Cadac Green Grill schoonmaken

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » di 4 aug 2020 17:15

Wij hebben zo'n Cadac Carri Chef 2 Barbecue om buiten op te koken. Ook met paella pan, maar het gaat mij nu even om die grill plaat die hoort bij dit model.

Als ik het goed heb is deze grill plaat bekend onder de naam Green Grill. Volgens de website waar we deze Cadac gekocht hebben gaat het om een geëmailleerd gietijzer rooster.

In de praktijk vind ik de plaat waardoos schoon te maken. Het vlees en dergelijke koekt zo enorm vast aan de plaat. Wij laten de plaat inmiddels liever links liggen.

Nu viel ons oog op een Weber q1200. Een mooie gas barbecue die nog wel onder ons bed op te bergen valt. Voor het schoonmaken raadt Weber aan om 10-15 min op hoog vuur met de deksel dicht al het vuil weg te branden. Vervolgens met de rvs borstel het laatse vuil weg borstelen. Onze buurman op de camping heeft zo'n Weber en heeft ons laten zien dat het echt zo werkt.

Wat schetst mijn verbazing? Het Weber rooster zou ook geëmailleerd gietijzer zijn.

Ik vraag mij af of anderen de Cadac Green Grill wel gemakkelijk schoon krijgen? Kan ik daar ook met een rvs borstel overheen? Cadac adviseert dat namelijk niet. Die zeggen een warm sopje (nou, echt niet!!!) of de speciale Cadac barbecue reiniger en hun eigen borstel. Ik weet niet van wat voor materiaal die borstel is, maar zeker geen rvs. Het lijkt een zachter materiaal.

Als er een truc is voor het schoonmaken van de Green Grill doe ik natuurlijk liever dat. Dat scheelt het kopen van een extra apparaat en het scheelt ruimte in de caravan.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3511
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Paul » di 4 aug 2020 17:23

Ik ging ook gewoon met een staalborstel over de grillplaat (bbq plaat) van de cadac heen.
Verder zelfde als bij de huidige q2200, even volgas aan dat hij goed heet wordt en dan staal borstel.
Of hij er tegen kan, redelijk.
Ik kreeg heel veel commentaar dat dat niet goed was voor het rooster, maar vond het prima.
Liever elk 2 - 3 jaar een nieuw rooster dan hem niet schoon krijgen.

Uiteindelijk de cadac met pensioen gestuurd en een Weber Q2200 aangeschaft vanwege de (veel) betere bbq eigenschappen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » di 4 aug 2020 18:48

RE.gif

Ja, de barbecue resultaten van de Weber Q serie zien er goed uit. En regelmatig barbequen op de camping hoort er natuurlijk bij, dus op zich een goed excuus om zo'n ding te kopen ;-). Maar ik blijf pragmatisch, als het met de Green Grill kan, dan slijten we die eerst voordat we iets anders kopen.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
peter84
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 jun 2020 16:29

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door peter84 » vr 7 aug 2020 15:14

Ik sprayde de grillplaat in met MR. Muscle ontvetter...dan even paar minuten laten staan... En dan met heet water en of schuurspons of zelfs met keukenpapier kreeg ik hem schoon.

En dan was ik nog wel eens te lui om hem dezelfde avond schoon te maken en deed ik het de volgende ochtend. Onze BBQ plaat glimt als een nieuwe!
Renault Grand Scenic --- Adria Althea 502 DK\TK

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Erwin1987 » vr 7 aug 2020 15:22

Ik gebruik meestal d9 van suma.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Rembrandt » vr 7 aug 2020 16:42

Kun je anders een foto plaatsen van de grill plaat die je wilt schoonmaken? Er zijn zoveel verschillende types.

Ik heb van de week de plaat, die ik heb bij de Carri Chef 2 (heet de BBQ grid), gebruikt, en gewoon met keukenpapier af kunnen vegen. Blijft niks op plakken.
Even afspoelen met heet water en het ding is schoon.
Afbeelding

Hiervoor had ik een oudere Cadac, met zo'n rooster, en dat ding krijg je gewoon niet schoon. Die heb ik op een gegeven moment gewoon weggegooid.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Den Adriaan » vr 7 aug 2020 17:26

Men neme een krant, wikkel hem om het rooster, de boel nat maken en de volgende dag is het rooster makkelijk schoon te maken.

De cadac heb ik verkwanseld, je kan net zo goed met een koekenpan op het gas je werk doen.
Houtskool mannuh, houtskool gebruiken.
Leuker en lekkerderder.

petronella
Berichten: 1684
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door petronella » vr 7 aug 2020 18:37

Ik maak de grilplaat op de volgende manier schoon: in een vuilniszak, een klein kopje amoniak erin leeg gooien. Goed afsluiten en een nachtje laten staan. Daarna afwassen met een sopje.
Dat doe ik niet op de camping maar thuis na de vakantie, de plaat lijkt wel weer nieuw. ( doe dat ook met de ovenplaten/rooster) Tijdens de vakantie gewoon met een sopje.

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » do 13 aug 2020 09:44

peter84 schreef:
vr 7 aug 2020 15:14
Ik sprayde de grillplaat in met MR. Muscle ontvetter...dan even paar minuten laten staan... En dan met heet water en of schuurspons of zelfs met keukenpapier kreeg ik hem schoon.

En dan was ik nog wel eens te lui om hem dezelfde avond schoon te maken en deed ik het de volgende ochtend. Onze BBQ plaat glimt als een nieuwe!
Dat is het proberen waard, dank voor de tip!
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » do 13 aug 2020 09:50

Erwin1987 schreef:
vr 7 aug 2020 15:22
Ik gebruik meestal d9 van suma.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat ziet er uit als heftig spul, haha. Als ik er zo op Google volgens mij ook niet te koop bij de supermarkt, maar wel online te koop. Ik hou het in gedachte. Volgens mij wel vrij prijzig, klopt dat?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Erwin1987 » do 13 aug 2020 09:51

Re:

Bij de Makro of iets dergelijks, en heftig is het zeker je hebt maar weinig nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » do 13 aug 2020 09:56

Rembrandt schreef:
vr 7 aug 2020 16:42
Kun je anders een foto plaatsen van de grill plaat die je wilt schoonmaken? Er zijn zoveel verschillende types.

Ik heb van de week de plaat, die ik heb bij de Carri Chef 2 (heet de BBQ grid), gebruikt, en gewoon met keukenpapier af kunnen vegen. Blijft niks op plakken.
Even afspoelen met heet water en het ding is schoon.
Afbeelding

Hiervoor had ik een oudere Cadac, met zo'n rooster, en dat ding krijg je gewoon niet schoon. Die heb ik op een gegeven moment gewoon weggegooid.
Ik heb precies datzelfde rooster als op jouw foto! Op de hoes staat inderdaad BBQ grid.

Hoe bizar dat er bij jou niks op blijft plakken en je gewoon kan afspoelen met heet water en een keukenpapiertje. Daar begrijp ik helemaal niks van. Ik zie het al direct wanneer ik vlees op de grill leg. Dan gaan er al direct vetten en dergelijke aan de plaat aankoeken.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » do 13 aug 2020 09:59

Den Adriaan schreef:
vr 7 aug 2020 17:26
Men neme een krant, wikkel hem om het rooster, de boel nat maken en de volgende dag is het rooster makkelijk schoon te maken.

De cadac heb ik verkwanseld, je kan net zo goed met een koekenpan op het gas je werk doen.
Houtskool mannuh, houtskool gebruiken.
Leuker en lekkerderder.
Dat is toch een truc die goed werkt met zo'n standaard RVS bbq rooster? Werkt dat vanuit jouw ervaring ook met die BBQ plaat voor de Carri Chef 2? (Zie ook de foto die Rembrandt geplaatst heeft)
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

martijn v o

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door martijn v o » do 13 aug 2020 21:36

Ik heb deze niet maar wel andere gietijzeren spullen om te koken. De pannen moet je altijd inbranden met olie nadat ie goed heet gestookt is en dan niet afwassen met sop, maar alleen met warm water. Werk dat truukje ook met het rooster?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Hans1954 » do 13 aug 2020 22:11

De roosters van mijn Q1200 leg ik na het barbecueën in een sopje (afwasmiddel 55-60 graden) en laat ze daar een kwartiertje. Dan gemakkelijk schoonmaken met een schuursponsje. Na 5 jaar als nieuw. Eventuele zwarte aanbaksels die zich zo niet laten verwijderen ga ik te lijf met een messingborstel in de boormachine. Een goedkope Weber Q1000 is te koop in de ING Rentepuntenwinkel voor € 169.00
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 19 jul 2017 16:44

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door Danny » do 13 aug 2020 22:44

Ik heb eenzelfde grillplaat van Cadac. Blijft altijd wel wat op plakken in het begin, maar dat is normaal. Na een poosje is/brandt dat vanzelf wel weg. Schoonmaken doe ik gewoon met een afwasmiddel en afwasborstel. Geen speciale trucs voor nodig knipoog.gif
Dethleffs 495 qsk c'go / Rangerover Sport P400e HSE Dynamic

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » vr 14 aug 2020 08:52

martijn v o schreef:
do 13 aug 2020 21:36
Ik heb deze niet maar wel andere gietijzeren spullen om te koken. De pannen moet je altijd inbranden met olie nadat ie goed heet gestookt is en dan niet afwassen met sop, maar alleen met warm water. Werk dat truukje ook met het rooster?
Die heb ik nog niet eerder gehoord. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben?

Wat doe je dan precies? Eerst het rooster heet stoken en vervolgens met een keukenpapiertje zonnebloem olie over het rooster uitsmeren? En dan nog een tijdje op hoog vuur laten?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » vr 14 aug 2020 08:56

Hans1954 schreef:
do 13 aug 2020 22:11
De roosters van mijn Q1200 leg ik na het barbecueën in een sopje (afwasmiddel 55-60 graden) en laat ze daar een kwartiertje. Dan gemakkelijk schoonmaken met een schuursponsje. Na 5 jaar als nieuw. Eventuele zwarte aanbaksels die zich zo niet laten verwijderen ga ik te lijf met een messingborstel in de boormachine. Een goedkope Weber Q1000 is te koop in de ING Rentepuntenwinkel voor € 169.00
Mocht ik toch besluiten over te gaan tot het aankopen van een Weber Q-series maak ik mij geen zorgen. Na het barbecuen even hoog opstoken voor zo'n 10 tot 15 minuten om al het vuil weg te branden en vervolgens met de rvs borstel er overheen. Dat is wat Weber zelf in de handleiding heeft staan en wat mijn camping buurman deed. Dat ging prima.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door bofinn » vr 14 aug 2020 09:00

Danny schreef:
do 13 aug 2020 22:44
Ik heb eenzelfde grillplaat van Cadac. Blijft altijd wel wat op plakken in het begin, maar dat is normaal. Na een poosje is/brandt dat vanzelf wel weg. Schoonmaken doe ik gewoon met een afwasmiddel en afwasborstel. Geen speciale trucs voor nodig knipoog.gif
Jij laat hetgeen wat blijft plakken gewoon zitten voor de volgende keer?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

martijn v o

Re: Cadac Green Grill schoonmaken

Bericht door martijn v o » vr 14 aug 2020 18:13

bofinn schreef:
vr 14 aug 2020 08:52
martijn v o schreef:
do 13 aug 2020 21:36
Ik heb deze niet maar wel andere gietijzeren spullen om te koken. De pannen moet je altijd inbranden met olie nadat ie goed heet gestookt is en dan niet afwassen met sop, maar alleen met warm water. Werk dat truukje ook met het rooster?
Die heb ik nog niet eerder gehoord. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben?

Wat doe je dan precies? Eerst het rooster heet stoken en vervolgens met een keukenpapiertje zonnebloem olie over het rooster uitsmeren? En dan nog een tijdje op hoog vuur laten?
zo: https://www.scandicshop.nl/?pagina=Inbr ... n_bakplaat

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”