Zonnecollector en 12V onderweg

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjorn67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 08:24

Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Bjorn67 » ma 24 aug 2020 18:54

Onze caravan heeft een zonnecollector op het dak zitten (caravan hebben pas in bezit).

Mijn vraag is hoe het zit bijvoorbeeld onderweg en dan gebruik maken van de collector i.c.m. de accu die aanwezig is voor de mover.

Dit is de aansluiting vanuit de collector in de kast. De twee linkerdraden komen van de collector en de twee middelste gaan naar de accu en kunnen de accu volgens mij bijladen als er de caravan niet op 220V is aangesloten.
IMG_20200824_180135.jpg
De linkerkast is voor de 12v spanning en de bekabeling komt ook vanuit de accu daar naartoe.
IMG_20200824_180545.jpg
Op de accu zelf is een laadunit aangesloten die gaat bijladen als de caravan op 220V wordt aangesloten
IMG_20200824_180228.jpg
Ik weet zeker dat bij het ophalen van de caravan er de binnenlamp van de kast ging branden bij het opendoen en ook de lampjes in de keuken. Echter ik heb het daarna ook nog eens getest zonder dat de caravan was aangesloten op 220V en toen werkte er niets.
Zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Chris » ma 24 aug 2020 19:07

De middelste kast is de omvormer van 230 volt AC naar 12 volt DC
de Linkerkast is denk ik de lichtstuur unit.... ik weet nu ook dat je een Hobby hebt.
Daarin kan de accu op de AUTARK aansluiting zitten... kan...

Tja, dit is een latere toevoeging van de standaard installatie... hoe e.e.a. in elkaar zit weet ik zo niet.
En... of de accu nog goed is...lijkt wel volgens de solar charger,,, maar of dat klopt weet ik ook niet.
Die dingen meten niet de accu conditie... maar gaan er van uit dat volgens de spanning de accu vol is.
Wat dat gele ding op de accu is... een lader misschien???
Nu is 12,4 volt voor een "volle accu" niet echt veel, maar ik denk dat het geen AMG accu is, een oudere loodzuur accu denk ik.
Omdat deze in een accu bak staat.... en die wordt gebruikt bij oudere accu's voor de gas afvoer.
Modernere accu's zijn onderhoudsvrij en hebben geen accubak meer nodig.

Voorlopig nog geen antwoord helaas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Ab » ma 24 aug 2020 19:26

Zit er misschien een zelfde stopcontact op de dissel als er op de auto zit ?
Als dat zo is, even de stekker erin doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bjorn67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 08:24

Re: Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Bjorn67 » ma 24 aug 2020 20:24

Chris schreef:
ma 24 aug 2020 19:07

Wat dat gele ding op de accu is... een lader misschien???
Nu is 12,4 volt voor een "volle accu" niet echt veel, maar ik denk dat het geen AMG accu is, een oudere loodzuur accu denk ik.
Omdat deze in een accu bak staat.... en die wordt gebruikt bij oudere accu's voor de gas afvoer.
Modernere accu's zijn onderhoudsvrij en hebben geen accubak meer nodig.

Voorlopig nog geen antwoord helaas...
Ja, dat gele ding is denk ik inderdaad de lader als de caravan op 220V wordt aangesloten. Haal ik de spanning eraf haal dan gaat display van dat apparaat uit. Dus daarmee trek ik de conclusie dat dit een 220V lader is voor de accu.
Als er dan geen 220V op staat dan kan (?) de accu worden bijgeladen door collector.

Ik weet zeker dat er lampen branden toen we de caravan ophaalden en er geen stroom was aangesloten... maar nu dus niet meer :-)

Wat de accu betreft; de aanschaf van een AMG accu is dus raadzaam om te gaan doen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Chris » ma 24 aug 2020 20:34

RE.gif
AGM accu aanschaffen.... Ik zou eerst de conditie van de huidige accu laten meten.
Daarvoor is een accu tester nodig, een gewone voltmeter heb je niets aan.

Ik heb zo'n accutester, maar ik heb geen idee of je in de buurt woont..testen is geen probleem.

Maar ook..
De acculader die nu op de accu ligt ken ik niet, en ik weet dan ook niets van de specs. en weet ook niet welke accu er nu in de bak zit... geen AGM in ieder geval.
Voor een AGM accu heb je nl een hogere laadspanning nodig... ong. 14,8 volt.
Dat betekend ook een nieuwe lader als je een AGM accu opteert.

Je vraag of het zonnepannel de accu oplaad, dat lijkt mij wel, dat is de bedoeling ook natuurlijk.
Maar of het ook werkt bij jou... dat weet ik niet.

Ab vroeg al eerder of er soms ook een Female 13 polige Jaeger stekker op de dissel zit... waar de 13 polige Male stekker in kan.
Misschien is dat de verbinding om licht van de accu binnen te hebben.
Dat is best een gebruikelijke mogelijkheid n.l.... ik heb dat als losse contra met een kabel in de caravan liggen voor noodstroom.
z.g. Foolproof..

Edit...
De acculader gevonden... IQ Load 5000.
Kan ook AGM laden. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bjorn67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 08:24

Re: Zonnecollector en 12V onderweg

Bericht door Bjorn67 » ma 24 aug 2020 21:17

Bedankt voor de reacties, net nog even op de kop onder de dissel gelegen maar nergens een contra-aansluiting gezien (en ik weet ook zeker dat die niet ergens aangesloten was toen we de caravan ophaalden maar ook zeker dat er licht aanwezig was...)

Als ik op linkerknop van de solar controller druk, kan ik verschillende info opvragen. Alleen symbool van de accu geeft dan 14,4 V aan, symbool accu en lamp is dan 12,4 V dus accu heeft waarschijnlijk wel meer spanning erop zitten. Zal het morgen eens doormeten. En wat betreft andere accu, dat gaat er dan wel komen !

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”