Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » do 13 aug 2020 23:11

Dus jouw warmtewisselaar wordt te koud.
1. Zet je de ventilatie op volle kracht?
2. Wat is de inbouwwijze, waar zitten de uitblaasopeningen?
3. Heb je (per ongeluk) een airmix *) aanstaan die buitenlucht naar binnen zuigt, waardoor er telkens nieuwe vochtige lucht binnenkomt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » do 13 aug 2020 23:19

en dan nog een theoretische mogelijkheid...gezien de ondiepte van het reservoir: het zou ook kunnen zijn dat de airco niet waterpas staat. Staat íe schuin dan kan het zijn dat het water deels over de rand van het opvangbakje loopt naast het weglopen via de afvoer. Dus zet jouw airco rete-waterpas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » do 13 aug 2020 23:31

....en na dit is mijn fanasie even op vakantie: Zit de airco unit - muurvast bevestigd, of kan deze ietwat schuiven? Het zou dan kunnen zijn dat het afwateringsgaatje af en toe niet boven het afvoerbuisje gepositioneerd staat. Bij mij ziet het er van onder zo uit:
IMG_20200809_151132.jpg
1 centimeter verschuiven betekent een natte vloer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 aug 2020 06:27

RE.gif

De positie moet inderdaad juist zijn, maar als dit niet zo zou zijn had je na tien minuten al een natte vloer, zeker bij dit weer.

Dat je caravan, en dus de airco, waterpas moet staan is zeker belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » vr 14 aug 2020 06:36

Er moet een simpele verklaring voor zijn, zo is mijn gevoel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 aug 2020 06:58

FAFJ,

Heb je al eens in die gaten gekeken of de behuizing open gehad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » vr 14 aug 2020 07:19

Nog een verklaring: de hoeveelheid aanzuiglucht van binnen is lager dan wenselijk, waardoor de warmtewisselaar onvoldoende warmte overgedragen krijgt en te koud wordt. De temperatuursensor zit aan de aanzuigkant, en de airco blijft op vol vermogen koelen - met ijsvorming tot gevolg.

De oorzaak kan zijn een fout of vervuild aanzuigfilter. Of een montagewijze waarbij de luchttoevoer te laag is. Een onzichtbare inbouw, waarbij onterecht er van uitgegaan wordt dat er vanuit de bestaande openingen in de bank voldoende lucht kan worden aangezogen. Een tweetal extra (ronde) gaten met roostertjes zorgt voor onmiddellijke oplossing van het probleem.

Bij dakairco's heb je dit probleem niet omdat het in de verdeelunit is opgenomen. Maar die hebben andere kwetsbaarheden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

martijn v o

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door martijn v o » vr 14 aug 2020 07:24

Dat er condens komt is onvermijdelijk en dat hoort ook zo. De verdamper wordt echt koud, en graad of 5. draait de ventilator wel de juiste kant op, ik heb het idee dat hij lucht door het condensgat zuigt waardoor het condens niet wegloopt. Als je dan de unit uitzet is de luchtstroom weg en dan loopt het wel weg.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » vr 14 aug 2020 07:51

Hé, dat is een goeie....onderdruk. Het is een wisselstroommotor, dus het moet wel heel raar geassembleerd zijn wil de ventilator de andere kant uit lopen.

Maar: briljante gedachte van jou: door een te hoge aanzuigweerstand (vuil filter, te kleine doorsnede van de openingen in de bank) wordt de warmtewissellaar te koud, plus er ontstaat onderdruk waardoor het wegstromen van condenswater wordt bemoeilijkt. Zet je de airco uit dan nivelleert de druk, en kan het verzamelde water in een keer wegstromen (of overstromen). Lijkt erg op de symptomen die FAFJ beschrijft.

Dus als dit het geval is, zou een noodmaatregel kunnen zijn dat FAFJ het klepje van de bank opent tijdens het draaien van de airco - en dan zou het probleem niet meer moeten optreden. Thuis even de gatenboor gepakt, afdekken met TRUMA roosters (het oog wil ook wat) en klaar is Klara. Leuk! Hier heb je tenminste wat aan!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 aug 2020 08:29

Een vuil filter is natuurlijk nooit goed, die aanzuig openingen lijken me geen probleem, het ding heeft immers zes jaar zonder problemen gewerkt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » vr 14 aug 2020 08:34

We komen er wel! (dat had ik niet gelezen, ik zou een zeer slechte dokter zijn, hahaha)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jaap van Duijn » vr 21 aug 2020 13:10

Heren,

We gaan het zien, volgende week word in de Camper dan een bank airco ingebouwd.
Wilde het zelf doen, maar zit met garantie en die bodem van een camper is toch anders dan van een caravan.
Na wat ik hier gelezen heb, de dealer al vast op zijn hart gedrukt wegens de aflopen, die weet wat ik wil.
Ik hou jullie op de hoogte want is weer ene zijdelings geval wat tot lering en de vermaeck kan zijn toch.
Groeten Jaap van Duijn.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jaap van Duijn » za 29 aug 2020 16:37

Allen,

Zoals eerder gezegd de bank airco is ingebouwd.
En werkt naar behoren, alleen vind ik nu effe dat ook op laagste stand toch veel geluid binnen is, maar moeten dat maar eens gaan proberen.
Werking op zich perfect.
Gaten volgens plan alleen moesten afloop iets vergroten en wat omleggen wegens reserve wiel, wat zou steeds in de velg lopen en blijven staan.
Sinds 28-08-2020 officieel met pensioen, 't is genoeg geweest met mijn ruim 70 jaar, we gaan er nog meer van genieten en naar we hopen allen in goede gezondheid.
Mocht ik nieuws hebben over een traploos - want daar denk ik aan - regelbare fan en compressor dan laat ik het weten, nu immers tijd genoeg omdat uit te dokteren en stel je voor misschien de elektro mannen nog nodig voor "betere denkwerk".

groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door rkjansen » ma 14 sep 2020 22:10

FAFJ schreef:
vr 31 jul 2020 23:43
Na het uitschakelen van onze bankairco van Truma loopt er na een paar seconden een grote stroom water over de vloer. Iemand een idee hoe dit (op vakantie in zuid frankrijk) te fixen?

Het viel me op dat er na het uitschakelen ook een grote stroom condenswater onder de caravan wegloopt. Je zou verwachten dat dit geleidelijk gaat en niet in een keer na uitschakelen pas geloosd wordt?
Klopt is een bekend probleem met het de saphir comfort rc.
De condensgaatjes zijn te klein en daardoor bevriezen ze, water gaat zich ophopen in de airco binnen in waardoor je na verloop van tijd kans op water krijgt door het overlopen.
Oplossing was simpel, de 2 condensgaatjes met 4mm boortje groter gemaakt. Geen last meer :-), coendens kan weer weg druppelen net als bij het vorige model
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » ma 14 sep 2020 22:16

RE.gif

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, ik heb met geen enkele airco een natte vloer of lekkage gehad.
Één maal wel maar dat kwam omdat ik na inbouwen de caravan niet recht gezet had, ik zet de caravan altijd extreem scheef tijdens inbouwen. Na waterpas zetten was alles weer in orde.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door rkjansen » ma 14 sep 2020 22:18

Jaap van Duijn schreef:
za 29 aug 2020 16:37
Allen,

Zoals eerder gezegd de bank airco is ingebouwd.
En werkt naar behoren, alleen vind ik nu effe dat ook op laagste stand toch veel geluid binnen is, maar moeten dat maar eens gaan proberen.
Werking op zich perfect.
Gaten volgens plan alleen moesten afloop iets vergroten en wat omleggen wegens reserve wiel, wat zou steeds in de velg lopen en blijven staan.
Sinds 28-08-2020 officieel met pensioen, 't is genoeg geweest met mijn ruim 70 jaar, we gaan er nog meer van genieten en naar we hopen allen in goede gezondheid.
Mocht ik nieuws hebben over een traploos - want daar denk ik aan - regelbare fan en compressor dan laat ik het weten, nu immers tijd genoeg omdat uit te dokteren en stel je voor misschien de elektro mannen nog nodig voor "betere denkwerk".

groeten Jaap van Duijn.
Dat dit nieuwe type meer geluid maakt dan de vorige was ik ook al achter.
Ik heb het opgelost en stil dat hij nu binnen en buiten is... Heerlijk.
Zie https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=79&t=41884
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door rkjansen » ma 14 sep 2020 22:23

Jan van Vijven schreef:
ma 14 sep 2020 22:16
RE.gif

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, ik heb met geen enkele airco een natte vloer of lekkage gehad.
Één maal wel maar dat kwam omdat ik na inbouwen de caravan niet recht gezet had, ik zet de caravan altijd extreem scheef tijdens inbouwen. Na waterpas zetten was alles weer in orde.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toch staat dit nieuwe model er wel bekend om dat hij veel gevoeliger is voor bevriezen dan het vorige model wat niet kan verwarmen.
Vrienden van ons hadden exact het zelfde probleem, had de airco een jaar eerder en hij kwam met deze oplossing.
Heb ik ook gedaan, omdat ik vd zomer ook af en toe wat water op de vloer zag. Zie nu (zijn op vakantie) dat het inderdaad wegblijft.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » ma 14 sep 2020 23:14

Ah! ik heb het oude model - en inderdaad geen last ondervonden. Mijn model heeft 1 condensafvoergat. Deze is zo klein mogelijk uitgevoerd om te voorkomen dat er koude lucht naar buiten toe geblazen wordt. Het model wat wij hebben is allesbehalve stil (kom op: get real: een airco hoor je gewoon), aan de buitenkant is het - met demper - een beschaafd gesuis wat je hoort. Ik zet 'm 's nachts gerust aan, tenzij er iemand met een tent naast staat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”