na onderhoud caravan accu's leeg

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » vr 20 dec 2019 10:38

RE.gif
@ralf wij gebruiken de accu's ook voor huishouden, dan veronderstellen wij dat 80ah ook 80ah is en geen 150ah.
Maar wij zijn leek he

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door CoralOne77 » vr 20 dec 2019 10:56

RE.gif

Een LiFePO4 accu mag je veel dieper ontladen dan een deep cycle loodzuur accu. (Loodzuur ontlaad je beter niet dieper dan 50%.)

- Loodzuur 150 Ah (max 50% ontladen is het lange leven) = 75 Ah netto = bijna evenveel als die Lithium 80 Ah netto kan leveren.
- Lithium laadt véél sneller terug naar 100% => solar, stroomgroep, rijden, etc.
- Lithium weegt een fractie van z'n loodzuur tegenhanger.
- Lithium is (voorlopig nog) peperduur...
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Kipvriend » vr 20 dec 2019 13:31

Zolang een accu is aangesloten en ook al staan alle gebruikers uit zal deze toch leeglopen.
De leegloop, aangesloten zit tussen de 1 en 10 Ah per 24 uur. (afhankelijk van de aangesloten componenten/gebruikers.)
Dan is de rekensom heel snel gemaakt binnen welke termijn een accu leeg zal lopen.
Dit is ongeacht het type/soort accu.
Afgekoppeld daar in tegen loopt een accu ook terug, al is dat veel minder snel.

Voltage zegt niks want na lading kan de accu best bijv. 14 volt hebben en als het amperres niet meer aanwezig zijn zal iets aansluit het voltage heel snel dalen.
Ook hier weer ongeacht het type accu.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door CoralOne77 » vr 20 dec 2019 14:49

Kipvriend schreef:
vr 20 dec 2019 13:31
Zolang een accu is aangesloten ... Afgekoppeld daar in tegen ....
Leeglopen kan je al (gedeeltelijk) tegen gaan met een 12V isolator switch, die de accu afkoppelt van al de rest van de bedrading, te plaatsen vlak achter de + aansluitpool vd accu. Oja, en altijd éérst een zwevende zekering...

wgauto002-01-750x750[1].jpg
image[1].jpg
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » vr 20 dec 2019 15:26

De accu's hebben al 5a6j goed haar diensten bewezen.
Zolang dat ik er 2dagen mee voort kan laten wij het zo.
Daarna word het zeker 1 accu mastervolt, dan zitten wij niet meer met de aansluiting van 2accu's.
Denk dat de yellow 75ah 26x2 52kg weegt.
Als het kan mastervolt ronde de 60kg , dan zou het wel 225ha kunnen worden van mastervolt dat zou perfect zijn.

Maar mensen dat gewicht he

Aangezien wij niet meer rondtrekken.
Alleen naar ons bos en ,1a2maand aan zee is ongeveer 160km, overwegen wij het wel.
Dus wij zien wel.
Alle dank voor het meedenken . [kerstduim.gif]

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Ralf » vr 20 dec 2019 16:59

coral one ik had het niet beter kunnen uitleggen

in het kort de 80 ah lithium doet net zoveel als 160 ah mastervolt en laad vele malen sneller ik moet eerlijk zeggen ik vind 750 euro voor een 80 ah lithium heel erg meevallen . het gewicht is 15 kilo of als je een grotere pak iets meer dus 60 kilo en ca 500 euro of 15 kilo en 750 euro
is geen gok ik weet wat hij kost . er is oom een 100 130 150 en 200 die 200 kost ook het dubbele maar dat vind ik voor een 200 nog meevallen
tel daarbij de garantie periode van 5 jaar en de drie a viervoudige levens duur dan hoef ik niet te twijfelen .
en lithium is hufter proef en zal zich zelf beschermen .

als je meer wilt weten kan je ook pb sturen ze zijn er ook in 40 en 55 ah
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » ma 23 dec 2019 15:20

MATERVOLT EN YELLOW TOP kunnen ook tot 80% ontladen worden.
Dat zijn diep ontladers .
lithium ook tot 80% ondladen volgens de gegevens die ik gevonden heb.
Dus daar zie ik geen verschil in.
Een lithium 80ah accu is een 80 ah accu ander moeten ze een 160ah opzetten in plaats van 80ah
Mastervolt en yellow top hebben haar diensten bewezen.
Zeker van de yellow top accu's die wij hebben , die hebben al wat mee gemaakt [kerstduim.gif] .en zijn volgens mij nog zeker niet versleten.
De yellow top laden wij ook met 45amp !
Het gewicht speel in voordeel van lihium, en de levenduur.
Heb eens een test gelezen en daar kwam matervolt en yellow top ver boven de ander acuu's.
Dus zo slecht zullen mastervolt en yelow top niet zijn dacht ik.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » ma 23 dec 2019 16:18

Hier wat gevonden over accu's, volgens dat ik kan lezen is de yelow top zeker niet slecht

2014: de resultaten
We hebben een Knaus Deseo dubbelas met een gemonteerde TeR mover. De accu moet de energie leveren om deze caravan zonder problemen te laten rijden en dat ook nog onder zware belasting. Bij de belastingstest is ons eikpunt de oude Optima accu. De oude Optima accu had hier geen problemen mee. Een nieuwe PowerXtreme accu deed het iets beter en de 75Ah Optima deed het nog iets beter. Alle andere lithium accu's functioneerden in het geheel niet. Een lithium accu heeft namelijk diverse beveiligingen en een daarvan is de maximale stroomafgifte. Als de accu te veel energie aflevert, worden de cellen te warm en dat moet voorkomen worden.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Ralf » ma 23 dec 2019 16:33

Beste Sam u heeft helemaal gelijk , als het 160 is dan moet men er 160 opzetten en geen 80 .
[kerstduim.gif]
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019 22:11

Hoi Sam2.

Een Yellowtop zou ik niet 80% ontladen.
Dat is wel erg ver...
Ik heb al lopen zoeken, ergens ooit een spanningslijst gevonden speciaal voor Yellowtop's, en dat was erg handig.
Dan kan je gewoon aan de klemspanning zien hoever je met de ontlading bent. (bij benadering)
Maar... idd..
Mastervolt en Yellowtop hebben hun kwaliteit wel bewezen.
Beide hebben ook Milspecs... Militaire specificatie's, dus goedgekeurd voor militair gebruik... en dat heb je echt niet zomaar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Gemineye » di 24 dec 2019 11:31

RE.gif

Mocht je die lijst ergens boven water kunnen toveren Chris, dan heb ik daar wel belang bij! Ik heb ook eens gezocht maar niet gevonden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » di 24 dec 2019 14:31

RE.gif

Ik dacht het ergens op de Optima site te hebben gelezen: https://www.optimabatteries.com/en-us/y ... le-battery
Maar... gezocht en niet gevonden.
Ik blijf snuffelen en als ik het boven water heb dan meld ik het zeker.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » wo 25 dec 2019 14:35

Dit gevonden op internet
@ kris de yellow top kan tot bijna 100% ontladen worden en kan veel laadstroom aanvaarden!
Zoals @Ralf zegde de matervolt minder laadstroom aanvaard zal dan volgens de gegevens ook correct zijn.
Dus momonteel zit heel goed met mijn yellow top accu's [kerstduim.gif]


Naar artikel
Accutest
De klassieke natte loodzuuraccu verlaat zo langzamerhand het toneel. Zowel gebruikers, als caravan-, camperfabrikanten en moverleveranciers hebben de nieuwe generatie accu's ontdekt. Maar welke zijn het best geschikt als voeding in een caravan of camper?

In een omvangrijke laboratoriumtest leggen onze collega's van het Duitse Camping Cars & Caravans de zwakke en sterke eigenschappen van de verschillende accutypen bloot. Voor de test stellen de onderzoekers zich enkele praktische vragen. Hoeveel energie zit er eigenlijk in die accu? En waarom volstaan lange ritten met een camper of langdurig opladen via het stroomnet soms niet om de boordaccu volledig te laden? Om dat te onderzoeken, worden in de winkel twee gelaccu's en vijf AGM-accu's met een capaciteit van ongeveer 90 ampère-uur <Ah) aangeschaft, allemaal van recente productiedatum. Gedurende ruim 300 uur in het lab registreren de onderzoekers meer dan 98.000 testwaarden. De einduitslag vind je hier.
De testprocedure
Na 45 minuten belasten met 6 ampere (A) ('t verbruik van drie halogeenspots), worden de accu's 15 minuten ontladen met 86A. Dat komt overeen met zeer zwaar gebruik van de caravanmover of een inverter (omvormer) waarop een koffiezetapparaat van 230V is aangesloten. Daarna moeten de accu's gedurende 90 minuten een televisietoestel, radio en drie lampen voeden. In totaal vragen die apparaten nog eens 21A.
Vervolgens gaan de testkandidaten twee uur aan een ongeregelde laadstroom van 80A. Deze is zo hoog, omdat de dynamo in een camper 115 tot 130A levert. Er wordt gekeken of de accu's bestand zijn tegen deze stroom. Losse acculaders voor dit type accu's laden bij voorkeur met minimaal 10 ampère op. Tot slot volgt 15 minuten afname van 80 ampère en dan weer twee uur laden met 80A stroomsterkte. Dit testprogramma draait bij een constante temperatuur van de accu's van 25 °Celsius en daarna nog eens bij 0 °C. De accu's zijn daartoe gedurende het testtraject in waterbassins van die temperatuur geplaatst.
Welke accu?
Gel- en AGM-batterijen bieden betere vooruitzichten dan de traditionele loodzuuraccu's. Onder normale omstandigheden gassen ze niet uit tijdens het laden, ze zijn onderhoudsvrij en lekbestendig en ze kunnen tijdens installatie zelfs op de zijkant verplaatst worden.
Vooral gelaccu's zijn echte overlevingskunstenaars. want met ongeveer 700 laadcycli gaan ze tot vier keer langer mee dan een natte accu. Ze werden daarom lange tijd als de ideale voedingsbatterij voor het boordnet beschouwd. Samen met de energievraag zijn de verwachtingen echter opgelopen. Was er voorheen alleen elektriciteit nodig voor verlichting en waterpompen, nu manoeuvreren we met caravanmovers, zetten we koffie op de accu en kijken avondenlang televisie.
Krachtige inverters gebruiken enorm veel stroom, net als de movers doen onder zware omstandigheden. Die energievraag kan een gelaccu niet leveren. AGM-batterijen slagen dan echter met glans. Ze leveren niet alleen hoge stromen, maar aanvaarden die ook, zodat ze met name in campers zeer snel worden opgeladen.
Extra dikke loodplaten
Maar niet alle AGM's zijn hetzelfde. De AGM-accu's van Exide, MT en Banner waren oorspronkelijk bedoeld als startbatterijen. Met 400 cycli leveren ze dubbel zoveel als natte batterijen, maar ze blijven achter op gelaccu's. Die van Mastervolt en Optima (Deep Cycle AGM) zijn anders. Omdat elke ontlading actief materiaal verbruikt, moeten extra dikke loodplaten die twee een langere levensduur bezorgen. Dikkere platen verhogen echter de inwendige weerstand, waardoor met name de Mastervolt een deel van de AGM-typische eigenschap, het aanvaarden van hoge laadstromen, verliest.
Dit nadeel vangt Optima op dankzij spiraalvormige (Spiralcell) platen. Door de lage inwendige weerstand levert en accepteert deze accu zeer hoge stromen. Door de bijzondere wikkelvorm staat het loodpakket uiterst stabiel en kan nagenoeg zuiver lood worden gebruikt. Dat geeft 'm zijn voorsprong in duurzaamheid en meer dan 1.000 laad- en ontlaadcycli. En dat bij zelfs bijna 100% ontladen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » wo 25 dec 2019 14:58

Ik heb beroepsmatig al een flink tijdje met vliegtuig accu's te maken.
Dat is niet hetzelfde, dat weet ik.
Maar wat wel hetzelfde is: 100% ontladen is heel slecht voor een accu...

Een accu op werkelijke capaciteit testen is niet voor ons weggelegd.
Wij hebben daar geen apparatuur voor gewoon.
Want... tijdens het ontladen is er een chemisch proces gaande wat ook weer regenereert als de ontlading even stopt.
M.a.w. als je bv 25 ampere uit een accu trekt en je laat diezelfde accu een dag staan, dan hoef je de volgende dag geen 25 ampere te laden om hem weer vol te krijgen.
Temperaturen spelen ook nog een rol, net als de inwendige weerstand van een accu.
Daarmee zitten we met de Yellow Tops erg goed gelukkig, fabrieksopgave is 0,0028 Ohm, mijn exemplaar is 0.00284 Ohm.
Dat is extreem laag.

Heb je een regeneratie stand op jou lader zitten misschien?? dat zou je eens kunnen proberen.
Dat heeft iets te maken met de aanslag op de platen... chemisch verhaal dus.
Kan helpen...

De tijd zal je leren of de accu's nog goed zijn.
Ik las echter je klemspanning na een dag laden en een rustperiode.
Die was iets laag in mijn optiek...( kan ook aan een iets lagere laadspanning liggen natuurlijk)
Mijn YT was de dag na het laden 13,04 volt.
Nu, maanden later is ie 12,98 volt.
Ik meen dat jij schreef 12,96 volt direct na het laden... maar wat is het een na een paar dagen geworden???

( Zo jammer he dat ik die spanningsval lijst van YT nergens meer kan vinden he..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » wo 25 dec 2019 15:36

RE.gif
Hoi Chris, de accu's hebben nu 12.9 volt;maar zijn ook niet meer nieuw he
Dus op 5a6jaar 400€kost voor de 2accu's, dat is niet de grootste ramp dacht ik
Maar ik denk dat de accu's nog niet het einde zijn.
Zal de accu's na de winter nog eens een paar weken aanhangen zodat de laatste druppel ah er in gepompt worden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » wo 25 dec 2019 16:10

Nou 12,9... da's niet slecht hoor na rust.
Zo'n laatste druppel er in pompen lukt ook niet 100%
Ik kan laden wat ik wil maar kom nooit boven de 99%.
Dat haal ik met mijn Ctek lader.
Met mijn thuislader kom ik maar op 98% ondanks dat die spanning iets hoger is.
Ik denk ook dat de stappen van een programmalader dat een beetje op hun geweten hebben.
Druppel laden is eigenlijk niet laden maar een onderhouds vullinkje..

Het is idd wel handig om een accutester te hebben.
Dan weet je gewoon veel meer dan alleen een klemspanning.
Dingen kosten ook geen fluit bij Ali..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » wo 25 dec 2019 16:39

Met deze accumeter kan ik ongeveer zien hoever wij staan met de accu's en dat gaat goed.
Is altijd goed zichtbaar ongeveer oog hoogte.
Bijlagen
IMG_0611.JPG

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door CoralOne77 » do 26 dec 2019 11:14

Chris schreef:
wo 25 dec 2019 16:10
Dingen kosten ook geen fluit bij Ali..
Hier ook al een tijdje op de uitkijk naar het meest geschikte schermpje voor mijn elektra plannen, suggesties zijn zeker welkom.
Ik neem aan dat een DC metertje met zgn. "shunt" de betere keuze is voor een accurate(r) meting?

PZEM-015 zie ik geregeld voorbij komen, voor de prijs moet je 't niet laten...

https://nl.aliexpress.com/item/33048801 ... 2e0eQmSkm8

PZEM-015 - 1.jpg
PZEM-015 - 3.jpg
PZEM-015 - 2.jpg
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op do 26 dec 2019 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » do 26 dec 2019 11:38

@ Sam2 en @ CoralOne77.

Wat jullie hier showen zijn geen accu testers, maar eigenlijk niet meer als een accu spanning / en-of verbruiks meter.
Die CoralOne laat zien is natuurlijk wel een fraai ding, maar daarmee kan je het verbruik aflezen, ook handig natuurlijk. ( ik doe dat met de "walstroon")
Daarmee kan je niet uitlezen hoe de conditie is van een accu.
Ik heb deze, kan je veel meer mee meten.
O.a. de conditie, charge rate, CCA, interne weerstand, klemspanning etc.
https://nl.aliexpress.com/item/33049337 ... b201603_53
.
accutester.jpg
accutester.jpg (19.79 KiB) 578 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door meeder » do 26 dec 2019 12:15

Als mensen het leuk vinden om zich wat meer te verdiepen in de werking van de lood-zuur accu heeft de battery university een hoop leuke informatie.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... id_battery

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » zo 5 jan 2020 15:47

Chris schreef:
wo 25 dec 2019 16:10
Nou 12,9... da's niet slecht hoor na rust.
Zo'n laatste druppel er in pompen lukt ook niet 100%
Ik kan laden wat ik wil maar kom nooit boven de 99%.
Dat haal ik met mijn Ctek lader.
Met mijn thuislader kom ik maar op 98% ondanks dat die spanning iets hoger is.
Ik denk ook dat de stappen van een programmalader dat een beetje op hun geweten hebben.
Druppel laden is eigenlijk niet laden maar een onderhouds vullinkje..

Het is idd wel handig om een accutester te hebben.
Dan weet je gewoon veel meer dan alleen een klemspanning.
Dingen kosten ook geen fluit bij Ali..
@chris onze caravan staat buiten en bij het opladen accu's was het buiten nacht dicht bij het vriespunt en dag temperatuur amper ronde 5gr.
Dat kan ook een verschil maken want de beste temperatuur voor opladen is 20 gr om de accu goed vol te pompen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » zo 5 jan 2020 15:53

RE.gif

Ja, dat klopt...Laden is een chemisch proces en daar is temperatuur een van de voorwaarden bij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door sam2 » za 29 feb 2020 13:09

Effe update
Vandaag de accu's nog eens gemeten en de accu's waren weer leeg. scratch.gif .
Als de accu's op zo een korte tijd weer leeg zijn, moet er nog ergens een afname zijn of de accu's zijn einde denken wij weenie.gif .
Dus zullen wij stil aan op zoek naar nieuw accu's vrezen wij

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18817
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Hobby Linka » za 29 feb 2020 13:31

RE.gif

Ik neem aan dat je alle kabels van de accu heb losgemaakt. Zo niet dat eens proberen. Loopt de accu dan nog leeg is de accu inderdaad defect.

In het andere geval zou ik de verborgen gebruiker proberen te lokaliseren. Anders heeft een nieuwe accu ook geen zin.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: na onderhoud caravan accu's leeg

Bericht door Chris » za 29 feb 2020 13:33

RE.gif

Er is ergens een lekstroom, dat kan niet anders.
Wat algemeen bekend is is dat je accu's los moet koppelen als ze niet in gebruik zijn.
Het kleinste lekstroompje, b.v. een acculader of een lampje of een Ledje, zal de accu volledig leeg trekken.
En nogmaals, een leeg getrokken accu is een goede kans dat het een terminale accu is.
En ook nogmaals..
Je schreef eerder dat een Yellowtop tot bijna 100% ontladen kan worden...
Dat is echt niet juist.... 70% ontladen is al heel veel, 80% zou ik ten alle tijde voorkomen.
Je hebt nu meerdere keren een diep ontladen accu gehad.... en dat is denk ik fataal...
Vrienden van mij hadden hetzelfde, ook een Yellowtop.. hij liet per ongeluk een lampje branden wat via het noodstroom circuit aan de accu gekoppeld was.
Toen was de accu al minder, maar kon nog weer geladen worden... wel een deuk in de conditie geslagen, nog maar 90% in orde.
Later gebeurde hem dat nog een keer, en toen was het over... conditie nog maar 70% en na 1 meter moveren schakelde alles uit.
Hij moest een nieuwe kopen.

Je mag met de accu's bij me langs komen, dan kan ik de conditie voor je meten.
Maar nog belangrijker is..
Zorg dat de accu's losgekoppeld zijn als je ze niet gebruikt..
Echt... een leeg getrokken accu is fataal voor zijn levensduur.
Als je dus die Lekstroom niet vind, en niet de accupolen loskoppelt, dan zal de volgende accu ook heel snel ter ziele zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”