Stroomkabel oprollen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Kasper

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Kasper » vr 4 sep 2020 16:33

Ik rol mijn kabels met de hand op en dat gaat prima, klein beginnen en dan in deze tassen. Ook heb ik er nog één van 10 m, soms is dat genoeg. De 10 meter snoer gebruik ook als de caravan bij huis staat. Ooit heb zo'n haspel gehad, maar daar was al heel gauw klaar mee, werkt niet! Met de hand gaat uitstekend en je maakt hem ook gelijk schoon en droog met een doekje. thumbup.gif
Op de laatste camping dit jaar heb ik de 30 meter snoer gebruikt en een keer in Zwitserland moest ik 2 kabels (30 + 20) koppelen, ook daar had ik geen probleem mee. knipoog.gif
Bijlagen
IMG_20180707_130625 aangepast.jpg

nerood

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door nerood » vr 4 sep 2020 17:16

Ik rol de kabel hierop op...
En voor de kabel CEE stekkers met een wartel, waardoor je de kabel goed kunt insluiten (ivm vocht)
Bijlagen
394A274E-9349-4050-BE2E-655A1C3FC503.jpeg
394A274E-9349-4050-BE2E-655A1C3FC503.jpeg (26.31 KiB) 1379 keer bekeken
982EAB45-9284-4765-890B-2F0D75E30209.jpeg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Micky » vr 4 sep 2020 17:25

RE.gif

Die heb ik dus ook en dat is een onding vind ik, oprollen gaat best, maar daarna blijven altijd de stekkers vallen waardoor er weer wat kabel afrolt enz. deze ligt dus onder in de bankkast als nood, voor als we echt een keer kabel te kort hebben, de grote kabel doe ik dus gewoon met de hand.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Chris » vr 4 sep 2020 17:40

Thornwood..

Rij even een dorp verder naar het oosten en kom bij mij een male en female CEE steker halen.
Dan knip je die 25 meter in een deel van 10 en een van 15... of 25 meter midden door... kan ook.
En schroef die 2 CEE stekers eraan..
Zo heb ik ook een "zware" en een "lichte" kabel en gebruik wat nodig is op de camping... ( een van 10 en een van 20 meter)

Dan heb je 2 veel beter hanteerbare kabels die ook nog eens makkelijker opgeschoten kunnen worden los van elkaar.
En als je dichtbij de "paal" staat hoef je ook niet die hele kluwen ergens onder te proppen.
Bij het "Opschieten" van de kabel even een vochtig geel doekje in de "opschiet" hand en je kabel is gelijk ook weer schoon..
( In mijn disselbak - prive-schuurtje heb ik altijd een paar gele doekjes liggen voor zulks..)

Je kabel op zo'n H rollen lijkt mij niet de beste actie voor de kabel zelf...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Thornwood » vr 4 sep 2020 17:48

Chris schreef:Thornwood..

Rij even een dorp verder naar het oosten en kom bij mij een male en female CEE steker halen.
Dan knip je die 25 meter in een deel van 10 en een van 15... of 25 meter midden door... kan ook.
En schroef die 2 CEE stekers eraan..
Zo heb ik ook een "zware" en een "lichte" kabel en gebruik wat nodig is op de camping... ( een van 10 en een van 20 meter)

Dan heb je 2 veel beter hanteerbare kabels die ook nog eens makkelijker opgeschoten kunnen worden los van elkaar.
En als je dichtbij de "paal" staat hoef je ook niet die hele kluwen ergens onder te proppen.
Bij het "Opschieten" van de kabel even een vochtig geel doekje in de "opschiet" hand en je kabel is gelijk ook weer schoon..
( In mijn disselbak - prive-schuurtje heb ik altijd een paar gele doekjes liggen voor zulks..)

Je kabel op zo'n H rollen lijkt mij niet de beste actie voor de kabel zelf...
Dank voor het aanbod! Ik denk Idd dat ik zo’n haspel ga bestellen. Deze H niet ideaal. Gaan zondag weer naar huis dus dan ff bestellen. Jouw idee ook goed trouwens. Wel zo hanteerbaar.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Hans Gielen » vr 4 sep 2020 20:40

Een heel andere manier om de stroomkabel op te rollen/te slaan:
https://youtu.be/EwaGcPmtTsQ

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Thornwood » vr 4 sep 2020 20:52

Hans Gielen schreef:Een heel andere manier om de stroomkabel op te rollen/te slaan:
https://youtu.be/EwaGcPmtTsQ
Briljant
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Chris » vr 4 sep 2020 20:54

RE.gif en RE.gif

En die "Tangle" kwak je dan in de disselbak... die net netjes opgeruimd was ??
Grappig maar met de dikke CEE kabel niet erg bruikbaar vrees is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Gemineye » vr 4 sep 2020 21:48

Wat een gedoe met haspels enzo. Ik het ding wat bij onze caravan zat toen we hem kochten opgefikt in de kachel. Zie er totaal het nut niet van in. Ik draai hem altijd in lussen los in de hand, paar keer er omheen slaan, lus er doorheen halen en terugslaan. Stevig aantrekken. Dan heb je een prima bos kabel, raakt niet in de knup en je kunt hem zó optillen. Geen geouwehoer met haspels en houtjes.

Scheerlijnen doe ik ook altijd zo, maar dan in wat kleinere bundeltjes. Kun je ze zó pakken en raakt nooit in de knup.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Micky » vr 4 sep 2020 22:21

RE.gif

thumbup.gif goeie tip dat doorhalen, het is ook echt simpel, als iemand je het maar even geleerd heeft, vroeger was het een doodzonde met waterskiën als je de lijn niet netjes oprolde mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Jordi » vr 4 sep 2020 22:36

Micky schreef:
vr 4 sep 2020 22:21
RE.gif

thumbup.gif goeie tip dat doorhalen, het is ook echt simpel, als iemand je het maar even geleerd heeft, vroeger was het een doodzonde met waterskiën als je de lijn niet netjes oprolde mrgreen.gif
Vroeger met waterskiën? Vertel, belterwiede, wanneer??

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Micky » vr 4 sep 2020 22:46

RE.gif

Hahaha, meer in Schotland elke zomer en op vakantie bij mooier weer mrgreen.gif

Belterwiede was alleen "rietzeilen" mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif

Turkije een jaar of 20 geleden mrgreen.gif awhoea.gif

maar goed het ging dus om het oprollen van deze lijn, dat heeft ervoor gezorgd dat ik de kabel van de caravan netjes kan oprollen thumbup.gif
1472742_10152721858646912_8518090261320747397_n.jpg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door RonvA » vr 4 sep 2020 23:00

Ik had 25 m op een oud bouw haspel. Deze gebruikte we voor de tent. Voor de caravan gewoon de andere kant van het haspel af gehaald en een CEE aangezet. Dus het hele haspel gebruiken we niet meer.
De kabel oprollen moest wel even 3x ofzo, want die kabel had al een jaar of 10 op een haspel gezeten. Maar voordeel van een grote dikke kabel, als de slag er eenmaal uit is dan blijft die er wel uit. kabel ligt gewoon zo in het vooronder van de caravan.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Jordi » vr 4 sep 2020 23:10

Micky schreef:
vr 4 sep 2020 22:46
RE.gif

Hahaha, meer in Schotland elke zomer en op vakantie bij mooier weer mrgreen.gif

Belterwiede was alleen "rietzeilen" mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif

Turkije een jaar of 20 geleden mrgreen.gif awhoea.gif

maar goed het ging dus om het oprollen van deze lijn, dat heeft ervoor gezorgd dat ik de kabel van de caravan netjes kan oprollen thumbup.gif

1472742_10152721858646912_8518090261320747397_n.jpg
Top, waterskieën was een mooie tijd.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door myalexx » vr 4 sep 2020 23:28

Wij hebben zoiets thumbup.gif

https://www.brennenstuhl.nl/nl-NL/produ ... rn-f-3g2-5

1 voet op de voet vd haspel, dan met een hand rollen en de andere hand een doekje vasthouden "waar de kabel doorgeen gaat"

Altijd netjes en schoon opgerold haphop.gif

Momenteel nog een haspel van 50m wat nogal onhandig is ( geheel afrollen bij vollast ) awhoea.gif awhoea.gif
Dus waarachijnlijk komt er wat kleiners whistle.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door fortissimo » vr 4 sep 2020 23:47

Losse kabels doe ik op de manier die ze ook bij concerten enz. doen.
Je halveert elke keer de kabel en aan het eind trek je de ene lus door de andere.
Je kan de knoop niet te strak trekken waardoor je kabelbreuk voorkomt.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door JanP » vr 4 sep 2020 23:55

Micky schreef:
vr 4 sep 2020 17:25
RE.gif

Die heb ik dus ook en dat is een onding vind ik, oprollen gaat best, maar daarna blijven altijd de stekkers vallen waardoor er weer wat kabel afrolt enz. deze ligt dus onder in de bankkast als nood, voor als we echt een keer kabel te kort hebben, de grote kabel doe ik dus gewoon met de hand.
Ook wij gebruiken hem en ik heb er tot nu nog geen problemen mee ondervonden.
thumbup.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door freekvo » za 5 sep 2020 08:28

Ik heb 2 van die lege haspels met geel handvat en draaiknop. Voor 20m en voor 30 m kabel.
Ideaal!! En het snoer zit nooit meer in de knoop.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Richard1307 » za 5 sep 2020 14:06

fortissimo schreef:
vr 4 sep 2020 23:47
Losse kabels doe ik op de manier die ze ook bij concerten enz. doen.
Je halveert elke keer de kabel en aan het eind trek je de ene lus door de andere.
Je kan de knoop niet te strak trekken waardoor je kabelbreuk voorkomt.
Iedereen in het licht en geluid (concerten enzovoort dus) die kabels op die manier oprolt, wacht de doodstraf (ontslag). Want het is vragen om problemen en als je het de 1e keer goed doet, is de kabel meteen vern**kt. Nog los van de kabels die te dik of te zwaar zijn om dat te doen...

De foto hieronder (gewoon oprollen en met klittenband fixeren) is de standaard en zo doe ik het al 25 jaar met al mijn kabels. Het geroemde 'over-onder' is overrated en voegt in de praktijk niks toe. Daarbij: Hoe verlaat de kabel een fabriek? Juist, op een haspel. De (meestal nog warme) kabel wordt daar op opgerold en vervoerd. Dus gewoon de natuurlijke krul van de kabel volgen is het allerbeste.
Bijlagen
IMG_20200712_132009_compress72.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Chris » za 5 sep 2020 14:56

Gemineye schreef:
vr 4 sep 2020 21:48
Wat een gedoe met haspels enzo. Ik het ding wat bij onze caravan zat toen we hem kochten opgefikt in de kachel. Zie er totaal het nut niet van in. Ik draai hem altijd in lussen los in de hand, paar keer er omheen slaan, lus er doorheen halen en terugslaan. Stevig aantrekken. Dan heb je een prima bos kabel, raakt niet in de knup en je kunt hem zó optillen. Geen geouwehoer met haspels en houtjes.

Scheerlijnen doe ik ook altijd zo, maar dan in wat kleinere bundeltjes. Kun je ze zó pakken en raakt nooit in de knup.

Afbeelding
Doe ik ook niet..
Die lus erdoorheen en terug, over de opgeschoten rol heenslaan vind ik niks..
Komt er naar mijn idee teveel buigwerk op de kabel.
Ik schiet de kabel op en de losse rol krijgt een PTT elastiek. ( buurman heeft er bergen van liggen)
Dan is de kabel mechanisch nergens echt belast.
En ik "kwak" die twee kabels voor het reservewiel in de disselbak.
Ik zag bij "Show your disselbak" ook iemand die een waterslang ophangbeugel in de disselbak had gemaakt en daar de CEE kabels op had geschoten.
Da's ook een sterk idee... misschien maak ik dat nog wel eens.

Scheerlijnen.... tja ik heb zeilsport gedaan... knopen was en is altijd nog leuk om te doen.
Dus mijn scheerlijnen zijn ook netjes opgerold...en met 2 halve steken samen geknoopt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Stroomkabel oprollen

Bericht door Jan van Vijven » za 5 sep 2020 15:20

@Richard1307
Dat “over/onder” voegt wel degelijk wat toe, als je de opgeschoten kabel, staaldraad, slang, of touw op de grond legt en met één kant wegloopt zal deze zonder kronkels of draai neigingen makkelijk uit lopen.
Als je met een haspel wilt vergelijken zul je het ook telkens zo uit moeten rollen. Bij ons (op het werk) zit bijna alles op een haspel als het geleverd word, dus eerst uitrollen en na gebruik over/onder opschieten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Gemineye » za 5 sep 2020 15:33

Chris schreef:
Doe ik ook niet..
Die lus erdoorheen en terug, over de opgeschoten rol heenslaan vind ik niks..
Komt er naar mijn idee teveel buigwerk op de kabel.
Ik schiet de kabel op en de losse rol krijgt een PTT elastiek. ( buurman heeft er bergen van liggen)
Dan is de kabel mechanisch nergens echt belast.
En ik "kwak" die twee kabels voor het reservewiel in de disselbak.
Ik zag bij "Show your disselbak" ook iemand die een waterslang ophangbeugel in de disselbak had gemaakt en daar de CEE kabels op had geschoten.
Da's ook een sterk idee... misschien maak ik dat nog wel eens.

Scheerlijnen.... tja ik heb zeilsport gedaan... knopen was en is altijd nog leuk om te doen.
Dus mijn scheerlijnen zijn ook netjes opgerold...en met 2 halve steken samen geknoopt.
Ach als er al echt ergens veel kracht op komt dan is dat in het laatste stukje vlakbij de stekker. Ik doe het al jaaaaren zo dus ik denk dat het meevalt. Maar mocht hij op een gegeven moment toch beschadigen daar, dan knip ik de kabel met alle gemak 50cm korter en dan ie weer 15 jaar mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Chris » za 5 sep 2020 15:34

RE.gif
Da's ook weer waar.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kasper

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door Kasper » za 5 sep 2020 18:15

Richard1307 schreef:
za 5 sep 2020 14:06
fortissimo schreef:
vr 4 sep 2020 23:47
Losse kabels doe ik op de manier die ze ook bij concerten enz. doen.
Je halveert elke keer de kabel en aan het eind trek je de ene lus door de andere.
Je kan de knoop niet te strak trekken waardoor je kabelbreuk voorkomt.
Iedereen in het licht en geluid (concerten enzovoort dus) die kabels op die manier oprolt, wacht de doodstraf (ontslag). Want het is vragen om problemen en als je het de 1e keer goed doet, is de kabel meteen vern**kt. Nog los van de kabels die te dik of te zwaar zijn om dat te doen...

De foto hieronder (gewoon oprollen en met klittenband fixeren) is de standaard en zo doe ik het al 25 jaar met al mijn kabels. Het geroemde 'over-onder' is overrated en voegt in de praktijk niks toe. Daarbij: Hoe verlaat de kabel een fabriek? Juist, op een haspel. De (meestal nog warme) kabel wordt daar op opgerold en vervoerd. Dus gewoon de natuurlijke krul van de kabel volgen is het allerbeste.
Vooral het laatste zinnetje, daar gaat het om! thumbup.gif

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Stroomkabel oprollen

Bericht door jeroen.25 » wo 9 sep 2020 09:38

Ik rol de kabel gewoon met de hand op. Niet om je arm draaien, maar gewoon kabel in 1 hand en dan nette lusjes maken. Daarna leg ik het in een plastic bak onder het bed. Heb maar zelden dat het in de knoop zit
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”