Koelkast op 12V testen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » di 9 jun 2020 22:22

We hebben vandaag dan eindelijk de trekhaak op onze auto gekregen en ook de extra draad laten monteren voor de koelkast, zodat deze op 12V werkt tijdens de reis.
Nu heb ik net de auto gestart met de caravan aangesloten, lampjes enz doen het. Alleen wanneer ik de koelkast knop van 12V inschakel gebeurt er niks. Er gaat geen lampje branden en de koelkast is ook op 220V zo stil dat je ook niet kan horen of die het doet.
Op 220V brand het groene lampje wel. Maar ik zie het rode lampje dus niet oplichten wanneer ik op 12V schakel. Ook niet wanneer ik extra toeren draai door het gaspedaal in te trappen.
Zijn er nog andere tips om te checken of de koelkast werkt op 12V?
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door RonvA » di 9 jun 2020 23:23

Kijken of hij koud wordt?

nee das flauw ;)

Ik heb hier in verschillende topics gelezen dat soms, ook al zit de optie 12 volt wel op de koelkast. Dat toch niet aangesloten is omdat de 12 volt blijkbaar teveel trekt...
Bij onze caravan is het gelukkig wel aangesloten en werkt het ook gewoon. Bij de benzine pomp onderweg zaterdag nog wat broodjes gekocht die ik daarna in de caravan wilde leggen. Vriendin keek me raar aan, maar als we toch een hele koelkast bij hebben (met een hut eromheen) dan kan het koud liggen ook mrgreen.gif
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Daphne » di 9 jun 2020 23:33

Meest simpele manier. Wanneer de caravan aan de auto is gekoppeld zet je de verlichting in de caravan aan. Dan schakel je de koelkast op 12 V in. Als de verlichting dan iets zwakker gaat branden weet je dat de koelkast op 12 V werkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 04:53

De truc met de verlichting heb ik al geprobeerd. Dan gebeurd er niks.
Ik zal vandaag de caravan dealer eens bellen of zij het weten.
Nog even over de schakelaar. Moet alleen de 12V schakelaar aan staan, of ook de 220?
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Hans 555 » wo 10 jun 2020 05:03

Absorptiekoelkasten hoor je ook niet. Ik weet even niet welke caravan je hebt en hoe oud hij is. Maar heb je 2 constante stroomdraden, waarvan één via contactslot, laten aanleggen. Bij onze vorige caravan brandde het groene lampje heel flauwtjes en was bijna niet te zien. Koelkasten vragen heel wat stroom. Beide punten in de stekkerdoos van de auto meten en je weet of het wel goed aangesloten is, bedoel of je dan 2 stroompunten hebt. Succes thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Fred G » wo 10 jun 2020 06:20

Het is vrij eenvoudig te controleren, tijdens een stop/pauze voel ik meestal met de hand even langs het bovenste rooster. Komt daar wat warmte uit, dan doet ie het.

Bekend is dat de prestaties op 12 V meestal wel wat minder zijn als op 230 V.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Koelkast op 12V testen

Bericht door Jan van Vijven » wo 10 jun 2020 06:43

Achter een van de roosters zit meestal de aansluiting, even meten.
Kan met een eenvoudige spanningzoeker van €2.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door DerRudy » wo 10 jun 2020 06:44

Mogelijk is de koelkast in de caravan aangesloten via de over het contact geschakelde 12V, dus laat auto dealer even de constante 12V op de via het contact geschakelde punt (in caravanstekker stekkerdoos) zetten.
Op mijn caravan uit 2008 is de 12V naar de koelkast ook zo aangesloten, voordeel is dat je de accu per ongeluk niet kan leegtrekken.
Maar verwacht geen wonderen van een koelkast op 12v, bij de wat oudere modellen is de thermostaat niet te gebruiken (buiten bedrijf).
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 12:11


Vroeger had je op je caravan koelkast een irritante schakelaar met verlichting, namelijk een groene (220 volt) - en een niet irritante rode (12 volt) schakelaar.
Ook s'nachts wis je dat de koelkast op 220 volt geschakeld stond.
En als caravan gekoppeld achter de auto stond en de schakelaar van 12 volt koelkast was ingeschakeld, dan brandt het rode schakelaartje.
Achteraf was dit toch een prima indicatie.
Nu dit soort schakelaars niet meer gebruikt worden, is het vaak lastig om te weten of de koelkast wel of niet zijn spanningen krijgt.

Een oplossing is al in een eerder topic: Controle lamp op Dometic RML 8230 beschreven.

Daarom is het belangrijk om wat tijd en energie te steken om er achter te komen of de spanning ook daadwerkelijk op je koelkast staat.
Daarna is ook het belangrijk om door middel van een ledje cq signaallampje direct te weten of je in bepaalde schakelstanden spanning op je koelkast heb staan.

Opmerking: tegenwoordig is de netspanning: ± 230 volt.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 13:07

De schakelaar met lampje heb ik volgens mij wel. Zie foto.
Echter brand het rode lampje niet. De trekhaak monteur heeft met verteld dat de draad wel is aangesloten en de koelkast dus wel van 12V voorzien zou moeten zijn.
Wat betreft het trucje met de verlichting, er gebeurt niks wanneer ik de koelkast inschakel.
Bijlagen
C68BB2EF-8A8F-410C-83D9-53E94F284403.jpeg
C68BB2EF-8A8F-410C-83D9-53E94F284403.jpeg (20.67 KiB) 2535 keer bekeken
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Daphne » wo 10 jun 2020 13:15

RE.gif

Begin eens met te delen wat voor verbinding jouw auto en caravan hebben. 7 of 13 polig? En op welke pool is de constante stroom op gezet volgens de trekhaakmonteur.
Ik denk dat forumleden dan beter mee kunnen denken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 13:42

13 polig. Aangesloten zoals het hoort op een jaeger stekker.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Tafkah » wo 10 jun 2020 13:51

Kijk ook even naar de min behorende bij de geschakelde plus in de stekker van de caravan. Zonder min... geen plus. Bij sommige caravans zit die min afgemonteerd op pool 12 ipv 11.
Hoewel sommigen op dit forum beweren dat het niet zo is, heb ik bij 3 Kip caravans dit al moeten aanpassen om de koelkast werkend te krijgen.

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door RvL » wo 10 jun 2020 14:46

Als het lampje niet gaat branden is de enige mogelijkheid inderdaad meten. Bij mij ging het lampje namelijk ook niet branden, maar dat lag aan het lampje.

Er zijn een aantal dingen die je kan meten. Allereerst kan je meten of er voor de schakelaar van de koelkast, dus zeg maar de draad die vanaf je caravanstekker binnenkomt, spanning op staat. Dus meten tussen de aansluiting van de schakelaar aan caravanzijde en de massa. De meter staat dan parallel aan de schakeling.

Als daar al geen spanning op staat weet je dat het niet aan je koelkast ligt, want er staat simpelweg geen spanning op. Dan moet je het dus in de caravanstekker, de auto of de combinatie van beide zoeken. Dat laatste sluit ik namelijk niet uit, maar ik ook afhankelijk van de auto, de trekhaak en hoe deze gemonteerd wordt. In veel gevallen staat er op een koelkast alleen spanning als de motor ook draait, om te voorkomen dat de accu van de auto bij stilstand wordt leeggetrokken.

Heb je aan de binnenkomende kant van de schakelaar wel spanning, ga je aan de andere kant, de afgaande kant richting koelkast, meten. Schakelaar omzetten en meten maar. Als er dan ook spanning aan de koelkastzijde staat weet je in ieder geval dat de schakelaar werkt. Je weet dan ook meteen of het lampje het nog doet ;-)

Dat er spanning gaat staan wil nog niet zeggen dat de koelkast ook (goed) werkt op 12V. Je zou kunnen meten of er ook stroom gaat lopen, maar dat is wel wat lastiger dan spanning meten. Je moet dan namelijk een draad van de schakeling die je wil meten, bijvoorbeeld de + draad naar de koelkast, onderbreken door b.v. een stekkertje van de schakelaar los te trekken. De stroommeter zet je dan dus tussen schakelaar en de draad. De meter staat dan in serie met de schakeling. In geval van een multimeter uiteraard op de Ampere stand zetten (en vaak de testkabels anders in de multimeter steken).

Let wel dat er een flinke stroom gaat lopen als zo'n koelkast op 12v draait. Hoeveel is afhankelijk van het electrisch vermogen van de koelkast op 12V. De oude koelkast in mijn Hobby doet al zo'n 80W, oftewel ruim 6,5A. Nieuwe Dometic absorbtiekoelkasten tikken al snel de 110-120W aan. Dan heb je het dus over 10A. Niet iedere multimeter kan dat aan!
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 18:12

Ik heb een multimeter gekocht.
Waar stop ik de rode en zwarte meter in?
Wanneer ik de rode in contactpunt 10 doe en de zwarte tegen het chassis houd geeft de meter 30-31 aan.
Doe ik iets verkeerd? Of is dat juist?
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 18:13


Beste Maarten,

Het zijn inderdaad de irritante schakelaars die ik mijn verhaal bedoelde, maar nogmaals als ze werken geven ze wel de juiste werking aan.
In jouw geval brandt de rode schakelaar niet en dan wordt het meten.
Er zijn al voorbeelden aangeven door andere forumleden hoe dat moeten.
Je zou ook rechtstreeks ook op de contacten 10 en 11 van de Jaeger-stekker kunnen meten.
Dan moet met rode schakelaar uit een oneindige weerstand meten en met ingeschakelde rode schakelaar op die contacten een lage weerstand ± 1,2 ohm moeten zijn. Zie link van onze forumlid "Erik" Testen van de electrische verwarmingselementen.
Alleen dan is het probleem kan je dit meten ?? Zo niet, probeer iemand te vinden die dat wel kan.

Nogmaals mijn handen jukken, alleen dan moet je wel in de buurt wonen !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 18:20

Beste Maarten,

Bij een ohmse meting is het niet belangrijk, waar je de zwarte - of rode draad op aansluit.
Maar voor je ohms gaat meten moet je eerst deze 2 draden tegen elkaar aanhouden en dan moet je meter 0 (nul) ohm, dus een hele lage weerstand aangeven.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 18:39

Ja ja duidelijk :-p
Ik ben niet zo heel technisch haha.
Tis dus niet een kwestie van motor laten draaien en rode en zwarte meters in de stekker aansluiting prikken?
Ik woon in Enschede dus dat is volgens mij net wat te ver rijden voor je.
Opzich is het niet heel erg belangrijk dat de koelkast onderweg werkt maar zou leuk zijn. Met name omdat we er bij de montage voor betaald hebben (€75.-)
Over een aantal weken gaan we naar Frankrijk, dan komen we er achter denk ik.
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 19:24

Maarten1988 schreef:
wo 10 jun 2020 18:12
Ik heb een multimeter gekocht.
Waar stop ik de rode en zwarte meter in?
Wanneer ik de rode in contactpunt 10 doe en de zwarte tegen het chassis houd geeft de meter 30-31 aan.
Doe ik iets verkeerd? Of is dat juist?
Hoi Maarten,

Wil je toch die 12 volt meten, dan is bij een digitale Multimeter de zwarte – cq (pen) de min (-) en de rode draad (pen) de plus (+). Sluit je draden anders om aan, dan komt er alleen een min (-) teken voor de gemeten gelijkspanning (DC) te staan.
Bij een wisselspanning (AC) meting, maakt het niet uit welke meetdraad je gebruikt.

Jouw vraag nog: contact 10 is + 12 volt en contact 11 is de min (-).

Heb je nog specifieke vragen laat het dan weten, want daar is het forum voor.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 19:30

Mijn specifieke vraag is, hoe weet ik zeker dat de constante stroom op de jaeger contactdoos zit op mijn auto? M.a.w. waar plug ik de multimeter in om hier achter te komen? Welke kleur pin moet in welke pool van mijn 13 polige contactdoos?
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 19:32

Afbeelding
Moet alleen even kijken welke auto je hebt staat dat al ergens? Ivm bouwjaar en canbus systeem gaat soms alleen de constante plus 12v geven als de stekker erin zit.

Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast op 12V testen

Bericht door thmeyer » wo 10 jun 2020 19:56


Wat Erwin al aangeeft kan je bij oudere auto’s kan je vaak rechtstreek de geschakelde 12 volt meten. Bij nieuwere auto's krijg je vaak te maken met het cambus-systeem van een auto en dan zijn er ook auto’s die pas spanning door geven als de caravan of aanhanger is aangesloten (belast wordt).

Wil je dat allemaal omzeilen, dan moet je een “gedemonteerde Jaeger-stekker” (zonder behuizing) in contactdoos van de auto steken, auto starten en de op de eerder genoemde contact 10 en 11 meten.

Denk er wel om, door het geleide nokje ontbreekt, moet deze wel op de wijze in de contactdoos gestoken worden !!!!!!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op wo 10 jun 2020 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Maarten1988
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:46

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Maarten1988 » wo 10 jun 2020 20:02

Gaat om een Peugeot 3008 hybrid4 uit 2003
Mitsibushi outlander 2.0 PHEV (facelift model) + Caravelair 375 luxe 2003

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast op 12V testen

Bericht door Chris » wo 10 jun 2020 20:03

Maarten1988 schreef:
wo 10 jun 2020 19:30
Mijn specifieke vraag is, hoe weet ik zeker dat de constante stroom op de jaeger contactdoos zit op mijn auto? M.a.w. waar plug ik de multimeter in om hier achter te komen? Welke kleur pin moet in welke pool van mijn 13 polige contactdoos?
Hoi Maarten...
Nog een bemoeial erbij...
Je vraagt hierboven hoe je de constante stroom... ( spanning) moet meten.
Nou, die is er , want de lampjes in de caravan deden het toch als de caravan aan de auto gekoppeld is??
Dat is de constante spanning...

Voor de koelkast moet je de GESCHAKELDE spanning meten.
Dat is de rode pen van je multimeter op bus 10 van de Jaeger stekker, en de zwarte meetpen op bus 11 van de jaeger.
Let wel op dat je niet het spiegelbeeld van de Jaeger meet...

Let op dat je meter op VDC staat, en dat je geen kortsluiting maakt met de meetpennen.
Nu moet je 12 volt meten als de motor van de auto draait.
Echter, al eerder geschreven hier...
Sommige moderne auto's met een Canbus systeem geven pas spanning als er ook daadwerkelijk een verbruiker is aangesloten.

Meet dit eerst eens...en laat ons het resultaat graag weten.
( Helaas is Enschede ook voor mij veel te ver om even te assisteren...sorry)
Laatst gewijzigd door Chris op wo 10 jun 2020 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Koelkast op 12V testen

Bericht door Erwin1987 » wo 10 jun 2020 20:05

Re:
Is het niet een beter idee om de schakelaar eruit te halen en te
Meten of hier stroom om komt op het moment dat de auto loopt? Misschien het lampje wel gewoon kapot?


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”