Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door leonh1973 » zo 21 jun 2020 16:18

Vandaag mijn lege 5kg EasyBlue omgewisseld bij de dealer. Mijn gedachten gingen meteen uit naar de nieuwere grotere maar ook lichtere 6kg EasyBlue PLUS variant.
Ik dacht met wellicht een kleine bijbetaling de fles om te wisselen.
Dit was echter alleen mogelijk met een volledige aanschaf van een nieuwe fles.

Ik ben in het bezit van een koopfles 5kg en de nieuwe variant is een statiegeld fles.

Ik heb de fles inderdaad een jaar of 6 geleden gekocht met als grote voordeel, niet meer betalen voor de afschrijving. De fles behoud zijn waarde en je betaalt alleen de vulling. Het zelfde principe wat de concurrent Campinggaz al tientallen jaren hanteert.

Nu wordt echter de 5kg fles eenzijdig uit de handel gehaald, met als gevolg investering weg.
Wat als een PRIMA product starte, lijkt nu een behoorlijke miskoop.

Ik heb mijn fles omgewisseld voor een andere 5kg fles, maar voel mij behoorlijk bekocht.

Bij thuiskomst heb ik hier nog eens goed over zitten nadenken, en kan alleen maar tot de conclusie komen dat dit 6 misschien 7 jaar geleden mij niet zo is uitgelegd.

Ik heb de omschrijving er nog maar even bij proberen te zoeken.

Waarom EasyBlue™?
Primagaz heeft gemeend het systeem rondom de 5 kg gasflessen voor onze klanten duidelijker en eenvoudiger te moeten maken. Op de ‘oude’ groene 5 kg gasfles is het keurjaren systeem van toepassing. In dit systeem betaalt u als consument, bij inlevering van een gebruikte gasfles, een bedrag per verlopen keurjaar. Dit systeem wordt echter door onze klanten ervaren als lastig, onnodig ingewikkeld en onduidelijk. Vandaar dat Primagaz is gestart met de verkoop van de EasyBlue™.
  • EasyBlue™ is de bekende 5 kg fles in een nieuw blauw jasje en voorzien van een extra beschermende laklaag
  • EasyBlue™ wordt éénmalige aangeschaft en u betaalt daarna nooit meer voor keurjaren
  • Een lege EasyBlue™ kan onbeperkt worden omgeruild voor een volle. U betaalt dan alléén de vulling
  • EasyBlue™ mag in tegenstelling tot de oude 5 kg gasfles alléén door Primagaz worden gevuld
    Primagaz draagt zorg voor de keuring en veiligheid van de EasyBlue™
Bij de dealer wordt gezegd dat deze fles nog tot 2021 omgeruild wordt scratch.gif dat is nog 5,5 maand!

Iemand ervaring?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020 16:32

Helaas... je bent niet de eerste die op deze manier door Primagaz belazerd wordt / is..

Ongelofelijk...de oude is jou eigendom, maar primagaz verplicht je tot omruil bij hun.
WANT... je mag hem niet zelf laten vullen..
Da's net zo stom als een nieuwe auto kopen en van de garage horen dat je alleen maar bij hun mag tanken..
Exact gelijk...
Er is dus heel veel commentaar geweest op die politiek van Primagaz ... zij hebben de kont tegen de krib gegooit... en nu de Light versie uitgebracht.
Alleen omruilen, geen eigendomsfles meer.
De oude zou dus waardeloos zijn geworden... huichelaars...

Er is een rechtzaak over geweest, je mag de oude blauwe flessen laten vullen bij een erkent gasvulstation.
Maar... helaas...
Die hebben daar meestal weer geen oren naar want dan spelen ze met hun Primagaz verkooppunt van de Light versie..

Ik ben net zo boos geweest als jij.. mij hebben ze 2 groene flessen afgetroggeld met dit verhaal....snap nog niet dat ik daar ingestonken ben... destijds in 2012.
Ik mocht ze gratis achterlaten en 2 nieuwe blauwe kopen...die nu ook niets meer waard zijn binnenkort....
Sch.ften......
Gelukkig is mijn dealer niet zo moeilijk en ik heb alweer 1 groene terug geruild voor zo'n zware blauwe.
De tweede komt ook binnenkort.... wordt ook weer groen.
Want.... die groen kan je overal laten vullen en ook bijvullen van nog niet lege flessen is geen probleem.
Zolang ze maar niet de keuringsdatum overschrijden.

Er zijn dus wel gasvul stations die de zware blauwe vullen... Sporadisch alleen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Hobby Linka » zo 21 jun 2020 16:36

RE.gif RE.gif

EasyBlue daar is al heel veel over geschreven hier. Gebruik de zoek functie maar eens.

Als je wilt kan je de fles nu nog laten vullen. Het is namelijk een eigendomsfles. Niet iedereen wil hem vullen, maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Maar dan wel

Na mijn ervaring met EasyBlue hoef ik deze flessen iet meer. Ik voel me genaaid.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Herman&Saskia » zo 21 jun 2020 16:39

Ik heb toevallig gisteren een nieuwe gehaald. Wel zo’n grote EasyBlue met 9,5 kilo inhoud.
Fles was drie jaar oud, zonder bijbetaling voor jaren een nieuwe meegekregen.

Zo’n “groene” metalen heb ik nu in gebruik...moet nog maar zien waar ik die kan laten vullen als hij leeg is. Zit geen overdrukventiel op

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020 16:46

RE.gif
Google maar even op "gasvulstation" bij jou in de buurt.
Hier zit er eentje in Vijfhuizen en in Kudelkstaart.
Groene vullen... laatste keer was ik €8,50 kwijt.
Fles was nog niet helemaal leeg.
Scheelt best..

Weet je... waar ik de pee over krijg...

stel.. je wilt naar het buitenland... daar is geen Primagaz easy of light te koop.
Dus...je fles die nog lang niet leeg is maar niet de hele vakantie "haalt" breng je maar terug.
Betaald voor de volle 6 kg de volle mep... en d'as niet mis... € 25 ,-
En het gas wat nog in je oude zat geef je gratis terug aan Primagaz... krijg jij niets voor.
2x geflest dus..
€ 25,- voor een vulling die aan de pomp misschien € 10 kost...
Ik kan er nog nijdig over worden....maar dat begreep je vast al wel...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Herman&Saskia » zo 21 jun 2020 16:48

RE.gif daarom heb ik standaard 2 flessen.
Zo gauw er een leeg is wisselen en vullen. Als ik dan tekort zou komen in het “buitenland” moet ik minimaal op de Noordpool staan mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020 16:52

2 van de 9,5 Kg flessen??
Ik heb 2 van die 5 of 6 kg flessen....en zal ook eens iets anders moeten...
Ga ik nu nog niet over denken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Herman&Saskia » zo 21 jun 2020 16:56

1 blauwe 9,5 kilo.
En een groene iets kleinere (bij Obelink) vandaan. Het schijnt dat ze in Duitsland eventueel de groene fles wel willen vullen, de Easyblue zeker niet.
Maar speciaal voor jou; 9,5 kilo gas + 6,2 kilo voor de fles....goed voor je kogeldruk. Kan je de zandzak thuis laten thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020 17:02

Herman&Saskia schreef:
zo 21 jun 2020 16:56
1 blauwe 9,5 kilo.
En een groene iets kleinere (bij Obelink) vandaan. Het schijnt dat ze in Duitsland eventueel de groene fles wel willen vullen, de Easyblue zeker niet.
Maar speciaal voor jou; 9,5 kilo gas + 6,2 kilo voor de fles....goed voor je kogeldruk. Kan je de zandzak thuis laten thumbup.gif
Da's zeker... lekker gewichtig... en daarom zat ik al iets te denken.
Maar die groene..
Ook hier in NL op veel plekken te vullen hoor...google maar eens even.
Zolang de expire date van de fles niet is verlopen doen ze dat gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door RonvA » zo 21 jun 2020 17:20

Ik heb 2 van die 6 KG lichtgewicht flessen (fles leeg is 4.5 kg.. dus totaal 10.5 x2 is 21 KG). Als de 1e leeg is kan ik die omwisselen. Tenzij we ineens besluiten dat we willen winterkamperen, wat ik niet verwacht gaat het nooit voorkomen dat we in 1 vakantie beide flessen leeg krijgen.

Waarom lichtgewicht? Omdat we beide niet de sterkste zijn xD en ik geen zin heb om met flessen van 20 KG te gaan leuren. Dit bevalt goed. En ik verwacht niet dat we snel door het gas heen gaan, we hebben ook nog een (2.7 KG) gasflesje van ons campingaz gasstel en die is al 2 jaar kamperen mee gegaan en nog niet leeg.. Dus dat het gas duurder is boeit me niet zoveel. die paar euro op een jaar... kamperen doe ik niet omdat het goedkoop is.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Chris » zo 21 jun 2020 17:24

RE.gif
Maar jij bent hier net nieuw mee begonnen..
Dan is de keuze niet echt ruim..
Als je zelf al flessen had.. en er nu simpel gesteld wordt dat je er niets meer mee kan doen....dan.... ben je gewoon geflest..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door RonvA » zo 21 jun 2020 17:30

Ja das ook wel waar. En ik vermoed dat we ook in de toekomst nog wel geflest gaan worden hoor ;). Ooit worden die flessen die wij hebben nu vast ook weer vervangen. Maar dat heb ik al bij de aanschaf berekend, het gemak wat ik ervan heb mag wat kosten. Aangezien we veel weekenden weg gaan en de gasflessen niet in de stalling mogen sleur ik veel met die dingen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

leonh1973
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 19:58

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door leonh1973 » zo 21 jun 2020 17:31

Bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad heel wat reacties voorbij zien komen die vooral over het vullen gaan.

Ik bereik er natuurlijk helemaal niets mee, maar ik kon het ook niet laten om Primagaz toch even een keurige, maar hele duidelijke mail te schrijven.

De komende vakantie lukt het dus met de net nieuwe vulling.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door RDDR » zo 21 jun 2020 17:46

Ik heb ook nog zo'n primagaz koopfles. Overstappen naar benelight een idee dan als deze leeg is?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Nimma » zo 21 jun 2020 19:34

Ik heb een groene en een blauwe 5kg fles en die vullen ze hier in Nijmegen bij zeker 3 verschillende bedrijven. Ook bijvullen is geen probleem.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door sailor wim » zo 21 jun 2020 20:03

Ik heb 2x 6 kg Easy Blue bij mij.
Een is nog voor een derde vol, dus gaat de lege R907 of de R904 fles van Campinggaz mee dit jaar. Zo zit ik niet zonder gas en ruil straks een lege om. Plus het gas "gewicht" in de disselkast blijft gelijk bij vertrek.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door mrbullmastiff » zo 21 jun 2020 22:41

Chris schreef:
zo 21 jun 2020 16:46
RE.gif
Google maar even op "gasvulstation" bij jou in de buurt.
Hier zit er eentje in Vijfhuizen en in Kudelkstaart.
Groene vullen... laatste keer was ik €8,50 kwijt.
Fles was nog niet helemaal leeg.
Scheelt best..

Weet je... waar ik de pee over krijg...

stel.. je wilt naar het buitenland... daar is geen Primagaz easy of light te koop.
Dus...je fles die nog lang niet leeg is maar niet de hele vakantie "haalt" breng je maar terug.
Betaald voor de volle 6 kg de volle mep... en d'as niet mis... € 25 ,-
En het gas wat nog in je oude zat geef je gratis terug aan Primagaz... krijg jij niets voor.
2x geflest dus..
€ 25,- voor een vulling die aan de pomp misschien € 10 kost...
Ik kan er nog nijdig over worden....maar dat begreep je vast al wel...
Ik heb een paar weken geleden mijn twee groene flessen laten vullen één fles was helemaal leeg en de andere zat nog een kilo in. Voor het vullen heb ik € 12,50 betaald. Bij een van de flessen verloopt dit jaar de keuringsdatum dus die laat ik nog eens vullen voor het eind van het jaar.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Hobby Linka » zo 21 jun 2020 23:02

RE.gif

Zo doe ik dat ook altijd. thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Ron » ma 22 jun 2020 00:29

Mijn groene flessen waren pas leeg en aan einde datum
Dus ze konden niet meer gevuld worden.
Bij de Wit in Schijndel kon ik als ik wilde gewoon nog steeds groene 5 kg flessen kopen.
Volgens hun gingen die er helemaal niet uit.
Ik liet ze altijd vullen in Waalwijk , en in Dordrecht kan het ook .
En in Rotterdam http://skyparts.nl/gasflessen-feijenoord-rotterdam/

En toch heb ik 2 flessen EasyBlue gekocht.
Gas is wel duurder , maar aangezien ik weinig gas gebruik is dit goedkoper/makkelijker dan de afschrijving van de groene fles.
Thuis staat een buitenkeuken.
Daar maak ik de fles leeg en ga met een volle fles op vakantie.
Maar met een halfvolle fles ga ik ook rustig op vakantie hoor.
En zeker geen 2 X 10 kg flessen daar doe ik jaren mee.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door iemand » ma 22 jun 2020 17:59

RE.gif precies andersom scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door PD » ma 22 jun 2020 18:27

Investering, miskoop, bekocht, huichelaars, rechtzaak... en meer van deze krachttermen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Een produkt heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven en in dit geval heeft het blijkbaar onvoldoende marktaandeel verworven en is het een zachte dood gestorven... in het geval van TS heeft ie er 6 a 7 jaar gebruik van gemaakt....

So be it, voor die paar tientjes "diepte investering" awhoea.gif Er zijn echt grotere problemen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door dieseltijger » ma 22 jun 2020 22:58

Ja, frustrerend.

Even meedenkend: Speel op safe: koop gewoon de groene DIN flessen. Goedkoper is er niet. Ik heb zelf een 5 kilo zware ALUGAS fles waar 11 kg gas in kan, en die laat ik iedere 10 jaar voor 35,- herkeuren bij Kuipers gas in Eemnes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door BertJan » ma 22 jun 2020 23:20

gewoon niets meer van prima gaz kopen, anderen een ander merk adviseren, als je dat doet is het de enige manier dat ze voelen dat ze je niet netjes hebben behandeld. (dan verdienen ze minder) ik word altijd graag goed behandeld en betaal altijd graag zo min mogelijk, maar als iemand me bedot betaal ik liever meer bij een ander.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door dieseltijger » ma 22 jun 2020 23:37

Inderdaad - mijden als de pest (of Corona) dit soort leveranciers.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Omwisselen 5kg fles voor EasyBlue PLUS

Bericht door Fred G » di 23 jun 2020 07:45

Ik heb twee stuks van die BP gasflessen, zijn daar nog voor en nadelen van?
Tja wat moet ik zelf er over zeggen, als ze leeg zijn laat ik ze vullen scratch.gif

Misschien zie ik iets over het hoofd.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”