lege accu = defecte accu ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
zefprezel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 1 sep 2020 20:28

lege accu = defecte accu ?

Bericht door zefprezel » di 1 sep 2020 21:45

Hallo,

Mijn acculader LBC 412 was stuk (zekering doorgebrand) en laadde dus niet meer op. Helaas had ik dat niet in de gaten: zag een groen ledje branden en dacht: OK accu is vol. Maar dat was niet zo, het was het power-ledje dat groen brandde en de drie ledjes die het charge-proces aangeven (rood-oranje-groen) deden niks meer. Gevolg: omdat ik dacht dat de accu vol was heb ik de truma-mover gebruikt totdat die helemaal niks meer deed. Daardoor heb ik de accu (yellow top) zo goed als helemaal leeg getrokken. Toen pas kreeg ik in de gaten dat de acculader niet meer werkte... Dom, ik weet het. Ik belde vandaag met de caravandealer om te informeren of het leegtrekken van de accu schadelijk was en helaas was zijn antwoord dat dat wel eens heel beroerd zou kunnen zijn en dat de accu daardoor misschien defect zou zijn geraakt. Jammer, want die had ik een paar weken gelden pas gekocht voor €185. Maar goed, ik heb een nieuwe zekering in de acculader gezet en toen werkte die weer, althans, het rode ledje van het charge proces brandde weer. De accu heeft ongeveer 9 uur opgeladen en tot mijn grote verassing brandde uiteindelijk het groene ledje van de acculader ten teken dat de accu nu weer "vol" is. En dan nu mijn vraag: is dit "groene" ledje te vertrouwen? Kan het zo zijn dat van de accu een of meer cellen defect zijn en enkele andere cellen niet en dat de nog goed functionerende cellen nu opgeladen zijn en dat daarom de groene led brandt? Dan zou de accu in feite toch niet genoeg power meer leveren terwijl de lader aangeeft dat de accu vol is. Of betekent die groene led gewoon dat de accu nog helemaal ok is en heb ik geluk gehad? Groeten,

Zef.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door Ab » di 1 sep 2020 22:40

Gewoon proberen.
Je hebt een goede kans dat de accu het gewoon weer doet.
Het is niet best voor een accu om 'm volledig leeg te trekken, maar als ie weer op te laden is, en daar lijkt het op als ik je verhaal zo lees, dan kon je best eens geluk hebben, en er niet al te veel van merken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door HenkR » di 1 sep 2020 23:13

Een mover stopt met werken als hij te weinig spanning/stroom krijgt en dat is (ver) voordat je accu geheel leeg is. Als er dus niets anders stroom heeft gebruikt dat echt doorgaat tot het "gaatje" denk ik dat het allemaal wel eens mee kan vallen.
De praktijk zal het moeten bewijzen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door Jan van Vijven » wo 2 sep 2020 06:27

Heb je de accu/mover nu nodig? Indien niet, afkoppelen en over een maand of zo nog eens meten, als de voltage dan nog steeds ongeveer het zelfde is heb ik er wel vertrouwen in dat de accu in orde is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door Chris » wo 2 sep 2020 07:54

Als je in mijn buurt woont.....
Ik heb een goede accutester..
Meten is weten...

Nogmaals..
Je mover elektronica schakelt zichzelf af als de aangeboden accuspanning te laag wordt.
Dat is juist ter bescherming van je accu.
Hij is vermoedelijk niet diep ontladen geweest.
Diep ontladen KAN terminaal zijn .. ook nog niet zeker..

Maw.. Ik geef de Yellowtop zeker nog een kans.
Je mag ook naar Hillegom komen met de accu...testen we hem.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door evr66 » wo 2 sep 2020 11:29

Regio? Even een tester er op is zo gepiept. Anders even langs een lokale garage, of (bij voorkeur accuboer), die hebben ook gewoon apparatuur om de capaciteit even te meten. Ik zou de (best prijzige) Yellowtop niet direct aan de kant schuiven.

Niet zaligmakend, die van mij leek OK en konden we een paar weken later alsnog vervangen, maar goed, in principe heb je dan gewoon een goede indicatie.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

nerood

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door nerood » wo 2 sep 2020 11:44

Optima heeft zelf Filmpjes op YouTube geplaatst wat te doen bij een “dode” AGM accu.
Je hebt wel een tweede accu erbij nodig, maar dat zal het probleem niet zijn.
Sukses met de poging, waarschijnlijk scheelt het je €185,- thumbup.gif

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door scooterandre » wo 2 sep 2020 12:14

RE.gif
TS was al in staat om de accu op te laden, dus hoeft geen reanimatie à la youtube te doen.
Deze methode is alleen bedoeld om iets spanning op een dode accu te krijgen, zodat een intelligentere lader een accu detecteert en daarom ook begint met laden.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

zefprezel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 1 sep 2020 20:28

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door zefprezel » do 3 sep 2020 11:02

Beste ...,

Hartelijke dank voor al jullie reacties en Chris voor het aanbod. Jammer genoeg is Nijmegen wat te ver van Hillegom, anders was ik even op bezoek gekomen. Inmiddels heb ik de accu geprobeerd en de mover functioneert zoals de bedoeling is. Kortom: het lijkt inderdaad alsof de accu het overleeft heeft.

Wat ik nog niet vertelde is dat mijn vorige, zeker 10 jaar oude, yellowtop accu niets meer deed, vermoedelijk omdat die dus ook niet opgeladen werd vanwege de defecte lader. De ANWB is bij me thuis geweest om de accu door te meten en de zeer vriendelijke monteur constateerde dat die accu helemaal "op" was. De corrosie op een van de polen gaaf dat ook al aan, zo zei hij, dat was een teken van zelf-ontlading. Geen idee wat dat inhoudt, maar ik geloof het meteen. Nu heb ik gisteren die oude accu ook nog eens aan de lader gehangen, je weet maar nooit hè. De charge led van de acculader sprong bijna meteen op groen, dus alsof de accu nog opgeladen was. Maar de mover reageerde helemaal niet, er was zelfs geen koppeling met de remote mogelijk. Conclusie: de lader geeft ook groen licht bij een totaal lege of misschien zelfs defecte accu. Na deze poging om de mover aan de praat te krijgen met de oude accu, bleek dat de rode charge led van de lader weer was gaan branden en vervolgens duurde het langer dan een uur voordat de groene led weer oplichtte (in tegenstelling tot de eerste keer toen de groene led bijna meteen oplichtte bij die oude accu). Ik heb toen de mover niet opnieuw geprobeerd, had ik misschien wel moeten doen, maar ik had de hoop opgegeven wat betreft die oude accu.

Wat ik ook niet vertelde was dat het probleem van de defecte lader achteraf mijn eigen schuld was. Ik zei al dat ik niet technisch ben... ik sloot de accuklemmen verkeerd aan (het was al donker, dat moet ik erbij zeggen, maar het blijft natuurlijk oerstom, dat vond mijn lieve vrouw trouwens ook). Dit was echt balen, want daardoor blies ik de stuurunit van de mover truma se-r mover op. Dat is geen goedkoop apparaatje, €550 in Nederland en ongeveer $400 in Duitsland. Gelukkig was die unit makkelijk zelf te vervangen, anders tikt het arbeidsloon ook nog aan. Pas nu besef ik dat door die verwisseling van de accuklemmen ook de zekering in de LBC 412 lader moet zijn doorgebrand. Poepoe, even niet opletten en je hebt nog jaren pret.

Nogmaals dank voor al jullie reacties en groet, Zef.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door Chris » do 3 sep 2020 12:14

RE.gif
En...pasgeleden voor een ander forumlid geconstateerd...
Als de accu ook als autark accu was opgenomen had je de hele omvormer ook naar de 7e hemel geholpen met foutief aansluiten...
Dan was het nog kostbaarder geworden..

Harde leerschool geweest....helaas..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door iemand » do 3 sep 2020 19:43

Tip: plak op je accu duidelijke markering met + en -.

Ik zelfs ik gedaan: De Plus met rode tape en min met blauwe tape.
Mijn accu heeft nl alleen in de behuizing het gemarkeerd.

Zoals hierboven beschreven een foutje is duurder en verstoord gelijk je vakantiepret scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lege accu = defecte accu ?

Bericht door Chris » do 3 sep 2020 20:04

Of zo..watervaste stift..
Die blauwe briefjes zijn mijn testresultaten... stapeltje groeit al een jaar of 3.

.
Optima YT.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”