Accu werkt niet op caravan systeem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 11:42

dieseltijger schreef:
vr 16 okt 2020 15:33
<<knip>>

Edit: De mail":

Dames/heren,

Ik had een korte vraag: Ik wil een powerextreme accu (het type weet ik nog niet) permanent koppelen aan het 12V systeem van mijn Kip Shuttle caravan. Als de caravan op 230V of aan de auto is aangesloten, dan zal de omvormer van mijn caravan via de accuaansluiting een spanning aanbieden van 14,2V en een maximale stroom van 5A.

Ik heb de volgende vraag: Als de caravan op een externe stroombron wordt aangesloten dan zal de accu geladen worden via de hoofdpolen. Verloopt dit eveneens via een BMS (Battery Management Systeem) zodat er geen onveilige situatie ontstaat als gevolg van een te hoge laadspanning van één van de interne cellen?

Ik hoor graag!
En het antwoord:

Beste ....,

Ook als een PowerXtreme accu via de polen aangesloten is op een lader zal de BMS de accu en de aangesloten apparatuur aan alle kanten beveiligen. Ik neem aan dat in de caravan een lader/omvormer zit? 14,2V is voldoende voor het laden van de accu, eventueel kun je de interne lader ook aansluiten, deze staat dan parallel aan de lader van de caravan.

Mochten er nog vragen zijn, neem gerust contact op....."

Nou, voor eens en altijd duidelijk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » ma 19 okt 2020 12:14

RE.gif
Nu zijn er dus geen misverstanden meer.
Ook voor degenen die nog steeds vragen hebben, gewoon een mailtje sturen.
Ik vraag me trouwens nog steeds af waar TS, die zich in stilzwijgen hult, het vandaan heeft dat het via de polen niet mogelijk zou zijn.
Enfin, dat is afwachten dan maar..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door witjesm » ma 19 okt 2020 12:57

Ab schreef:
vr 16 okt 2020 20:19
Maar..je kunt je ook eerst afvragen of het voor jou enig nut heeft om onder het rijden de accu te gaan laden. mrgreen.gif
Ooit met een lege accu op de camping of thuis aangekomen ?
Helaas wel ja. iTBS gebruikt zelfs voor mijn accu te veel om niet serieus ontladen aan te komen. Toen mijn huidige caravan nog nieuw was waren ze vergeten de de geschakelde 12V van de trekhaak aan te sluiten op mijn boord systeem. Dat heeft de toenmalige Pb geen goed gedaan.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door witjesm » ma 19 okt 2020 13:08

Chris schreef:
vr 16 okt 2020 20:08
Ik ben nu trouwens helemaal overtuigd dat mijn volgende accu een Victron LifePo4 zal zijn..
Simpel door die aansluitmogelijkheden.
Maar zeker ook omdat er geen booster nodig is om te laden tijdens de rit.
De Victron accu heeft al voldoende aan een laadspanning van 11 volt..
Dat zijn idd mooie accu's maar ook best prijzig. Booster zit bij mij in mijn Schaudt dus laden via de polen werkt ook prima en daar zijn geen aanvullende aansluitingen voor nodig.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door atmosphere2 » ma 19 okt 2020 15:12

Bij de power extreme staat:
Laden van elke lithium accu
Het laden van een lithium accu dient secuur te gebeuren. Wij adviseren met klem om alleen de door de fabrikant geleverde (interne) acculader te gebruiken en niet op een andere wijze de accu te laden. Een normale acculader kunt u niet gebruiken om deze accu's te laden, de accu kan exploderen. Diverse caravans hebben een ingebouwd acculaadsysteem, meestal standaard aanwezig op bijvoorbeeld een Kip, Eldis, Sprite, Homecar, Chateau, maar ook als optie op nagenoeg elke andere caravan. U kunt dan eenvoudig een accu aansluiten op het boardnet. Het ingebouwd laadsysteem laadt de accu ook op. Wij adviseren een Lithium accu hier niet op aan te sluiten. Wij kunnen wel een boardnet aansluiting realiseren, waarbij de accu niet geladen wordt via het interne systeem.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 16:19

Dat heb ik ook gelezen, hetgeen voor mij de aanleiding was om "recht tussen de ogen" heel expliciet te vragen aan de importeur/leverancier of dat nu wel of niet kan. Het antwoord vindt je in de mail (ja het kan). Sterker: zij stellen dat het BMS de accu via de polen (eveneens) beveiligt.

Ik denk dat we het daarmee moeten doen, en niet net zo lang de herhaaldelijke vraag moeten stellen totdat (bij wijze van spreken) de schoonmaakster antwoord dat het niet kan - en dan denken: "Zie je wel". We hebben nu uitsluitsel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door witjesm » ma 19 okt 2020 16:39

atmosphere2 schreef:
ma 19 okt 2020 15:12
Wij adviseren een Lithium accu hier niet op aan te sluiten. Wij kunnen wel een boardnet aansluiting realiseren, waarbij de accu niet geladen wordt via het interne systeem.[/b]
Dat hebben wij natuurlijk ook gelezen maar in dit draadje staan meerdere referenties naar informatie van de fabrikant die dit tegen spreken!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 18:21

Alles overziend denk ik dat bedoeld wordt dat een lader om te laden optimaal is qua laadresultaat. Maar dat het geen schade of risico's met zich meebrengt om de powerextreme met de polen aan te sluiten op het boordnet terwijl er een externe stroombron is (lees: de accu wordt dan via de polen opgeladen).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door atmosphere2 » ma 19 okt 2020 21:31

dieseltijger schreef:
ma 19 okt 2020 16:19
Dat heb ik ook gelezen, hetgeen voor mij de aanleiding was om "recht tussen de ogen" heel expliciet te vragen aan de importeur/leverancier of dat nu wel of niet kan. Het antwoord vindt je in de mail (ja het kan). Sterker: zij stellen dat het BMS de accu via de polen (eveneens) beveiligt.

Ik denk dat we het daarmee moeten doen, en niet net zo lang de herhaaldelijke vraag moeten stellen totdat (bij wijze van spreken) de schoonmaakster antwoord dat het niet kan - en dan denken: "Zie je wel". We hebben nu uitsluitsel.
De verwachting is dat uiteindelijk iedereen zal overgaan op lithium , het zal nog effecienter gaan worden , tesla heeft verbazingwekkende nieuwe cellen gemaakt en getest, maar nog niet op de markt gebracht). Daarom is dit onderwerp meer in het algemeen ook van belang en interessant .
Uw accu heeft kennelijk een common port voor zowel het laden als de belasting (net als bij loodaccu) met een inwendige lader die er ook weer parallel overheen geschakeld staat, klopt dat?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » ma 19 okt 2020 21:59

Om de verwarring niet maximaal te maken - even een stapje terug. Als je een accu op het 12V boordnet aansluit, en vervolgens een externe stroombron aansluit op de caravan, dan zal de omvormer of het centrale energiesysteem, de laadbooster - just name it - een spanning van meer dan 14v op het boordnet introduceren. Dit heeft tot gevolg dat de accu over de polen gaat opladen.

Of het een loodaccu, Li-ion accu, of LiFePO4 accu betreft of niet: de accu gaat laden. Ook als er een aparte laadpoort is. En dan kan het gevaarlijk worden bij de Lithium varianten: er staan 3 of 4 cellen in serie waarover meer dan 14 volt laadspanning wordt aangelegd. Als een van de cellen in serie volgeladen is, dan kan - zonder tegenmaatregelen - deze cel door de voortdurende laadstroom de cel overladen worden. Dat heeft tot gevolg dat er gas gegenereerd wordt, de temperatuur oploopt, enzovoorts.

Daarom was mijn vraag of er in de powerextreme een BMS is toegepast die eveneens via laden via de polen actief is. Bij overspanning van één van de cellen, wordt de laadstroom afgevoerd. Wel, dat is het geval volgens de leverancier. Dus jouw vraag is weliswaar zinnig - maar heeft niet betrekking op het risico van het laden via de polen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 20 okt 2020 11:48

atmosphere2 schreef:
ma 19 okt 2020 15:12
Bij de power extreme staat:
Laden van elke lithium accu
Het laden van een lithium accu dient secuur te gebeuren. Wij adviseren met klem om alleen de door de fabrikant geleverde (interne) acculader te gebruiken en niet op een andere wijze de accu te laden. Een normale acculader kunt u niet gebruiken om deze accu's te laden, de accu kan exploderen. Diverse caravans hebben een ingebouwd acculaadsysteem, meestal standaard aanwezig op bijvoorbeeld een Kip, Eldis, Sprite, Homecar, Chateau, maar ook als optie op nagenoeg elke andere caravan. U kunt dan eenvoudig een accu aansluiten op het boardnet. Het ingebouwd laadsysteem laadt de accu ook op. Wij adviseren een Lithium accu hier niet op aan te sluiten. Wij kunnen wel een boardnet aansluiting realiseren, waarbij de accu niet geladen wordt via het interne systeem.
Ik heb deze post voorgelegd aan de fabrikant van de X30 en hierbij hun antwoord.
B7FCB98F-5572-44E8-AD1A-4D37B43432BC.jpeg
Het is dus een gebruikers verhaal dat niet bij Emergo vandaan komt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » di 20 okt 2020 14:34

Dat is dan weer een beetje in tegenspraak tot hun eigen documentatie. Zie de waarschuwing.
Ergens snap ik dat wel.
Er zijn veel verschillende caravans.
Met veel verschillende omvormers.
De meesten kunnen niet eens fatsoenlijk laden.
Als fabrikant zou ik dan ook adviseren om uitsluitend de ingebouwde lader te gebruiken. Die is echt dedicated voor deze accu mag ik aannemen.
Aansluiten op het boord systeem heeft ook weinig meerwaarde.
Uitzonderingen daargelaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » di 20 okt 2020 20:48

En hier de binnenkant van mijn TinTong Li-ion accu:
PSX_20201020_191530.jpg
PSX_20201020_191658.jpg
Ik had aangenomen dat er maar zes cellen in zouden zitten, maar even het plastic jasje bepoteld: het zijn "tig" verticaal opgestelde, kleinere cellen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

H Ensink
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 9 sep 2020 09:43

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door H Ensink » wo 21 okt 2020 11:44

Dank voor alle reacties die mijn vraag heeft opgeleverd.

Wellicht nog ter verduidelijking. Mijn vraag kwam voort uit het feit dat de caravandealer bij het vervangen van de accu door de X30 meedeelde dat de accu dan niet meer als noodstroom voor de caravan gebruikt kon worden omdat hij niet op de druppelaar van het systeem mocht worden aangesloten, omdat deze voorzien was van een eigen laadsysteem. De accu is door hun van het systeem ontkoppeld en bij de accu is een 220V aansluiting geplaatst voor de interne lader.

Nu begrijp ik uit de vele reacties dat dit wel mogelijk zou zijn en zijn er ook nog andere bruikbare opties aangeboden. Hartelijk dank daarvoor. Omdat de caravan nu in de winterstalling staat heb ik nog even de tijd om de voor mij beste oplossing uit alle geboden opties te halen. Want ik wil de accu wel kunnen gebruiken voor de stroomvoorziening van de caravan.

Vriendelijke groet!
Volvo XC60 T5 AWD 2018
Adria Adora 462 UP 2020

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door atmosphere2 » wo 21 okt 2020 17:16

Ab schreef:
di 20 okt 2020 14:34
Dat is dan weer een beetje in tegenspraak tot hun eigen documentatie. Zie de waarschuwing.
Ergens snap ik dat wel.
Er zijn veel verschillende caravans.
Met veel verschillende omvormers.
De meesten kunnen niet eens fatsoenlijk laden.
Als fabrikant zou ik dan ook adviseren om uitsluitend de ingebouwde lader te gebruiken. Die is echt dedicated voor deze accu mag ik aannemen.
Aansluiten op het boord systeem heeft ook weinig meerwaarde.
Uitzonderingen daargelaten.
Mee eens , en als je de accu wilt gebruiken als noodstroom voorziening zet je gewoon een schakelaar om.
Mijn punt was dat een permanente koppeling aan het laadsysteem vande caravan, de lithium cellen continu op hun hoogste spanning houd (zonder te overladen) Dat is niet gevaarlijk maar zorgt voor een kortere levensduur van de cellen. Cellen die op 50% van hun lading zitten kunnen veel langer mee gaan. Ik heb hier cellen van 6 jaar oud die 6 jaar lang niet geladen zijn op 50% lading . Er gebeurd dan vrijwel niets in de cellen, ze blijven jaren lang goed.
Ook de levensduur van fietsaccus wordt aanzienlijk langer wanneer je de accu na het laden steeds van de lader afhaalt . De spanning zakt dan namelijk al vrij snel naar een betere bewaar spanning. Van 4,2 naar 4,1 volt. En dat maakt al een verschil. Voor lifepo4 gaat het ook op maar dan met andere spanningen.

Ik zal hierover wel een nieuw draadje starten want ik ga een beetje off topic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » wo 21 okt 2020 17:37

Klopt. Mijn fietsaccu's gaan inmiddels al 12 jaar mee.
Met nog maar heel weinig capaciteitsverlies.
Indertijd wel gekozen voor lifepo4.
Enig nadeel..een beetje groter en zwaarder dan li accu's.
Maar ook dit gaat iets off topic.
Hoewel..het demonstreert wel de vruchten die je plukt van een juiste manier van laden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » wo 21 okt 2020 18:35

atmosphere2 schreef:
wo 21 okt 2020 17:16
<knipperdeknip> Cellen die op 50% van hun lading zitten kunnen veel langer mee gaan. Ik heb hier cellen van 6 jaar oud die 6 jaar lang niet geladen zijn op 50% lading . Er gebeurd dan vrijwel niets in de cellen, ze blijven jaren lang goed.
Ook de levensduur van fietsaccus wordt aanzienlijk langer wanneer je de accu na het laden steeds van de lader afhaalt . De spanning zakt dan namelijk al vrij snel naar een betere bewaar spanning. Van 4,2 naar 4,1 volt. En dat maakt al een verschil. Voor lifepo4 gaat het ook op maar dan met andere spanningen.

Ik zal hierover wel een nieuw draadje starten want ik ga een beetje off topic
Je slaat de spijker op z'n kop. Daarom vind ik het prima als de Litium accu's in ieder geval gedeeltelijk ontladen zijn als ze niet gebruikt worden. De link naar de Battery University is een goeie trouwens: https://batteryuniversity.com/
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » wo 21 okt 2020 23:29

Een goede lader voor een lifepo4 accu is een lader die de accu niet verder laadt als max 90 %.
En als dat bereikt wordt, meteen afschakelt.
Vertrouw niet alleen op het BMS.
Dat moet je eigenlijk hoofdzakelijk zien als een uiterste bescherming voor de accu.
Een lifepo4 die te ver ontladen of geladen wordt, is onherstelbaar beschadigd.
Kijk ook uit bij winterkamperen.
Onder het vriespunt een lifepo accu laden kan de accu ook laten hemelen. Niet laden onde de 5 graden C als je safe wilt blijven.

Volgeladen wegzetten in de stalling is ook geen goed idee.
Let daar op, zeker als de accu onder het rijden ook geladen wordt. Dan kom je altijd aan bij de stalling met een volle
accu.
Inderdaad is de bewaar lading voor langere tijd max 60 % volgeladen het beste voor een lange levensduur.
Dit volledig in tegenstelling tot een loodzuur accu.
In de winter laden moet je dus ook niet doen.
Druppelladen al helemaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door atmosphere2 » zo 25 okt 2020 16:15

En dat is een belangrijk voordeel van lithium + de bescherming tegen diepte ontlading.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door atmosphere2 » zo 25 okt 2020 16:19

dieseltijger schreef:
di 20 okt 2020 20:48
En hier de binnenkant van mijn TinTong Li-ion accu:


Ik had aangenomen dat er maar zes cellen in zouden zitten, maar even het plastic jasje bepoteld: het zijn "tig" verticaal opgestelde, kleinere cellen.
Meerdere kleinere cellen hebben als voordeel dat de accu blijft werken als er een cel kapot gaat.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door eurotrotter » zo 25 okt 2020 17:48

JosD schreef:
do 8 okt 2020 18:39
Voor die enkele keer dat je geen 230v hebt zou ik de simpele variant van Chris aanhouden met het snoertje naar de dissel.
Ook aangezien ik me niet kan bedenken wanneer ik dit ooit gebruikt heb. Tuurlijk is de prik op de camping wel eens kort uitgevallen maar dit is vaak sneller opgelost dan ik het snoertje zou kunnen aansluiten mrgreen.gif
IK heb ook al jaren de simpele oplossing van Cris op mijn caravan.
Na de caravan te hebben afgekoppeld gaat de stekker eenvoudig direct in de contactdoos op de dissel.
Of ik m nu in de contactdoos doe of in de stekkerhouder: die op de meeste dissels aanwezig is maakt niet uit.
Al verschillende keren meegemaakt dat de stroom op de camping uitviel,maar bij ons het licht gewoon aanbleef,en daar hoefde ik de caravan niet voor uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door eurotrotter » zo 25 okt 2020 17:58

atmosphere2 schreef:
zo 25 okt 2020 16:19
dieseltijger schreef:
di 20 okt 2020 20:48
En hier de binnenkant van mijn TinTong Li-ion accu:


Ik had aangenomen dat er maar zes cellen in zouden zitten, maar even het plastic jasje bepoteld: het zijn "tig" verticaal opgestelde, kleinere cellen.
Meerdere kleinere cellen hebben als voordeel dat de accu blijft werken als er een cel kapot gaat.
Cellen in een accu zijn toch altijd in serie aangesloten??
Als er dan één cel kapot is werkt de hele accu toch niet meer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door eurotrotter » zo 25 okt 2020 18:01

Nog even een(misschien dom) vraagje mrgreen.gif :
in deze discussie word verschillende keren gesproken van "over de polen laden"die begrijp ik even niet,je kunt een accu toch alleen laden als de kabel van de lader of de dynamo op de polen aangesloten is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » zo 25 okt 2020 19:05

Geen stomme vraag. In tegenstelling tot wat bij lodaccu's het geval is, is het overladen van een Lithium-ion cel gevaarlijk: zodra de cel volgeladen is, zal verder laden leiden tot de uitstoot van gassen, generatie van warmte, en die warmte versterkt de chemische reactie alleen maar.

Cellen zijn nooit allemaal gelijk qua capaciteit en andere eigenschappen. Zet je 3 cellen in serie en je gaat de cellen in serie laden, dan is de kans aanwezig dat één van de betrokken cellen vol is voordat de andere cellen vol zijn. De spanning over de in serie geschakelde cellen blijft dan binnen de 3 * 4,18V - maar ondertussen gaat 1 cel ellende veroorzaken.

Dus wordt bij goedkope BMS-en de spanning van de afzonderlijke cellen gemeten tijdens het laden, en wordt - bij het bereiken van de maximale spanning de cel min-of meer geby-passed. Als jouw BMS laden via de accupolen ondersteunt, moet deze ook zo gedimensioneerd zijn dat deze bestand is tegen sterke ontlaadstromen van enkele tientallen amperes of meer. Als jouw BMS laden via een aparte laadingang ondersteunt, dan hoeft deze alleen maar bestand te zijn tegen de laadstroom. Deze is factoren lager dan in het vorige geval.

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » zo 25 okt 2020 19:11

Niet helemaal waar.
Een te volle cel wordt als het ware " afgetopt" bij een goedkopere BMS, waardoor het teveel aan spanning feitelijk " weggegooid " wordt na het laden, waardoor alle cellen de spanning krijgen van de laagste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”