Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
joostvandermaarel
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 4 jun 2018 20:34

Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door joostvandermaarel » wo 3 jun 2020 16:30

Hallo allemaal,
In onze Hobby 450UF uit 2008 hebben we een warm/koud kraan in de badkamer. (Zie foto).

De pompschakelaar achter de koude kraan doet t soms wel, soms niet. Als ie open staat springt ie soms spontaan aan.

Het lijkt mij op een contactpunt dat net scheef zit of vies is en wilde de kraan openmaken en schoonmaken.

Alleen: ik krijg m niet los of open zonder de angst om alles kapot te trekken. Heeft iemand suggesties om dit op te lossen?
0_IMG_20200603_081054.jpg
Dank!

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door janoniem » wo 3 jun 2020 16:58

Als bypass kun je de warme een tikje open zetten zodat het pompje in ieder geval zal gaan draaien.
En dan eens rustig rondkijken voor een moderne mengkraan, rond € 35 moet je kunnen slagen.
Sorry, niet direct antwoord op de vraag, maar zo zou ik het aanpakken.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door Micky » wo 3 jun 2020 17:03

kraan verwijderen en dan de draaiknoppen verwijderen (meestal gewoon aan trekken, maar kijk voor kleine schroefjes) daaronder kom je de. microschakelaartjes tegen, deze kun je wel verwijderen of omhoog wippen als het goed is.
dan een schuurpapiertje erdoor en je bent voor 5 jaar klaar.

makkelijkere optie is een nieuwe kopen, maar die moet je ook inbouwen, dus ik zou eerst de oude proberen te fixen, aangezien die er toch uit moet thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 453
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door Musso53 » wo 3 jun 2020 17:36

De knop is er af te krijgen door fors te trekken met een waterpomptang. Wel een paar stukjes keukenrol er tussen en je vrouw de kraan even goed vast laten houden want anders trek je hem uit de wasbak. Pas ook op dat je niet een spiegel kapot slaat. Verstandiger is om hem eerst uit te bouwen.

Zelf heb ik er voor gekozen om indertijd een nieuwe te plaatsen want de schakelaartjes zijn wel heel fragiel en speciaal. Misschien krijg je ze werkend door wat buigen en contactspray. Als het veertje wegspringt is het over.
Kraanschakelaar.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door Micky » wo 3 jun 2020 17:43

RE.gif

Als je hem niet kwijt bent klik je hem er zo weer in thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

joostvandermaarel
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 4 jun 2018 20:34

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door joostvandermaarel » ma 4 jan 2021 00:31

Bedankt allemaal!
Ik heb een hoop geprobeerd te sjorren, maar werd vooral bezorgd voor de spiegel.
Uiteindelijk heb ik toch maar voor de makkelijke weg gekozen: toen de monteur van Van Duijnkerken, waar de caravan was voor de reguliere beurt, belde met de vraag of hij ook gelijk de kraan mocht vervangen, hier Ja op gezegd ;-)
De oude kraan heb ik nog wel, wellicht dat ik hier nog eens een reservekraan van kan maken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door Chris » ma 4 jan 2021 08:54

[re.gif]
De weg van de minste weerstand is wel de makkelijkste thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

menb
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 19 jun 2019 11:51

Re: Schakelaar kraan doet t soms wel/soms niet. Tips?

Bericht door menb » wo 10 feb 2021 20:02

Hoi met Mart.
Ik had het zelfde probleem met de kranen na een bepaalde tijd slecht schakelen door ingebrande contacten oplossing , koop bij auto materialen een 12 v relay en plaats die tussen de ringsrtoom leiding en je schakel de het relay met de kraan knop ,alleen nog een min draad er naar toe brengen relay en klaar , de kranen gaan al zo'n 20 jaar al mee

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”