Dometic RML 8230 vonkontsteking

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Nic Geron
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 2 aug 2020 17:24
Locatie: Oost Brabant

Dometic RML 8230 vonkontsteking

Bericht door Nic Geron » ma 3 aug 2020 22:19

In onze Fendt Opal 465 SFB (2016) zit een Dometic RML 8230 ('hoge-') koelkast. De vonkontsteking voor het gebruik op gas werkt niet goed. De dealer heeft de 'vonk gever' al vervangen, maar, ik hoor geen tikken van de vonkgever, en zie ook aan het metertje in het bedieningspaneel dat de koelkast niet aan slaat op gas. Na overleg met de dealer, de opmerking dat ik de 'vonk - knop' stevig moet indrukken! Herhaaldelijk geprobeerd, en idd. het werkt, af en toe! Maar, ik heb geen zin om daar elke keer mee te ... en te hopen dat hij aan springt. Na heel veel gepruts heb ik het bedieningspaneel van de koelkast kunnen demonteren. Het blijkt dat de 'vonk - knop' een heel eind naar achteren uitsteekt, waardoor het paneeltje, bij een rechts scharnierende deur, bijna niet te verwijderen is. De deur verwijderen is geen optie! Uiteindelijk heb ik het paneeltje los kunnen wurmen (maar weet zo niet meer in welke volgorde ik de bewegingen gedaan heb). De 'vonk - knop' blijkt zo ver naar achteren uit te steken, omdat een 1,5 volt AAA batterij in die knop gemonteerd zit. Bij het indrukken van die knop wordt het circuit gesloten en 1,5 volt aan de vonkgever bij het gasblok toegevoerd, waardoor die idd. gaat vonken.

Ik heb de batterij doorgemeten, deze is nog lang niet leeg. Alle contacten ingespoten met contactspray en de zaak weer terug gemonteerd. Natuurlijk met dezelfde ellende om het paneeltje terug gewurmd te krijgen. Het werkt weer, maar, nog steeds niet heel erg betrouwbaar. Ik moet in de goede richting op de 'vonk - knop' duwen, om het tikken te kunnen horen.

Wie heeft dezelfde ervaring? Het ontwerp van het paneeltje, zo dat het bij een rechts scharnierende deur bijna niet te demonteren valt, is heel erg knullig en nauwelijks te servicen. Zou natuurlijk ook niet hoeven, als ze contacten van goede kwaliteit gebruikt hadden. Deze ontwerpfout en slecht materiaal gebruik had ik niet verwacht van Fendt / Dometic!!!

Heeft iemand een filmpje gemaakt, tijdens het demonteren van het bedieningspaneeltje?
Heeft iemand ideeen voor verbeteringen?
V70 voor Fendt Opal 465 SFB (2017)

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Dometic RML 8230 vonkontsteking

Bericht door iemand » di 4 aug 2020 07:30

Maak een 'externe' schakelaar...

parallel aan de schakelaar een 2e schakelaar aansluiiten.
dit dmv bedrading uitvoeren op een andere plek en dmv een betrouwbare schakelaar
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”