Accu werkt niet op caravan systeem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » vr 9 okt 2020 10:43

RE.gif

Maar ja... je kent me he..
Als ik maar ruik dat ik wat kan knutselen zal ik het niet laten... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door WillyL » za 10 okt 2020 00:45

Na zo enkele replies geleden gelezen te hebben versta ik niet al te best dat iemand de uitleg van Ab niet verstaat. Maar dat zal aan mij liggen.

Nog eens recapituteleren...

1/ de gebruikte accu heeft een eigen voeding en kan of mag niet geladen worden tijdens het rijden maar moet wel (in nood) voor licht in de caravan zorgen en ook de mover bedienen. Die moet dus niet aan een aparte druppellader of rechtstreeks op het 12 v netwerk van de caravan want dan zou die laden via die weg, en dat mag dus niet.
2/ oplossing 1 zonder veel poeha, trek een draad van de accu naar de dissel vooraan en zet hier een vrouwelijke connector (stopcontact dus) op zoals er een op de auto staat en sluit de pin euh, 9 en 10 hierin aan (sorry, toch even die nummers checken en vooral plus en min op de correcte pin, niet vergissen!).
Bij nood kan je de gewone stekker die je normalieter in de auto stopt in die andere stoppen. Tijdens het rijden wordt de accu niet vanuit de auto opgeladen want dan steekt de stekker in de auto en niet in dat stopcontact vanaf de acuu.
Dit systeem in koneriproef en poepsimpel.
3/ wil je ingewikkelder, trek die draad dan naar het vooronder, of de plek waar de 12 v van de auto verdeeld wordt. Zet een relais dat aantrekt wanneer de geschakelde spanning van de auto aan staat. Verbind de 12 v van de moveraccu met de ruststandplug op het relais, de plug aan de andere kant verbind je met de constante leiding uit de auto, en de middenplug met de 12 volt die in de caravan naar de schakeleenheid walstroom/auto gaat.. Vergeet de zekeringen niet.
Iets ingewikkelder maar zo heb je steeds spanning, ofwel op 230 van de wal, valt die weg en staat de auto aan dan komt de spanning van de auto en staat die ook uit (of los) dan levert de accu de nodige stroom.
Dat je deze uitleg niet snapt kan ik dan weerom wel begrijpen. Een prent zou het duidelijker voorstellen.
Terloops, het systeem uit punt 3 heb ik gebruikt en het is volautomatisch en toch blijft de accu volledig gescheiden van auto en watstroomomvormer. Die laatste schakelt wel de stroom vanaf de 'auto' af wanneer er 230 v is, je hoort een duidelijke klik wanneer dat gebeurt of de spanning wegvalt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » za 10 okt 2020 16:54

RE.gif

Uhh Willy..

Het lijkt een beetje Adacadabra... maar is er bij jou geen mogelijkheid dat de autoaccu en de caravan accu gelijk aan zullen staan in standje 3 ??
Die verdeelplek in de caravan van de auto 12 volt is nl in de huidige omvormer... daar zit een relais welke voor die omschakeling zorgt... met 230 volt als voorkeur.
Volautomatisch is heel goed... maar dan wel het relais op de juiste plek zetten...tussen de hiervoor beschreven draad en de boordaccu.
Maak er een 3 weg systeem van met relais... niet moeilijk..

Maar ik kan het ook niet juist begrijpen hoor...en dat je het wel goed en safe hebt zitten...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » za 10 okt 2020 17:12

Nog even.
Bij onze caravanhandleiding staat het volgende:
Acculader. Het systeem heeft een intelligente driefasen lader.
Tijdens fase 1 wordt de accuspanning geleidelijk verhoogd terwijl de stroom wordt beperkt om het laadproces te starten en de accu te beschermen. In fase 2 stijgt de spanning naar 14,4 V om de accu op te laden.
Wanneer de accu is opgeladen wordt de spanning in fase 3 verlaagd naar 13,6 V om ge zorgen voor een druppellaadstroom waarmee de accu opgeladen wordt gehouden. De oplader kan desgewenst continu aan gelaten worden.
Verder het systeem is tevens geschikt voor lithiumbatterijen met ingebouwde BMS.
Dus het druppelladen is geen enkel probleem.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7998
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ron » za 10 okt 2020 17:17

In motorfietsen worden zo vaak Lithium ion gemonteerd.
met echt wel een aansluiting op de dynamo.
De regelaar die op de accu zelf gemonteerd zit regelt de stroom.
Dus ik zou maar eens bij de fabrikant van de accu informeren
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door witjesm » ma 12 okt 2020 10:57

Er bestaat voor deze accu een door de levarancier geleverde 12V booster lader die gewoon net als andere boosters 14.2V levert en deze accu via de polen laad. Ik zou dus echt niet weten waarom deze acuu NIET zoals eerder in dit draadje beschreven door het boordsysteem geladen zou kunnen worden. Het enige verschil tussen een Gel accu en Li is dat de stroom niet reduceerd als de accu voller wordt omdat de interne weerstand niet verandert. Ik heb weleenswaar een andere Li accu maar die staat wel gewoon aangesloten op een Schaudt 409 met dipswitch op GEL. Omdat mijn accu een BT app heeft kun je zien wat de laad of lever stroom is. Bij mijn accu zie je dat de laadstroom vrijwel tot het eind 28 Amp blijft aangeven en dan sluit de accu de laadcycles af. Pas als de accu minder dan 90% vol is gaat deze weer stroom vragen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » ma 12 okt 2020 19:07

Het gaat hier over een accu met een ingebouwde lader die gewoon goed werkt.
De vraag is niet hoe te laden.
De vraag is hoe de accu al noodstroom te gebruiken.
Daarvoor is de oplossing al gegeven.
In het eerste antwoord al.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » ma 12 okt 2020 19:29

RE.gif
Het laatste zinnetje van TS ja. Maar de rest toch echt niet Ab.
Dat gaat over het niet kunnen laden van de accu mbv druppellader en /of omvormer omdat deze accu een ingebouwde lader heeft.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » ma 12 okt 2020 19:34

RE.gif
Maar die ingebouwde lader in die accu kan je er niet uitslopen... dat is een BMS...
En een BMS is heel slim, gebruik dat dan ook.
Daarom zijn er al zoveel oplossingen gegeven, TS had op 8 oktober al genoeg info om hier een beslissing mee te gaan nemen.

De spanning blijft er nog in.... ( grapje.. woordspeling.. mrgreen.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Ab » ma 12 okt 2020 20:26

JanPunne schreef:
ma 12 okt 2020 19:29
RE.gif
Het laatste zinnetje van TS ja. Maar de rest toch echt niet Ab.
Dat gaat over het niet kunnen laden van de accu mbv druppellader en /of omvormer omdat deze accu een ingebouwde lader heeft.

Het kan wel.
Maar in de accu waar het hier over gaat, zit een ingebouwde lader.
Die zit aangesloten door middel van een BMS op de afzonderlijke cellen van de accu.
Elke cel wordt door die BMS gebalanceerd, (afgezien van nog veel andere functies) zodat elke cel hetzelfde voltage, en inwendige weerstand krijgt.
Laden via de accupolen kan ook.
Dat werkt best een heel tijdje. De laadstroom komt best wel aan in de accu.
De vraag is echter dan wel, of het balanceren van de losse cellen onderling nog steeds op de goede manier gebeurt.
En dat is best belangrijk voor een goede werking en een lange levensduur.

Btw..ik lees de vraag toch anders. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11145
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door dieseltijger » ma 12 okt 2020 22:18

Ab schreef:
ma 12 okt 2020 20:26

De vraag is echter dan wel, of het balanceren van de losse cellen onderling nog steeds op de goede manier gebeurt.
En dat is best belangrijk voor een goede werking en een lange levensduur.

Btw..ik lees de vraag toch anders. knipoog.gif
...en de veiligheid. Één overladen cel kan een gasmengsel bestaande uit waterstof, koolmonoxide en koolzuur produceren, opzwellen en in brand vliegen. Dat die batterij gaat hemelen zal mij een rotzorg zijn - maar als de boel in de hens vliegt: dat is minder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 13 okt 2020 11:27

EA1D6715-C908-483F-9CFE-4F060B826192.jpeg
Antwoord van de fabrikant.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door witjesm » di 13 okt 2020 12:06

Ab schreef:
ma 12 okt 2020 19:07
Het gaat hier over een accu met een ingebouwde lader die gewoon goed werkt.
De vraag is niet hoe te laden.
De vraag is hoe de accu al noodstroom te gebruiken.
Daarvoor is de oplossing al gegeven.
In het eerste antwoord al.
Er wordt gesteld dat "doordat hij niet via de caravan lader geladen kan worden" zoek ik een oplossing om hem toch als noodstroom accu kan gebruiken. Als je het laad probleem oplost los je automatisch ook de vraag van TS op. Dit is dus juist wel een antwoord op de vraag.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 13 okt 2020 12:45

RE.gif sterker, TS heeft het woord noodstroom nergens gebruikt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Daphne » di 13 okt 2020 12:53

RE.gif

Dan moet je toch het openingsbericht van TS lezen. Het woord nood wordt niet gebruikt maar wel caravan van stroom voorzien als 230V niet voor handen is. Als dat geen noodstroom is, dan vreet ik m’n schoen op knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 13 okt 2020 13:19

RE.gif Zoals je dan ook gelezen zou moeten hebben dat ik schreef dat deze accu wel degelijk door de omvormer/lader van stroom kan worden voorzien.
Alle antwoorden richtten zich op zijn laatste zinnetje en gaan voorbij aan het andere wat zo stellig door TS beweerd wordt.
Vandaar ook de reactie van Enduro waar precies beschreven wordt hoe het wel werkt.
Waarom TS daar, het niet kunnen laden via de omvormer, mee aan komt is nog steeds de vraag, heeft zijn dealer dat gezegd of is dat zijn eigen mening..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » di 13 okt 2020 15:12

Even over het antwoord van de fabrikant.
Die schrijft over 2 parallel staande laders..
De Schaudt SCV 414 en de interne lader...
Daarbij krabbel ik wel even op mijn hoofd... uhhh.
Gaat dan de ene lader de ander niet opblazen?..
Of beschermt de BMS dat...En dat schrijft hij wel..
Eén ding zeker...
Ik ga dat echt niet proberen..ik ben niet zo van de rooksignalen..

Wel weet ik dat de Victron hier een aparte ingang voor heeft...
En voor laden onderweg al voldoende heeft aan 11 volt om de lifepo4 te laden..
Anders geschakelde BMS.

Maw..
Kan die fabrikant eens een demo geven...zeer interessant..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 13 okt 2020 15:33

RE.gif
De persoon in kwestie heeft zich ingelezen op dit onderwerp en blijk zich ook aangemeld te hebben voor caravanforum.
Dus als hij “member” is zal hij dat laten weten en kun je hem ook vragen stellen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » di 13 okt 2020 16:39

BED36100-1143-48AE-BBEA-B7168E73EFF2.jpeg
En hier de reactie van onze caravandealer over de aansluiting op het boordsysteem van de caravan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Homesweethomecar
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 okt 2020 08:25

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Homesweethomecar » wo 14 okt 2020 10:22

De X30 wordt regelmatig geplaatst in caravans met een eigen laadsysteem (Eriba, Adria, Kip, Sprite). In het geval van de Schaudt CSV414 dient de battery selector op lood-gel gezet te worden (14,3V). Soms wordt ook de interne lader van de accu aangesloten waardoor er dus 2 laders parallel staan, de lader van de caravan laadt dan tot 14,3V, de interne lader zal dan nog het (heel kleine) laatste beetje lading tot 14,6V verzorgen (dit is nog geen 1%).

De 230V lader van de caravan laadt met 28A tot de spanning 14,3V is, daarna loopt de laadstroom terug tot de accu vol is.

Na de hoofdlading gaat de lader over op floatcharge, de spanning wordt op 13,8V gehouden. Dit is zoals ik het zie geen druppellading.

Als de accu aangesloten is op het boordsysteem wordt de laadstroom aangeboden via de accupolen. Ook dan zal de BMS de accu beveiligen. Er is dus geen risico van brand zoals in één van de reacties wordt gesteld. Bij LiFePO4 is dat sowieso uitgesloten, ik durf zelfs te stellen dat PowerXtreme accu’s veiliger zijn dan loodaccu’s.

Tijdens het rijden wordt de accu geladen via de battery booster met maximaal 8A, er is dus geen rechtstreekse verbinding tussen start- en boordaccu. De laadbooster fungeert in feite ook als laadstroombegrenzing.

Sommige dealers sluiten de interne lader niet aan (scheelt installatie van een stopcontact) maar adviseren om voor en na de stalling de accu met de interne lader volledig te laden.

Het is beter om een PowerXtreme accu niet aan een druppellader te zetten en het is ook niet nodig; de zelfontlading is bijzonder laag (< 3%/maand), 1 x per half jaar laden is meer dan voldoende.
Wel belangrijk is om gedurende de stalling de accu los te koppelen van het boordsysteem. Dit kan dmv van een massaschakelaar of door één accupool los te nemen. Bij de huidige PowerXtreme accu’s die voorzien zijn van Bluetooth kan de accu ook uitgeschakeld worden dmv de PowerXtreme app.

In feite is het boordsysteem van een caravan vergelijkbaar met dat van een camper. De PowerXtreme X75 en X125 worden veelvuldig toegepast icm Schaudt apparatuur met identieke laadspanningspecificaties.
Laatst gewijzigd door Homesweethomecar op wo 14 okt 2020 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Homesweethomecar
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 okt 2020 08:25

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Homesweethomecar » wo 14 okt 2020 10:27

Ter aanvulling: het parallel aansluiten van 2 laders is in feite hetzelfde als dat er een 230V lader en een solar regelaar aangesloten zijn.
In de Adria van vraagsteller kan de X30 dus gewoon aangesloten worden, de accu wordt dan tijdens het rijden geladen en bij wegvallen van walstroom schakelt de stroomvoorziening automatisch over op de accu.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » wo 14 okt 2020 13:15

RE.gif en RE.gif

Dussss.
De BMS beveiligt EN ontkoppeld de event. dubbel aangesloten laders..
Dat is heel mooi.

Direct daaruit volgt..
Is dat voor de X1O en 20 ook zo??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Homesweethomecar
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 okt 2020 08:25

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Homesweethomecar » wo 14 okt 2020 15:43

X10 en X20 hebben ook een BMS die op dezelfde manier werkt. X30 kan continu 150A leveren, X10 en X20 100A (en hebben BlueTooth waardoor je met de PowerXtreme app de accu kunt monitoren).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door Chris » wo 14 okt 2020 21:33

RE.gif

Thanx.... ik heb veel geleerd over de X10,20 en 30 in die paar regeltjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Accu werkt niet op caravan systeem

Bericht door JanPunne » wo 14 okt 2020 21:38

Hopelijk heeft TS dat nu ook gedaan.
Ik vraag me nog steeds af waar hij het vandaan heeft dat het laden via de omvormer/lader niet mogelijk zou zijn.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”