Piekbelasting vloerverwarming
Piekbelasting vloerverwarming
Ik ben in het bezit van een Bürstner averso top caravan. Bouwjaar 2013. Het is mij verscheidene keren overkomen dat wanneer de vloerverwarming wordt ingeschakeld de aardlekschakelaar van de elelectriciteitsvoorxiening van de camping eruit gaat. Dit is uiteraard een vervelende situatie.
Voor zover ik kan nagaan is er steeds sprake van een 6 ampère stroomvoorziening van de camping.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Voor zover ik kan nagaan is er steeds sprake van een 6 ampère stroomvoorziening van de camping.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
Piekbelasting vloerverwarming
Ik denk niet de aardlekschakelaar maar wel gewoon de zekering.
Dit komt dan omdat je simpelweg te veel stroom verbruikt, 6 ampere is niet veel, dus als je naar de vloerverwarming nog een kleine 800 Watt verbruikt met andere verbruikers dan ben je er zeker.
Je mag bij 230Volt maar 1380 Watt verbruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Dit komt dan omdat je simpelweg te veel stroom verbruikt, 6 ampere is niet veel, dus als je naar de vloerverwarming nog een kleine 800 Watt verbruikt met andere verbruikers dan ben je er zeker.
Je mag bij 230Volt maar 1380 Watt verbruiken
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Koelkast 120w + vloerverwarming 300w (?) + trumatherm (warm water) 300 w, zit je al snel aan 720 w. Gebruik je nog wat halogeenlampjes van 10 of 20w elk en misschien zelfs een Truma Ultraheat dan zit je boven je limiet.
Het kan natuurlijk ook dat die zekering op de camping versleten is en eerder afslaat dan 6A, bij 4 bv..
Een vuistregeltje om Watt om te rekenen naar Amperes, soms wordt het vermogen in W ook uitgedrukt als VA, wat een beetje de vorm van een W heeft. In alle geval W=V * A (230*6) en of in de andere richting: W/V =A.
Het kan natuurlijk ook dat die zekering op de camping versleten is en eerder afslaat dan 6A, bij 4 bv..
Een vuistregeltje om Watt om te rekenen naar Amperes, soms wordt het vermogen in W ook uitgedrukt als VA, wat een beetje de vorm van een W heeft. In alle geval W=V * A (230*6) en of in de andere richting: W/V =A.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Een versleten zekering heb ik nog nooit van gehoord
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Als dit meteen bij het inschakelen gebeurt en het zou de zekering van 6A. zijn, dan zit je qua gebruik waarschijnlijk een stuk boven die 6A. want er wordt normaliter gewerkt met trage zekeringen en die kunnen een beetje overbelasting wel een tijdje aan. Men doet dat vanwege de aanloopstroom die veel apparaten hebben. Zou de zekering meteen bij de aangegeven waarde uitspringen, dan zouden er vele regelmatig bij de receptie staan omdat de zekering eruit ligt. Je hebt het ook over de aardlekschakelaar. Heb jij er zelf ook een in de caravan? Zo niet, dan gaat die van de camping als je een aardlek hebt dat boven een bepaalde waarde (0.035mA.) komt. In dat geval is er iets niet in orde met je elektrische installatie in de caravan. In jouw geval zou daar de vloerverwarming dan een rol in moeten spelen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Ja, dat kan simpelweg door de trafo komen. In mijn caravan wordt een grote ringkerntrafo toegepast voor de VV, en die kan een inschaklestroom genereren waarop de aardlek er uit springt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Er moet iets anders aan de hand zijn. Vloerverwarming gebruikt niet zoveel. Bij mij 0.6A (als hij net is ingeschakeld). Zou inhouden dat je al tegen het gebruik van de 6A van de camping aanzit. Zekeringen zijn altijd traag en inschakelen zou de zekering niet mogen laten springen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Toch kan er verschil in automaten zitten. Momenteel sta ik oo een camping met max 4 ampère ( ja ze zijn er nog).
Op de ene aansluiting en bij het gebruik van het oventje (800 watt) sloeg de automaat er na 1 a 2 minuten uit. Andere stroompaal gepakt en geen probleem. Afwijking hoeft natuurlijk maar weinig te zijn.
Waarschijnlijk al een oude installatie, wellicht al 25 jaar oud.
Op de ene aansluiting en bij het gebruik van het oventje (800 watt) sloeg de automaat er na 1 a 2 minuten uit. Andere stroompaal gepakt en geen probleem. Afwijking hoeft natuurlijk maar weinig te zijn.
Waarschijnlijk al een oude installatie, wellicht al 25 jaar oud.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Bij 6A is het bij ons nog nooit een probleem geweest om vloerverwarming te gebruiken.
Test het eens door alles in de caravan uit te doen en dan alleen de vloerverwarming aan. Als het probleem dan nog ontstaat dan weet je wat de schuldige is. Springt er niets uit, dan één voor één weer alles inschakelen en kijken wanneer de boel eruit klapt.
Test het eens door alles in de caravan uit te doen en dan alleen de vloerverwarming aan. Als het probleem dan nog ontstaat dan weet je wat de schuldige is. Springt er niets uit, dan één voor één weer alles inschakelen en kijken wanneer de boel eruit klapt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Weet je of de automaat er uit ging op te hoog stroomverbruik of kan het ook op een aardlek geweest zijn. Het resultaat is voor jou als gebruiker hetzelfde.
Weet dat een vochtig stopcontact ook een aardlek kan veroorzaken. Zolang dat beneden de drempelwaarde zit gebeurt er niets. Heeft jouw caravan ook een klein aardlek (het komt vaker voor dan je denkt) dan kunnen die twee aarddlekken samen de drempelwaarde overschrijden met als resultaat uitval op aardlek.
Neem je een ander stopcontact wat dit aardlek niet heeft dan gaat het wél goed. Voor jou lijkt het verschil in de achterliggend installatie te zitten terwijl het probleem in werkelijkheid toch ervoor zit.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Had het verbruik van de vloerverwarming verkeerd bekeken. Indien je al hoog in je verbruik zit en dan 1,5 Amp erbij op gooit voor de vloerverwarming kan dat de oorzaak zijn. Anders alles uit en per stap aanzetten en kijken wat er gebeurd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Een versleten of eerder kapotte zekering heb ik anders ook eens gehad. Het was er een die eerder gebruikt werd als schakelaar dan als zekering en bij vrij geringe aanraking schoot die al in veiligheid. Ook belasten moest ik niet doen met het vermelde vermogen (was in een overnomen huis met 'wat. gebricoleer door een vorige gebruiker).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Hartelijk dank voor de verkregen reacties. Ik ga met enkele suggesties zeker aan de gang. Alleen vraag ik mij af waarvoor de resetknop dient die op de transformator zit. Het betreft een transformator van het merk: Sem Suhner 67/130 Schirmeck, 24v/350VA.
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Nee, was de automaat. Heb het door gegeven aan de beheerder die vervolgens bevestigde dat er meer mensen last van hadden op die aansluiting.JPGeetje schreef: ↑wo 23 sep 2020 09:34Weet je of de automaat er uit ging op te hoog stroomverbruik of kan het ook op een aardlek geweest zijn. Het resultaat is voor jou als gebruiker hetzelfde.
Weet dat een vochtig stopcontact ook een aardlek kan veroorzaken. Zolang dat beneden de drempelwaarde zit gebeurt er niets. Heeft jouw caravan ook een klein aardlek (het komt vaker voor dan je denkt) dan kunnen die twee aarddlekken samen de drempelwaarde overschrijden met als resultaat uitval op aardlek.
Neem je een ander stopcontact wat dit aardlek niet heeft dan gaat het wél goed. Voor jou lijkt het verschil in de achterliggend installatie te zitten terwijl het probleem in werkelijkheid toch ervoor zit.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie
Re: Piekbelasting vloerverwarming
Is denk ik geen resetknop, maar een electronische zekering.
Welk merk/type vloerverwarming en trafo heb je eigenlijk.
Hier de mijne van Ebeco...
https://avento.weebly.com/vloerverwarming.html
En bouw een energiemeter in je caravan. Pas dan weet je wat je werkelijk verbruikt op dat moment en wat er evt nog bij kan...
zie
https://avento.weebly.com/energieverbruik.html
Tegenwoordig zijn ze er met meetspoel.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Piekbelasting vloerverwarming
E zit een trafo in van het merk Sem Suhner.