eraan vast. Klaar is Klara dacht ik. Toch niet gekozen voor deze variant omdat ik inschatten dat de Cers van de KIP wat energie zou opsnoepen met de ingebouwde step-up converter.

Dus nu neem ik de 4 kg lichte accu gewoon los mee, en koppel deze tamelijk foolproof handmatig aan de accu aansluiting onder de bank. Het risico dat ik 'm vergeet als ik ga rijden acht ik verwaarloosbaar.

Andere invalshoek (nl geen dual use van de mover accu). Voordeel van dit draadje: je hebt keuzes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door sailor wim » vr 9 okt 2020 10:05

Dit jaar bij Bannes een gesprekje gehad met een Eriba Nova eigenaar hij had geen draadje uit naar de paal.
Zij verbleven 7 maanden in de hut.
Zonnepanelen erop en een beste natte accu bij een zijluik waar ook een kleine omvormer was.
Hij claimde €900 pj stroom kosten besparing.
KK op gas en onderweg op 12 volt.
De beste man vertelde dat hij verwachte dat de elec.prijs nog flink zo gaan stijgen op de campings vanwege de groot verbruikers.
Ik dacht nou daar zit wel wat in.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Daphne » vr 9 okt 2020 10:16

Ab schreef:
do 8 okt 2020 23:59
Als de stroom uitvalt.
De koelkast op gas zetten. Als je het tenminste in de gaten hebt..
Een beetje water halen. Om het toilet te spoelen enz.
Als het donker wordt een paar kaarsjes aan, of een tafellampje.
Gezellig..en je mist niks.
Zo kan het ook... knipoog.gif
Het belang van noodstroom is helemaal zo groot niet.
Het komt ook maar hoogstzelden voor dat de stroom uitvalt.
Precies! thumbup.gif Ik vraag me wel eens af wat de zelfredzaamheid van de gemiddelde caravanner hier is. En ja natuurlijk is de volle gereedschapskist om een ander te helpen awhoea.gif

Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat wij een contactdoos op de dissel hebben voor noodstroom. Maar dat hebben we meer ‘s avonds bij de stalling en bij onze vorige woning gebruikt en maar 1 x op een camping toen de stroom uitviel. En dat was eigenlijk niet nodig, we hadden alleen de radio aan, maar iedereen stond toch buiten te springen om aan anderen te vragen of daar de stroom ook was uitgevallen.
Ook hebben we wel eens een overnachtingsplek zonder stroom geaccepteerd toen we nog in het hoogseizoen met de kinderen op vakantie gingen. Maar dat treffen we nu nooit meer.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”