Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49
Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo,
Na een zoektocht over het forum heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.
Wat is de vraag: IK wil mijn huidige Loodaccu in de caravan vervangen door een Lithium PowerXtreme X20. Nu heeft mijn caravan een omvormer en dus oplader ingebouwd voor de accu. Kan ik nu mijn oude accu er gewoon uithalen en dan de X20 monteren zonder verder aanpassingen?? IK lees dat de X20 een eigen oplader heeft dus gaat dat geen problemen geven?? Ik kan er op het web ook niets over vinden.
Graag even je hulp in deze.
Mvgrt, Ruud.
Na een zoektocht over het forum heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.
Wat is de vraag: IK wil mijn huidige Loodaccu in de caravan vervangen door een Lithium PowerXtreme X20. Nu heeft mijn caravan een omvormer en dus oplader ingebouwd voor de accu. Kan ik nu mijn oude accu er gewoon uithalen en dan de X20 monteren zonder verder aanpassingen?? IK lees dat de X20 een eigen oplader heeft dus gaat dat geen problemen geven?? Ik kan er op het web ook niets over vinden.
Graag even je hulp in deze.
Mvgrt, Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Je moet de ingebouwde lader van de X20 gebruiken voor het opladen. Dus de oude lader en evt. omvormer kan je er uit halen.
Let op dat de X20 (en ook X10) niet gebruikt kan worden als boordaccu! Dus alleen geschikt voor de mover. Ik heb de X10 en ben er erg tevreden over.
Let op dat de X20 (en ook X10) niet gebruikt kan worden als boordaccu! Dus alleen geschikt voor de mover. Ik heb de X10 en ben er erg tevreden over.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo Ruud,
De X20 heeft een ingebouwde lader die je rechtstreeks op de 230V aanluit en NIET via een lader van de caravan. Je zult dus even oeten kijken hoe de oude accu aangesloten zat op een eventuele lader en die eventueel loskoppelen van de accu-aansluiting.
De X20 heeft een ingebouwde lader die je rechtstreeks op de 230V aanluit en NIET via een lader van de caravan. Je zult dus even oeten kijken hoe de oude accu aangesloten zat op een eventuele lader en die eventueel loskoppelen van de accu-aansluiting.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Er is al een topic gaande over dit onderwerp.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Dank voor jullie snelle reactie.
Als ik het goed lees is dus de X20 alleen geschikt voor de mover, ik kan dit in de beschrijvingen van de X20 nergens terug vinden, daar wordt overal over een caravan accu gesproken en dan zou ik verwachten dat het toilet en de lampjes ook op de X20 kunnen werken. Deze oplossing geeft dus een probleem als ik deze opties in de caravan niet meer kan gebruiken. Hoe is dit dan op te lossen?? Of zijn toilewt en lampjes dan alleen te gebruiken als de 220v is aangesloten?
Grt, Ruud.
UPDATE:: Net gelezen op de site van de leverancier, accu is dus WEL als boardaccu te gebruiken.
Voor de caravanner die vaak van camping wisselt en de mover zeer intensief gebruikt is er de PowerXtreme X20. De PowerXtreme heeft voldoende capaciteit om ruim 90 minuten te manoeuvreren. Bovendien heeft de accu ook genoeg capaciteit om beperkt als boord-accu gebruikt te worden. Ideaal voor overnachting onderweg op een parkeerplaats.De status van de PowerXtreme X20 is af te lezen via een Bluetooth App op uw smartphone.
Bijlage van mijn huidige omvormer.
Als ik het goed lees is dus de X20 alleen geschikt voor de mover, ik kan dit in de beschrijvingen van de X20 nergens terug vinden, daar wordt overal over een caravan accu gesproken en dan zou ik verwachten dat het toilet en de lampjes ook op de X20 kunnen werken. Deze oplossing geeft dus een probleem als ik deze opties in de caravan niet meer kan gebruiken. Hoe is dit dan op te lossen?? Of zijn toilewt en lampjes dan alleen te gebruiken als de 220v is aangesloten?
Grt, Ruud.
UPDATE:: Net gelezen op de site van de leverancier, accu is dus WEL als boardaccu te gebruiken.
Voor de caravanner die vaak van camping wisselt en de mover zeer intensief gebruikt is er de PowerXtreme X20. De PowerXtreme heeft voldoende capaciteit om ruim 90 minuten te manoeuvreren. Bovendien heeft de accu ook genoeg capaciteit om beperkt als boord-accu gebruikt te worden. Ideaal voor overnachting onderweg op een parkeerplaats.De status van de PowerXtreme X20 is af te lezen via een Bluetooth App op uw smartphone.
Bijlage van mijn huidige omvormer.
- Bijlagen
-
- huidige omvormer
- omvormer.jpg (87.09 KiB) 2537 keer bekeken
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Ik lees toch bij de beschrijving van de x20 dat hij 25 minuten kan rangeren dus niet 90 minuten wat me al stug leek voor 20A.
Zweedse auto, Duitse caravan.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo Ruud...
Die foto is niet jou omvormer... dat is echt mijn omvormer... in mijn caravan...en mijn foto..
En die heeft GEEN autark functie ingebouwd.
Ik denk dat jou omvormer er op lijkt, vermoedelijk de CSV 409..die op de foto, de mijne dus is de CSV 402...en die heeft geen autark functie...
Bij jou zit er aan de rechterkant wat meer bedrading..die van de accu.
Welnu...
De CSV heeft WEL een ingebouwde lader, maar die is ongeschikt om de PowerXtreme 20 te laden.
Laden doe je dus met de ingebouwde lader van de PowerXtreme.
Maar tevens is de aansluiting op de CSV 409 ONGESCHIKT om de accupolen zo op aan te sluiten... door de ingebouwde lader van de CSV409.
Daar komt spanning UIT als de caravan op de 230 volt is aangesloten en dat is killing voor de PowerXtreme.
De oude accu was een twee richtingsweg... de nieuwe mag dat absoluut niet.... een richting... alleen spanning afgeven naar de CSV409.
En als je deze accu ook op wilt nemen in het caravan circuit kan dat best, maar je hebt er wel een extra relais bij nodig.
Dat relais moet in de "AUTO" ingang van de Schaudt komen, dan werkt de accu gelijk aan de situatie als met de auto ervoor..
En dat is precies wat jij wilt.
Een extra relais dus... een z.g. Auto relais met een wissel kontakt...
Geen probleem om te maken maar moet wel gebeuren..
Sluit de accu dus ook echt niet aan als de voorziening met het relais nog niet getroffen is.....of als de caravan aan de 230 volt hangt... ( en de Schaudt als lader werkt)
In casu... Ook de PowerXtreme is als noodstroomaccu te gebruiken... mits er een relais ingebouwd wordt.
Echter, als ik goed lees en goed begrijp heb je de PowerExtreme nog niet gekocht.
Er zijn n.l. ook andere Lifepo4 accu's die WEL rechtstreeks op jou Schaudt aangesloten kunnen worden..
Dat is b.v. de Victron... vanaf type PPP20.
Die heeft een speciale hoogvermogen uitgang voor de mover.
Een speciale uitgang om op de Schaudt aan te sluiten en kan ook via die bedrading geladen worden.
En... hij kan laden achter de auto...
Event. een zonnepaneel is ook direct op de Victron aan te sluiten.
De nodige voordelen dus..
Een heel slim ding..
Die foto is niet jou omvormer... dat is echt mijn omvormer... in mijn caravan...en mijn foto..
En die heeft GEEN autark functie ingebouwd.
Ik denk dat jou omvormer er op lijkt, vermoedelijk de CSV 409..die op de foto, de mijne dus is de CSV 402...en die heeft geen autark functie...
Bij jou zit er aan de rechterkant wat meer bedrading..die van de accu.
Welnu...
De CSV heeft WEL een ingebouwde lader, maar die is ongeschikt om de PowerXtreme 20 te laden.
Laden doe je dus met de ingebouwde lader van de PowerXtreme.
Maar tevens is de aansluiting op de CSV 409 ONGESCHIKT om de accupolen zo op aan te sluiten... door de ingebouwde lader van de CSV409.
Daar komt spanning UIT als de caravan op de 230 volt is aangesloten en dat is killing voor de PowerXtreme.
De oude accu was een twee richtingsweg... de nieuwe mag dat absoluut niet.... een richting... alleen spanning afgeven naar de CSV409.
En als je deze accu ook op wilt nemen in het caravan circuit kan dat best, maar je hebt er wel een extra relais bij nodig.
Dat relais moet in de "AUTO" ingang van de Schaudt komen, dan werkt de accu gelijk aan de situatie als met de auto ervoor..
En dat is precies wat jij wilt.
Een extra relais dus... een z.g. Auto relais met een wissel kontakt...
Geen probleem om te maken maar moet wel gebeuren..
Sluit de accu dus ook echt niet aan als de voorziening met het relais nog niet getroffen is.....of als de caravan aan de 230 volt hangt... ( en de Schaudt als lader werkt)
In casu... Ook de PowerXtreme is als noodstroomaccu te gebruiken... mits er een relais ingebouwd wordt.
Echter, als ik goed lees en goed begrijp heb je de PowerExtreme nog niet gekocht.
Er zijn n.l. ook andere Lifepo4 accu's die WEL rechtstreeks op jou Schaudt aangesloten kunnen worden..
Dat is b.v. de Victron... vanaf type PPP20.
Die heeft een speciale hoogvermogen uitgang voor de mover.
Een speciale uitgang om op de Schaudt aan te sluiten en kan ook via die bedrading geladen worden.
En... hij kan laden achter de auto...
Event. een zonnepaneel is ook direct op de Victron aan te sluiten.
De nodige voordelen dus..
Een heel slim ding..
Laatst gewijzigd door Chris op zo 19 jul 2020 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo Chris,
Klopt je visie op de foto. Heb de caravan nog niet bij de deur vandaar. Ik zal de schema's er is op naslaan en kijken hoe we dat relais moeten aansluiten.
Dank voor de info.
Ruud.,
Klopt je visie op de foto. Heb de caravan nog niet bij de deur vandaar. Ik zal de schema's er is op naslaan en kijken hoe we dat relais moeten aansluiten.
Dank voor de info.
Ruud.,
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
RE.gif
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van de Victron PPP20 en hoger...
Die kan in een keer alles wat jij wilt..niets extra's nodig.
Kijk ook eens naar de mogelijkheden van de Victron PPP20 en hoger...
Die kan in een keer alles wat jij wilt..niets extra's nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo Chris,
Hele goede tip, deze kan wat wij willen. Dus dat lijkt goed. Zit nog even met het opladen, deze heeft ook een eigen oplader, maar kan ook anders worden geladen, er staat echter niet bij dat het via de omvormer kan, weet jij dit??
Ruud.
Hele goede tip, deze kan wat wij willen. Dus dat lijkt goed. Zit nog even met het opladen, deze heeft ook een eigen oplader, maar kan ook anders worden geladen, er staat echter niet bij dat het via de omvormer kan, weet jij dit??
Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Ben je ook heel zeker dat die X20 als boordaccu kan gebruikt worden? Mij is verteld van niet door de dealer en stond toen ook zo in de docypumentatie op het internet. De X30 kan dat wel.
Die mag trouwens ook niet opgeladen worden via een klassieke lader of druppellader.
Bij die van mij zat daar een externe lader bij die ik nu heel af en toe aan het net hang. Ik vertrouw erop dat de interne ontlading niet al te groot is, ook niet via de externe lader die er bij zij (en dus wel permanent aan de batterij hangt).
X30 heeft wat meer power oogeslagen dan de X20.
Die mag trouwens ook niet opgeladen worden via een klassieke lader of druppellader.
Bij die van mij zat daar een externe lader bij die ik nu heel af en toe aan het net hang. Ik vertrouw erop dat de interne ontlading niet al te groot is, ook niet via de externe lader die er bij zij (en dus wel permanent aan de batterij hangt).
X30 heeft wat meer power oogeslagen dan de X20.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Waarom zou een x20 niet gebruikt kunnen worden als boordaccu?
De x20 is vergelijkbaar met een normale accu incl dezelfde polen. Alleen is het binnenwerk anders.
Dus laden via bijgeleverde lader en niet op een autark gedeelte aansluiten van een omvormer.
De victron is weer anders, die heeft 2 uitgangen waarvan 1 mover en 1 voor autark.
De 2e blijft altijd aan 1 gaat na verloop van tijd in stand-by.
De x20 is vergelijkbaar met een normale accu incl dezelfde polen. Alleen is het binnenwerk anders.
Dus laden via bijgeleverde lader en niet op een autark gedeelte aansluiten van een omvormer.
De victron is weer anders, die heeft 2 uitgangen waarvan 1 mover en 1 voor autark.
De 2e blijft altijd aan 1 gaat na verloop van tijd in stand-by.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Kleine aanvulling: Als je zo'n X20 of X30 accu gaat gebruiken om lekker stekkerloos in het veld te staan, moet je wel beseffen dat je maar maximaal 20 of 30 Ah capaciteit hebt (ik ga nu niet leuteren over de maximale ontladingsgraad, enz enz). Een beetje loodaccu heeft in de praktijk 55 of 75 Ah capaciteit. AFhankelijk van de uitvoering betaal je alles tussen de 100,- (Centurion loodaccu) tot 300,- hiervoor (Optima Yellow). Linksom of rechtsom: je hebt "met lood" in de praktijk meer energie aan boord.
Ik werd even hard met de neus op dit feit gedrukt toen ik met een 220V omvormer aan de gang was om in het veld wat equipment te voeden. Met m'n recreatie accu hield ik het gemakkelijk een nacht vol. Met mijn mover accus was het een korter genoegen. Helaas.
Ik werd even hard met de neus op dit feit gedrukt toen ik met een 220V omvormer aan de gang was om in het veld wat equipment te voeden. Met m'n recreatie accu hield ik het gemakkelijk een nacht vol. Met mijn mover accus was het een korter genoegen. Helaas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Klopt niet diesel.. een lood accu van 70ah heeft in werkelijkheid ( max 50% ontlading ) 30ah ter beschikking.
De x30 heeft 30ah en mag tot nagenoeg 0% leeg
Een x30 van 30ah kan je langer je lampje laten branden dan een 70ah lood accu
De x30 heeft 30ah en mag tot nagenoeg 0% leeg
Een x30 van 30ah kan je langer je lampje laten branden dan een 70ah lood accu
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Ok, maar neem in de overweging mee dat ook lithium accu's niet volledig ontladen mogen worden, en het kan zo maar zijn dat powerextreme haar accu's heeft overgedimensioneerd en de ontlading bewaakt met hun bewakingssysteem. Dat weet ik niet. (meer info: https://batteryuniversity.com/learn/art ... 20voltage.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Zo is de X30 bij ons aangesloten. Alleen aangesloten op de ontvanger etc.. en een stopcontact voor de stekker. Ik laad 3 dagen dan gaan de accupolen los en de stekker eruit.Ruud Woudstra schreef: ↑zo 19 jul 2020 12:12Hallo,
Na een zoektocht over het forum heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.
Wat is de vraag: IK wil mijn huidige Loodaccu in de caravan vervangen door een Lithium PowerXtreme X20. Nu heeft mijn caravan een omvormer en dus oplader ingebouwd voor de accu. Kan ik nu mijn oude accu er gewoon uithalen en dan de X20 monteren zonder verder aanpassingen?? IK lees dat de X20 een eigen oplader heeft dus gaat dat geen problemen geven?? Ik kan er op het web ook niets over vinden.
Graag even je hulp in deze.
Mvgrt, Ruud.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Omdat mijn mover accu al op leeftijd begint te komen volg ik deze discussie met belangstelling. Mijn vraag is:
Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat laden tijdens het rijden aan het boordnet van de auto dus ook niet mogelijk is?
Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat laden tijdens het rijden aan het boordnet van de auto dus ook niet mogelijk is?
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
RE.gif kun je ook een foto maken van de instructie van Movershop?
ik kan het net niet lezen
ik kan het net niet lezen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Dat kan met de Victron wel....die aansluiting zit er gewoon al op.Corvanwaesberge schreef: ↑do 23 jul 2020 16:23Omdat mijn mover accu al op leeftijd begint te komen volg ik deze discussie met belangstelling. Mijn vraag is:
Mag ik uit het bovenstaande afleiden dat laden tijdens het rijden aan het boordnet van de auto dus ook niet mogelijk is?
Powerextreme en Victron zijn 2 heel bekende merken in ons caravan landje.
De Victron heeft net iets meer aansluitmogelijkheden.... ideaal gewoon..
Laatst gewijzigd door Chris op do 23 jul 2020 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
OK, helder. Is wel een aandachtspuntje.
Subaru Forester met Solifer Artic 520
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
En ook bij de X30 wordt het gebruik van de koelkast afgeraden door de fabrikant.
De vermelding”huishoud accu” is enigszins misleidend, dat gaven ze toe.
De vermelding”huishoud accu” is enigszins misleidend, dat gaven ze toe.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
RE.gif
Een koelkast zoals de meesten hebben, de absorbtie KK, is niet geschikt om op een accu aan te sluiten.
Andersom dus eigenlijk.
Die dingen trekken veel teveel stroom.... daar kan geen accu tegenop..
Achter de auto is 12 volt beschikbaar, die constant geproduceerd wordt door de autodynamo.
Maar zo op 12 volt.... minstens 10 Ampere ...daar is geen kruid tegen gewassen hoor.
Wel zijn er compressor KK die op 12 volt draaien, die trekken veel minder stroom... mooie dingen hoor maar wel duur.
Een koelkast zoals de meesten hebben, de absorbtie KK, is niet geschikt om op een accu aan te sluiten.
Andersom dus eigenlijk.
Die dingen trekken veel teveel stroom.... daar kan geen accu tegenop..
Achter de auto is 12 volt beschikbaar, die constant geproduceerd wordt door de autodynamo.
Maar zo op 12 volt.... minstens 10 Ampere ...daar is geen kruid tegen gewassen hoor.
Wel zijn er compressor KK die op 12 volt draaien, die trekken veel minder stroom... mooie dingen hoor maar wel duur.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
RE.gif klopt maar je zult de eerste niet zijn die leest: huishoud accu en vervolgens het hele circus er op laat draaien dus incl. koelkast..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Hallo,
Ik heb de X20 gekocht en gemonteerd. De omvormer ivm laden losgekoppeld. X20 werkt nu alleen met de moer. Omvormer werkt nog wrl via de auto en de 220v, voor ons is dat prima.
X20 is via een App te bedienen en uit te lezen werkt super. En 5 jaar garantie.
Alken dank voor de reacties en tips.
Grt Ruud.
Ik heb de X20 gekocht en gemonteerd. De omvormer ivm laden losgekoppeld. X20 werkt nu alleen met de moer. Omvormer werkt nog wrl via de auto en de 220v, voor ons is dat prima.
X20 is via een App te bedienen en uit te lezen werkt super. En 5 jaar garantie.
Alken dank voor de reacties en tips.
Grt Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.
Re: Loodaccu vervangen door PoweXtreme x20 lithium
Ik lees deze berichten met de nodige interesse omdat ik ook de zware loodaccu wil vervangen door een lichtgewicht accu. Zelf heb ik een Sprite Cruzer 460 SR. totaal beladen 1500 kg. De caravan is voorzien van een 100 watt zonnepaneel en een Truma SER mover. Mijn vraag is wat is het verschil tussen de Peak Power Pack PPP - 30 en de PowerExtreme X 30. Ik ben op het gebied van electra een leek. Kan ik deze accu's ook als boordaccu gebruiken? Als ik niet aan de electra paal sta, gaat de koelkast op gas dus in mijn ogen geen extra belasting voor de accu.
Groet Sjaak
Groet Sjaak